Invazia gadgeturilor

Postat la 16 septembrie 2005 2 afişări

Laptopul-televizor, camera digitala pe post de player muzical, ecrane care schimba singure canalul in functie de unghiul din care sunt privite. BUSINESS Magazin a fost prezent la targul IFA Berlin, pentru a va prezenta cele mai extravagante realizari ale marilor producatori din lumea IT&C.

Laptopul-televizor, camera digitala pe post de player muzical, ecrane care schimba singure canalul in functie de unghiul din care sunt privite. BUSINESS Magazin a fost prezent la targul IFA Berlin, pentru a va prezenta cele mai extravagante realizari ale marilor producatori din lumea IT&C.

 

Prin "traditie", computerul de acasa are locul sau bine stabilit: langa biroul din camera de lucru. Totusi, cei mai mari producatori de tehnologie din lume, reuniti luna aceasta la targul IFA Berlin 2005, avertizeaza: nu mizati pe faptul ca va sta linistit acolo ani si ani de zile. Nu va mai trece mult pana cand PC-ul dumneavoastra de acasa va ciocani, nerabdator, la usa living-ului. Editia din acest an a celui mai mare targ de produse electronice de tip consumer din lume a fost dominata de inovatii si produse care graviteaza in jurul calculatorului personal.

 

Invazia PC-ului nu a ocolit nimic. Computerul personal "vorbeste" cu toate echipamentele din casa, este in tot si in toate. De la gadgeturile de buzunar pana la imensele televizoare cu ecrane plate, care devin din ce in ce mai greu de "inghesuit" pe peretele living-ului si indeplinesc tot mai multe functii. Nici telefonia sau echipamentele pentru muzica si filme nu lipsesc de la apel.

Firmele mari, prezente intotdeauna la astfel de evenimente, au profitat de ocazie ca sa le arate clientilor - sau potentialilor clienti - ce planuri au, dezvaluind astfel tehnologii care vor fi introduse pe piata cel mai probabil din 2006, dar care ar putea fi acceptate - sau nu, exista si varianta asta -de marea masa a utilizatorilor abia poate peste 5 ani.

 

Pentru a demonstra ca impresia artistica e importanta, concernul sud-coreean Samsung a adus la IFA cel mai mare televizor cu plasma din lume, cu o diagonala de 102 inci (2,59 metri), suficient de mare pentru a fi folosit pe post de tabela de marcaj intr-un stadion de fotbal. "Modelul nu va intra in productie de masa din ratiuni pur economice. Am vrut doar sa ne demonstram capacitatea tehnologica", a declarat pentru BUSINESS Magazin Manfred Haider, product manager pentru divizia de electronice a Samsung Austria.

 

De asemenea, compania sud-coreeana a schimbat tehnologia televizoarelor clasice, cu tub catodic, realizand modele aproape la fel de subtiri ca televizoarele cu ecran plat si care ocupa mult mai putin loc in living. Aparatele din seria SlimFit sunt cu pana la 30% mai subtiri decat vechiul aparat TV, spun specialistii Samsung, care au creat, printre altele, si un motor grafic care permite vizionarea de imagini de inalta definitie (pana la 550 de miliarde de nuante de culori). Mai mult, sud-coreenii au prezentat o noua tehnologie pentru televiziunea pe echipamente mobile (telefon mobil, PDA, laptop), care adapteaza mai bine imaginea la dimensiunile mici ale ecranelor acestor echipamente.

 

Iar lista nu se incheie aici. Samsung a prezentat si un laptop al carui ecran poate fi detasat si utilizat separat, pe post de televizor de camera. Laptop-ul, care se numeste Samsung M70 si are ecran LCD, cu diagonala de 19 inci (48,2 centimetri), a fost gandit special pentru consumatorii care nu si-ar permite sa cumpere separat un laptop si un televizor cu ecran plat. Mai mult, ecranul poate fi utilizat si ca monitor pentru PC-ul de acasa, pentru a economisi spatiu, dar si bani. In plus, M70 are un sistem DVD-player care nu are nevoie de Windows pentru a functiona. Specialistii coreeni spun ca filmul dorit poate fi vazut in 12 secunde de la introducerea discului in laptop.

