Oul Microsoft si gaina IBM

Postat la 15 martie 2006 1 afişăre

Simplificarea tehnologiilor, integrarea acestora in conceptul de casa digitala si birou virtual, totul pe o infrastructura de comunicatii bazata pe Internet. Acestea sunt directiile in care se duc banii companiilor din industria de tehnologia informatiei si comunicatii.

Simplificarea tehnologiilor, integrarea acestora in conceptul de casa digitala si birou virtual, totul pe o infrastructura de comunicatii bazata pe Internet. Acestea sunt directiile in care se duc banii companiilor din industria de tehnologia informatiei si comunicatii. Scopul acestor investitii fost afirmat la CeBIT: vom cumpara, bucata cu bucata, casa inteligenta si biroul viitorului.

Atunci cand iti intalnesti un prieten sau un coleg de birou in fiecare zi, timp de zece ani, abia mai remarci schimbarile pe care timpul le intipareste pe trasaturile acestuia. Doar cand privesti fotografiile din album vezi cu adevarat cum s-a transformat. Sa luam, de pilda, cazul unuia dintre cei mai apropiati si de nadejde colegi de birou ai fiecaruia dintre noi, PC-ul. In numai zece ani, s-a schimbat enorm. A slabit, a devenit mai agil, mai puternic, mai inteligent, dar noi parem sa nu vedem toate aceste schimbari, pentru ca ele s-au petrecut in timp, pe nesimtite.

Cu numai zece ani in urma, tehnologia informatiei era obiectul unei revolutii tacute. Microsoft facea primul pas in a cuceri calculatoarele personale ale utilizatorilor din intreaga lume si computerele companiilor. Iar pasul se numea Windows ‘95. Mai tineti minte primul sistem de operare "cu fata umana" al lui Bill Gates? Sa-l comparam cu Windows-ul de azi: e mult diferit si parca neschimbat. Dupa zece ani, e de o mie de ori mai inteligent, cu toate ca si-a pastrat aceleasi "apucaturi" din tinerete, aceleasi vechi metehne care ne supara si azi. Da, e tot el, vechiul coleg de birou, care ne-a facut sa uitam de Netscape Navigator si sa folosim Internet Explorer-ul. Chiar asa: mai are cineva Netscape pe computer? Sau, mai degraba, suparati pe Windows, am apelat la nou-veniti ca Linux, Opera sau Firefox?

Zece ani de colegialitate sunt suficienti, nu? - CV-urile altor tineri pretendenti la postul de asistent personal se cer citite. Pasim intr-o noua era, cea a convergentei. Producatorii din IT, cei din comunicatii si chiar fabricantii de electronice pentru acasa fac pace si afirma la unison: ne trebuie o singura lume a tehnologiei in care sa ne intelegem folosind un limbaj comun. "Avem nevoie de lucruri simple. Trebuie sa reducem complexitatea tehnologiei care ne inconjoara. Iar pentru asta e nevoie de standarde si platforme deschise pe care oricine sa poata dezvolta solutii si servicii." Acestea sunt cuvintele rostite timp de o saptamana la Hanovra - sub o forma sau alta - de aproape toti participantii la cel mai mare targ international de IT&C, CeBIT 2005. 

Si pentru a ne convinge, si-au adus cu totii produsele care dovedesc ca asa stau lucrurile. Cu alte cuvinte, ne vom inghesui sa cumparam, bucata cu bucata, casa inteligenta si biroul virtual, si asta pentru ca "bucatile" vor functiona impreuna perfect, cu ajutorul tehnologiilor deschise, promit producatorii. 

Acum mai putin de o luna, la Cannes, companiile de telecomunicatii promiteau ca primele telefoane compatibile cu faza a doua a tehnologiei 3G vor fi gata in a doua jumatate a acestui an. Eroare de marketing, reparata in viteza. Ele au fost deja gata pentru CeBIT.

"Am devansat lansarea terminalelor compatibile cu HSDPA (a doua faza a 3G - n.r.) intr-o incercare de a accelera comercializarea lor, pentru ca prevestim o era HSDPA mai devreme decat ne asteptam", a afirmat Ki Tae Lee, presedintele Samsung Electronics, cu ocazia prezentarii la CeBIT a primului telefon 3,5G. 

