Avertisment dur de la şeful Prosus, cel mai mare acţionar al eMAG: Europa trebuie să îşi schimbe mentalitatea sau va deveni irelevantă tehnologic. ”După o achiziţie de peste $4 mld., cu angajament să investim până la 15 mld. $ în Europa, recomandarea pe care am primit-o de la autorităţile europene a fost să vindem active. În loc să investim miliarde, acum trebuie să vindem”
Şeful Prosus, cel mai mare acţionar al eMAG, a criticat Uniunea Europeană că îi limitează planul de a investi până la 15 miliarde de dolari în Europa, în urma preluării Just Eat Takeaway pentru 4,1 miliarde de euro de către grupul tehnologic, acesta fiind cel mai recent avertisment la adresa abordării blocului comunitar privind politicile antitrust.
Fabricio Bloisi a spus că este „dispus” să investească suplimentar în sectorul livrărilor de mâncare, ca parte a obiectivului Prosus de a crea un „campion tehnologic european” de 100 de miliarde de dolari, într-un moment în care rivalul american DoorDash tocmai a achiziţionat Deliveroo, competitorul Just Eat din Marea Britanie.
Însă el a subliniat că acest plan este frânat de Bruxelles, care a aprobat tranzacţia Just Eat doar după ce Prosus s-a angajat să îşi reducă participaţia de 27% la rivalul german Delivery Hero, cu sediul la Berlin, şi să renunţe la locul său din consiliul de administraţie al companiei.
„Tocmai am făcut o achiziţie [Just Eat Takeaway], ne-am angajat să investim între 10 şi 15 miliarde de dolari în Europa, iar recomandarea pe care am primit-o [din partea autorităţilor europene de concurenţă] a fost să vindem active. Ar trebui să investim 10 miliarde de dolari, dar obiectivul meu este acum să vindem”, a declarat Bloisi.
Comentariile sale vin pe fondul apelurilor tot mai numeroase ale companiilor europene, precum grupurile de telecomunicaţii Telefónica şi Deutsche Telekom, care solicită Bruxelles-ului să relaxeze regulile privind fuziunile pentru a le permite să concureze mai eficient cu rivalii din SUA şi China.
Concesiile făcute de Prosus — braţul de investiţii al grupului sud-african Naspers — au fost impuse după ce oficialii UE şi-au exprimat îngrijorarea că tranzacţia ar putea duce la creşteri de preţuri pentru consumatori în pieţe unde Just Eat opera alături de Glovo, subsidiara Delivery Hero, precum Spania, Polonia şi Italia.
Bloisi, care anterior a condus aplicaţia braziliană de livrare de mâncare iFood, a afirmat că acest proces demonstrează faptul că oficialii UE nu au ţinut încă cont de recomandările raportului din 2024 privind competitivitatea europeană, realizat de Mario Draghi. Raportul propunea reforme în domenii precum controlul fuziunilor, pentru a permite crearea unor „campioni europeni”.
Raportul a evidenţiat, de asemenea, slăbiciunea Europei în sectorul tehnologic drept un factor-cheie al productivităţii mai scăzute faţă de SUA. Doar câteva dintre primele 50 de companii tehnologice la nivel global sunt europene.
„Raportul Draghi spune că avem nevoie de campioni locali. Acesta nu este modul de gândire al Comisiei Europene de astăzi; mentalitatea este «să ne uităm la concurenţa internă». Cred că aceasta este o mare greşeală”, a spus Bloisi. „Cred că mentalitatea europeană trebuie să se schimbe, altfel vom deveni irelevanţi din punct de vedere tehnologic.”
În pofida angajamentelor de a acţiona rapid pe baza recomandărilor fostului premier italian, doar 11,2% dintre ideile lui Draghi fuseseră implementate la un an de la publicarea raportului, potrivit European Policy Innovation Council, un think-tank cu sediul la Bruxelles.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













