Povestea unei afaceri româneşti, construită de la zero în ţara noastră, care a fost vândută recent pentru o sumă estimată la 1,3 miliarde de euro – şi cine sunt oamenii care au reuşit să o dezvolte

Autor: Cristina Roşca Postat la 16 aprilie 2025 2376 afişări

Regina Maria, al doilea jucător din sănătatea privată din România, a fost vândut de fondul MidEuropa Partners către grupul finlandez Mehiläinen, într-o tranzacţie estimată la 1,3 miliarde de euro. În spatele acestui moment se află parcursul de trei decenii al reţelei fondate de medicul Wargha Enayati şi deciziile strategice ale fondurilor care au marcat dezvoltarea companiei.

Care este legătura dintre credinţa Bahá’í – o religie monoteistă fondată în secolul al XIX-lea, la baza căreia stau trei principii: unicitatea lui Dumnezeu, unitatea religiilor şi unitatea omenirii –, Regina Maria a României – un personaj emblematic în istoria ţării – şi una dintre cele mai mari tranzacţii din economia autohtonă?

Născut în Germania, din părinţi iranieni, medicul devenit antreprenor Wargha Enayati a venit iniţial pe plan local în plin regim comunist, pentru a afla mai multe lucruri despre Regina Maria a României, primul cap încoronat care a studiat şi a susţinut credinţa bahá’í, religie la care a aderat şi el când avea 15 ani. Credinţa Bahá’í este o religie universală, dedicată înfăptuirii unităţii între oameni. Scrierile bahá’í promovează pacea mondială, unitatea în diversitate, existenţa unei singure familii umane în care nu există prejudecăţi legate de rasă, religie, clase sociale sau sex, după cum scrie revista Historia.

Apoi, Enayati a studiat medicina la Cluj, pentru ca ulterior să se specializeze în cardiologie la Fundeni.

Primii bani i-a câştigat încă de pe vremea când locuia în Germania, când lucra într-un magazin de aparate foto. Era anul 1983. A câştigat atunci 80 de mărci, potrivit informaţiilor oferite de el anterior.

În România, după 1990, a achiziţionat o casă – cu 30.000 de mărci, bani de la tatăl său – pe numele unor prieteni români, pentru că străinii nu puteau cumpăra proprietăţi imobiliare în nume propriu. Doi ani mai târziu, a vândut imobilul pentru o sumă de patru-cinci ori mai mare.

În 1995 şi-a deschis un cabinet medical, iar ulterior, o policlinică în zona Unirea, de unde şi numele companiei – Centrul Medical Unirea.

„30 noiembrie 1995 – Totul a început cu un cabinet de cardiologie într-un apartament din Piaţa Unirii.” Aşa îşi descria recent începuturile în antreprenoriat Wargha Enayati, într-o postare publică pe reţelele de socializare. A devenit ulterior medicul Ambasadei Germane, iar pe lista clienţilor companiei au început să apară multinaţionalele. Primii clienţi corporatişti au fost IKEA (reprezentanţa care achiziţiona mobilă de la producători români, o entitate diferită de cea care opera atunci magazinul din Băneasa) şi Coca-Cola Services.

În tot acest timp, în care îşi dezvolta businessul antreprenorial, Enayati continua să lucreze şi ca medic cardiolog.

 

O nouă etapă

A dezvoltat businessul pe cont propriu până în 2010, când a atras un partener în acţionariat – fondul de investiţii Advent, care a preluat 80% din titluri. Un an mai târziu, după ce achiziţionează Euroclinic (un spital şi o serie de clinici), afacerea operată sub brandul Centrul Medical Unirea (CMU) devine Regina Maria.

„Nu aş fi fost de acord cu nicio altă denumire decât Regina Maria”, spunea atunci Wargha Enayati. Costul rebrandingului a fost estimat la momentul respectiv la câteva sute de mii de euro.

