Semne bune anul (asigurătorilor) are

Autor: Mircea Nica Postat la 19 ianuarie 2021 91 afişări

Semne bune anul (asigurătorilor) are

Un nivel ridicat de incertitudine din cauza faptului că pandemia încă nu s-a încheiat face ca previziunile pe termen lung să nu fie relevante în acest moment, chiar şi în industria asigurărilor. François Coste, CEO al Groupama Asigurări, este însă optimist în ceea ce priveşte anul 2021.

Odată cu criza generată de pandemia de COVID-19, oamenii au început să conştientizeze mai bine riscurile din jurul lor, acordând o importanţă mai mare sănătăţii lor şi a celor dragi, susţine François Coste, CEO al Groupama Asigurări, sucursala locală a grupului francez cu acelaşi nume.

„Astfel, atât la nivel global, cât şi în România, trendul este unul pozitiv pentru segmentul asigurărilor de sănătate într-o piaţă locală de asigurări dominată de asigurările generale, acestea având o pondere de 81% din totalul primelor brute subscrise de societăţile de asigurare.”

El a mai spus că potenţialul de creştere pentru această linie este influenţat şi de evoluţia crizei sanitare, iar previziunile sunt greu de făcut în aceste condiţii.

„Totodată, în urma unui studiu realizat de compania de cercetare şi consultanţă IRSOP pentru Groupama, am observat că, dacă în anii anteriori lipsa încrederii în asigurători era un criteriu care influenţa în mod negativ decizia de cumpărare, anul trecut a existat o scădere notabilă în rândul celor sceptici, de la 22% în 2018, la 14% în 2020.”

Acelaşi studiu a relevat şi un potenţial de creştere pe liniile de asigurări facultative, în special în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani, care sunt mai preocupaţi de încheierea unei asigurări de locuinţă decât în anii anteriori.

„O schimbare a direcţiei pentru piaţa de asigurări din România poate veni însă nu doar dintr-o anumită linie de business, ci şi dintr-un segment de clienţi, cum e cazul celor cu venituri mai mici, al căror interes pentru asigurări este de asemenea în creştere. În ce măsură va avea acest segment şi un potenţial disruptiv în piaţă, rămâne de văzut”, a mai adăugat François Coste.

Un alt potenţial de creştere, pe care îl vede CEO-ul Groupama Asigurări, este pe segmentul agriculturii, în special având în vedere că este atuul strategic pentru securitatea alimentară a României.

„Pe măsură ce schimbările climatice duc la fenomene meteo extreme an de an, afectând în mare măsură recoltele fermierilor, asigurările au început să joace un rol important pentru fermieri. De aceea, acordăm o atenţie deosebită acestui segment, venind în întâmpinarea agricultorilor cu servicii dedicate pentru nevoile lor.”

François Coste consideră că pandemia de coronavirus a dus la comportamente prudente, concentrate în principal pe siguranţa personală.

„Este foarte probabil ca şi după ce va trece pandemia, clienţii să continue să aibă un comportament prudent şi orientat către prevenţie, prioritizând şi conştientizând riscurile din jurul lor şi acţionând în consecinţă pentru a le reduce. Totodată, observăm şi o intensificare a operaţiunilor online, un lucru firesc având în vedere contextul generat de criza sanitară, dar şi o preferinţă pentru servicii simple, uşor accesibile, de la distanţă”, a mai adăugat el.

În linie cu aşteptările şi tendinţele globale, François Coste speră ca piaţa asigurărilor să aibă o revenire în V şi, odată ce criza sanitară va lua sfârşit şi şocurile generate de aceasta vor fi îndepărtate, piaţa să revină la tendinţele şi performanţele pre-coronavirus.

Acest lucru este de aşteptat prin prisma faptului că şocul în industria asigurărilor nu a fost atât de mare precum în alte industrii, iar fluctuaţiile înregistrate în piaţa locală în anul 2020 nu au fost extrem de mari.

„Cu toate acestea, încă avem în faţă un nivel ridicat de incertitudine, pandemia încă nu s-a încheiat şi astfel previziunile pe termen lung nu pot fi relevante în acest moment. Ne menţinem optimişti însă, că lucrurile se vor îmbunătăţi începând cu 2021.”

În ceea ce priveşte anul trecut, François Coste susţine că 2020 a fost fără îndoială, un an dificil, din foarte multe perspective.

„Am reuşit însă să înregistrăm o evoluţie bună pe linii facultative, în special în ceea ce priveşte segmentele property, sănătate, accidente şi viaţă. Este o evoluţie firească, corelată cu schimbările aduse de criza sanitară, care ne-au făcut pe fiecare dintre noi mai atenţi la sănătatea noastră şi a celor dragi, la siguranţa locului pe care îl numim acasă. La toate acestea se adaugă şi decizia luată în premieră de Groupama, contrar practicilor standard, aceea de a acoperi riscurile generate de Covid-19.”

