Plata cu faţa a început în România: care este primul restaurant unde poţi să achiţi nota doar privind camera
Mihai Drăghici, chief innovation officer pentru Power Dynamic Technology: „Avem şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care, în cazul în care cineva vine cu un filmuleţ unde este faţa unei persoane, blochează operaţiunea pentru că înţelege că nu este o persoană reală. Am lucrat mult la aspectele de siguranţă ca să dăm încredere oamenilor.“ Plata cu faţa este acum o realitate în România: restaurantul de brunch Cookie Beacon din Bucureşti este prima locaţie unde clienţii îşi pot achita consumaţia prin simpla recunoaştere facială. Soluţia, numită PowerPay, este lansată de compania Power Dynamic Technologies şi face parte dintr-un ecosistem biometric extins, în care faţa devine o „cheie digitală” universală.
Proiectul, pornit iniţial în 2019 de programatorul româno-american Mihai Drăghici, permite acum şi pontajul angajaţilor sau accesul la evenimente şi vizează o rundă de finanţare majoră pentru a concura cu jucătorii globali.
Povestea a început în urmă cu circa 6-7 ani, după ce Mihai Drăghici s-a întors în ţară în după o absenţă de peste 30 de ani. Ideea i-a venit într-un moment cât se poate de firesc. „Am stat la o cafenea, a venit domnişoara la mine şi a zis: «Cum vrei să plăteşti? Cash sau cu card?». Şi eu imediat, fiind programator software toată viaţa, mă gândesc la provocările astea şi am zis: «De ce nu plătesc doar cu faţa?». Nu plec de acasă fără faţă, e ca o glumă aproape, şi am zis: «Chiar cred că pot să fac aşa ceva»”, a povestit Mihai Drăghici, acum chief innovation officer pentru Power Dynamic Technology, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Sub numele iniţial, Pay-by-Face, soluţia a fost implementată experimental în circa 50 de locaţii din Bucureşti şi a atras rapid atenţia la nivel internaţional, participând la acceleratoare precum Startup Bootcamp în Amsterdam şi la programe de inovaţie Visa şi Mastercard. Succesul a venit însă cu provocări majore. „La momentul acela am fost foarte aproape să primim o investiţie de un milion de dolari, dar din păcate alţii au vrut ce avem noi şi într-un fel au încercat să ne fure, să zicem aşa. Ne-am străduit foarte mult să ne protejem, am învăţat foarte multe lecţii pe partea de IP şi pe partea juridică şi am stat circa doi ani doar în «paperwork»”, a relatat el.
După o pauză în care s-a întors în SUA, la finalul anului trecut, Mihai Drăghici a decis să reia proiectul însă de data aceasta în parteneriat cu firma românească Power Dynamic Technology. Astfel, din noiembrie 2024, echipa a lucrat la relansarea soluţiei sub numele Power Pay, aceasta fiind lansată oficial în luna mai a acestui an.
Noua strategie extinde viziunea dincolo de simple plăţi, transformând faţa fiecărei persoane în parte într-o cheie digitală pentru un întreg ecosistem de servicii. Pe lângă plata la comercianţi (PowerPay), tehnologia creată de Mihai Drăghici poate fi folosită folosită şi în alte scopuri. De exemplu, aceasta poate fi utilizată ca un sistem de pontaj biometric pentru angajaţi (implementat tot la Cookie Beacon), ca o soluţie prin care faţa devine bilet de acces la evenimente (e-ticket), dar şi un concept de portofel digital pentru copii (Power Kids). De asemenea, echipa Power Dynamic Technology a creat şi un prototip de farmacie robotică nonstop (PillBot) care foloseşte faţa pentru plată şi verificarea vârstei.
Pentru a utiliza soluţia în locurile în care este implementată, utilizatorii finali trebuie să descarce aplicaţia Secure ID Biometric Wallet, să îşi înregistreze faţa (care este transformată într-un cod numeric, fără a stoca fotografii) şi să îi ataşeze un card bancar plus un cod PIN pentru extra siguranţă, securitatea fiind un pilon central pentru companie. „Avem şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care, în cazul în care cineva vine cu un filmuleţ unde este faţa unei persoane, blochează operaţiunea pentru că înţelege că nu este o persoană reală. Am lucrat mult la aspectele de siguranţă ca să dăm încredere oamenilor”, a subliniat Drăghici.
Un alt element de încredere, menţionează fondatorul, este dezvoltarea locală: „Nu e construită în China, nu e construită în Rusia, ci chiar aici. În ultimele luni am reconstruit tot software-ul, tot sistemul este construit aici, la noi, în Bucureşti.”
Modelul de business se bazează pe o subscripţie lunară pentru comercianţi, care porneşte de la circa 40 de euro, în funcţie de funcţionalităţile dorite, în timp ce portofelul digital este gratuit pentru utilizatorii finali.