„S-au aliniat foarte multe lucruri”, afirma anterior Fady Chreih, cel care conduce de mai bine de un deceniu businessul de sănătate privată Regina Maria. La momentul acela, compania a făcut un pitch pentru rebranding. Trebuia să găsească un alt nume care să înlocuiască Centrul Medical Unirea. Existau deja operatori care aveau în denumire sintagme ori cuvinte care conţineau „med” sau „medical”, aşa că au luat decizia să încerce altceva. „Au fost mai multe variante, dar agenţia a venit şi ne-a spus că ar fi mai bine să luăm numele de Regina Maria, pe care noi îl aveam deja la o maternitate. Multă lume a fost reticentă, dar eu am crezut atât de mult în acest nume, încât mi-am pus demisia în alb în faţa boardului, în eventualitatea în care lucrurile ar fi eşuat“, povestea Fady Chreih. Ca să poată folosi acest nume, compania a trebuit să ia acceptul Regelui Mihai (nepotul Reginei), pe care l-a obţinut fără să plătească nimic. „După ce am luat numele, a trebuit să luăm şi site-ul, care aparţinea unui regalist din Botoşani. L-am convins şi pe el (...).” Au trecut aproape 15 ani de atunci şi, deşi compania a trecut prin mai multe schimbări de acţionariat şi prin mai multe schimbări de strategie, numele a rămas.

„Când am luat acest nume, ne-am propus să fim un fel de gardieni ai istoriei Reginei Maria.” De altfel, în birourile companiei există multiple manuscrise şi poze cu şi despre acest personaj emblematic în istoria ţării.

 

Un nou început, aceeaşi lume

Pe 1 aprilie 2025, fondul de private equity MidEuropa Partners a anunţat că a vândut operatorul de sănătate privată Regina Maria unui investitor strategic originar din Finlanda – Mehiläinen, care are în spate giganticul fond de investiţii CVC. Şi nu, nu a fost vorba de o păcăleală (de 1 aprilie). Tranzacţia, estimată la 

1,3 miliarde euro (enterprise value – adică inclusiv datoriile), este a cincea cea mai mare tranzacţie din istoria României, fiind la egalitate cu cea de la final de 2023, când Ahold Delhaize, grupul olandezo-belgian ce deţine Mega Image, a achiziţionat Profi. Şi în cazul acesteia din urmă, vânzătorul a fost tot MidEuropa. Este interesant de remarcat că, deşi noul acţionar are prezenţă deja pe cinci pieţe europene, cu peste 890 de clinici şi alte unităţi medicale ce deservesc anual peste 2,2 milioane de clienţi, compania a anunţat că nu va renunţa la numele autohton – Regina Maria. „Nu vor exista schimbări în ceea ce priveşte denumirea reţelei de sănătate sau a operaţiunilor curente”, au declarat părţile în momentul în care au făcut publică tranzacţia. Pentru Regina Maria, aceasta nu este prima schimbare de acţionariat în istoria sa de trei decenii. Este, de fapt, a treia. Dar este prima dată când la cumpărare vine un investitor strategic şi nu unul financiar (fond de investiţii). Totuşi, şi în spatele Mehiläinen – care a raportat o cifră de afaceri de 2 miliarde de euro în 2024, Ă11,5% faţă de anul anterior – se află giganticul fond de investiţii CVC. Spre comparaţie, reţeaua Regina Maria este al doilea jucător din piaţa privată de sănătate la nivel local. Ca cifră de afaceri, e vorba de un business de 550 milioane euro în 2024. Valoarea se referă la activităţile cumulate din România şi din Serbia, ambele fiind cumpărate de grupul originar din Finlanda. 


Fondat în 1995 de Wargha Enayati, businessul Regina Maria a crescut pentru a ajunge astăzi al doilea actor din piaţa de profil, conform ultimelor date publice, cele din 2023.

