Ce branduri de modă au părăsit definitiv Romania

Autor: Roşca Postat la 24 ianuarie 2012 7490 afişări

Nu se mai ştie care a fost primul, însă cu siguranţă se ştie care au fost ultimele. Esprit, Etam şi Celio se înscriu în rândul ultimelor branduri de modă care au părăsit piaţa locală. Nu sunt singurele, dar sunt cele mai recente care au tras obloanele peste toate planurile de viitor în România.

Cu peste 700 de magazine, peste 15.000 de angajaţi şi cu afaceri de peste 3 miliarde de euro în toată lumea, Esprit este unul dintre cele mai populare branduri mass-market pe pieţe precum Franţa sau Italia. În România povestea acestui brand are un final mai puţin fericit. Cu o istorie de cinci ani pe piaţa locală, brandul Esprit a ieşit din România la finalul anului trecut.

Omul de afaceri Vicenţiu Zorzolan, fostul partener pe zona de fashion al lui Octavian Radu, anunţa în 2008 că va ajunge la un total de 70 de magazine până în 2011 cu cele cinci branduri de modă pentru care deţinea franciză, respectiv Esprit, Springfield, Women'Secret, Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, el ţintea afaceri de 100 de milioane de euro.

După trei ani de criză, Zorzolan a închis toate cele trei magazine Esprit şi mai deţine patru magazine Springfield, potrivit paginii web a brandului spaniol. În ceea ce priveşte businessul de lenjerie intimă Women'Secret, pe site-ul propriu al brandului nu mai apare nicio unitate în România. Situaţia se repetă şi în cazul brandurilor Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, afacerile nu mai ajung nici la 2 milioane de euro, faţă de cele 11 milioane de euro din 2008. Zorzolan nu oferă însă informaţii despre businessul pe care îl mai deţine.

Într-o situaţie similară sunt şi brandurile Etam şi Celio, aduse în franciză de omul de afaceri Răzvan Petrovici prin intermediul companiei ETP Trading. Pe site-ul francezilor de la Celio în România apar totuşi patru magazine, toate în capitală. Magazinele sunt însă toate închise, potrivit reprezentanţilor centrelor comerciale unde acestea se aflau, respectiv Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni, Plaza România şi Bucureşti Mall. Unii dintre aceştia mai scapă şi "magazinele sunt închise definitiv". În aceeaşi situaţie sunt şi magazinele Etam din aceste centre comerciale.

Cele trei branduri - Esprit, Etam şi Celio - au ieşit de pe piaţa din România anul trecut, după aproape trei ani de scădere a consumului. Criza financiară, tăierile salariale, eliminarea primelor şi bineînţeles pierderea locurilor de muncă sunt doar câteva dintre motivele care i-au determinat pe români să tragă fermoarul buzunarelor şi să îşi raţionalizeze achiziţiile de haine. Acest comportament precaut a determinat ieşirea de pe piaţă a acestor branduri. Înaintea lor au fost însă altele care au urmat această cale, cum ar fi Mandarina Duck sau Olsen, amândouă aduse în franciză de Octavian Radu.

Până în 2007 Vicenţiu Zorzolan a fost partenerul lui Octavian Radu, proprietarul RTC Group, deţinând împreună AAV Group şi Fashion Retail Group, ambele cu activităţi în domeniul de modă. În urmă cu circa patru ani cei doi oameni şi-au împărţit businessurile. Astfel, Octavian Radu a cedat participaţia sa de 40% deţinută la AAV Group lui Vicenţiu Zorzolan, care a ajuns astfel la un pachet de 100% din titlurile companiei care deţinea brandurile Esprit, Springfield şi Women' Secret. La rândul său, Zorzolan a renunţat la pachetul de 33,4% din acţiunile Fashion Retail Group (FRG), companie ce deţinea franciza brandului britanic Debenhams pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova. La momentul respectiv cei doi antreprenori români, împreună cu familia Miheţ (Staff Collection), controlau 10% din retailul local de fashion.

În anii care au urmat însă, economia a intrat în criză, iar consumul a intrat pe o pantă descendentă. În perioada 2009-2011, declinul cumulat al consumului s-a ridicat la circa 20%. În acest context, afacerile AAV Group au scăzut la 7,5 milioane de lei (1,78 milioane de euro), faţă de 31 milioane de lei (7,3 milioane de euro) în 2009 şi circa 40 milioane de lei (11 milioane de euro) în 2008. Mai mult, piaţa locală de fashion şi-a schimbat structura, cele mai multe branduri mari, precum Zara, C&A, New Yorker sau H&M făcându-şi intrarea direct şi începând să domine piaţa.

În aceste condiţii, AAV Group a închis toate cele trei magazine Esprit pe care le deţinea pe piaţa locală în Plaza România, Bucureşti Mall şi Băneasa Shopping City, brandul ieşind astfel din România.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
retail,
branuri,
retail,
colectii
/analize/comert/ce-branduri-de-moda-au-parasit-definitiv-romania-9169513
9169513
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.