Real Estate. Profesionalismul nu se poate mima, nici măcar în era AI

Autor: Ioana Matei Postat la 30 iunie 2025 77 afişări

Alex Printz şi Răzvan Marinescu, fondatorii Acceleratorului Imobiliar, au vorbit, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia, despre cum inteligenţa artificială reconfigurează viitorul profesiei de consultant imobiliar – nu ca un pericol, ci ca un sprijin pentru eficienţă, timp şi echilibru personal.

 

Transformările aduse de inteligenţa artificială în consultanţa imobiliară nu ţin doar de automatizare. Ele produc o diferenţiere clară între cei care îmbrăţişează noul val digital şi cei care rămân ancoraţi în metodele tradiţionale. „Va exista în continuare consultantul clasic, dar diferenţa va fi uriaşă între el şi cel care lucrează cu AI – atât în productivitate, cât şi în rezultate”, afirmă Răzvan Marinescu. De altfel, cei doi fondatori sunt convinşi că în viitorul apropiat nu vei mai putea performa la un nivel înalt fără integrarea acestor instrumente. „Nu e obligatoriu să foloseşti AI, dar nu vei mai putea concura serios dacă nu o faci”, completează el. Alex Printz introduce în discuţie conceptul de AI agentic, o etapă mai avansată a evoluţiei tehnologice: „Nu mai vorbim doar de generative AI, care execută comenzi.

Vorbim despre un AI care implementează, măsoară, corectează şi optimizează fără să fie întrebat.” În acest scenariu, agentul imobiliar nu este înlocuit, ci susţinut de un asistent inteligent care îl degrevează de sarcinile repetitive. „Pentru noi, miza nu este doar diferenţierea profesională. Este câştigul de timp – timp real, pentru familie, pentru copil, pentru viaţa personală”, spune Printz. Meseria de agent imobiliar este una solicitantă, în care „telefonul sună şi seara, şi în weekend, chiar dacă dormi la ora 9 cu copilul”. De aceea, el vede AI-ul ca pe „un cadou”: „Nu-mi vine să cred că trăim într-o astfel de perioadă. Parcă sunt într-un magazin de jucării.”

În cadrul programului Acceleratorului Imobiliar, cei doi antreprenori au observat că deschiderea către tehnologie nu e strict legată de vârstă. „Da, cei tineri sunt mai curajoşi, dar am avut surpriza plăcută să avem cursanţi şi de 50, chiar 65 de ani, care învaţă să posteze, să creeze texte, să editeze fotografii. Ne spun: luaţi-ne mai uşor, dar vrem să învăţăm”, povesteşte Marinescu. Această dorinţă de învăţare, indiferent de generaţie, confirmă că adaptarea este posibilă pentru oricine – cu condiţia ca procesul să respecte ritmul fiecăruia. Totuşi, folosirea AI-ului nu ar trebui să vină cu preţul pierderii autenticităţii. „Există riscul să devenim rigizi, să ne pierdem empatia”, avertizează Răzvan Marinescu. Tehnologia poate genera texte şi imagini impresionante, dar nu poate înlocui contactul uman şi emoţia reală dintr-o tranzacţie. „Sfatul meu pentru consultanţi este simplu: folosiţi inteligenţa artificială, dar rămâneţi umani. Investiţi timp să înţelegeţi ce v-a livrat AI-ul, nu copiaţi pur şi simplu”, conchide el.

Pentru cei care vor să rămână relevanţi în real estate, cheia pare să fie această combinaţie de curaj, tehnologie şi autenticitate. Iar pentru Alex Printz şi Răzvan Marinescu, misiunea e clară: să ajute întreaga industrie să treacă în noua eră – cu profesionalism, dar şi cu suflet. Deşi inteligenţa artificială devine tot mai prezentă în activitatea zilnică a agenţilor imobiliari, fondatorii Acceleratorului Imobiliar atrag atenţia asupra a ceea ce nu poate fi înlocuit: emoţia. „Hai să păstrăm naturaleţea noastră, hai să păstrăm emoţia, pentru că până la urmă cumpărătorul asta cumpără”, spune Răzvan Marinescu. O casă nu este doar o achiziţie, ci o alegere profund emoţională, făcută adesea în familie, în faţa unui loc care „simţi că e al tău”. Această dimensiune umană este motivul pentru care AI-ul nu se va substitui profesiei, ci doar o va completa. Însă asta nu înseamnă că parcursul în carieră e facil. Dimpotrivă, statistica este dură: doar 20% dintre cei care intră în imobiliare reuşesc să treacă de primul an. Şi, conform experienţei celor doi, doar sub 2% ajung să îşi facă o carieră în domeniu. „De ce vin oamenii în imobiliare? Pentru că de afară pare un domeniu incredibil: lucrezi cu case frumoase, cu oameni, ai libertate, potenţial de câştiguri mari. Dar realitatea e mult mai grea”, explică Alex Printz.