 

Medicul devenit antreprenor

Născut în Germania, din părinţi iranieni, Wargha Enayati a venit în România în plin regim comunist. A studiat medicina la Cluj, apoi s-a specializat în cardiologie la Fundeni. În 1995, şi-a deschis un cabinet medical, iar ulterior o policlinică în zona Unirea, de unde şi numele iniţial al companiei – Centrul Medical Unirea. A dezvoltat businessul pe cont propriu până în 2010, când a atras un partener în business – fondul de investiţii Advent, care a preluat 80% din titluri. Cinci ani mai târziu, împreună, au făcut exitul din ceea ce devenise Regina Maria, într-o tranzacţie de 150 mil. euro (equity value), conform datelor ZF. Apoi, medicul a pariat în continuare pe acelaşi domeniu – cel medical.

„Am investit în mai multe sectoare ale domeniului medical. Totul este în domeniul medical. Am şi investiţii imobiliare, dar doar ca sprijin pentru celelalte afaceri”, spunea recent Wargha Enayati. Pentru medicul cardiolog, pariul cel mai mare este Enayati Medical City, pe care îl dezvoltă în continuare. În acelaşi timp, iniţiativa sa iniţială – Regina Maria – ajunge în mâinile unui nou acţionar. 

„Această tranzacţie confirmă faptul că medicina privată din România a atins maturitatea şi poate juca un rol major pe scena europeană. Sunt mândru că am pus bazele unui sistem care a contribuit la transformarea modului în care privim actul medical. Astăzi, sunt în continuare implicat în sănătate prin Enayati Medical City – un proiect de suflet, de la prevenţie până la îngrijire paliativă”, spunea în momentul anunţului Wargha Enayati.


O istorie recentă

Expansiunea afacerii autohtone dincolo de graniţă - în Serbia - a fost realizată de MidEuropa Partners. Fondul a intrat în acţionariat în 2015, la cinci ani distanţă faţă de prima tranzacţie care a implicat businessul.

Mai exact, în 2010, fondul Advent a cumpărat 80% din titluri de la Wargha Enayati. Apoi, împreună, au făcut exit către MidEuropa, într-o tranzacţie de 150 mil. euro (equity value), conform datelor din piaţă.

MidEuropa este unul dintre primele fonduri de investiţii care au pariat pe România în capitalism. Era începutul anilor 2000 – mai exact 2003 – când fondul de private equity cu sediul la Londra, dar cu focus pe Europa Centrală şi de Est, investea pentru prima dată în România, în Connex, operatorul de telecom devenit între timp Vodafone România. De altfel, fondul a făcut apoi, circa doi ani mai târziu, exit către grupul britanic Vodafone, care şi-a făcut astfel intrarea pe piaţa autohtonă.

Matthew Strassberg, partner în cadrul MidEuropa şi cel care supraveghează şi administrează investiţiile fondului în domeniul sănătăţii, spunea anterior, într-un interviu în Business Magazin, că aceea a fost o tranzacţie care a setat un etalon (benchmark – trad.) nerealist pentru investitorii din spatele fondului. Ce s-a întâmplat a fost că în sectorul telecom a explodat telefonia mobilă, care iniţial avea o rată de penetrare estimată la 10–15%. „Era perceput ca un serviciu de lux, care nu va depăşi fixul.” Doar că lucrurile nu au urmat acest curs.

Spre comparaţie, în prezent, ţinta MidEuropa este să returneze investitorilor săi, în medie, de 2,5 ori banii, conform informaţiilor oferite tot de el la momentul respectiv. Fondurile de pensii şi companiile de asigurări se numără printre investitorii care susţin activitatea MidEuropa.

Fondul de private equity a apărut pe piaţă la finalul anilor ’90, având drept ţintă să investească în ţările din Europa Centrală şi de Est, care abia începeau să facă primii paşi mai serioşi în capitalism. La momentul acela, numărul investitorilor străini – fie strategici, fie financiari – era relativ mic, statele foste comuniste fiind privite drept unele cu risc considerabil mai ridicat decât cele din Occident.


