Antreprenorul care a găsit reţeta pentru a-i învăţa pe roboţi să înţeleagă şi să vorbească în limba română aşa cum discutăm noi în mod natural între noi

Autor: Ioana Nita Postat la 31 ianuarie 2021 95 afişări

Entuziasmul cu care sunt primite soluţiile software de automatizare nu ar avea nicio relevanţă pentru noi dacă roboţii software nu ar învăţa să înţeleagă şi să şi răspundă în limba română. Antreprenorul Leonard Mart crede că a găsit reteţa pentru a-i învăţa pe roboţi să înţeleagă şi să vorbească în limba română aşa cum discutăm noi în mod natural între noi.

El a creat o tehnologie proprie cu care a reuşit să dezvolte o serie de roboţi software folosiţi în diverse moduri – de la asistenţi virtuali pe telefoane şi dispozitive inteligente până la platforme utilizate în retail sau de către autorităţi.  

„Învăţăm calculatoarele să vorbească limba română, iar acum le învăţăm să vorbească şi limbi europene pentru că ne-am extins tehnologia. Am început să lucrăm la tehnologie în 2015, dar compania a fost înfiinţată la începutul anului 2018. Am lucrat la această tehnologie timp de trei ani pe mai multe proiecte şi cu mai mulţi clienţi până ce am decis să construim un produs. Acum, noi putem automatiza în proporţie de 70-80% din răspunsuri fie că sunt răspunsuri care se dau prin intermediul vocii pe telefon sau prin platforme de suport” a povestit în cadrul emisiuni ZF IT Generation Leonard Mart, cofondator şi CEO al WiseGroup AI. Start-up-ul s-a axat la început strict pe limba română pentru că a simţit oportunitatea din piaţă, majoritatea soluţiilor de acest gen fiind antrenate doar pentru limba engleză şi alte limbi de circulaţie mondială. „Nu exista nicio astfel de soluţie în limba română şi atunci noi am văzut oportunitatea de a dezvolta această tehnologie. Practic, în 2015 am început să construim modulul de Natural Language Processing şi Natural Language Understanding pentru limba română, dar primul asistent l-am lansat în octombrie 2017 - un asistent dedicat Allview. Toate dispozitivele comercializate de compania Visual Fan din Braşov au fost atunci echipate din fabrică cu AVI. AVI a fost primul asistent vocal inteligent în limba română şi de atunci dezvoltăm continuu funcţionalităţi noi”, a precizat el.

Pentru dezvoltarea tehnologiei, investiţia iniţială a fost de 0,5 milioane de euro, însă pe parcurs s-a mai adăugat încă aproximativ un milion de euro, bani care au mers spre îmbunătăţirea şi perfecţionarea tehnologiei şi pentru lansarea produselor software pe baza acesteia.

„Până acum am funcţionat doar autofinanţându-ne. Am avut de la început clienţi care au folosit această tehnologie şi în acelaşi timp am mai avut şi proiecte care erau în afara acestei tehnologii şi care ne-au ajutat să ne dezvoltăm.” Ce face mai exact tehnologia dezvoltată de WiseGroup AI? „Pe scurt, tehnologia noastră automatizează toate procesele care ţin de limbajul uman, de relaţii cu clienţii ce presupun voce - telefon, inclusiv e-mailuri sau tichete de suport, chaturi, chatbots, astfel încât să creştem nivelul de calitate a suportului pentru clienţi.” Spre exemplu, unul dintre proiectele pe care start-up-ul le are acum în curs de implementare este realizat pentru un poligon de tragere cu arma care vrea să automatizeze modul în care face programări.  

„Practic, un client sună, roboţelul nostru îi răspunde, caută în mod automat sloturile libere sau conform cerinţelor - data, ora, câte persoane vor să se programeze, şi operează toate schimbările în sistemul central astfel încât totul se întâmplă rapid”, a explicat Leonard Mart.

În prezent, WiseGroup AI are circa 20 de clienţi în portofoliu, atât din România, cât şi din străinătate.

„Printre ultimii clienţi internaţionali se numără o companie de securitate cibernetică care operează în toată lumea şi care doreşte automatizarea centrului de suport unde practic asistenţii noştri virtuali preiau tichete şi chaturi şi răspund automat la întrebări. Un alt client internaţional este o companie din Elveţia care lansează un asistent virtual pentru retail - un roboţel umanoid care preia voce de la noi şi vorbeşte cu clienţii din spaţiul de retail în prezent în trei limbi - germană, engleză şi română.”

