De ce nu se vinde RCS&RDS. Inca...

Postat la 07 noiembrie 2006 3 afişări

Oficial, cei de la RCS&RDS nu au recunoscut niciodata ca vor sa vanda. Totusi, actionari semnificativi ai grupului sunt fonduri de investitii care sunt nevoite sa o faca. Pe de alta parte, au circulat informatii ca investitori interesati de afacere exista. E adevarat, nu oficial.

Oficial, cei de la RCS&RDS nu au recunoscut niciodata ca vor sa vanda. Totusi, actionari semnificativi ai grupului sunt fonduri de investitii care sunt nevoite sa o faca. Pe de alta parte, au circulat informatii ca investitori interesati de afacere exista. E adevarat, nu oficial.

 

O prezentare data recent publicitatii de RCS&RDS reflecta un grup care este lider de piata cu trei din cele patru business-uri operate: Internet (400.000 de clienti), telefonie alternativa (550.000 de clienti) si televiziune prin satelit (370.000 de utilizatori). Doar pe cablu TV - serviciul traditional al RCS&RDS - grupul este numarul doi, cu 1,15 milioane de clienti, dupa UPC-Astral. In urma cu aproximativ o luna, grupul a cumparat o licenta 3G care ii da posibilitatea sa lanseze servicii de telefonie mobila. Tot de curand, grupul a inceput sa inghita bazele de clienti ale unor importante retele de cartier pentru potentialul pe care il au acestea pe zona de servicii Internet. Totodata, din acest an, grupul si-a deschis operatiuni si in Cehia (cu serviciul de televiziune prin satelit Digi TV), aceasta este de altfel cea de-a treia tara pe harta extinderii dupa Ungaria (1998) si Slovacia (2000).

 

Ce se afla in spatele tuturor acestor miscari? Un prim raspuns ar fi acela ca RCS&RDS vrea sa castige cota de piata pe zone aflate in crestere accelerata, in special pe Internet. Pentru grupul de comunicatii este mult mai ieftin sa castige clienti acum, odata cu cresterea pietei, decat daca ar fi sa ii atraga ulterior de la alti operatori.

 

Dar, spun analistii, mai exista si un alt raspuns: extinderea accelerata a RCS&RDS se datoreaza dorintei actionarilor de a creste valoarea de piata a companiei in vederea unui exit. Iar cateva semne exista. Pentru a lansa servicii de telefonie mobila prin 3G sunt necesare investitii importante, daca grupul vrea sa aiba o acoperire suficient de mare pentru a fi rentabil pe acest segment. Or, RCS&RDS poate suporta cu greu asemenea investitii de unul singur, spun mai multi analisti consultati de BUSINESS Magazin care au preferat sa isi pastreze anonimatul.

 

Pe de alta parte, achizitiile de baze de clienti de la proprietarii unor importante retele de cartier au ca scop marirea bazei de abonati Internet - argument care ar putea creste valoarea grupului in negocierile cu un potential investitor. In fond, cat ar putea oferi un potential investitor si, mai ales, cat i-ar putea cere acestuia actionarii in ipoteza vanzarii RCS&RDS? Un prim scenariu poate fi construit plecand de la informatiile ramase, pana acum, neoficiale. La sfarsitul lui septembrie 2006, in presa clujeana a aparut un articol conform caruia gigantul german Deutsche Telekom ar fi lansat pentru grupul din Romania o oferta de 600 de milioane de euro. Potrivit aceleiasi surse, actionarii RCS&RDS ar fi refuzat-o, solicitand o suma rotunda - un miliard de euro. Pana acum, informatia nu a fost comentata in vreun fel de oficialii companiei.

 

Totusi, asa-zisa intentie a Deutsche Telekom de a achizitiona RCS&RDS (eventual prin intermediul operatorului maghiar de telefonie Matav, detinut de  grupul german) a devenit inca de acum un an o legenda a pietei care revine ciclic in actualitate.

 

Concreta este, in schimb, tranzactia UPC-Astral din vara anului trecut. Practic, este vorba de achizitia numarului doi de pe piata CATV si Internet de la acea ora. Pe 22 iulie 2005, Liberty Global - proprietarul UPC - a anuntat achizitia a 100% din Astral pentru 404,5 milioane de dolari. La acea vreme, Astral avea circa 890.000 de abonati (preponderent de cablu TV) si o cifra de afaceri de circa 120 de milioane de dolari (2005)

 

Imediat dupa semnarea tranzactiei, americanii de la Liberty Global au comunicat metoda prin care au evaluat compania: au aplicat un multiplu de 7,8 pentru EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii) estimat pe 2005. Estimarea EBITDA era valabila exclusiv pentru Astral Telecom, nefiind luate in calcul sinergiile de costuri rezultate in urma fuziunii dintre compania cumparata si UPC Romania. Valoarea rezultata prin acest calcul includea si datorii de 12 milioane de dolari - suma care s-a scazut din total pentru a obtine valoarea actiunilor (cele 404,5 milioane de dolari), adica banii platiti efectiv actionarilor.

 

Prin urmare, la nivel teoretic, identificarea unui algoritm de evaluare a RCS&RDS este rezolvata: avem un multiplu de EBITDA aplicat intr-o tranzactie recenta din aceeasi industrie, avem rezultatele financiare ale companiei, deci putem avansa si o valoare. Cu precizarea imperativa ca este vorba despre un demers pur orientativ.