Într-un material publicat pe data de 19.03.2024, în cadrul proiectului ZF/PwC - La cafea, care l-a avut invitat pe Fady Chreih, CEO-ul Regina Maria spunea: „Businessul meu este Regina Maria, nu am un plan de backup, mai am ţinte pe care vreau să le ating”.  Fiind deţinut de un fond de investiţii, la un moment dat businessul Regina Maria îşi va găsi un alt cumpărător, un alt acţionar. Când va ieşi acest business la vânzare, asta va decide piaţa, vremurile şi Mid Europa, scria ZF atunci. Fady Chreih avea însă ambiţia ca şi Regina Maria să devină un unicorn, adică să depăşească în valoare 1 miliard de euro.

 

Bancherul devenit executiv în sănătate

Fady Chreih s-a alăturat echipei Regina Maria când avea 29 de ani, în 2011. A fost recrutat de la Banca Transilvania de către fondul de investiţii Advent, care cumpărase pachetul majoritar de acţiuni la Centrul Medical Unirea (numele iniţial al businessului ce avea să devină Regina Maria) de la Wargha Enayati. La Banca Transilvania, era şeful diviziei de medici şi ştia toată piaţa medicală, lucrând inclusiv cu Centrul Medical Unirea.

„După mai multe discuţii – de două ori am refuzat propunerea – EmMa Popa Radu, cea care se ocupa de investiţiile Advent în România, m-a convins să las banca pentru acest proiect, să mă ocup de extindere şi dezvoltare”, menţiona el anterior într-un interviu pentru ZF. De altfel, visul lui iniţial era să devină bancher. Doar că viaţa l-a dus pe alt drum, înspre sănătate privată. Totuşi, Fady Chreih a prins perioada „epoca de aur” a sistemului bancar, creşterea absolut spectaculoasă a băncilor şi a economiei. La Banca Transilvania a ajuns director general adjunct pentru divizia de companii mici şi mijlocii, iar apoi a preluat divizia de medici, un segment de business pe care Banca Transilvania l-a dezvoltat şi care a ajuns extrem de puternic în piaţă. Venirea la Regina Maria a fost pentru executiv un loz câştigător, pentru că a participat şi ulterior a condus dezvoltarea acestei reţele private de sănătate, care a ajuns acum la un nou acţionar. Din 2013 este CEO.


Ce a urmat?

MidEuropa a revenit în forţă în România în 2015, când a cumpărat Regina Maria. Un an mai târziu, a preluat Profi. A urmat compania de curierat Cargus. Acum, doar pe aceasta din urmă o mai are în portofoliu, după ce a făcut două exituri în valoare de 1,3 mld. euro fiecare (equity value). Tranzacţia ce vizează Regina Maria aşteaptă acordul Consiliului Concurenţei pentru a fi finalizată. La Profi, fondul a obţinut un multiplu ajustat la sinergii de 7x EBITDA. MidEuropa nu a făcut public multiplul şi pentru Regina Maria.

Matthew Strassberg afirma anterior că Profi a fost un exit bun, dar spunea că în general fondul nu pierde bani. „Noi, care investim în companii mature, nu ne aşteptăm să pierdem bani în nicio tranzacţie.”

MidEuropa se uită la ţinte medii (mid cap – trad.), ceea ce înseamnă tichete (equity) de 50–250 de milioane de euro. Domeniile de interes sunt retail şi FMCG, sănătate (şi subsegmente ale acestui domeniu) şi servicii de business (vorbim de companii a căror activitate e susţinută de tehnologie). 

În mod tradiţional, e cunoscut faptul că fondurile de private equity stau, în medie, 3–5 ani într-un business înainte de a vinde. MidEuropa a avut primele tatonări de ieşire din businessul Regina Maria încă din 2019, când, potrivit surselor ZF, grupul a scos reţeaua privată la vânzare. Atunci, circa 10 investitori s-au arătat interesaţi de achiziţie, printre care Bupa, Monza şi mai multe fonduri de investiţii.

