Reticenţă. Doar 30% din universităţile publice au reglementat învăţământul mixt

Autor: Andreea Tobias Postat la 07 octombrie 2022 44 afişări

Reticenţă. Doar 30% din universităţile publice au reglementat învăţământul mixt

30% dintre universităţile de stat au anunţat public integrarea unei componente de activitate în regim online pentru ciclurile de masterat şi doctorat, în timp ce pentru programele de licenţă doar circa 15% din 53 de universităţi permit desfăşurarea activităţii didactice în format mixt, arată ANOSR.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) constată, cu dezamăgire, reticenţa universităţilor faţă de organizarea unor consultări ample cu comunitatea universitară pentru a identifica cu precizie programele de studiu specifice unde componenta de învăţământ mixt ar fi fost benefică, respectiv programele pentru care învăţământul clasic rămâne opţiunea preferată de studenţi şi cadre didactice, în contextul începerii primului an universitar în care învăţământul mixt este reglementat prin Legea educaţiei naţionale.

În luna mai a acestui an a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă nr. 69/2022, care specifică faptul că „unele activităţi de învăţământ şi/sau de cercetare din cadrul formei de învăţământ cu frecvenţă se pot desfăşura prin utilizarea unor resurse electronice, informatice şi de comunicaţii sincrone specifice prevăzute în standardele de calitate elaborate şi aprobate de ARACIS”, acestea fiind reglementate ulterior în funcţie de ciclul de studii, domeniul şi tipul de activitate (învăţare-predare sau aplicaţie practică şi cercetare).

Cu toate că perioada pandemică a condus la o tranziţie forţată a activităţii didactice în mediul online şi că în multe cazuri digitalizarea s-a realizat la o calitate precară, au existat şi exemple de bune practici care ar putea fi preluate şi valorificate de către universităţi.

Contextul pandemic a constituit o oportunitate de adaptare la tendinţele internaţionale, prin prisma accesibilizării resurselor educaţionale, prin optimizarea competenţelor digitale ale studenţilor şi cadrelor didactice, precum şi prin eficientizarea anumitor procese administrative, de predare şi de comunicare, transmite ANOSR într-un comunicat.

În urma celor doi ani de învăţământ în sistem online, hibrid sau mixt, aşteptarea noastră era să observăm o schimbare de paradigmă, constând în flexibilizarea învăţământului superior şi în optimizarea instrumentelor şi tehnicilor digitale de învăţare-predare.

Cu toate acestea, după parcurgerea hotărârilor senatelor universitare, adoptate ulterior elaborării standardelor specifice de către ARACIS, am remarcat că doar 30% dintre universităţile de stat au anunţat în mod public integrarea unei componente de activitate în regim online pentru ciclurile de masterat şi doctorat, în timp ce pentru programele de licenţă doar circa 15% din 53 de universităţi permit desfăşurarea activităţii didactice în format mixt. Totodată, am constatat cu indignare că aproximativ 20% dintre universităţi nu au adoptat o hotărâre în acest sens sau nu oferă acces la astfel documente de interes public, studenţii nefiind informaţi în mod formal cu privire la modalitatea de desfăşurare a activităţii didactice.

„Mai mult decât atât, considerăm inadmisibilă tardivitatea adoptării acestor decizii, în săptămâna premergătoare deschiderii anului universitar sau chiar în ultima zi lucrătoare dinaintea acestui moment. Semnalăm necesitatea de a exista predictibilitate în procesul educaţional şi reiterăm faptul că învăţământul ar trebui să fie centrat pe studenţi şi nevoile acestora. Din păcate, în unele cazuri, activitatea didactică în format online a fost programată pentru lunile de iarnă, din considerente de economisire a energiei termice, iar nu datorită specificului activităţii didactice sau a nevoilor transmise de către studenţi. Un alt aspect extrem de îngrijorător este faptul că există universităţi care nu au organizat nicio dezbatere sau consultare cu comunitatea universitară, decizia fiind luată tacit sau asociată cu o extindere a hotărârii privind modalitatea de desfăşurare a activităţii didactice din semestrul al doilea al anului universitar anterior”, adaugă sursa citată.

Într-o notă contrastantă, anunţurile privind festivităţile de deschidere au constituit o prioritate în ceea ce priveşte vizibilitatea, atât pe site-urile universităţilor, cât şi pe reţelele social media, părând să eclipseze de departe necesitatea informării studenţilor cu privire la modalitatea de desfăşurare a unui întreg semestru sau an universitar, nu doar a primei zi.

În acest context, ANOSR subliniază necesitatea unor consultări ample cu studenţii şi cu întreaga comunitate universitară, astfel încât să existe o dezbatere reală cu privire la potenţialele beneficii aduse de învăţământul mixt şi la modalitatea de reglementare a acestuia în funcţie de specificul fiecărui program de studiu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
anosr,
învăţământ mixt,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.