Inteligenta ieftina, la mare pret

Postat la 28 noiembrie 2006 2 afişări

Au investit in ultimii ani sute de milioane de euro in capacitati de productie a componentelor auto. Acum sunt mai interesati de creierele romanilor decat de forta bratelor si de aceea au inceput sa cheltuie milioane de euro in training de personal si centre de cercetare.

Au investit in ultimii ani sute de milioane de euro in capacitati de productie a componentelor auto. Acum sunt mai interesati de creierele romanilor decat de forta bratelor si de aceea au inceput sa cheltuie milioane de euro in training de personal si centre de cercetare.

 

"Piata fortei de munca din Romania e deja suprasolicitata", spuneau recent reprezentantii grupului Continental, unul dintre cei mai importanti investitori germani din industria componentelor auto.

 

Aflati in cautare de forta de munca cu un grad ridicat de calificare, germanii care au pompat deja peste 250 de milioane de euro in capacitati de productie de anvelope si piese auto se orienteaza acum spre universitatile tehnice aflate in vecinatatea facilitatilor lor de productie. Au un singur scop: sa-si formeze proprii ingineri, fie ca sunt deja angajati Continental cu mai putine calificari sau studenti aflati inca pe bancile facultatii.

 

"Colaborarea cu universitatile ne va usura procesul de recrutare", precizeaza Thomas Sattelberger, membru in consiliul director al grupului Continental si responsabil pentru departamentul de resurse umane.

 

De aceea, Continental a decis sa investeasca - de anul viitor - in crearea unor programe de formare a inginerilor, in parteneriat cu universitatile tehnice din Timisoara si Sibiu. "Ar putea fi vorba de programe de master sau de doctorat pentru angajatii nostri, dar si de internshipuri pentru studenti in cadrul companiei", explica Sattelberger.

 

Continental a inceput deja parteneriatul cu universitatea tehnica din Sibiu, in care a investit pentru echiparea a trei laboratoare pentru practica. Studentii care intra in contact cu grupul german vor avea ulterior posibilitatea de a se angaja in cadrul subsidiarelor din Romania, mai cu seama cu cat centrul de cercetare detinut de grup la Sibiu, aflat chiar langa fabrica de sisteme electronice pentru autoturisme, va angaja inca 100 de ingineri in trei ani.

 

Continental va ajunge astfel la 300 de salariati in divizia de cercetare din Romania si in acelasi timp la 5.000 de angajati in total, fata de aproximativ 3.500 in prezent. "Studiul pe care l-am realizat anul trecut in randul studentilor din Romania ne-a semnalat un lucru foarte important: educatia teoretica este excelenta, dar experienta practica lipseste in mod drastic", afirma Sattelberger.

 

Continental nu este singurul investitor strain din industria componentelor auto care se confrunta cu lipsa de ingineri calificati disponibili pe piata. Grupurile Draxlmaier, Delphi-Packard si BOS GmbH&Co, care si-au localizat facilitatile de productie in principal in vestul tarii, sunt in aceeasi situatie.

 

"Suntem localizati intr-o zona cu o rata de somaj scazuta, angajatii calificati nu mai sunt la fel de flexibili cum erau la inceput. In aceste conditii, cresterea personalului este o provocare a dezvoltarii capacitatilor noastre de productie", spune Ger Joris, director general al Bos Automotive Products Romania.

 

Practic, investitorii din domeniul componentelor auto se vad pe de o parte in fata unui numar tot mai redus de personal, pe fondul emigrarii in strainatate a fortei de munca, iar pe de alta parte sunt nevoiti sa creasca salariile cu mult peste planurile initiale, in incercarea de a-si pastra angajatii "momiti" de alti investitori straini.

 

"Investim mult timp si bani. Ii motivam (pe angajati - n. red.) si prin conditii bune si sigure de munca", adauga Ger Joris. El sustine ca managementul este format astfel incat sa comunice bine cu salariatii in timpul sau in afara programului de munca. "In plus, avem un sistem de bonusuri pentru calitate, eficienta si curatenie", spune Ger Joris.

 

Schimbarile de pe piata fortei de munca din Romania i-au luat prin surprindere pe unii dintre jucatorii activi in domeniul productiei de componente auto.

 

Grupul Draxlmaier e un astfel de exemplu, fabricile detinute pe piata autohtona inregistrand anul trecut cresteri salariale peste nivelul planificat de oficialii germani.

