Care sunt noile oportunităţi de investiţie în inteligenţa artificială, unde se pot face miliarde de euro?

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 23 mai 2025 142 afişări

Inteligenţa artificială are nevoie de mai mult decât cod şi algoritmi – are nevoie de spaţiu, răcire şi, mai ales, energie. Iar în Europa, bătălia pentru infrastructura care va susţine economia digitală de mâine tocmai a început, iar România este pe radarul jucătorilor globali. Nu mai e vorba dacă va atrage investiţii, ci când şi cum va reuşi să le susţină.

Dacă vrei să pui o întrebare pe platforma ChatGPT, pregăteşte-te să consumi de opt ori mai multă energie decât ai face-o cu o simplă căutare pe Google. Valul investiţiilor în inteligenţă artificială (AI) şi digitalizare împinge la limită capacitatea globală de procesare, iar centrele de date devin noua infrastructură strategică a lumii moderne, au transmis speakerii din cadrul ediţiei speciale a emisiunii de business ZF Live, transmisă din cadrul evenimentului Data Center Forum din acest an. „Vedem o efervescenţă fără precedent. Anul trecut am construit 3-4 megawaţi de infrastructură, anul acesta vorbim deja de proiecte de 50 până la 100 de milioane de euro în România”, explică Mihai Manole, CEO Tema Energy - un jucător cheie pe segmentul dezvoltării de centre de date, în cadrul celei de-a 7-a ediţii a Data Center Forum, eveniment care a reunit peste 700 de participanţi şi aproape 30 de speakeri internaţionali şi locali.

România nu mai este o piaţă de margine.

Sălile pline şi interesul în creştere din jurul evenimentelor dedicate centrelor de date semnalează o maturizare clară a pieţei din România, care devine un ecosistem în creştere. „Knowledge-ul s-a schimbat. Oamenii încep să înţeleagă că un data center nu este doar o clădire cu servere. Este un asset strategic, un motor economic”, mai spune Mihai Manole. 

De asemenea, la nivel tehnic, România se află deja într-o zonă competitivă având energie regenerabilă în creştere, conectivitate bună şi un ecosistem antreprenorial de firme specializate în infrastructură critică – de la climatizare şi alimentare continuă, până la stingere incendii şi software de automatizare. „România este o piaţă atractivă. Cu o populaţie de aproximativ 16-20 de milioane de locuitori, dispune de o bază solidă. Acesta este primul aspect. În al doilea rând, sistemul educaţional este bun, ceea ce înseamnă că există specialişti care stăpânesc domeniile relevante – nu mă refer doar la centrele de date, ci la întregul ecosistem tehnologic. A treia premisă, la fel de importantă, este că România dispune deja de o bază solidă în ceea ce priveşte capacitatea centrelor de date existente şi, implicit, de know-how. Profesioniştii de aici demonstrează o bună cunoaştere a domeniului. Cu resursele potrivite, România poate deveni extensia naturală a zonei Europa Centrală”, a transmis Igor Grdić, Regional Director Central Europe, Vertiv - furnizor de infrastructură pentru centre de date.

El subliniază avantajele competitive ale ţării: sistemul educaţional bun, competenţele tehnice locale şi infrastructura deja existentă. Ce lipseşte? Investiţiile mari – de tip hyperscaler, a adăugat Igor Grdić. „Nu doar pentru România, ci pentru întreaga regiune – România poate deveni furnizorul digital al ţărilor vecine.”  Pe de altă parte, George Dritsanos, Vice President Secure Power & Data Centers Business CEE at Schneider Electric, este de părere că România are energie, însă are nevoie de mai multă, mai stabilă şi mai ieftină. „Cine are energie electrică are un avantaj strategic, a spus CEO-ul NVIDIA, Jensen Huang – şi acest principiu ghidează deja deciziile marilor investitori. Este principala provocare astăzi. Avem potenţial, dar trebuie susţinut cu politici publice clare şi sprijin pentru marii investitori. Slăbiciunea României este energia scumpă. Din punctul meu de vedere, cea mai mare provocare pe care o are România acum este atragerea unui hyperscaler important — cum ar fi Microsoft, Google sau Amazon”, a punctat George Dritsanos, expert în infrastructură IT. Wes Cummins, CEO al Applied Digital, merge chiar mai departe şi spune că pe lângă energie şi conectivitate, România are nevoie şi de susţinere din partea autorităţilor statului pentru a atrage atenţia investitotilor. „Cred că există paşi de parcurs pentru a atinge acest obiectiv. Există o dorinţă de dezvoltare. România dispune de energie, ceea ce este esenţial pentru această piaţă. Există şi paşi concreţi: Oracle, cred, are deja o prezenţă semnificativă aici. Dacă începi să construieşti astfel de infrastructură, cred că poţi atrage clienţi de tip hyperscaler. Când vorbim despre hyperscaleri în lume — în SUA, aceştia sunt Microsoft, Amazon, Google, Meta, Apple. Aceştia sunt clienţii tipici. Dar ei vor avea nevoie de această infrastructură şi în Europa. Şi cred că România, datorită resurselor sale energetice, este o ţară foarte potrivită pentru astfel de investiţii. România are energie, are conectivitate, şi cred că există şi o deschidere din partea autorităţilor şi a mediului de afaceri pentru a încuraja acest tip de dezvoltare. Există o fereastră de oportunitate pentru România. Ţara are cele două ingrediente esenţiale pe care le căutăm — energie şi conectivitate — iar dacă există voinţă pentru dezvoltare şi un mediu de afaceri favorabil, cred că România are o oportunitate reală, atât pentru companii ca a noastră, cât şi pentru economia românească în ansamblu”, a transmis Wes Cummins. Şi Mark Acton, Data Center Consultant, co-author of the “EU DataCenter Code of Conduct”, Chartered Engineer, Non-Exec Director, Standards Expert, consideră că dacă o ţară are energie şi fibră, al treilea ingredient este politica publică – sprijinul guvernului, al autorităţilor regionale. „Toate ţările de pe planetă îşi doresc o economie digitală puternică. Este esenţial în epoca actuală. Pentru a atinge acest obiectiv, ai nevoie de infrastructură digitală solidă – care include atât centre de date, cât şi reţea de comunicaţii. Aşadar, orice măsură pe care guvernul o poate lua pentru a încuraja politici care susţin investiţiile în infrastructura digitală – inclusiv centrele de date – este foarte importantă”, a spus Mark Acton.El a adăugat că România are nevoie de o astfel de structură dedicată promovării. „Este foarte important să existe o entitate care să reprezinte România în mod constant în faţa investitorilor internaţionali. Şi, în al doilea rând, este esenţial ca guvernul să aibă o politică clară şi declarată de susţinere a investiţiilor în centre de date. Asta va inspira încredere investitorilor. Odată ce există o politică guvernamentală clară în acest sens, interesul pentru România va creşte considerabil.”Astfel, într-o perioadă în care cererea pentru infrastructură digitală atinge cote istorice, România începe să fie privită cu alţi ochi de marile companii internaţionale. Poziţia geografică favorabilă, capacitatea energetică în creştere şi existenţa unei baze solide de specialişti fac din România un candidat tot mai atractiv pentru investiţii strategice, a subliniat Alexandros Bechrakis, Managing Director al Digital Realty Greece. „România este o piaţă aflată în prima etapă de dezvoltare, ceea ce înseamnă că mai este mult de făcut. Dar tocmai acest lucru înseamnă că există oportunităţi semnificative. Se întâmplă multe lucruri în întreaga regiune şi există oportunităţi importante pentru toată lumea. Asta include, desigur, Grecia, dar şi România. Pentru mine, România are un potenţial neexploatat foarte mare. Este o piaţă foarte stabilă”, a spus Alexandros Bechrakis.

