De ce sunt scumpe florile din Olanda in florariile din Romania

Postat la 03 noiembrie 2009 649 afişări

Florarii se plang la unison ca afacerile merg prost, iar clientii cheltuiesc tot mai putini bani pe flori. Nici nu ar putea fi altfel, pentru ca nicaieri in Europa florile nu sunt la fel de scumpe: romanii platesc de trei ori mai mult decat olandezii pe un trandafir.

In cultura japoneza, aranjatul florilor e o arta veche de mii de ani si cei interesati pot face cursuri, asa cum romanii invata limbi straine sau iau cursuri de dans. Pasionatii de aranjamente florale n-au unde sa faca lectii de specialitate in Romania, dar vanzatorii din florarii trebuie sa faca toti cursuri speciale. "Ca sa invete sa faca un buchet in spirala dureaza cel putin trei luni, cu exercitiu in fiecare zi, de cateva ori", spune Cornelia O'Donnell, proprietara florariei Salon des Fleurs din Capitala. Dupa ea, e nevoie de experienta pentru a manui florile, altfel forma buchetului nu va iesi niciodata perfect. "Testul numarul unu cand angajez este un buchet , care trebuie sa aiba nu doar forma perfecta, ci si sa stea in picioare pe masa. Daca buchetul sta in picioare, sprijinindu-se numai in cozile florilor si nu cade intr-o parte, inseamna ca a fost facut bine."

Florarii sunt ultimii prin mainile carora trec florile inainte de a ajunge la cumparatori. Inaintea lor, sunt o multime de alte segmente ale drumului pe care il parcurg florile: cultivatorii, angrosistii, distribuitorii. Peste 80% din florile vandute pe piata romaneasca vin de peste hotare si preturile sunt mai mari decat in tarile de origine. "Cu cat marfa este atinsa de mai multi oameni, cu atat costurile procesului de distributie cresc si prin urmare si pretul final", declara anterior pentru BUSINESS Magazin Rand Sheriff, directorul general al Interbrands Marketing si Distributie, cea mai mare firma din domeniul distributiei.

Cu cat exista mai putini intermediari intre producator si consumatorul final, cu atat pretul este mai mic, deoarece produsul nu sufera adaosuri. Unii comercianti prefera sa-si cultive singuri florile, reducand astfel la minim lantul de achizitie, dar in Romania aceasta practica este aproape inexistenta.

De fapt, marii cultivatori de flori, ca Sere Codlea, care acopereau la inceputul anilor '90 intreaga piata, au iesit din peisaj, astfel incat acum doar 20% din vanzari revin productiei interne. In afara de vanzatorii care isi cultiva singuri florile si cei ce cumpara marfa de la distribuitori mai sunt si florarii care fac comenzi direct la cultivatori, dar este vorba doar de cei ce ruleaza cantitati mari. Drumul parcurs de flori este foarte lung, plecand de obicei din pietele olandeze, trecand prin mainile intermediarilor olandezi, ale importatorilor romani, ajungand la angrosistii si distribuitorii locali si de acolo in florariile din toata tara.

Cititi restul articolului in versiunea tiparita a BUSINESS Magazin.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/de-ce-sunt-scumpe-florile-din-olanda-in-florariile-din-romania-5074814
5074814
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.