 

"In acest an ne concentram pe programele de training pentru angajati, de la nivelul de top management pana la muncitori", declara Ferdinand Zilcher, directorul administrativ al grupului Draxlmaier. El spune ca daca anii trecuti cele mai importante investitii au fost directionate catre fabricile din diverse orase ale tarii, in ultima perioada strategia grupului s-a schimbat.

 

Este si normal sa se intample asa, mai ales ca in fabricile din Romania ale Draxlmaier lucreaza peste 17.000 de persoane, adica mai mult de jumatate din numarul total de angajati ai germanilor din intreaga lume.

 

Astfel, dupa ce anul trecut a fost construita la Pitesti o cladire pentru departamentele de cercetare-dezvoltare si administrativ, in acest an Draxlmaier Romania a lansat o investitie de aproximativ un milion de euro in training-uri si transfer de know-how pentru angajatii din pozitii middle si top management. In plus, aproximativ 300 dintre angajatii din Romania sunt implicati in prezent intr-un program international de schimb de experienta, fiind relocati in noua fabrica a grupului Draxlmaier din Mexic pentru o perioada de trei ani.

 

Pregatirea angajatilor a devenit o prioritate si pentru SEWS Romania (filiala a Sumitomo Electric Wiring Systems Europe), dupa ce investitiile in productie au ajuns sa se apropie de pragul de 50 de milioane de euro. "Training-urile sunt in majoritate organizate in interiorul companiei, prin forte proprii si cu sprijinul specialistilor din cadrul grupului Sumitomo", spune Florin Ionut, directorul economic si administrativ al SEWS Romania, companie care anul acesta ar putea ajunge la afaceri de 100 de milioane de euro.

 

Costul mediu anual pe salariat cu aceste training-uri se ridica la aproximativ 200 de euro, ceea ce reprezinta per total cheltuieli ale companiei de aproximativ 0,9-1 milion de euro pe an, potrivit datelor SEWS.  

 

"Training-urile externe sunt mult mai reduse si ele se refera in special la calificari care necesita certificare independenta", completeaza Florin Ionut. SEWS detine trei fabrici in Romania, unde lucreaza aproape 4.000 de angajati, dintr-un total de 10.000 in toata Europa, potrivit ultimelor informatii.

 

Insa cea mai importanta investitie in materia cenusie a inginerilor romani pare a fi centrul de design pe care il va realiza grupul francez Renault, proprietarul Dacia. Francezii au inceput deja sa caute angajati, luna aceasta ziarele centrale publicand anunturi pe cate o pagina pentru promovarea "forumului de recrutare", organizat de Renault Technologie Roumanie (denumirea entitatii care va include centrul de design).

 

Chiar si site-ul grupului francez include anunturi privind angajarea a mai multe mii de ingineri si specialisti pana la orizontul anului 2009, pentru pozitii precum designer (de caroserii, sasiu sau alte elemente), ingineri de calcul sau chiar piloti de incercari.

 

Responsabil de acest proiect este Constantin Stroe, cel care si-a asociat imaginea in ultimii zeci de ani cu fabrica Dacia. Stroe anunta recent ca la centrul de design din Romania vor fi dezvoltate modele de masini dedicate pietelor emergente.

 

Practic, francezii au speculat cum nu se poate mai bine "schema" Logan, o masina ieftina facuta intr-o tara cu forta de munca ieftina pentru tari cu putere de cumparare redusa. De ce nu s-ar aplica aceasta strategie si in cazul tuturor elementelor legate de conceperea unei masini (de la cheltuielile de dezvoltare si pana la testare)?

 

In aceste conditii, mai multe mii de angajati romani ar putea fi implicati pe termen mediu si lung in conceperea unor masini pe care, foarte posibil, alte mii de romani (de pe platforma Dacia) le vor si produce.

La fel ca si Continental, reprezentantii Renault au pus deja la cale un plan de atragere a viitorilor ingineri: in perioada urmatoare vor organiza intalniri cu studentii din anii terminali de la universitatile tehnice din tara, pentru a le prezenta noul proiect dezvoltat de grupul francez in Romania.

 

Ramane de vazut cat de deschisi sunt tinerii la noile oportunitati de pe piata. Pentru ca dupa liberalizarea pietei fortei de munca s-ar putea inversa rolurile.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Inteligenta ieftina,
la mare pret
/actualitate/inteligenta-ieftina-la-mare-pret-1007589
1007589
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.