Investiţiile încep să se vadă. În Bucureşti, există deja peste 100 de megawaţi „ready to build”. Sunt autorizate, au energie aprobată şi pot începe construcţia, a spus Mihai Manole, adăugând că se pregăteşte inclusiv un proiect de 200 de megawaţi – un gigant evaluat la 1,4 miliarde de euro, doar în partea de infrastructură, fără a integra şi partea IT. „Faptul că nu avem încă un hyperscaler nu înseamnă că România nu este pe hartă. Dimpotrivă. Avem deja clustere în Craiova, centre hibride, proiecte scalabile. Se întâmplă, doar că la o scară mai mică. Noi anul trecut am construit între 3 şi 4 megawaţi de data centre. Cele mai multe dintre ele au fost de tip guvernamental sau on-premise pentru clienţi care îşi folosesc propria infrastructură de date.” În prezent, „pe masă” se află un proiect de 200 de megawaţi care se pregăteşte de stadiul de a fi gata de construit, fiind în curs de definitivare în vestul Bucureştiului. „Investiţia va fi de la 1,4 miliarde de euro în sus. Aşadar, se pregătesc proiecte”, a spus Mihai Manole.El a explicat că, în Europa Centrală şi de Est, costul mediu pentru un megawatt complet echipat de infrastructură de data center, fără a include componenta de IT, variază între 7 şi 9 milioane de euro. „Anul trecut am lucrat la proiecte cu valori cuprinse între 20 şi 30 de milioane de euro, unele dintre ele fiind încă în desfăşurare. Pentru următorii doi - trei ani avem un portofoliu de proiecte între 50 şi 100 de milioane de euro, integral în data centere. Acest lucru arată maturizarea pieţei de inginerie şi de instalaţii în general din România.” 

 

Dacă România îşi doreşte să atragă investiţii serioase în centre de date, trebuie să creeze un mediu predictibil şi să abordeze strategic dezvoltarea acestui sector, consideră Alexandros Bechrakis.

Printre măsurile esenţiale se numără:

• Încredere din partea statului – Guvernul trebuie să colaboreze cu operatorii specializaţi, nu să concureze construindu-şi propriile centre de date.

• Simplificarea birocraţiei – Autorizările şi reglementările trebuie eficientizate pentru a nu bloca investiţiile.

• Acces la finanţare – Negocierea şi utilizarea fondurilor europene dedicate digitalizării pot susţine investiţiile în centrele de date.

• Planificare proactivă – Identificarea din timp a zonelor potrivite pentru dezvoltare poate accelera implementarea proiectelor.

• Colaborare cu industria – Formarea unor echipe guvernamentale competente, care să înţeleagă domeniul şi să lucreze împreună cu jucătorii locali şi internaţionali.

România are deja know-how şi exemple solide, trebuie doar să le valorifice inteligent.

Alexandros Bechrakis a mai adăugat că există mai multe tipuri de centre de date - precum hyperscale, multi-tenant, carrier-neutral - fiecare răspunzând unor nevoi diferite ale pieţei – de la marile platforme cloud, la companii care închiriază spaţii dedicate, până la centre care facilitează conectivitatea între mai mulţi operatori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.