Ulterior, contextul pandemiei a mai temperat avântul investitorilor.

„Sunt cazuri în care poţi considera că mai există loc de dezvoltare, dar totuşi trebuie să le oferi înapoi banii investitorilor, aşa că poţi apela la o tranzacţie secondary – ceea ce presupune să convingi alţi investitori să intre în business. Asta s-a întâmplat în octombrie 2021 la Regina Maria”, explica Strassberg acum ceva vreme. Ziarul Financiar a scris despre acest deal, mai exact a scris că fondul de private equity MidEuropa, unul dintre cei mai importanţi investitori financiari din România în ultimele două decenii, a vândut operatorul de sănătate privată Regina Maria, însă cumpărătorul este tot el. Doar că achiziţia s-a făcut cu banii dintr-un alt fond.

Patru ani mai târziu, MidEuropa a parafat totuşi exitul. De data aceasta, de compania românească au fost interesaţi mai mulţi investitori strategici din ţări precum Turcia, Italia sau Marea Britanie, au spus sursele din piaţă. A fost ales un grup finlandez cu o istorie de peste 115 ani.

Tranzacţia s-a întâmplat la exact 30 de ani de la înfiinţarea reţelei de către medicul Wargha Enayati, dar şi la exact 10 ani de când deja fostul acţionar, MidEuropa Partners, a cumpărat Regina Maria. Ultimul deceniu a fost marcat de o dezvoltare accelerată, atât prin investiţii de la zero, cât şi prin multiple achiziţii mai mari sau mai mici. De altfel, piaţa a dictat această dezvoltare, fiind o zonă extrem de efervescentă, cu grupuri mari, internaţionale, care au pariat pe extindere. Acest lucru s-a întâmplat şi într-un context favorabil businessurilor private de sănătate, generat de investiţiile lente sau chiar inexistente din zona de stat. Astăzi, reţeaua de sănătate Regina Maria are un portofoliu de aproape 1 milion de abonamente şi aproximativ 13.000 de parteneri corporate.


Fondul de investiţii CVC a cumpărat indirect grupul Regina Maria într-o tranzacţie de 1,3 mld. euro. Este a cincea cea mai mare tranzacţie din istoria României.

 

MidEuropa – O istorie de mai bine de două decenii

♦ Fondul de investiţii MidEuropa a fost în ultimul deceniu un nume sonor pe piaţa locală de M&A, parafând o serie de tranzacţii (şi achiziţii, dar şi exit-uri) majore. Astăzi, investitorul mai are în portofoliu o singură companie autohtonă – Cargus (curierat), după ce a vândut Regina Maria contra sumei de 1,3 mld. euro (enterprise value), spun sursele din piaţă. 

♦ Este al doilea exit recent: în 2023, investitorul a „cedat” retailerul Profi către grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, tot pentru 1,3 mld. euro. Acordul a fost finalizat în 2025, după ce a primit OK-ul condiţionat al Consiliului Concurenţei. Ca valoare, aceasta a fost şi este în continuare, de departe, cea mai mare tranzacţie din retailul autohton şi, totodată, cel mai important deal din 2023 din România.

♦ La rândul său, acordul ce vizează Regina Maria se profilează a fi cel mai important din acest an. În Profi, MidEuropa a intrat în 2016, la un an după ce a preluat Regina Maria. Totuşi, prima tranzacţie făcută local datează de mai mulţi ani, fiind vorba de un pachet de acţiuni în cadrul operatorului telecom Connex, pachet vândut ulterior către Vodafone. Era anul 2003 când fondul de private equity cumpăra Connex, într-un consorţiu alături de alţi investitori financiari. Doi ani mai târziu vindea afacerea către grupul britanic Vodafone, care intra astfel în România.