Da, e vorba deja de 3,5G, pentru ca industria telecom pare a fi lasat in urma, ca pe o amintire neplacuta legata de licentele pentru care au platit sute de milioane de euro, "epoca 3G".  Care nu a ajuns inca in multe colturi ale lumii, printre care si Romania. Vitezele de transfer al datelor pe care a doua faza a tehnologiei 3G le va permite, vor anula in mare masura diferenta dintre liniile fixe si telefonia mobila, s-a afirmat la CeBIT. In fond, atat telefonul mobil, cat si liniile fixe vor apela la acelasi suport pentru comunicatii, Internetul. Drept urmare, convergenta se va produce de la sine. Nu mai trebuie sa mire ca unul dintre cei mai mari operatori, T-Mobile, divizia de comunicatii mobile a Deutsche Telekom, a anuntat la CeBIT ca isi va rascumpara divizia de Internet, T-Online, vanduta cu trei ani in urma. 

Mai mult: nu peste multa vreme vom avea un telefon mobil bun la toate.

Siemens, lider mondial in furnizarea de tehnologii si echipamente de telecomunicatii, s-a inscris in aceasta cursa. Tehnologia adoptata de germani, "Near Field Communication" (NFC), va permite tuturor dispozitivelor sa comunice intre ele in mod securizat, fara a mai fi nevoie de parole de acces sau de navigarea prin meniuri complicate. Simpla apropiere la cativa centimetri a unui telefon mobil de un punct de acces, un bancomat sau o casa de marcat va permite, de exemplu, efectuarea unei tranzactii. Acest lucru este posibil prin intermediul identificarii cu ajutorul frecventelor radio (RFID), tehnologie folosita deja in supermaketuri, pentru citirea automata a etichetelor de pe produse.

Granita dintre telefonul mobil, computerul personal si telefonul fix de la birou sau de acasa devine tot mai subtire. Dar daca am vorbit de Siemens, furnizor de echipamente si tehnologii pentru retelele de telefonie mobila, atunci, in spiritul convergentei, sa amintim de Microsoft, numarul unu mondial in software. De ce? Simplu. Chiar si Microsoft isi deschide platforma catre altii. Hi-Path, o tehnologie dezvoltata de Siemens pentru a permite comunicarea intre entitati total diferite - de exemplu, departamentul de creatie din Romania al unei firme care lucreaza pe platforma MacIntosh si cel de vanzari din Londra al aceleiasi firme, care ruleaza, sa zicem, servere Linux-, va fi incorporata in viitorul Office 2005 al Microsoft.

Poate parea complicat, dar toate aceste eforturi vin din dorinta producatorilor si a furnizorilor de solutii sau servicii de a vinde. Diversitatea a devenit un obstacol in calea profitului. Prea multe servere, retele prea complicate, in care distributia de continut direct catre consumator a devenit aproape imposibila. 

"Totul se misca in ziua de azi, dintr-o parte in alta, din diferite motive. Fie ca datele trebuie stocate in alt loc pentru a preintampina pierderea in caz de dezastre, fie ca se intampla fuziuni si achizitii iar informatiile trebuie transferate de la o companie la alta, asistam la un proces de virtualizare a informatiei", spune pentru BUSINESS Magazin Dante Malagrino, Senior Marketing Manager pentru tehnologii si retele de stocare a datelor la Cisco Systems.

"De data acesta, virtualizarea de care vorbim se va realiza pe standarde si platforme deschise, pentru a ajunge la acel «Sfant Graal» pe care il cauta lumea informaticii, automatizarea proceselor de comunicare a datelor, interoperabilitatea totala." Pentru a ajunge acolo, spun specialistii in IT, va trebui sa renuntam la produsele proprietare ale unei singure companii, fie ca e vorba de servicii, solutii software sau hardware. 

"Trebuie sa simplificam managementul retelelor pentru a reduce cheltuielile de administrare a acestora", spune Malagrino. Solutia pe care Cisco o propune in domeniu este un modul care va permite oricarei retele sa simplifice modul de comunicare a datelor. Echipamentul va reduce costurile de administrare a retelei, simplificand modul de comunicare in interiorul acesteia. "La nivel de infrastructura, este similar cu ceea ce a realizat limbajul deschis XML pentru partea de programare. Functioneaza in mod similar", a adaugat Dante Malagrino.

De fapt, asa cum programarea in XML a deschis platforma Microsoft Windows catre alte sisteme de operare, in mod similar, echipamentul propus de Cisco va deschide retelele pentru schimbul de informatii cu alte echipamente si va simplifica comunicarea intre computere si servere. Eforturile comunitatii IT &C nu sunt intamplatoare. Ele ar trebui sa ne duca nu numai spre casa digitala - in care putem programa emisiunea preferata doar prin SMS - ci si spre biroul virtual. 

Sunt dispuse, insa, companiile sa cheltuie bani pe o noua generatie de echipamente, care sa permita angajatilor sa comunice de oriunde catre oricine, folosind produse diferite dar care sa fie compatibile intre ele?

