Alexandra Peligrad, CEO Smartree: Flexibil – hibrid – remote. Cum pot alege companiile cel mai bun model de lucru pentru angajaţi?

Autor: Alexandra Peligrad Postat la 06 aprilie 2023 465 afişări

După ce, în ultimii ani, pe fondul schimbărilor semnificative din mediul de business, al evoluţiei tehnologice, precum şi în contextul pandemic s-a observat o creştere semnificativă a popularităţii unor forme de muncă, precum cele remote, flexibile şi hibride, acestea oferind avantaje semnificative în ceea ce priveşte flexibilitatea şi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, în 2023 se anunţă o continuare a tranziţiei către aceste modele de lucru alternative. Fiecare are propriile sale avantaje şi dezavantaje, ceea ce face ca alegerea unuia dintre ele să fie o decizie destul de dificilă pentru companii.

Un mod de a facilita luarea unei decizii în ceea ce priveşte adoptarea unui model de lucru poate fi abordarea unor teste de personalitate sau includerea de întrebări punctuale în cadrul cercetărilor de tip stay interviews, ce au ca scop retenţia personalului. Prin aceste strategii putem constitui metode eficiente în determinarea impactului pe care un tip de muncă sau altul îl poate avea asupra colectivului sau asupra angajaţilor la nivel individual.

Modelele flexibile, cum ar fi munca part time sau contractul flexibil, au devenit din ce în ce mai comune. Acestea permit angajaţilor să lucreze într-un mod care se potriveşte stilului lor de viaţă şi responsabilităţilor personale, în timp ce contribuie şi la succesul şi evoluţia companiei. În 2023, este probabil ca aceste aranjamente să devină chiar mai populare, deoarece companiile continuă să observe beneficiile pe care le oferă angajaţilor prin echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională.

Bineînţeles, modelele de lucru hibride, care combină atât munca la distanţă, cât şi mersul la birou, sunt şi ele la mare căutare. Într-un model hibrid, angajaţii au opţiunea de a lucra de acasă sau de la birou, în funcţie de preferinţele personale şi cerinţele locului de muncă. Acest tip de aranjament oferă cele mai multe beneficii, permiţând angajaţilor să se bucure de avantajele lucratului la distanţă, în timp ce menţin şi o legătură strânsă cu colegii şi mediul de lucru din birou.

Potrivit unui studiu publicat de Gartner în 2023, până la finalul acestui an, 39% dintre angajaţii specializaţi vor lucra în mod hibrid, dacă contextul de lucru o va permite. Această prognoză indică faptul că din ce în ce mai multe companii adoptă modele de lucru hibride, care combină munca la distanţă şi munca de la birou, ca urmare a pandemiei de COVID-19, chiar şi după încheierea acesteia.

De asemenea, crearea spaţiilor de lucru virtuale va permite companiilor să îşi extindă posibilităţile de a recruta şi a motiva angajaţii în ciuda locaţiilor geografice diferite. Conform studiului publicat de Gartner, până în 2025, 10% dintre lucrători vor utiliza spaţiile virtuale pentru activităţi cum ar fi vânzările, integrarea angajaţilor noi şi lucratul de la distanţă.

Numeroase companii au constatat că lucratul la distanţă sau modelul de lucru remote, care presupune munca dintr-o locaţie în afara mediului tradiţional de birou, poate duce la creşterea productivităţii şi satisfacţiei la locul de muncă, precum şi la eficientizarea considerabilă a bugetului atunci când vine vorba de spaţii de birouri şi alte cheltuieli generale. În 2023, este probabil ca munca la distanţă să continue pe un trend ascendent, pe măsură ce un număr tot mai mare de companii îi recunosc beneficiile.

Este dificil de anticipat cu exactitate care va fi cel mai folosit model de lucru în România în 2023. Există mulţi factori care pot influenţa deciziile companiilor şi preferinţele angajaţilor. Printre aceşti factori se numără biasul cognitiv al managementului. Frecvent, managerii au tendinţa de a lua decizii în funcţie de experienţa personală privind tipul de muncă, fără să ia cu atenţie în calcul nevoile specifice ale colectivului de angajaţi sau pe cele ale angajaţilor la nivel individual. De asemenea, capcana costurilor nerecuperabile (sunk cost) poate influenţa decizia organizaţiilor când vorbim despre întoarcerea angajaţilor la birou. Chiar şi atunci când productivitatea a rămas neschimbată, sau poate chiar a crescut în perioade de muncă remote sau hibrid, investiţiile iniţiale şi curente în spaţiile de birouri pot avea greutate în luarea deciziilor privind tipul de muncă oferit angajaţilor.

Ce modele de lucru vor alege românii în 2023?

Modelul de lucru hibrid a fost adoptat de numeroase companii care au fost nevoite să se adapteze în timpul pandemiei. Acesta va continua pe o pantă ascendentă şi în 2023, întrucât oferă un echilibru între munca la birou şi munca de acasă, permiţând angajaţilor să îşi organizeze programul de lucru în funcţie de nevoile lor şi să aibă o flexibilitate mai mare. Companiile vor continua să adopte acest model pentru a atrage şi păstra talente, dar şi pentru a reduce bugetul dedicat cheltuielilor administrative.

În acelaşi timp, modelul de lucru remote, care permite angajaţilor să lucreze în totalitate sau în majoritatea timpului de acasă sau de la distanţă, va rămâne principala opţiune pentru mulţi angajaţi şi companii, în special în domeniul IT. Acest model de lucru oferă o flexibilitate mare şi poate oferi angajaţilor multe beneficii. Pot exista însă şi unele dezavantaje, cum ar fi izolarea socială sau dificultăţile de comunicare cu colegii şi managerii.

Printr-o planificare atentă, alături de revizuirea regulată a rezultatelor deciziilor luate, companiile pot naviga cu succes prin multitudinea de modele de lucru şi pot asigura continuitatea şi succesul la nivel de organizaţie.

Echilibrul va veni, ca de fiecare dată, din mai multe direcţii. În primul rând, raportul dintre cererea şi oferta de locuri de muncă va forţa partea mai puţin avantajată de situaţia din piaţă să cedeze cerinţelor celuilalt partener. În al doilea rând, organizaţiile care vor argumenta eficient avantajele modelului de lucru ales pentru ambele părţi implicate vor putea să îşi convingă angajaţii să se conformeze.

Soluţia rămâne una de compromis. Organizaţiile trebuie să stabilească un program adaptat nevoilor şi limitelor angajaţilor, care să nu îi împingă pe aceştia în capcana productivităţii cu eforturi dincolo de programul de muncă normal din dorinţa de a demonstra că livrează corespunzător şi din afara biroului, iar o modalitate de a evita asta este folosirea tehnologiei, care oferă astăzi posibilitatea de implementare a unui pontaj personalizat, în funcţie de specificul organizaţiei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.