♦ În 2015, fondul a revenit pe plan local şi a investit în trei companii, dintre care una singură mai este acum în portofoliul MidEuropa, care pariază, în medie, între 50 şi 250 de milioane de euro per tranzacţie.


Şi mai e loc de creştere

Aşa că strategia rămâne aceeaşi până în 2030 – achiziţii şi dezvoltare greenfield. „În planul pe următorii cinci ani, Regina Maria are ca obiectiv dublarea businessului pe piaţa locală – cu depăşirea cifrei de afaceri de 1 miliard de euro doar în România –, alături de extinderea în domenii şi pieţe noi, cu posibilitatea de a se extinde în încă o ţară până în 2030”, potrivit anunţului din ziua tranzacţiei. Un prim pas dincolo de graniţă a fost făcut de MidEuropa. Acum mai bine de cinci ani, mai exact în 2018, fondul a preluat MediGroup din Serbia, un business integrat ulterior cu cel autohton.  Când au fost vândute, ele au fost vândute la pachet. MediGroup e lider de piaţă în Serbia, urmat la distanţă considerabilă de Acibadem, potrivit unor informaţii transmise anterior de oficialii companiilor. Odată cu schimbarea de acţionariat, nu va avea loc o schimbare şi la nivel de administraţie. Fady Chreih va rămâne CEO-ul reţelei la nivel local, dar şi preşedintele consiliului de administraţie al MediGroup Serbia. „Investiţia Mehiläinen marchează un capitol extrem de important în istoria reţelei noastre şi ne bucurăm să păşim în această nouă etapă, în care ne propunem ca, împreună, să transformăm harta sănătăţii private la nivel european”, a declarat la momentul anunţării acordului Fady Chreih. Mehiläinen Group reprezintă un business de peste 2 miliarde de euro în 2024, în creştere cu 11,5% faţă de anul anterior. Grupul finlandez, ce are în spate fondul de investiţii CVC, a plătit 1,3 miliarde de euro (enterprise value) pentru operaţiunile Regina Maria din România şi pentru cele ale MediGroup din Serbia. Valoarea de 1,3 miliarde de euro plătită de finlandezi pentru grupul de servicii medicale private reprezintă enterprise value, adică include şi datoriile de circa 550 milioane de euro, conform datelor din piaţă. Asta înseamnă că equity value este de 750 de milioane de euro pentru ambele businessuri – cel din România, net mai mare şi mai dezvoltat, şi cel din Serbia. În 2015, când MidEuropa a cumpărat Regina Maria de la fondul de investiţii Advent (80% din titluri) şi de la Wargha Enayati (20%), fondatorul afacerii, a plătit 150 de milioane de euro (equity value).

 

De ce contează?

Aceste megatranzacţii sunt vizibile, foarte bune pentru palmares şi pentru a pune România pe harta de M&A a Europei, nu doar a Europei Centrale şi de Est, dat fiind că acorduri de 1 miliard de euro sunt puţine în contextul economic şi în cel geopolitic actual. Fondul de private equity CVC, ce are active sub management de 200 miliarde de euro, deţine din 2018 Mehiläinen, un grup finlandez care are operaţiuni în mai multe ţări. Acum, acelaşi grup a cumpărat Regina Maria, cu operaţiuni în România şi Serbia. Interesul CVC pentru reţeaua de sănătate privată Regina Maria vine în contextul în care industria sănătăţii este una dintre cele 12 verticale în care fondul investeşte. De altfel, în domeniul acesta are deja 27 de investiţii în diverse ţări şi subdomenii, după cum arată site-ul propriu. Pe de altă parte, fondurile de private equity cumpără companii în ideea de a le creşte în decurs de 3–5 ani (uneori 7Ă ani) şi de a le vinde apoi în câştig. Acelaşi lucru face şi CVC: dezvoltă businessul Mehiläinen – direct, dar şi prin achiziţii, pentru ca la momentul exitului să iasă pe plus. Regina Maria este o piesă în acest puzzle. „Regina Maria este unul dintre furnizorii de servicii private de sănătate care înregistrează cea mai rapidă creştere (...) din Europa (...). Am urmărit cu atenţie dezvoltarea reţelei de-a lungul anilor şi suntem cu adevărat încântaţi de oportunitatea achiziţiei. MediGroup, compania soră a Regina Maria în Serbia, este, de asemenea, un jucător de top (...)”, a afirmat Janne-Olli Järvenpää, CEO al Mehiläinen Group. Deal-ul ce vizează Regina Maria şi care vine într-o perioadă marcată de prudenţă în ceea ce priveşte piaţa de M&A arată că România rămâne pe radarele investitorilor mari din Occident.


