Locuri de joaca pentru miliardari

Postat la 06 decembrie 2005 1 afişăre

La inceput au fost corturile. Apoi rulotele. Au urmat hotelurile si, pentru cei care vroiau un "pied a terre", cum spun francezii, casele de vacanta - fie cu un singur proprietar, fie popularul time-share, care la romani nu a prea prins, dar care e foarte infloritor in strainatate.

La inceput au fost corturile. Apoi rulotele. Au urmat hotelurile si, pentru cei care vroiau un "pied a terre", cum spun francezii, casele de vacanta - fie cu un singur proprietar, fie popularul time-share, care la romani nu a prea prins, dar care e foarte infloritor in strainatate. Iar acum s-a ajuns la noi culmi in turism - un tip de time-share care poate costa 10 milioane de dolari. Si asta doar ca taxa de inscriere.


Cea mai noua tendinta in materie de turism sunt cluburile exclusiviste, unde au acces doar membrii dispusi sa scoata din buzunar cotizatii de ordinul milioanelor de dolari. Conceptul este destul de simplu: o persoana sau o companie cu resurse financiare considerabile cumpara proprietati imobiliare extrem de valoroase in cele mai frumoase zone din toata lumea, le organizeaza sub egida unui club, iar apoi le ofera pentru perioade bine stabilite de timp celor care doresc sa aiba parte de cele mai luxoase castele, cele mai spectaculoase peisaje si cele mai exclusiviste servicii, in conditii de intimitate absoluta. Inventatorul conceptului este Rob McGrath, directorul executiv al firmei Tanner & Haley, care, in 1998, a avut ideea de a oferi astfel de servicii. Exclusive Resorts - compania detinuta de fostul sef AOL Steve Case - si Tanner & Haley isi impart 80% dintr-o piata estimata la peste un miliard de dolari (de la 130 de milioane in 2003).


La cresterea pietei va contribui cu siguranta si noul-venit - Yellowstone Club -, care este deocamdata o comunitate privata de schi si golf. Membrii vor plati o taxa de inscriere intre patru si 10 milioane de dolari (in functie de data la care se inscriu), care le va asigura sejururi intr-un castel din Anglia sau Irlanda, o vila in Toscana, un teren privat de golf din Scotia, precum si diverse plaje si centre de infrumusetare din toata lumea. De asemenea, vor avea si dreptul de a utiliza cele doua iahturi ale clubului si o flota de aeronave particulare. Clubul se va numi Yellowstone Club World si, la fel ca si restul de aproximativ 30 de companii similare de pe piata, le va oferi membrilor, pe langa sederea in locuri nemaiauzite si nemaivazute, servicii de concierge (personal disponibil la orice ora din zi si din noapte pentru a satisface orice dorinte), ocupandu-se si de aranjamentele de calatorie, conform Wall Street Journal. Seful Microsoft Bill Gates face parte dintre membrii Yellowstone Club, iar un "upgrade" la statutul de membru al noului Yellowstone Club World l-ar costa doar doua milioane de dolari (tarifele cresc exponential, ajungand la 10 milioane de dolari pentru ultimii inscrisi).


Majoritatea cluburilor percep taxe de inscriere care variaza intre 300.000 si 500.000 de dolari si cotizatii anuale de aproximativ 10.000-20.000 de dolari. Clubul Yellowstone va solicita insa taxe anuale cuprinse intre 60.000 si 100.000 de dolari.


Acest segment ultra-exclusivist al industriei turismului si-a indreptat atentia, la inceput, catre milionarii in dolari. Dar, cum piata evolueaza si cerintele clientilor cresc si ele, cluburile se ajusteaza la realitate, incercand sa atraga atat mega-miliardarii cat si pe cei care dispun de fonduri mai modeste - a se intelege acea categorie de turisti care pot plati cam 150.000 de dolari ca taxa de inscriere. Preturile mai mici se adreseaza si celor care stau foarte bine cu banii, dar mai prost cu timpul - de pilda, clubul Exclusive Resorts a lansat o oferta denumita Affiliate, pentru care se plateste o taxa de inscriere de doar 195.000 de dolari (mai putin de jumatate din nivelul normal), pentru cei care nu reusesc sa incropeasca o vacanta mai lunga de 15 zile, asa incat nu ar avea sens sa cumpere un pachet mai complex.