Carte de vizită Alex Printz:

1. Este mentor şi antreprenor cu peste 20 de ani de experienţă în domeniul imobiliar, financiar şi al educaţiei profesionale;

2. Cofondator al Acceleratorului de Performanţă în Imobiliare şi al Mr. Exclusivitate,  spune că susţine dezvoltarea profesională a agenţilor prin programe de mentorat, modele de afaceri testate şi soluţii integrate;

3. Autor al cărţilor „Cum să ai succes în imobiliare” şi „Pune produse pe raft”, promovează educaţia şi inovaţia ca piloni ai succesului antreprenorial.

Sursa: LinkedIn


Mulţi intră atraşi de mirajul comisioanelor, făcând calcule rapide: „Vând două proprietăţi pe lună şi trăiesc bine”. Dar în lipsa unui cadru profesional solid, mulţi ajung să dezamăgească sau să fie dezamăgiţi. „Noi am construit un produs care face ca totul să devină mai uşor”, afirmă Printz, referindu-se la Acceleratorul Imobiliar – o platformă care îmbină educaţia, mentoratul, networkingul şi sprijinul psihologic. Nu este vorba doar despre cursuri: „Comunitatea este esenţială. Oameni ca tine, care te susţin, care te împing să devii cea mai bună variantă a ta”. Unul dintre punctele forte ale acceleratorului este mentoratul. Alex şi Răzvan, împreună cu experţi în marketing, home staging, strategie, lead management şi vânzări, oferă sprijin constant membrilor comunităţii. Săptămânal, au loc sesiuni în care se discută cazuri reale, se oferă soluţii şi se validează efortul. „În Iaşi şi Timişoara, am urcat pe scenă agenţi care au pornit de la zero în programul nostru şi au avut rezultate concrete. A fost o mândrie să-i vedem vorbind în faţa a sute de oameni din industrie”, spune Printz. Poate cel mai original element introdus în program este componenta psihologică. „Sună ciudat, dar noi facem profilare la început. Le vorbim despre rezilienţă, despre «valea dezamăgirii», despre cum să gestioneze un moment de criză emoţională”, povesteşte Răzvan Marinescu. Fără echilibru psiho-emoţional, chiar şi cei mai buni cursanţi pot eşua. „Poţi avea o mie de cursuri excelente, poţi investi zeci de mii de euro. Dacă nu ai stabilitate interioară, dacă nu eşti bine cu tine şi cu familia ta, şansele să reuşeşti sunt mici”, subliniază el. Succesul în imobiliare nu mai e văzut ca un obiectiv financiar, ci ca o consecinţă firească a unui parcurs bine structurat. „Comisionul este o consecinţă a ceea ce ai făcut, nu un scop în sine. Când înţelegi asta, mirajul dispare şi apare realitatea unei cariere adevărate.”

Pentru fondatorii Acceleratorului Imobiliar, succesul nu începe cu targetul de vânzări, ci cu o întrebare fundamentală: cum pot construi un business echilibrat şi sustenabil? „Targetul meu este să am un echilibru. Să fac lucrurile să funcţioneze, să am clienţi mulţumiţi, iar comisioanele vor veni de la sine”, explică Răzvan Marinescu. El atrage atenţia că mulţi se uită greşit la domeniu, crezând că e o metodă rapidă de a câştiga bani. „Dacă intri doar pentru câştiguri rapide, nu vei rezista. Şi nu vorbesc din teorie, am peste 27 de ani de vânzări, management şi strategie.” Acceleratorul vine cu o „reţetă completă de succes”, adaptabilă atât pentru cei la început de drum, cât şi pentru profesionişti care doresc să treacă la un alt nivel. Mai mult decât un curs, este o platformă de dezvoltare personală şi profesională, care poate deveni şi o rampă de lansare pentru mici afaceri în domeniu. „Am avut cursanţi care şi-au dorit o afacere low-risk. Nu aveau mulţi bani, nu voiau să rişte prea mult. Dar cu ajutorul nostru şi-au construit brandul propriu şi au văzut că pot lucra pentru ei înşişi, cu resurse minime”, adaugă Marinescu. Un fenomen interesant a început să prindă contur: agenţii imobiliari nu mai vin doar individual în program, ci sunt trimişi de managerii de agenţii, împreună cu echipele lor. „Avem deja două companii care au adus întreaga echipă în Accelerator. Managerii ne-au spus: ‘Voi vă ocupaţi de educaţie, că ştiţi ce faceţi. Noi ne concentrăm pe business’”, explică Alex Printz. Această schimbare vine în contextul în care se discută de ani de zile despre o lege a agentului imobiliar, care ar impune un număr minim de ore de formare profesională. Deşi legea încă nu a trecut, eforturile asociaţiilor de profil sunt vizibile şi susţinute. „Am participat la discuţii. Este a treia sau a patra încercare, dar de data aceasta s-a dus cel mai departe. Din păcate, s-a blocat din nou”, spune Alex, adăugând că speră într-o reluare a procesului legislativ în noul context guvernamental.