Nu cumva ne grabim cu revolutia convergentei in domeniul IT asa cum companiile din telecom s-au grabit acum trei ani sa adopte tehnologia 3G? Ar trebui sa facem pasul acum, sa adaptam intreaga infrastructura a unei afaceri pentru a face fata noului val?  "Intreprinderile mici si mijlocii europene nu au planuri mari in ceea ce priveste imbunatatirea infrastructurii IT pentru acest an", crede Manuel Angel Mendez, analist la Forrester Research. Potrivit studiilor Forrester, numai 18% dintre acestea au in plan schimbarea computerelor din cadrul firmei cu unele mai performante.

In opinia lui Mendez, situatia din piata nu se suprapune planurilor exprimate la CeBIT de marii jucatori din IT. 

"Companiile europene vor continua sa cumpere servere sau medii de stocare HP iar Cisco va ramane liderul furnizorilor de echipamente de retea", crede analistul de la Forrester. "Uneltele de lucru ale companiilor medii si mici vor purta in continuare semnatura Microsoft."

Pana cand dilema va fi rezolvata iar biroul virtual va face parte din afacerea fiecaruia, consumatorul de rand ramane principala tinta a expozantilor de la CeBIT pentru acest an.  Sony Ericsson a batut moneda pe primul telefon-walkman. Samsung, pe primul telefon mobil cu camera de 7 megapixeli ori pe cel cu hard disk de 3GB (adica o capacitate de stocare de 200 de ori mai mare decat mobilele actuale) iar Siemens pe telefoanele fara fir care controleaza toate dispozitivele electronice. Logitech, lider in domeniul accesoriilor pentru PC-uri, spune ca mouse-ul de la calculator va deveni telecomanda pentru TV, calculator si reteaua de acasa. Toate acestea nu inseamna altceva decat faptul ca, inainte de a convinge managerii companiilor ca noile tehnologii le vor schimba afacerea, producatorii stiu cine trebuie convins mai intai: omul din sufragerie.

"Internetul de mare viteza a devenit deja o realitate chiar si in Europa de Est. Mai trebuie doar sa conectam dispozitivele intre ele, prin Internet fara fir", spune Josef Forer, director de management pentru Europa Centrala si de Est la Siemens. "Exista chiar si in Romania destui oameni cu posibilitati financiare care sa isi doreasca o casa digitala", a declarat el pentru BUSINESS Magazin.

Pana la urma, CeBIT e un targ, iar cei peste 6.200 de producatori si furnizori au venit aici pentru a vinde, nu pentru a dezbate curente si tendinte in tehnologie. Nu de putine ori, sperantele acestora se leaga de pietele in ascensiune, precum cele din Europa de Est.  Predictiile analistilor pentru anul in curs arata o crestere a vanzarilor de telefoane mobile de circa 6%. "Noi credem insa intr-o crestere mai accentuata", spune Ki-Tae Lee, presedintele Samsung. "In 2005 vanzarile se vor cifra intre 700 si 710 milioane de unitati."

Chiar Siemens isi leaga sperantele diviziei de telefoane mobile inclusiv de pietele emergente. "Telefoanele pe care le-am lansat vin sa infirme zvonurile vehiculate privind o eventuala vanzare a diviziei noastre de telefoane mobile. Pe de alta parte, restructuram intern divizia si reducem costurile", spune Forer. "Nu excludem insa un parteneriat cu un alt producator", admite acesta. Producatorul german a anuntat ca va reduce cu aproximativ un miliard de euro bugetul de cheltuieli.

Pentru a-si consolida pozitia sau a creste vanzarile, nici o nisa de piata nu mai e prea ingusta pentru producatori. 

La CeBIT, Nokia a anuntat implementarea unui proiect pilot privind distributia de programe de televiziune direct pe telefonul mobil. 500 de utilizatori finlandezi ai noului Nokia 7710 pot receptiona deja MTV, CNN, BBC World, Euronews, Eurosport, ViVa Plus si Fashion TV. Fie ca e vorba de telefonul mobil, de liniile fixe, de reteaua companiei sau cea de acasa, lumea IT&C se misca intr-o singura directie: uniformizarea si standardizarea, pentru a face pe plac consumatorului, satul de atatea dispozitive care nu se mai inteleg intre ele.

Intrucatva, CeBIT 2005 a insemnat doar o jumatate de raspuns si reafirmarea dilemei vechi de cand lumea. Ce punem mai intai: oul sau gaina? Adica ar trebui sa dispara granita dintre PC, telefon si video-audio player pentru ca sa avem programe comune capabile sa ruleze pe orice dispozitiv sau ar trebui sa avem intai programele ca granita sa dispara?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Oul Microsoft si gaina IBM
/business-hi-tech/oul-microsoft-si-gaina-ibm-977750
977750
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.