Cea mai ieftina varianta este oferita de Private Escapes, care se auto-intituleaza singurul club privat turistic "convenabil" - taxa de inscriere de 95.000 de dolari si anuala de 7.200 de dolari. Cu acesti bani, membrii isi cumpara sederea in proprietati din Las Vegas, California si Colorado. Nu e chiar Toscana sau insulele Belize, dar conditiile sunt totusi cu mult deasupra celor oferite de hoteluri. Avantaj la care se adauga si bucuria de a apartine unui cerc de initiati, unei categorii superioare de turisti. Cu alte cuvinte, ai la dispozitie case de vacanta in toata lumea, fara problemele administrative. Cel mai disputat segment al pietei raman marii bogatasi, care sunt dispusi sa plateasca taxe de inscriere care pornesc de la un milion de dolari, doar pentru a se deosebi de simplii milionari.

Doar in SUA (unde isi au sediul aceste cluburi de calatorie), numarul persoanelor ale caror averi personale depasesc 30 de milioane de dolari a crescut cu 10 procente anul trecut, pana la 30.000. Nu e de mirare atunci ca Tanner & Halley e pe cale sa deschida un club doar pentru créme de la créme - Legendary Retreats va impune o taxa de inscriere de 1,5 milioane de dolari si contributii anuale de 675.000 de dolari. Proprietatile disponibile in cadrul programelor clubului au valori cuprinse intre sapte si opt milioane de dolari, incluzand un conac imens pe crestele din St. Anton (Austria) si un palat in Maui, cu plaja privata si o piscina uriasa.


"Si cand ma gandesc ca, in 1998, cand mi-a venit ideea, mi se parea mult sa le cer oamenilor 100.000 de dolari ca taxa de inscriere. Acum lumea se ingramadeste sa plateasca un milion", spune McGrath.


Desi par a se conduce dupa formule matematice, managerii cluburilor au o misiune destul de dificila, deoarece trebuie sa multumeasca pe toata lumea (preturile de milioane exclud din start ideea vreunei nemultumiri a clientilor), astfel incat jongleaza mereu cu programe si rezervari, mai ales in cazul varfurilor de sezon de care vor sa profite toti membrii. In aceasta lume a preturilor record, Yellowstone a reusit sa stabileasca noi recorduri: cotizatiile sunt cam de zece ori mai mari decat media si, chiar dupa ce platesc taxa de inscriere si contributia anuala, membrii tot mai trebuie sa achite o parte din mancare si bautura. Dar proprietarii, Tim si Edra Blixseth, spun ca vor oferi ceva diferit.

Cei doi au de gand sa investeasca circa 500 mil. dolari in achizitionarea de proprietati super-luxoase pe tot globul, pentru a crea "un loc de joaca pentru mega-bogatasi", incluzand terenuri de golf, plaje, si cluburi. Yellowstone intentioneaza sa ajunga la 150 de membri (ceea ce le va aduce un miliard de dolari din taxe), iar sotii Blixseth cred ca aproximativ jumatate dintre cele 225 de persoane care fac parte din clubul de schi si golf Yellowstone vor plati pentru a face parte din versiunea "new & improved" a locului. In orice caz, segmentul cluburilor private de turism continua sa creasca in fiecare an, chiar daca nu constituie deocamdata o amenintare la adresa hotelurilor de lux.

Cei care hotarasc sa isi cumpere statutul de membru cu cateva milioane de dolari spun ca merita fiecare banut, pentru ca, cine nu prefera, in loc sa intepeneasca langa piscina unui hotel de cinci stele, sa circule intre un castel scotian, o ferma din Noua Zeelanda, o insula din Caraibe si o cabana pentru pescuit in Alaska. Si sa fie tratat ca un imparat peste tot.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Locuri de joaca pentru miliardari
/arta-si-societate/locuri-de-joaca-pentru-miliardari-1005143
1005143
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.