Cele mai frecvente greşeli ale începătorilor. Când vine vorba de eşec, nu există o singură cauză. Dar una dintre cele mai periculoase capcane este ideea că informaţia superficială echivalează cu pregătirea. „Mulţi iau câteva noţiuni de pe TikTok, două-trei cursuri cumpărate online, şi cred că sunt gata de imobiliare. Asta e greşeala fatală”, avertizează Alex Printz. O a doua greşeală majoră ţine de contextul în care încep. „Intră orbeşte în prima companie imobiliară care le iese în cale, fără să analizeze dacă managerul are calităţi, dacă echipa e una profesionistă. E o activitate individuală, dar ai nevoie de un cadru de sprijin ca să creşti.” Dincolo de toate, succesul nu vine dintr-un impuls, ci dintr-un ecosistem: educaţie, comunitate, mentorat, echilibru psihologic şi perseverenţă. „Când toate acestea se leagă, comisionul devine o consecinţă naturală, nu un scop în sine”, conchid fondatorii Acceleratorului Imobiliar. Un alt motiv major pentru care mulţi renunţă la cariera în imobiliare este orientarea exclusivă către bani. „Gluma e că las asta la final, dar, sincer, e prima cauză – oamenii intră în imobiliare visând la mii de euro”, recunoaşte Alex Printz. Realitatea îi loveşte repede: lipsa de sprijin, tranzacţii care pică, clienţi care nu semnează, comisioane care nu vin. „Şi-atunci apare ‘vale dezamăgirii’, despre care tot vorbim.” Imaginea strălucitoare din seriale şi reclame – maşini de lux, vile cu piscină – contrastează violent cu realitatea primei vânzări: „De multe ori, începi cu o garsonieră într-un bloc vechi din Berceni. Asta e meseria. Dacă nu eşti dispus să porneşti de jos, nu vei ajunge sus.” Printz relatează şi propria experienţă profesională: „Când am început în banking, căram saci de bani. Nici măcar casier n-am fost. Dar am ajuns director naţional de implementare proiecte în cea mai mare bancă din România.” Concluzia lui e una simplă şi aplicabilă în orice industrie: „Fii umil. Învaţă de la cei mai buni. Nu alerga după mirajul banilor. Ei vin ca o consecinţă a muncii făcute cu cap şi a deciziilor asumate.“

 

Piaţa imobiliară în 2025: între emoţii şi blocaje fiscale. Discuţia se mută rapid în terenul actualităţii. E vara lui 2025, iar tradiţional, vara e o perioadă cu activitate mai redusă pe piaţa imobiliară. Doar că, acum, lucrurile sunt şi mai complicate: „Suntem într-un context politic şi economic imprevizibil”, spune Printz. Sentimentul dominant în piaţă este lipsa de predictibilitate. „S-au schimbat multe reguli în timpul jocului – facilităţi eliminate pentru construcţii, modificări fiscale în discuţie. Toate acestea îi fac pe dezvoltatori să-şi amâne proiectele”, explică el. Pe fondul amânării dezvoltărilor noi, presiunea se mută pe stocul vechi, care s-a scumpit mai accelerat decât ar fi fost normal. „Dezvoltatorii stau pe gânduri: investesc acum sau mă trezesc mâine cu un tanc parcat în faţa blocului în loc de trei maşini?”, spune el, evocând metaforic frica din piaţă. În acelaşi timp, măsurile fiscale în discuţie – creşterea TVA, majorarea impozitului pe dividende şi posibila taxă fixă pe tranzacţii bancare – nu fac decât să adâncească incertitudinea. „Sunt încă la nivel de zvonuri, dar ştim cu toţii că uşile închise se vor deschide curând. Şi nu ştim exact ce vine pe partea cealaltă.”