 

Tendinta spre multifunctionalitate se remarca si in alte segmente. Lansata tot la IFA, camera digitala VP-MS10, din seria Miniket, are sase functii disctincte. Face si filme, este player de muzica digitala, poate inregistra ca si un reportofon, este camera web si in acelasi timp joaca si rol de memorie USB Stick, pentru ca are suficient spatiu de stocare pentru fisierele pe care utilizatorul vrea sa le plimbe de acasa la birou sau invers. Senzorul este de 5,25 megapixeli, iar ecranul incorporat are o diagonala de 2,5 inci (6,35 centimetri). Are zoom optic de 3X si digital de 15X, utilizabile si in timpul filmarii. Camera include stabilizator de imagine si se poate conecta direct la o imprimanta.

 

La IFA Samsung a mai lansat sase modele de playere audio, precum si un laptop ultra-usor, X1, care nu are mai mult de un kilogram, dar este o adevarata statie de lucru. Bateria tine acum 10 ore, iar laptopul include si capacitati multimedia (filme, muzica, jocuri video).

Rivalitatea dintre Samsung si producatorul japonez Sony s-a simtit si la targul de la Berlin, cele doua companii ocupand primele doua standuri, la stanga si la dreapta intrarii in expozitie. Zvonurile ca Sony nu va participa la IFA anul acesta din cauza situatiei financiare nu tocmai roze s-au dovedit a fi eronate. Mai mult, Sony a ales pentru standul sau o abordare orientata exact spre consumer, design-ul fiind spectaculos, cu sapte camere diferite, separate prin cortine de matase de diferite culori. Japonezii nu au angajat nici un om pentru standul IFA, toate echipamentele putand fi testate direct de catre clienti. Cu toate acestea, Sony nu a impresionat prin lansari de produse noi.

 

La fel ca si Samsung, si olandezii de la Philips au pariat pe televizoarele mari si in special pe tehnologia HDTV (High Definition TV), pe care o vad inlocuitoarea celei analogice, cel tarziu pana in 2010. "Acest pas inainte facut de tehnologia televiziunii obliga practic toate echipamentele digitale sa evolueze", a apreciat seful diviziei de consumer electronics a Philips, Rudy Provoost.

Tot pe ideea televiziunii de inalta definitie a mers si Matsushita Electric, proprietara brandului Panasonic. Oficialii companiei spun ca Europa a ramas in urma la acest capitol si ca vanzarile vor creste spectaculos in urmatorii ani, de unde si interesul marilor companii pentru acest segment.

 

Studiile arata ca, pana in 2008, piata din Europa ar putea "inghiti" circa 15 milioane de televizoare de inalta definitie/an. Evident, mult mai scumpe decat cele pe tehnologia clasica. Cu toate acestea, la capitolul HDTV exista si televizoare cu tub, si care, probabil, vor fi printre primele adoptate, fiind si mai ieftine.

 

Tot la IFA a incercat o revenire spectaculoasa in centrul atentiei celebrul producator german Grundig, cumparat de grupul turc Beko. La fel, producator britanic Alba a revenit cu produse digitale, printre care playere multimedia de buzunar si telefoane mobile.

Nici japonezii de la Sharp nu au lasat problemele financiare sa-i afecteze prea mult, prezentandu-se cu unul din cele mai dinamice standuri. Compania a prezentat cel mai recent produs pentru industria media, ecranul plat LCD (cu cristale lichide) care permite vizionarea simultana a doua programe diferite. Ecranul nu este impartit in doua cum s-ar fi putut crede, ci ambele programe sunt afisate pe intreg ecranul si pot fi vizionate schimband unghiul din care acesta este privit. Compania a anuntat si primii sai clienti pentru aceasta tehnologie, care vor fi producatori auto precum General Motors sau Opel. De pilda, noul Opel Vectra Caravan va include ecrane Sharp pentru ca pasagerii de pe bancheta din spate sa poata urmari doua programe distincte in acelasi timp.

 

Oficialii Sharp estimeaza ca vanzarile de televizoare LCD vor exploda anul acesta si vor ajunge in 2006 sa reprezinte aproape 13% din piata mondiala a televizoarelor. Conform studiilor independente, Sharp este acum lider de piata la nivel mondial pe segmentul televizoarelor LCD.

Sud-coreenii de la LG au avut, de asemenea, o prezenta importanta la IFA Berlin, standul lor - al treilea ca marime - intinzandu-se pe o suprafata peste 2.600 de metri patrati. Compania a marsat puternic pe televizoarele cu plasma, fiind unul dintre principalii adepti ai acestei tehnologii care concureaza cu succes ecranele LCD. LG are si televizoare care utilizeaza cristalele lichide si care nu au lipsit din acest stand. Compania a raspuns de asemenea tendintelor din domeniul televizoarelor cu tub catodic, realizand o serie de aparate dotate cu tub ingust, gama botezata Super Slim.

