SGR - un sistem complex, susţinut de o platformă IT unică

Postat la 03 decembrie 2023 140 afişări

Pentru o anumită categorie de băuturi – fie apă, răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase – românii vor plăti începând de pe 30 noiembrie o garanţie de 50 de bani. Pentru a recupera garanţia, după golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România, indiferent de unde a fost cumpărat.

ECONOMIE CIRCULARĂ: SGR

Moneda de 50 de bani este eroina ascunsă în vreun buzunar sau portofel pe care trebuie să o scoatem la iveală de fiecare dată când mergem la cumpărături pentru a folosi căruciorul care ne ajută la transportat produsele. Pe un principiu asemnănător (dar mult mai complex) va funcţiona începând de pe 30 noiembrie Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), proiect administrat în România de RetuRO. Românii vor plăti o garanţie de 50 de bani de fiecare dată când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Atenţie, însă, în circuit nu vor intra decât ambalajele care vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanţie. După golirea ambalajului, acesta poate fi returnat, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal şi chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.

Pentru a „pune pe roate” SGR, sistemul informatic este firul roşu care leagă toate verigile lanţului ce include deopotrivă consumatori, producători, distribuitori, importatori, operatori din industria Horeca şi comercianţi. Acesta trebuie nu numai să susţină informaţiile primite de la aproape 80.000 de operatori economici, dar şi să coreleze date de identificare, stoc, returnare, colectare pentru aproape 7 miliarde de ambalaje.

„Este un proiect de o complexitate unică în România. Misiunea RetuRO de a asigura un sistem IT funcţional şi eficient este de o complexitate extraordinară, mai ales când vine vorba despre cerinţele de integrare cu modulele existente, dezvoltarea de module noi, integrarea cu sistemul logistic, dezvoltarea de aplicaţii mobile, precum şi asigurarea unor protocoale solide de securitate a datelor şi gestionarea aspectelor legate de planificarea resurselor companiei, care acoperă o gamă vastă de funcţii, de la procesarea facturilor la elaborarea mecanismelor detaliate de raportare”, declară Cristian Mihai, director IT, RetuRO SGR.

Tot el povesteşte că dezvoltarea şi implementarea sistemului IT au fost puncte cheie pe agenda RetuRO şi au fost făcuţi paşi importanţi, dar intervalul de timp limitat reprezintă o provocare semnificativă în asigurarea funcţionării la standardele dorite. Programul strâns limitează testarea detaliată a componentelor de bază ale sistemului IT, atingerea standardelor de calitate necesare şi nu lasă loc pentru ajustări în cazul apariţiei unor probleme neaşteptate.

„Luna decembrie va fi dedicată unor teste riguroase şi corectării erorilor de sistem, asigurându-ne că acesta va fi stabil şi securizat. Vrem să reducem, astfel, riscul de blocare şi să creştem nivelul de protecţie a datelor. Din ianuarie, accentul se va muta pe facturare şi raportare şi pe sarcina dificilă de a conecta toţi operatorii cu RetuRO, un proces care necesită o atenţie meticuloasă la detalii. Până la jumătatea anului viitor vom continua să dezvoltăm şi să îmbunătăţim sistemul pe baza feed-back-ului primit de la utilizatori în primele luni de operare. Noutatea şi natura revoluţionară a acestui proiect fac dificilă anticiparea în totalitate a provocărilor cu care ne-am confruntat încă de la început. Ne aflăm pe un drum care nu a mai fost explorat înainte, unde adunăm elemente la o scară şi complexitate fără precedent”, adaugă Cristian Mihai.

Pe de altă parte, tot el dă asigurări că RetuRO a fost capabilă să depăşească obstacolele şi să îndeplinească termenele strânse, depăşind aşteptările pentru un astfel de proiect complex. De exemplu, durata tipică a unei licitaţii pentru o soluţie IT este de cel puţin trei luni, dar RetuRO a reuşit să pregătească în doar trei săptămâni un proces global. „Implementarea versiunii de bază a sistemului în 3 luni este, de asemenea, remarcabilă, în timp ce majoritatea estimărilor arătau că ar putea dura 1 an sau chiar 1 an şi jumătate”, mai spune directorul IT al RetuRO SGR. Compania a finalizat dezvoltarea arhitecturii IT şi, după o căutare la nivel mondial, a găsit partenerul IT optim pentru implementarea sistemului - compania Sensoneo, care va juca un rol crucial în succesul SGR din România, datorită soluţiile ingenioase de gestionare a deşeurilor, ce vor contribui în mod semnificativ la eficienţa şi eficacitatea operaţiunilor acestui proiect.

Sistemul va funcţiona ca o soluţie Software as a Service. Anumite elemente ale sistemului, cum ar fi suportul IT pentru zona de office şi centrele de numărare şi sortare, cât şi sistemul IT de call center au fost subcontractate.

Cel mai mare proiect naţional de economie circulară, Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), a fost proiectat să fie simplu şi accesibil pentru consumatori, deoarece ei sunt cei care practic îl vor pune în mişcare. „Cu toate progresele înfăptuite până acum şi cu cele care vor urma în lunile următoare, este important să spunem că SGR nu va fi perfect încă de la început, dar cu siguranţă va fi perfectibil. Sistemul va fi un mecanism viu - va evolua odată cu fiecare nou ambalaj, odată cu fiecare centru regional deschis sau cu fiecare cetăţean care alege să îl susţină activ”, punctează reprezentanţii RetuRO.

Pasul 1.

Cumpărăm cu garanţie de 50 de bani o băutură, cu volum între 0,1 l şi 3 l. Doar ambalajele cu simbolul Ambalaj cu garanţie pot fi returnate.

Pasul 2. Poţi returna ambalajele goale, neturtite, cu eticheta intactă, la orice punct de returnare din magazine.

Pasul 3. Pentru fiecare ambalaj returnat corespunzător primeşti înapoi garanţia de 50 de bani. Ambalajele colectate sunt reciclate şi transformate în ambalaje noi pentru băuturi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.