INTERVIU. François Bloch, BRD: Creditarea va continua, dar vom vedea în ce ritm, în funcţie de strategia de business, de apetitul la risc al fiecărei bănci şi de cerere. „Băncile pot finanţa economia în mare măsură, fireşte, nu cu orice preţ şi în orice condiţii, ci în limitele unor standarde normale. BRD a continuat finanţarea.“

Autor: Claudia Medrega Postat la 04 mai 2020 78 afişări

Băncile se adaptează noilor con­di­ţii determinate de criza co­ro­na­virusului, iar creditarea va continua, însă rămâne de văzut în ce ritm, în funcţie de stra­tegia de business, de ape­titul la risc al fiecărei bănci şi, desigur, de ce­rere, afirmă François Bloch, CEO al BRD-SocGen, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală.

INTERVIU. François Bloch, BRD: Creditarea va continua, dar vom vedea în ce ritm, în funcţie de strategia de business, de apetitul la risc al fiecărei bănci şi de cerere. „Băncile pot finanţa economia în mare măsură, fireşte, nu cu orice preţ şi în orice condiţii, ci în limitele unor standarde normale. BRD a continuat finanţarea.“

Băncile se adaptează noilor con­di­ţii determinate de criza co­ro­na­virusului, iar creditarea va continua, însă rămâne de văzut în ce ritm, în funcţie de stra­tegia de business, de ape­titul la risc al fiecărei bănci şi, desigur, de ce­rere, afirmă François Bloch, CEO al BRD-SocGen, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală.

Spre deosebire de situaţia din 2008-2009, acum lichiditatea este abundentă în piaţă.

„Băncile pot finanţa economia în mare măsură, fireşte, nu cu orice preţ şi în orice con­diţii, ci în limitele unor standarde norma­le. BRD a continuat finanţarea, iar cifrele la primul trimestru o dovedesc. Programele gu­ver­namentale de garanţii, cum este IMM Invest, la care BRD participă, sunt foarte utile în aceste condiţii, şi ele pot acoperi o parte din cererea eligibilă“, a declarat şeful BRD-SocGen într-un interviu acordat ZF.

Vorbind despre cererea de credite, François Bloch spune că va depinde, la rândul ei, de reluarea activităţii economice la un ni­vel, pe cât posibil, apropiat de ceea ce aveam îna­inte de izbucnirea epidemiei. „Din sem­na­le­le pe care le primim din piaţă, companiile au continuat să-şi implementeze proiectele, cre­­ditare s-a făcut în continuare, deci nu s-a ajuns la o oprire a activităţii. Avem clienţi care şi-au adaptat rapid producţia la cererea ac­­tuală şi au înregistrat creşteri ale cifrei de afaceri.“

În primul trimestru din 2020, creditarea privată totală înregistra o creştere de 7,1%. Dar, din cauza efectelor crizei coronavirus, până la sfârşitul anului 2020 creditarea poate avea o scădere faţă de anul 2019, când s-a înre­gistrat o creştere medie a creditării de 7,6%.

La final de an, vom avea în statistici cel pu­ţin o lună în care nivelul creditării va apă­rea foarte jos, iar la final de 2020 credi­tarea poate să fie în scădere faţă de 2019. „Este des­tul de dificil ca această lună să fie compensată cum­va în perioada rămasă până la finalul anu­lui, deci la prima vedere cifrele la final de 2020 vor arăta o scădere a creditării în raport cu 2019.“

Cu toate acestea, în cazul BRD, în zona cre­ditării corporate, se observă o creştere com­parativ cu aceeaşi perioadă a anului tre­cut, ceea ce oferă motive de optimism, susţine François Bloch.

Pe segmentul creditării ipotecare, do­bân­­zile sunt la un nivel scăzut, încurajând concu­renţa ofertelor băncilor.

„În privinţa programului Prima Casă, el a suferit schimbări. Condiţiile de eligibilitate au în­gustat într-o anumită măsură accesul la pro­gram şi rămâne de văzut cum vor fi ele recep­ta­te de public. Pe de altă parte, acest aspect va în­curaja dezvoltarea propriilor oferte ale băn­cilor, iar concurenţa pe această piaţă va creşte. Suntem pentru o vreme într-un mediu de dobânzi mici, şi acest lucru va încuraja mult concurenţa pe ofertele proprii de credi­tare ipotecară.“

Criza coronavirus afectează şi băncile, im­­pac­tul manifestându-se atât la nivel opera­ţional, cât şi la nivelul businessului. Şi nu este exclus să asistăm în perioada următoare la o creştere a ratei creditelor neperformante, în viziunea şefului BRD.

„Criza coronavirus a avut un impact asupra fiecăruia dintre noi, prin urmare a existat unul şi asupra băncilor, impact care s-a manifestat atât la nivel operaţional, cât şi la  nivelul businessului. Este puţin probabil ca băn­cile, care sunt atât de conectate la eco­no­mie, să fie, ca prin minune, ocolite de efectele acestei crize. Să nu ne păcălim - băncile vor fi printre actorii economici afectaţi în perioada următoare. Dar sunt pe deplin convins că vor găsi metode să diminueze impactul.“

Referindu-se la situaţia BRD, François Bloch spune că banca este extrem de solidă, bi­ne capitalizată şi cu un nivel al lichidităţii foar­te bun, cu o experienţă vastă şi o rezistenţă la stres dovedită.

„Aşadar, în ceea ce ne priveşte, avem soluţii şi metode să ne servim clienţii în cel mai bun mod şi pentru ei, şi pentru noi.“

În condiţiile crizei coronavirus, BRD a im­ple­mentat iniţial propria soluţie de amâ­nare a ra­telor pentru clienţii şi, ulterior, solu­ţia legife­rată de guvern. „Până acum am pro­ce­sat peste 70.000 de cereri de amânare a plă­ţii ratelor pe perioade de până la 9 luni şi am aprobat deja mai mult de trei sferturi dintre ele.“

La nivelul operaţiunilor, BRD a luat toate măsurile necesare de distanţare socială şi de protecţie pentru angajaţi şi clienţi, mai spune şeful BRD.

„Am implementat rapid noi modalităţi de lucru, work from home, rotaţia echipelor, orare flexibileÖ  Am luat multiple măsuri de protecţie în agenţii, dar nu numai ñ dezinfectanţi, echipament de protecţie pentru angajaţi, panouri de protecţie. Unităţile care au rămas deschise au preluat servirea clienţilor din portofoliilor unităţilor temporar închise. Ne-am încurajat clienţii să folosească instrumentele bancare la distanţă. Pentru aceia dintre clienţi care nu folosesc încă internet sau mobile banking asigurăm activarea acestor servicii prin Contact Center. Am crescut capacitatea call center-ului nostru în aşa fel încât să poată prelua peste 8.000 de apeluri pe zi (am avut şi peste 14.000 de apeluri pe zi). Centrul nostru de contact operează acum din patru sedii în loc de două, iar numărul mediu de apeluri per operator pe zi este de 70.“

În aceste condiţii complexe, BRD a continuat să-şi servească clienţii, 70% dintre unităţile băncii fiind deschise şi toată gama de produse şi servicii fiind disponibilă, susţine şeful băncii.

„Am modificat câteva dintre procedurile şi procesele noastre şi în condiţiile unui număr mare de interacţiuni pe care le gestionăm de la distanţă, am făcut progrese mari în zona semnăturii electronice.“

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
banci,
brd,
creditare,
brd-socgen

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.