Pe de altă parte, au fost şi linii de business a căror evoluţie nu a fost la fel de bună ca în cazul celor facultative, segmentul auto, care include RCA şi Casco, fiind una dintre ele.

„La fel şi în cazul asigurărilor de călătorie există o scădere, de altfel firească, această industrie fiind puternic afectată de pandemia de coronavirus. În ceea ce priveşte primele brute subscrise la finalul primelor nouă luni din 2020, acestea însumează 791,6 milioane de lei, în scadere cu 3.9% faţă de anul trecut, dar în creştere cu 4,1% dacă excludem linia RCA”, a mai spus CEO-ul Groupama.

Printre segmentele care s-au evidenţiat în portofoliul Groupama, se regăseşte segmentul de viaţă, unde compania a înregistrat o creştere de 34% a primelor brute subscrise, dar şi segmentul de sănătate şi accidente, unde creşterea a fost de 22%.

„În ceea ce priveşte segmentul asigurărilor pentru fermieri, în special asigurările de culturi, primele brute subscrise au crescut cu 18,5 procente faţă de anul anterior, în contextul în care în 2019 a fost introdusă şi subvenţia pentru asigurările de culturi, ceea ce a făcut produsul mai accesibil pentru fermieri. Marja noastră pe acest segment a fost însă puternic afectată de seceta extremă din acest an, pagubele produse de fenomenele climatice fiind, de altfel, din ce în ce mai mari de la an la an. În 2020, Groupama a plătit daune agricole în valoare de 90 milioane de lei, majoritatea cauzate de secetă, furtuni şi grindină”, a mai explicat François Coste.

El a mai spus în continuare că portofoliul companiei include şi zone unde nu s-au observat creşteri sau scăderi semnificative, cum ar fi în cazul asigurărilor de călătorie.

„În contextul restricţiilor aduse de pandemia de coronavirus, am reuşit totuşi să obţinem stabilitatea acestei linii, printr-un răspuns rapid la schimbările din piaţă şi la nevoile clienţilor, respectiv lansarea în luna septembrie a anului trecut a asigurării de călătorie în România.”

Piaţa locală a asigurărilor rămâne dominată în proporţie de 81% de asigurările generale, însă anul acesta s-a observat o tendinţă ascendentă a asigurărilor de viaţă, mai ales pe fondul pandemiei şi pe fondul unei creşteri a nivelului de conştientizare a riscurilor.

„Este posibil ca aceste schimbări să aducă piaţa de asigurări din România mai aproape de specificul pieţelor vestice, acolo unde asigurările de viaţă sau cele de sănătate deţin o pondere mult mai mare. Însă pentru ca acest trend să se şi materializeze într-o schimbare de mentalitate, de comportament, devenind o certitudine şi nu doar o tendinţă, avem în continuare nevoie de produse corect adaptate la cerinţele pieţei, de eforturi susţinute de creştere a conştientizării riscurilor şi a încrederii în industria de asigurări”, a explicat CEO-ul.

Restricţiile de circulaţie venite odată cu pandemia de coronavirus au avut un impact negativ asupra vânzărilor Casco şi RCA, iar vânzarea de autovehicule noi a scăzut. Astfel, am putea asista la noi scăderi pe aceste segmente, susţine François Coste.

„Pe de altă parte, pandemia a avut şi un impact pozitiv temporar, pe perioada lockdownului, de scădere a numărului de evenimente, impact care nu aduce însă o redresare sustenabilă a rezultatelor liniei RCA în special. Asigurările auto vor rămâne în viitor o parte importantă a pieţei, însă diversificarea este vitală pentru a avea o piaţă echilibrată şi sănătoasă.”

Impactul real pe care pandemia de COVID-19  l-a avut asupra pieţei asigurărilor este dificil de evaluat, întrucât nu am depăşit această criză şi gradul de incertitudine se menţine ridicat, a mai adăugat CEO-ul. „Uitându-ne la datele de până acum, se poate observa că impactul asupra pieţei asigurărilor a fost mai mic în comparaţie cu alte industrii, iar piaţa locală de asigurări pare că a arătat o rezistenţă mai mare în faţa şocurilor iniţiale venite pe fondul apariţiei crizei sanitare.”

O confirmare a rezistenţei este consolidarea de la finalul primelor nouă luni din 2020, unde piaţa asigurărilor a înregistrat o creştere cu 4,8% a primelor brute subscrise faţă de perioada similară a anului 2019, ajungând la un volum de 8,5 mld. lei.

„Pentru industria de asigurări, anul care s-a încheiat a fost şi o lecţie despre nevoia de digitalizare, ceea ce a deschis drumul către noi posibilităţi de transformare a sectorului financiar. Am fost puşi în faţa unor noi vulnerabilităţi, ceea ce, la fel, a făcut loc în portofoliile companiilor de asigurări pentru noi produse şi servicii”, susţine François Coste.

CEO-ul Groupama a explicat în continuare că speră ca în 2021 această direcţie constructivă să se păstreze, având o abordare prudentă, cel puţin până ce mediul economic va atinge un nivel minim de stabilitate.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.