 

"Multiplul de EBITDA nu este neaparat un element obiectiv, ci este rezultat in urma negocierilor dintre cumparator si vanzator. Din punctul meu de vedere, pentru conditiile actuale ale pietei, acest multiplu nu poate fi sub 6, dar nici mult peste acest nivel", explica Valeriu Ionescu, fostul director al AIG New Europe Fund - fondul de investitii care detinea 25% din Astral inaintea tranzactiei cu UPC. "Toti acesti factori sunt insa relativi. In realitate, se poate intampla altceva. Depinde cine cumpara, depinde cand cumpara", adauga Ionescu. Cat despre rezultatele financiare ale RCS&RDS, un prim reper il reprezinta chiar estimarile facute de reprezentantii grupului pentru anul in curs.

 

In iulie 2006, Ionut Tarcea, directorul de marketing al RCS&RDS, declara pentru Ziarul Financiar ca, in 2004, grupul a avut o cifra de afaceri de 200 de milioane de dolari, pentru anul acesta fiind estimate venituri de 300 de milioane de dolari, ceea ce inseamna o crestere de 50 de procente.

 

Cum aflam nivelul EBITDA? Ne intoarcem tot la tranzactia UPC-Astral, pentru a afla o medie pe industrie. Anul trecut acest indicator era, in cazul Astral (cand compania avea peste 50% din venituri din CATV), de circa 40-45%. Insa structura de costuri si de venituri a RCS&RDS de azi nu seamana deloc cu cea a Astralului de anul trecut. Grupul, controlat de Zoltan Teszari si fondurile de investitii EPIC si Quadrant, si-a extins baza de clienti pe CATV si DTH, iar pe de alta parte a crescut numarul abonatilor de "triple play" (cablu, voce, Internet).

 

Altfel spus, RCS&RDS a crescut. Or, "cresterea costa", afirma Valentin Stefan, project manager in cadrul companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants. "Ma refer atat la costurile pe care le implica achizitia de clienti (promotiile pe o perioada limitata, n. red.), cat si la investitiile in retea." Iar toate acestea creeaza presiune pe marjele EBITDA. Valeriu Ionescu crede ca, in conditiile actuale ale pietei, un grup precum RCS&RDS poate avea un EBITDA de 30-40%. "Cele mai mari marje sunt pe CATV (40%). Pe Internet acestea sunt de 30-40%, iar pe DTH si telefonie fixa, vorbim de procente sub 10", spune Ionescu.

 

Concluzia unui prim scenariu de evaluare (mai conservator) indica o valoare de companie (enterprise value) a RCS&RDS care variaza intre 630 si 730 de milioane de dolari, adica intre 490 si 570 de milioane de euro. In medie, este vorba de 680 de milioane de dolari (530 mil. euro) - suma care include si datoriile grupului care se scad din aceasta pentru a afla valoarea actiunilor. In august 2006, inainte de a depune oferta pentru licitatia licentelor 3G, Alexandru Oprea, director general al RCS&RDS, declara ca va incepe negocierile cu ING Bank NV Amsterdam in vederea obtinerii unui credit de 200 mil. dolari (156 mil. euro), o cifra care poate da o dimensiune - chiar daca nu exhaustiva - a nevoilor de finantare ale grupului. Exista insa si evaluari mai optimiste.

 

Investment banker-ul Marian Tescaru, managing partner la Altria Capital, crede ca multiplii de EBITDA care pot fi luati in calcul pentru industria telecom din Romania sunt mai mari decat in cazul UPC-Astral. Motivul: interesul pentru acest domeniu este in crestere, iar numarul oportunitatilor de investitii in aceasta zona este redus. Tescaru vorbeste de mutiplii de 8-9. Aceasta inseamna ca valoarea RCS&RDS poate varia intre 840 si 950 mil. dolari, adica intre 650 si 740 mil euro. In medie, este vorba de 900 de mil. (700 mil. euro).

 

Revenind la declaratia lui Valeriu Ionescu potrivit caruia "depinde cine cumpara, depinde cand cumpara", valorile sunt absolut orientative. Este evident ca actionarii grupului telecom mizeaza pe scenariul maximal. Atat omul de afaceri oradean Zoltan Teszari - care controleaza aproximativ 60% din grup, potrivit unor surse apropiate - cat si fondurile de investitii din actionariat (Quadrant si EPIC - circa 30% impreuna) vor sa obtina cat mai mult dintr-o eventuala tranzactie. Pentru discretul businessman Teszari, RCS&RDS este cea mai importanta afacere a sa, iar pentru EPIC, grupul telecom este cel mai important plasament al sau in Romania.

 

Dorinta de a obtine suma maxima poate fi si unul dintre motivele pentru care actionarii nu sunt grabiti sa vanda. Pe de alta parte, se pare ca nici ofertele investitorilor nu curg, desi RCS&RDS a ramas singurul grup important de comunicatii din Romania controlat de actionari romani.

 

A cumpara o astfel de companie are, asadar, sens. Nu sunt dubii. Pe ce pret?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
De ce nu se vinde RCS&RDS. Inca...
/actualitate/de-ce-nu-se-vinde-rcs-rds-inca-1007394
1007394
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.