 

De asemenea, LG si-a prezentat cele mai noi telefoane mobile, printre care si cateva modele 3G. Producatorul sud-coreean a prezentat, in premiera, telefoane mobile si laptopuri care pot receptiona programele TV transmise prin satelit, prin tehnologia DMB (Digital Mobile Broadcasting - transmisite mobila in format digital). Aceasta este cea mai noua tehnologie care permite transmisia de emisiuni in format digital catre echipamentele mobile, in special catre cele de buzunar.

 

Avansul computerului spre living-room este demonstrat si de interesul celui mai mare producator de cipuri din lume, Intel, pentru un targ destinat echipamentelor electronice de tip consumer. "Eu cred ca tehnologia Intel a intrat deja in segmentul consumer si este normal sa avem stand aici. De la existenta tuturor acestor segmente tehnologice si pana la imbinarea lor in casa digitala nu mai este decat un pas ", a declarat pentru BUSINESS Magazin Reiner Kreplin, program manager pentru Digital Home la Intel EMEA. Gigantul american a profitat de ocazie pentru a prezenta solutiile sale destinate in special serviciilor multimedia, precum si urmatoarea generatie de platforme software, care sunt asteptate sa imbunatateasca experienta utilizatorilor cand vine vorba de filme, jocuri video, muzica si fotografii.

 

Intel a prezentat un laptop care utilizeaza viitoarea arhitectura pentru PC-uri mobile, adica tehnologia dual-core (doua procesoare pe un singur cip), si care urmeaza sa ajunga pe piata in a doua jumatate a lui 2006. Ruland simultan un film, un joc video, muzica digitala si aplicatii precum Word sau Internet Explorer, utilizatorul reuseste sa "tureze" procesorul la doar 30-33% din capacitate. Un rezultat notabil, insa computerul va aparea probabil pe piata la un pret pe masura performantei.

 

Intel a adus la standul sau si celebrul automobil Mini Cooper, echipat cu ultimele tehnologii, probabil prima masina din lume care are hard-disc incorporat. Are un ecran cu navigare prin satelit (GPS) si un tablet PC cu tastatura detasabila pentru sofer, un computer pentru cel de pe locul din dreapta, televizoare si pentru cei din spate si asa mai departe. Se poate conecta la Internet prin tehnologie fara fir (WiFi) sau prin telefonul mobil (GPRS sau chiar 3G).

Nu au lipsit nici bicicleta off-road care are un ecran LCD cu sistem de orientare prin satelit si functii multimedia, si nici placa de surf care contine un Tablet PC incorporat, bineinteles rezistent la apa.

 

Din punct de vedere al comunicatiilor mobile, cel mai vizibil operator prezent la IFA Berlin a fost T-Mobile al Deutsche Telekom. Compania a prezentat telefoane inteligente, pe platforma Windows Mobile si a anuntat ca pregateste serviciul de acces la Internet prin reteaua 3G, care va oferi viteze de conectare de pana la 1,8 MB pe secunda.

Diferentele dintre organizer-ul de buzunar si computerul de birou au fost sterse aproape definitiv de Sony, care a prezentat la standul Intel cel mai mic Tablet PC din lume. Inclus in seria Vaio, contine un procesor Centrino la 1 GHz, are 256 MB de RAM, hard-disc de 20GB si o versiune completa Windows. Ecranul nu este foarte mare, insa dispozitivul incape numai bine in buzunar. Iar pretul se va invarti in jurul a 1.800 de euro. Tablet PC-ul are o tastatura pliabila, pentru a fi mai usor de transportat.

 

Pe post de concluzie, este suficienta declaratia unui oficial al companiei taiwaneze Acer. "Poate computerul personal sa castige batalia pentru living room? Noi credem ca deja s-a intamplat asta", a spus Oliver Ahrends, director al filialei Acer Germania, referindu-se la modul in care laptop-urile sunt utilizate astazi pentru a consuma, impreuna cu intreaga familie, muzica, filme sau jocuri video.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Invazia gadgeturilor
/business-hi-tech/invazia-gadgeturilor-1004652
1004652
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.