Cine e CVC, investitorul din spatele cumpărătorului Regina Maria?

Înfiinţat în 1981, CVC Capital Partners este unul dintre cele mai importante fonduri de investiţii din lume, fiind activ în America de Nord, Europa şi Asia. Cu sediul central în Luxemburg, investitorul are birouri în 30 de ţări din lume, după cum arată informaţiile de pe pagina proprie de LinkedIn. CVC are active totale sub management în valoare de 200 de miliarde de euro, fiind astfel, de departe, cel mai mare fond de investiţii care pariază recent pe România. Spre comparaţie, MidEuropa, fondul care a vândut Regina Maria şi care este unul dintre cei mai puternici investitori financiari locali, are active sub management de câteva zeci de ori mai mici.

Gigantul CVC nu este prezent direct pe plan autohton, mai exact nu a realizat până acum nicio investiţie proprie. Totuşi, din 2024, retailerul Żabka a venit local cu conceptul de magazine de proximitate Froo, România fiind prima piaţă externă pentru grup.Totodată, CVC s-a mai uitat către piaţa locală, înscriindu-se în cursa pentru cumpărarea reţelei de magazine Profi, potrivit datelor de la acea vreme. Cursa a fost câştigată de grupul Ahold Delhaize. Profi a fost deţinut de fondul MidEuropa Partners, care a fost până recent şi proprietarul Regina Maria. CVC e acţionar în Mehiläinen, grupul finlandez care a cumpărat operatorul de sănătate privată. Gigantul are, de altfel, o acoperire foarte bună a prezenţei sale pe glob, având investiţii directe chiar şi în Cehia (FutureLife din domeniul sănătăţii şi Packeta, care activează în zona de logistică şi e-commerce) şi Polonia (Stock Spirits – băuturi alcoolice – şi Żabka – retail).


În mod normal, pe plan local, unde întreaga piaţă de M&A are o valoare cuprinsă între 4 şi 8 miliarde de euro anual, megatranzacţiile sunt mai degrabă conjuncturale. Iar asta o dovedeşte şi istoria capitalistă a ţării. Mai exact, din 2000 până în prezent, cea mai prolifică eră pentru piaţa locală de M&A, pe plan autohton au existat mai puţin de zece astfel de acorduri majore. Sunt luate în calcul doar deal-urile (atât tranzacţii, cât şi IPO-uri) care au vizat strict piaţa românească. Iar dintre acestea, cele mai multe vizează companii din domenii considerate de siguranţă naţională, cum e cazul energiei sau al telecomunicaţiilor. Excepţiile sunt puţine şi, implicit, rare.

Achiziţia Regina Maria e însă un astfel de exemplu. Este primul deal de asemenea calibru din sănătate.   


Regina Maria – O cronologie. Şi o poveste

1995

Medicul cardiolog Wargha Enayati, care a ajuns în România în plin regim comunist, în urmă cu circa 40 de ani, a făcut primii paşi în antreprenoriat în 1995, când a deschis un cabinet de cardiologie într-un bloc din centrul Capitalei. Acela a fost doar începutul pentru ce avea să ajungă astăzi reţeaua Regina Maria.

