Cum au ajuns bateriile româneşti la nord şi la sud de Ecuator

Autor: Dorin Oancea Postat la 05 iunie 2012 61 afişări

După regulile actuale, modelate de criză, Ioan Repede, directorul general al Rombat, ar trebui să fie destul de liniştit; compania sa, producătoare de baterii, a fost preluată de un investitor strategic, tranzacţia, din punct de vedere al valorii, este în “top ten” al ultimului an de zile, iar vânzările companiei au crescut considerabil, an de an, în ciuda condiţiilor nefavorabile.

Şi totuşi Ioan Repede nu ezită prea mult atunci când îl chestionezi despre principala sa grijă. "Piaţa", spune bistriţeanul, cu voce cumpătată. "Am avut o dinamică bună, dar suntem conştienţi de nevoia de a ne păstra clienţii actuali şi de a câştiga alţii noi." Şi asta o spune şeful unei companii care deţine jumătate din AM (after market - înlocuirea bateriei la maşină) din România, cu 850.000 de unităţi furnizate anul trecut şi care mai exportă alte 1,4 milioane de baterii. Ioan Repede a venit la Bucureşti tocmai pentru a linişti orice temere a clienţilor săi după preluarea, cu două luni în urmă, a companiei pe care o conduce de către grupul sud-african Metair Investment Limited pentru 40 de milioane de euro.

La finalul lunii iunie Rombat va lansa pe piaţă baterii microhibrid 1 pentru automobilele care lucrează în regim start - stop. Respectivul management al funcţionării, care face ca motorul maşinii să se oprească atunci când roţile maşinii nu se mai învârt şi să pornească la apăsarea pedalei de acceleraţie, reduce consumul de carburant cu până la 10%, dar şi emisiile poluante. În plus, energia din frânare este recuperată şi transformată în curent electric folosit la reîncărcarea bateriei. Este un regim de funcţionare mult mai dur, aşa că sunt necesare baterii mai performante, mai rezistente, puse la punct în unitatea de cercetare a Rombat şi care vor începe să fie livrate pieţei OEM (Original Equipment Market, echiparea maşinilor în fabrică), în special producătorilor germani. "Statisticile spun că anul trecut s-au fabricat cinci milioane de baterii microhibrid 1 şi 2 pe plan mondial şi cred că Europa conduce pe această piaţă", spune Ioan Repede.

Ceea ce îţi sare în ochi în cazul Rombat este evoluţia crescătoare a cifrei de afaceri, într-o perioadă de criză în care mai toate industriile au scăzut: de la sub 30 de milioane de euro în 2009 la 75 de milioane de euro în 2011 şi la estimări de aproape 83 de milioane de euro pentru acest an. Ce au făcut bistriţenii? "Nu am făcut ceva special", zâmbeşte Repede. "Am făcut management, am făcut strategie, am făcut politici, am implementat strategiile, am investit în resurse umane, am crescut un colectiv, am investit în calitate." Prima strategie de dezvoltare a Rombat a fost făcută în 1991 ("...e bătută la maşină, o mai am şi acum, era orientată spre calitate şi client", surâde directorul); un alt pas important în mersul companiei este recâştigarea statutului de furnizor al uzinelor Dacia în 1997. Aşa că Rombat a echipat toate maşinile Logan care au părăsit Miovenii, fiind o parte a succesului maşinii. Iar perioada de tranziţie între modele de la Dacia, previzibilă pentru următoarea perioadă, nu-i creează directorului Rombat îngrijorări. "Producţia va continua, vor veni alte modele, iar Dacia este un client foarte important, dar de care nu suntem total dependenţi", spune Repede. Compania furnizează baterii şi pentru Peugeot (fabrica din Slovacia) şi Nissan (fabrica din Sankt Petersburg, Rusia).

În context, o întrebare legată de viitorul automobilului şi evoluţia maşinilor electrice vine firesc. Ioan Repede crede, în baza analizelor făcute de companii de consultanţă sau de instituţii internaţionale, că automobilul electric ar putea deveni o opţiune viabilă, cu mai mult de jumătate din piaţă, abia după 2050. "Şeful Renault, Carlos Ghosn, spune că preţul petrolului este jos şi că automobilul electric are o şansă abia dacă barilul va depăşi 200 de dolari." În plus, automobilul electric are nevoie de infrastructură şi de investiţii enorme în cercetare, pentru că actualele sisteme nu răspund cerinţelor.

O parte din cifra de afaceri a Rombat vine din Africa, zonă pe care analiştii economici o văd drept viitorul motor economic al lumii. Şi cum Metair, grupul care a cumpărat Rombat, este din Africa de Sud şi vinde baterii în sudul continentului negru, în timp ce Rombat este activă cu precădere în nord - Egipt, Algeria, Libia sau Liban, vânzările celor două companii s-ar putea întâlni, firesc, undeva la Ecuator.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ioan Repede,
companie,
baterii
/analize/industrie/cum-au-ajuns-bateriile-romanesti-la-nord-si-la-sud-de-ecuator-9696097
9696097
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.