Anul acesta, WiseGroup AI are în plan să ajungă la un număr mult mai mare de clienţi în condiţiile în care se va axa mai mult pe partea comercială şi va lansa produse dedicate anumitor industrii. „În prezent ne concentrăm pe zona de e-commerce. Dezvoltăm asistenţi care pot face toată partea de presales, sales şi de suport after-sales pentru toate site-urile de comerţ electronic. Avem de asemenea foarte multe cereri din zona de administraţie locală pentru a avea asistenţi virtuali care să poată ajuta cetăţenii în timp real”, a menţionat cofondatorul şi CEO-ul WiseGroup AI. El a adăugat că în acest moment, proiectul care se mişcă cel mai rapid în zona de administraţie publică va fi implementat în trei luni.

„Cred însă că odată ce vom avea primul caz vom reuşi să scalăm foarte repede fiindcă partenerii care implementează soluţiile noastre au în portofoliu peste o mie de instituţii publice, iar dacă ai un caz de succes este destul de uşor să îl repeţi şi în alte oraşe.”

De asemenea, a completat Leonard Mart, start-up-ul va face primul test al unui asistent virtual care face anchete epidemiologice complete. „Practic, asistentul nostru primeşte o listă într-o platformă cu pacienţii care au un test pozitiv pentru COVID-19 şi sună automat pentru a face anchetele epidemiologice plus rapoartele necesare.”

Ce tarife plăteşte o companie dacă vrea să folosească tehnologia şi soluţiile WiseGroup AI? „Sunt clienţi care nu au neapărat nevoie de interacţiune cu voce. Vocea generează cele mai multe costuri pentru o astfel de soluţie. Avem clienţi care plătesc de la 200 euro/lună până la câteva mii de euro pe lună în funcţie de ce au nevoie şi de volumele pe care le generează. Pentru un asistent virtual care răspunde la telefon sau efectuează apeluri telefonice în numele companiei, vorbim de volume, iar tarifarea se face la minut”, a explicat el. De la înfiinţarea companiei şi până în prezent veniturile WiseGroup AI au fost constante. „Din 2018, inclusiv anul trecut, am avut o cifră de afaceri anuală între 200.000-250.000 euro, iar pentru anul acesta ţinta noastră este să ajungem la un venit lunar de 100.000 euro”, a menţionat Leonard Mart. Pentru anul acesta, antreprenorul şi-a propus să ajungă la peste 500 de clienţi activi plătitori lunari. „Anul acesta noi am planificat lansarea comercială şi faptul că dorim să aducem mult mai mulţi clienţi în portofoliu cu soluţii care deja au fost standardizate. Faptul că am creat în aceşti ani o reţea de parteneri care vând soluţiile noastre, precum Microsoft sau Orange Business Services, ne ajută foarte mult să ajungem în faţa clienţilor şi să avem un proces de vânzare pe o durată scăzută.” Pentru a-şi atinge obiectivele propuse şi pentru a putea scala mai uşor businessul, WiseGroup AI ar avea nevoie de o finanţare de un milion de euro pentru care se află deja în discuţii cu potenţiali investitori.

„În acest moment suntem în discuţii active pentru o investiţie de un milion euro la o evaluare de 10 milioane euro şi pe plan local, dar şi extern. Suntem în discuţii destul de avansate şi dorim foarte mult să finanţăm zona de dezvoltare comercială. Avem două produse care pot fi foarte uşor implementate“, a afirmat el.

WiseGroup AI

Proiect: WiseGroup AI

Ce face? Asistenţi virtuali bazaţi pe tehno­logia de recunoaştere a limbajului ce automatizează diferite activităţi şi procese dintr-o companie

Necesar de finanţare: 1 mil. euro

Ţintă de evaluare proiect: 10 mil. euro

Invitat: Leonard Mart, cofondator şi CEO WiseGroup AI



Hyperhuman

Proiect: Hyperhuman

Ce face? Platformă bazată pe inteligenţa artificială (artificial intelligence - AI), care redefineşte modul în care conţinutul digital de fitness este produs, personalizat şi monetizat.

Finanţare atrasă: 500.000 euro

Invitat: Bogdan Preduşcă, cofondator şi CEO Hyperhuman


Benefito Mobile

Proiect: Benefito Mobile

Ce face? Operator telecom virtual. Compania va încheia parteneriate cu retaileri şi alte companii (de exemplu furnizori de energie) iar atunci când utilizatorul va cumpăra de la parteneri (va plăti factura) va primi ca bonus servicii de comunicaţii mobile pe cartelă.

Finanţare atrasă: 150.000 euro

Invitat: Marian Velicu preşedinte şi cofondator Benefito Mobile

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreuna cu Banca Transilvania, casa de avocatura Stratulat & Albulescu şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor. Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.