Polonia mizează pe inovaţie şi expansiune: noul model economic al Europei Centrale
Astăzi, alături de ZF, apare suplimentul dedicat Poloniei – o ţară care îşi consolidează statutul de lider regional prin investiţii masive în inteligenţă artificială, retail şi extinderea internaţională. Ieri, pe 11 noiembrie, Polonia şi-a sărbătorit Ziua Independenţei, marcând 107 ani de la momentul în care, după 123 de ani de împărţire între Austro-Ungaria, Prusia şi Rusia, naţiunea poloneză şi-a recăpătat libertatea.
Polonia intră în 2025 cu o creştere economică prognozată de 3,7% şi cu statutul de a 21-a economie a lumii, potrivit FMI. „The Economist” o numeşte „cea mai subestimată putere economică a Europei”, iar cifrele confirmă: este liderul investiţiilor străine directe din Europa Centrală şi de Est, cu o rată de absorbţie a fondurilor europene de 70% şi o infrastructură digitală printre cele mai avansate din regiune.
Suplimentul „ZF Polonia” arată cum această economie, care a crescut neîntrerupt în ultimele trei decenii, a reuşit să transforme presiunea geopolitică într-o strategie coerentă de dezvoltare. Sub conducerea recentă a Varşoviei la Consiliul UE, Polonia a impus pe agenda europeană temele de securitate, digitalizare şi industrie de apărare, lansând programul SAFE – Security Action for Europe – de 150 miliarde de euro.
Un accent special este pus pe inteligenţa artificială. După „fabricile” de AI din Poznań (PIAST) şi Cracovia (Gaia), Polonia pregăteşte o „gigafabrică” AI de 3 miliarde de euro, parte din reţeaua europeană menită să susţină suveranitatea digitală.
Ambasadorul Poloniei în România, Pawel Soloch, explică într-un interviu publicat în supliment că „inteligenţa artificială este deja integrată în administraţie, industrie şi apărare, iar Polonia vizează să devină unul dintre liderii europeni în acest domeniu”.
Pe plan economic, Polonia îşi exportă tot mai mult capitalul şi know-how-ul. Companii precum InPost, Maspex sau PKO Bank Polski se extind agresiv în regiune, inclusiv în România. PKO, cea mai mare bancă poloneză, a deschis anul acesta o sucursală la Bucureşti, cu planuri de a sprijini atât grupurile poloneze, cât şi companiile româneşti cu potenţial de expansiune. În 2023, investiţiile poloneze în România au depăşit 900 milioane de euro, iar schimburile comerciale bilaterale au trecut pragul de 10 miliarde de euro.
Şi retailul polonez joacă un rol cheie: Pepco, LPP, CCC sau Froo (dezvoltat de grupul Żabka) au ajuns să deţină peste 1.000 de magazine şi afaceri de peste 6,5 miliarde de lei pe piaţa locală. Aceşti jucători ilustrează modelul de creştere bazat pe extindere rapidă, volume mari şi preţuri accesibile – o strategie care a făcut din Polonia una dintre cele mai dinamice pieţe de consum din UE.
În acelaşi timp, Varşovia investeşte puternic în apărare şi industrie. Cu un buget militar de peste 4% din PIB, Polonia construieşte tancuri, drone şi sateliţi proprii, devenind un centru emergent al tehnologiilor duale – militare şi civile. Compania PGZ, deţinută de stat, este singura din Europa de Est inclusă în top 100 global al producătorilor de armament.
Dar succesul economic polonez nu se limitează la cifre. Suplimentul „ZF Polonia” surprinde şi o nouă dimensiune culturală – de la reconversia cartierelor industriale în huburi creative la renaşterea urbană sub conceptul „Art of Urban Life”. Oraşe precum Varşovia, Łódź şi Gdańsk devin laboratoare de design, sustenabilitate şi implicare civică, în care tradiţia şi inovaţia coexistă natural.
Într-o Europă aflată în transformare, Polonia se poziţionează ca pol de stabilitate, inovaţie şi leadership regional. Prin investiţiile în tehnologie, retail şi industrie, dar şi prin consolidarea identităţii culturale, ţara transmite un mesaj clar: viitorul Europei Centrale se scrie la Varşovia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













