Ce planuri are Subway. Gustarea cu nume de metrou vine in Romania

Autor: Rosca Cristina Postat la 06 iulie 2011 159 afişări

Cu o strategie agila si fara prea multa galagie, reteaua de restaurante Subway i-a depasit pe competitorii sai si a devenit cel mai extins lant de profil din lume - cu 34.751 restaurante in 98 de tari. Lista continua cu Romania, unde primul restaurant va fi deschis pana la sfarsitul anului si unde americanii vor sa creasca in cinci ani cat altii in aproape 20.

Toate lanturile de restaurante s-au concentrat pe Bucuresti. O strategie normala tinand cont de diferentele de trai dintre capitala si orasele mai mici. Si Subway va deschide primul sau punct in Bucuresti, dar planul companiei este mai vast de atat.

Strategii Subway planuiesc sa deschida cate un restaurant in orasele de cel putin 100.000 de locuitori, planul fiind sa aiba o retea cu o unitate la fiecare 50.000 de romani. "La inceput ne vom concentra atentia pe Bucuresti si pe celelalte orase mari. Dupa aceea vom merge si in orase mai mici. Acesta este doar inceputul", explica Martin Princ, director de dezvoltare regionala al Subway pentru Europa Centrala si de Est. Princ da exemplul Statelor Unite, unde compania exista de peste 40 de ani si unde exista un restaurant la fiecare 10.000 de persoane.

Spre deosebire de competitorii sai, intrati in Romania direct sau printr-un singur francizor, Subway vine cu o reteta diferita: nu exista master francizor, americanii urmand a vinde licente persoanelor individuale. Conceptul Subway este dezvoltat in afara Statelor Unite prin intermediul unor agenti de dezvoltare (development agents). "Aceeasi formula o vom implementa si in Romania", explica Princ. "Fiecare stat unde suntem prezenti este impartit in regiuni de dezvoltare. Acest lucru ne permite sa avem mai multi oameni pe teren care sa ofere sustinere celor care detin franciza." Fiecare agent se va ocupa, asadar, doar de teritoriul ce i-a fost atribuit.

Dezvoltarea din Romania va fi gestionata de compania mama impreuna cu doi agenti de dezvoltare. Francizatii vor fi insa cei care vor suporta costurile de exploatare a restaurantului, lantul oferind, dincolo de brand, know-how, cursuri de formare si asistenta. Tot francizatii vor plati cei circa 100.000 de euro necesari deschiderii unui restaurant; investitia nu este foarte mare pentru un restaurant, putand fi comparata cu cea pentru deschiderea unei cafenele.

Aceasta este o reteta diferita de dezvoltare pentru o companie internationala care intra pe piata locala a restaurantelor. Astfel, dupa ce McDonald's a fost primul care si-a facut curaj si a intrat direct in 1995, KFC si Burger King au venit in franciza. Primul nume mare de pe piata locala a fost insa Pizza Hut in 1994, cand cei mai multi potentiali clienti romani nu auzisera despre gigantii restaurantelor. Franciza Pizza Hut este detinuta de Gabriel Popoviciu, care detine si franciza KFC. Cele doua lanturi controlate de omul de afaceri Gabriel Popoviciu au ajuns in 17 ani la un total la 53 de restaurante. Burger King, ultimul intrat, in 2008, a fost adus tot in franciza de Marius Nasta si Eli Davidai.

Americanii care vand sandvisurile Subway au planuri mari pentru Romania, vrand sa ajunga in urmatorii cinci ani la 60 de unitati, aproape la fel de multe cate au deschis cei de la McDonald's in 16 ani si mai multe decat orice alt lant prezent in prezent pe piata. Pe plan local, McDonald's, singurul lant international intrat direct pe piata, detine in prezent 63 de restaurante. McDonald's are acum 32.000 de restaurante in lume.

Subway intra insa pe piata locala la distanta de peste un deceniu de McDonald's si KFC si are de recuperat teren, in conditiile in care cele doua lanturi au avut timp sa se extinda si sa patrunda in constiinta consumatorilor. Oficialii companiei americane spun insa ca "decizia de intrare pe noi piete este sistematica. Intram doar daca exista conditiile potrivite pe piata, iar in cazul Romaniei am ajuns, in urma cercetarilor, la concluzia ca acum piata este pregatita pentru sistemul nostru de franciza".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
subway,
gustare,
metrou,
mancare,
restaurante
/analize/comert/ce-planuri-are-subway-gustarea-cu-nume-de-metrou-vine-in-romania-8437280
8437280
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.