După o investiţie iniţială de aproximativ 200.000 de euro de la angel investors în primii ani, compania ar avea nevoie de o rundă de finanţare substanţială pentru a putea concura la nivel global. „Start-up-urile care au demarat dezvoltarea unor soluţii similare încep să primească investiţii de peste 10 milioane de dolari, chiar 20-30 de milioane de dolari. Şi deci, dacă vrem şi noi să fim acolo, ar trebui să luăm şi noi astfel de investiţii dacă vrem să ţinem pasul cu ei”, a concluzionat Mihai Drăghici.
Rubrica Start-up Pitch
Mirela Pascu, fondatoarea Inclusivo
Ce face? A dezvoltat o soluţie AI pentru accesibilitate web
„Europa a emis o directivă europeană încă din 2016 cu privire la accesibilitatea web şi de atunci a pus acest termen de 28 iunie 2025. Termen în care deja companiile care intră sub incidenţa accesibilităţii web pot să fie verificate, pot să fie amendate dacă nu sunt conforme, se pot face reclamaţii şi pot să înceapă să existe procese deschise împotriva companiilor care nu respectă astfel de conformităţi. Noi le dăm un script, un cod, care se instalează în headerul site-ului şi imediat el începe să lucreze şi să scaneze pentru neconformităţi şi începe de asemenea să facă şi remedierile aferente.”
Mark Strîmbu şi Shaan Salian, fondatorii proiectului Pickabot
Ce fac? Construiesc un robot autonom care detectează şi colectează deşeuri din spaţiile urbane.
Mark Strîmbu: „Robotul acum costă undeva la 1.500 euro şi am vrea să ajungă la aproximativ
500 euro. Cumva, mai puţin de 500 euro e cam greu să realizezi, pentru că la nivel fundamental robotul are nevoie de o cameră destul de performantă şi alte piese care sunt importante şi destul de costisitoare. Anul viitor sau în doi ani o să ajungem la pragul de 500 de euro un robot.“
Shaan Salian: „Partea software a fost mult mai dificilă. Partea mecanică - adică găsirea componentelor şi proiectarea 3D, mie mi s-au părut mai uşoare, deoarece am reuşit să le termin destul de rapid. Pe partea software a trebui să învăţăm tot sistemul de operare şi tot sistemul de comunicare, de cum se programează în acel mediu, modul în care funcţionează şi comunică diferite părţi ale si software-ului între ele. Acolo a fost foarte mult de lucru, deoarece a trebuit să învăţăm totul de la zero. Partea de mecanică, ansamblare printare 3D şi de găsire a componentelor a durat în jur de o lună şi partea software în jur de trei luni.“
Radu Meteş, cofondator al eAWB
Ce face? A dezvoltat un marketplace de servicii de curierat.
„Ne dorim ca în următoarele luni să ne extindem la nivel european. Nu ţintim o ţară anume, ci vizăm întreaga Uniune Europeană. Cum va funcţiona noul produs pe care acum îl construim? De exemplu, un client sau un magazin online din Italia care are de trimis colete în Germania sau chiar în Italia sau în orice ţară din Uniunea Europeană, va putea face aceste lucruri direct de pe platforma noastră. Ceea ce am făcut bine în România şi ce am construit bine în România o să ducem la nivel european. Orice client din Europa va putea să trimită un colet oriunde în Uniunea Europeană.“
Rubrica Start-up Update
Tudor Darie, CEO, Fagura - platformă de investiţii pentru IMM-uri
Ce e nou? Start-up-ul a înregistrat o creştere accelerată în prima parte a anului, ajungând la venituri lunare recurente de peste 40.000 de euro şi la investiţii intermediate de aproape 650.000 de euro în luna iunie. Creşterea accelerată stă la baza planului de a lansa în luna septembrie o nouă rundă de finanţare, în valoare de 3-4 milioane de euro, menită să susţină dezvoltarea de noi produse şi consolidarea echipei.
„Avem mai multe noutăţi la Fagura. Probabil voi începe cu acea noutate care de obicei interesează cel mai mult investitorii: creşterea veniturilor. Şi aici, noutatea este că, deşi suntem într-o perioadă de criză, Fagura a crescut de două ori de la începutul anului 2025. Dacă în ianuarie aveam în jur de 20.000 de euro MRR (venituri lunare recurente), acum suntem deja la 42.000 de euro venituri lunare recurente şi planificăm spre finalul anului să creştem la aproximativ 80.000-100.000 de euro.“
Mihai Găvan, CEO al FoodFix.Tech, un „Spotify al reţetelor“
Ce e nou? Start-up-ul românesc pregăteşte o rundă de finanţare de tip seed în valoare de
1-1,5 milioane de euro pentru a începe expansiunea internaţională. Banii vor fi folosiţi pentru a pătrunde pe pieţele din Europa de Vest, începând cu Marea Britanie, şi pentru a implementa o tehnologie bazată pe inteligenţă artificială, care îşi propune să elimine barierele lingvistice şi culturale în materie de gastronomie.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