„În 1995, deschideam primul cabinet de cardiologie privat din România, un pas mic pentru acea vreme, dar unul uriaş pentru viitorul sistemului medical privat”, scria anterior Wargha Enayati.

Februarie 2010

♦ Fondul de investiţii Advent a bătut palma cu Wargha Enayati pentru a cumpăra 80% din Centrul Medical Unirea (precursorul Regina Maria), în cea mai mare tranzacţie din servicii medicale de la acel moment. Fondul anunţa totodată că pregăteşte investiţii de 30 de milioane de euro pentru dezvoltarea businessului. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică, însă, potrivit unor surse apropiate, dealul ar fi fost de peste 30 de milioane de euro, după cum scria Ziarul Financiar atunci. La acea vreme, Advent era un nume sonor pe piaţa românească de M&A, fiind unul dintre primele fonduri care au pariat pe economia autohtonă.

♦ La doar câteva luni după ce Advent a intrat în acţionariat, Centrul Medical Unirea (CMU) a apăsat pedala de acceleraţie şi a cumpărat Euroclinic (un spital şi o serie de clinici). CMU avea anterior şapte clinici.

2011 

Iniţial, businessul a operat sub brandul Centrul Medical Unirea (CMU), însă în 2011 a decis să îşi schimbe numele în Regina Maria. Costul rebrandingului era estimat la câteva sute de mii de euro. În urmă cu mai bine de 40 de ani, când venea prima dată în România pentru a afla mai multe despre Regina Maria, membru al familiei regale care împărtăşea credinţa baha’i, Enayati, la rândul său baha’i, nu-şi imagina că la un moment dat va ajunge să pună acest nume pe una dintre cele mai mari reţele de clinici private din România.

„Nu aş fi fost de acord cu nicio altă denumire dacă nu ar fi fost Regina Maria.”

2015 

Advent şi Wargha Enayati vând businessul Regina Maria într-o tranzacţie de 150 mil. euro (equity value). Cumpărătorul? Fondul de investiţii MidEuropa Partners. La momentul acela, finaliştii în cursa pentru preluarea Regina Maria au fost MidEuropa şi Acibadem, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale private din Turcia. MidEuropa mai fusese interesat şi în 2010, când Advent a ieşit câştigător.

2018

MidEuropa preia MediGroup din Serbia, un business pe care, apoi, treptat, l-a integrat cu cel autohton – Regina Maria.

2019–2021

Fondul de investiţii MidEuropa a încercat un prim exit din Regina Maria. În urmă cu circa patru ani însă, pentru că nu a obţinut preţul dorit, a cumpărat compania tot el, dar cu banii din alt fond (tranzacţie de tip secondary). Acest tip de mutare a reprezentat o noutate în România, însă în Europa sau SUA se întâmplă des asemenea tranzacţii.

„Sunt cazuri în care poţi considera că mai există loc de dezvoltare, dar totuşi trebuie să le oferi înapoi banii investitorilor, aşa că poţi apela la o tranzacţie secondary – ceea ce presupune să convingi alţi investitori să intre în business. Asta s-a întâmplat în octombrie 2021 la Regina Maria”, a afirmat ulterior Matthew Strassberg, partner and head of healthcare sector în cadrul MidEuropa.

2025

Operatorul de sănătate privată Regina Maria a fost cumpărat de un grup din ţările nordice – Mehiläinen, ce are în spate fondul de investiţii CVC, unul dintre cei mai mari investitori financiari din lume. Investitorul a cumpărat la pachet şi businessul MediGroup din Serbia. Tranzacţia are o valoare de 1,3 mld. euro (enterprise value). Valoarea include şi datoriile de circa 550 mil. euro, conform datelor ZF din piaţă. Asta înseamnă că equity value este de 750 de milioane de euro pentru ambele businessuri – cel din România, net mai mare şi mai dezvoltat, şi cel din Serbia.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.