Carte de vizită Răzvan Marinescu:

1. Este un antreprenor şi mentor în domeniul imobiliar, cu experienţă de peste 15 ani în imobiliare, brokeraj de credite şi asigurări;

2. Cofondator al Acceleratorului Imobiliar şi Mr. Exclusivitate, coordonează programe de educaţie şi dezvoltare profesională pentru agenţi imobiliari.

Sursa: LinkedIn


De la vise cu vile la garsoniera din Berceni: începutul e întotdeauna jos. Unul dintre cele mai mari riscuri pentru cei care intră în imobiliare este acela de a fi seduşi de aparenţe – de marketingul strălucitor al unor agenţii sau de mirajul câştigurilor rapide. „Am auzit de multe ori oameni spunând: «Intru în compania asta, am văzut că fac marketing»… şi apoi îi regăsim, din păcate, în procentul celor care renunţă”, spune Alex Printz.

El identifică trei mari motive pentru care agenţii eşuează: lipsa mentoratului, lipsa unei echipe potrivite şi, mai ales, orientarea exclusivă către bani. „Am lăsat-o la final intenţionat, dar în realitate e prima: oamenii vin în imobiliare cu gândul la miile de euro.” Însă, odată intraţi în domeniu, descoperă o realitate complet diferită: tranzacţiile pică, clienţii nu plătesc, proprietăţile sunt greu de adus în portofoliu. „Şi atunci apare «valea dezamăgirii», când îţi dai seama că imobiliarele nu sunt ca-n serialele de pe Netflix. Nu începi cu vile cu piscină, ci cu o garsonieră a unei bătrâne din Berceni. Asta e realitatea.”

Alex povesteşte şi despre propriul început profesional – deloc idilic: „Am început în banking cărând saci de bani. Nici măcar casier n-am fost. Dar am ajuns Director Naţional de Implementare Proiecte în cea mai mare bancă din România. De jos se începe.” Sfatul lui pentru aspiranţii din imobiliare e simplu, dar greu de urmat de către cei care caută succes instant: „Fii umil. Învaţă de la cei mai buni. Nu te duce după mirajul banilor. Banii vin ca o consecinţă a muncii bine făcute şi a deciziilor asumate.” O lecţie valabilă, de fapt, în orice industrie.

Fii umil. Învaţă de la cei mai buni. Nu alerga după mirajul banilor. Ei vin ca o consecinţă a muncii făcute cu cap şi a deciziilor asumate. - Alex Printz, cofondator, Acceleratorul Imobiliar

 

Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Alex Printz şi Răzvan Marinescu:

1. Cât de pregătiţi sunt agenţii imobiliari şi cei care aspiră la acest domeniu pentru a integra inteligenţa artificială în activitatea lor?

Teoretic, toată lumea ar spune că cei tineri îmbrăţişează mai repede. Aşa este, dar am fost surprinşi plăcut şi de persoane de 40–50, chiar 65 de ani, care au început să posteze, să lucreze cu texte, video, fotografie.  Orice om se poate adapta, dar în ritmul său.

2. Va fi luat jobul de consultant imobiliar de AI?

Activitatea agenţilor imobiliari nu va dispărea şi cu siguranţă va rămâne mult timp. ş...ţ E o activitate care presupune emoţie, care presupune o conexiune între oameni. ş...ţ AI-ul va modifica structural activitatea agentului, dar nu o va înlocui.

3. De ce atât de mulţi oameni vor în continuare să devină agenţi imobiliari?

E un domeniu incredibil. Lucrezi cu case, cu oameni, ai libertate. ş...ţ Mirajul veniturilor mari, al muncii cu case superbe ş...ţ atrage foarte mulţi oameni. ş...ţ Din păcate, lipsa unui cadru legislativ permite accesul facil în profesie.

4. Care e cea mai frecventă greşeală pe care o fac cei care nu reuşesc?

Cea mai frecventă greşeală: se duc după ureche. Văd două-trei filmuleţe pe TikTok, un curs ieftin online şi cred că sunt pregătiţi. ş...ţ A doua greşeală: nu aleg echipa potrivită. A treia: sunt orientaţi doar spre bani.

5. Care este sentimentul în piaţă? Cum stau lucrurile în piaţa rezidenţială?

E un sentiment de lipsă de predictibilitate. [...] Schimbări legislative, anularea facilităţilor din construcţii, amânarea proiectelor de către dezvoltatori. [...] Lipsa unui stoc nou face ca stocul vechi să crească peste normal. [...] Ambele segmente sunt afectate: şi constructorii, şi cumpărătorii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.