Consiliul fiscal, despre rectificarea bugetară: Ratarea obiectivului iniţial de deficit bugetar, probabil inevitabilă. Perspectivele pentru bugetul din 2014 au fost alterate

Autor: Iulian Anghel Postat la 30 octombrie 2013 53 afişări

Ratarea obiectivului iniţial de deficit ESA 95 de 2,4% din PIB este probabil inevitabilă. Este însă esenţial ca rezultatul execuţie bugetare 2013 să asigure încadrarea în limita a 3% din PIB statuată de Pactul de Stabilitate şi Creştere astfel încât să poată fi evitată declanşarea unei noi proceduri de deficit excesiv, consideră Consiliul fiscal în opinia cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări bugetare pe anul curent.

Consiliul fiscal, despre rectificarea bugetară: Ratarea obiectivului iniţial de deficit bugetar, probabil inevitabilă. Perspectivele pentru bugetul din 2014 au fost alterate

Ratarea obiectivului iniţial de deficit ESA 95 de 2,4% din PIB este probabil inevitabilă. Este însă esenţial ca rezultatul execuţie bugetare 2013 să asigure încadrarea în limita a 3% din PIB statuată de Pactul de Stabilitate şi Creştere astfel încât să poată fi evitată declanşarea unei noi proceduri de deficit excesiv, consideră Consiliul fiscal în opinia cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări bugetare pe anul curent.

Cea de-a doua rectificare bugetară din acest an este pe agenda de lucru a şedinţei de astăzi a guvernului şi va fi aprobată prin ordonanţă de urgenţă, potrivit ordinii de zi a şedinţei.

Proiectul de rectificare prevede o reducere a veniturilor estimate ale bugetului general consolidat cu 3,4 miliarde de lei (comparativ cu parametrii aprobaţi în contextul primei rectificări bugetare) şi a cheltuielilor cu 2,2 miliarde de lei, ţinta de deficit bugetar fiind revizuită în creştere la 15,9 miliarde de lei (mai mare cu 1,2 miliarde lei, echivalentul a 0,2 puncte procentuale din PIB, faţă de prima rectificare din vară), respectiv 2,54% din PIB.

Pe partea de acumulare, cea mai mare revizuire în scădere în veniturile bugetului consolidat se înregistrează la nivelul veniturilor nefiscale, adică veniturile din activitatea companiilor statului (-1,65 mld. lei, respectiv 0,2% la PIB). Revizuirea cumulată la nivelul veniturilor fiscale (-1,8 mld. lei) are drept surse principale estimarea unor încasări mai mici la nivelul accizelor (- 901 mil. lei), urmate de TVA (-365 mil. lei) şi impozitul pe venitul persoanelor fizice (-308 mil. lei).

Potrivit calculelor Consiliului fiscal, eliminând influenţa schemelor de compensare în lanţ a arieratelor bugetare (în sumă de 2,12 mld. lei), diminuarea cheltuielilor totale este cauzată în principal reducerilor operate la nivelul achiziţiilor de bunuri şi servicii (-744 mil. lei), asistenţei sociale (-556 milioane lei), utilizării rezervelor existente la nivelul cuantumului bugetat al cheltuielilor cu dobânzile (-477 milioane lei), reducerii componenţei alte transferuri (- 446 mil. lei), precum şi diminuării cheltuielilor aferente programelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (-287 mil. lei lei).

Cheltuielile de investiţii (care cuprind cheltuielile de capital, cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă, proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare şi alte transferuri de natura investiţiilor), scad la rectificare cu -1,2 mld. lei faţă de nivelul aferent rectificării bugetare anterioare.

Consiliul fiscal spune, în opinia sa, că are, în continuare, rezerve serioase cu privire la posibilitatea de a realiza ţinta de final de an pentru veniturile din fondurile europene post-aderare, în condiţiile în care, cu trei luni înainte de finele acestuia, nivelul intrărilor (5 mld. lei) reprezintă mai puţin de jumătate din suma estimată pentru întreg anul (12,1 mld. lei), iar estimările guvernamentale cu privire la performanţa de absorbţie au fost sistematic mai mari decât realizările.

“Dincolo de impactul asupra rezultatului execuţiei bugetare din acest an, revizuirea substanţială a estimărilor de venituri bugetare alterează substanţial perspectivele pentru bugetul aferent anului 2014, orice proiecţie având în mod necesar drept punct de plecare realizările curente.

“În consecinţă sunt necesare măsuri discreţionare suplimentare semnificative pentru a asigura încadrarea în limitele plafonului de deficit bugetar pentru anul viitor (cu atât mai mult cu cât veniturile bugetare din anii 2012 şi 2013 au fost afectate favorabil de încasările temporare din închirierea benzilor de frecvenţă către operatorii de telefonie mobilă)”, arată Consiliul fiscal în opinia cu privire la ce-a de-a doua rectificare bugetară din 2013.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
BUGET,
OPINIE,
CONSILIU FISCAL

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/actualitate/consiliul-fiscal-despre-rectificarea-bugetara-ratarea-obiectivului-initial-de-deficit-bugetar-probabil-inevitabila-perspectivele-pentru-bugetul-din-2014-au-fost-alterate-11589140
11589140
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.