Teodora Brânzoi, specialist marketing: 6 acţiuni concrete de marketing cu buget redus

Autor: Teodora Brânzoi Postat la 17 septembrie 2021 553 afişări

Teodora Brânzoi, specialist marketing: 6 acţiuni concrete de marketing cu buget redus

Ca specialist în marketing, de multe ori am auzit în rândul profesioniştilor din domenii conexe că firmele din România nu sunt dispuse să investească în marketing pentru că nu au suficiente motive să o facă: fie nu îi înţeleg necesitatea, fie nu au viziune asupra rezultatelor, fie nu simt că ar putea controla legătaura dintre activităţile de marketing şi celelalte aspecte ale businessului. Sau, pur şi simplu, consideră marketingul o cheltuială inutilă, nu o investiţie.

Marketingul nu este sinonim nici cu publicitatea, nici cu vânzările (dar e bine totuşi să fie interconectate), şi este mai degrabă o filosofie de afaceri, iar să îţi dezvolţi businessul ţinând cont de câteva principii de bază de marketing poate fi în mod surprinzător mai puţin costisitor decât s-ar aştepta mulţi antreprenori şi specialişti din alte domenii.

1. Fii foarte atent la feedbackul clienţilor tăi!

Clientul nu este în niciun caz stăpânul unui business, dar trebuie cu siguranţă tratat ca un partener. Dacă relaţia dintre părţi este reciproc avantajoasă atunci durata ei va creşte, iar atât clientul cât şi furnizorul vor avea stabilitate şi predictibilitate. Atunci când un client este nemulţumit şi îşi declară nemulţumiurea, se poate interpreta că îşi doreşte ca problema respectivă să fie reparată, iar colaborarea să continue. Este mult mai sensibilă o situaţie cu un client care pur şi simplu renunţă să mai facă achiziţii fără a oferi feedback. Pentru că atunci nu poţi şti ce poţi îmbunătăţi.

Recomandarea clară în acest caz este să îţi defineşti o politică de colectare a opiniilor clienţilor, proces care nu trebuie să fie neapărat complex sau costisitor. Iar echipa trebuie clar instruită să fie orientată să asculte şi să transmită mai departe feedbackul primit. 

2. Angajaţii sunt poate cei mai importanţi ambasadori de brand

O dilemă pe care o am de multă vreme este, în mod special pentru firmele care oferă mai degrabă servicii, nu produse, este unde începe şi se termină munca departamentului de marketing şi unde începe cea a departamentului de resurse umane. Angajaţii unei firme, fie că preiau o comandă, fie că livrează un produs, fie că oferă asistenţă postvânzare, sunt punctul de contact cu clientul. O atitudine profesionistă, empatică şi, mai ales, în ton cu promisiunile brandului, va cântări întotdeauna foarte mult atât în atragerea de clienţi noi, cât şi în fidelizarea portofoliului curent.

3. Fidelizarea clienţilor poate fi mai avantajoasă decât lupta pentru clienţi noi

Într-o lume digitală în care apar constant noi aplicaţii şi în care din ce în ce mai mulţi furnizori se luptă pentru atenţia şi bugetul clienţilor, poate nu ar dăuna să faci un calcul de rentabilitate a investiţiilor pe care să le faci în atragerea de noi clienţi. Menţinerea portofoliului de clienţi se poate face atât printr-o politică comercială care să le aducă avantaje, dar şi prin motivarea şi trainingul angajatilor care interacţionează direct cu clienţii. Este tentant să fii mereu prezent peste tot şi să creşti numărul de clienţi, dar nu întotdeauna banii investiţi se întorc în profit, ci poate cel mult în vânzări noi. Dar asta depinde de la afacere la afacere.

4. Fii transparent pentru a construi relaţii bazate pe încredere reciprocă!

Chiar dacă să incluzi pe website-ul oficial datele de identificare ale firmei şi informaţii corecte despre aceasta ţine de etică, dar şi de lege, din păcate, încă sunt firme care omit astfel de detalii. Nu uita, de asemenea, să te asiguri că

site-ul este de încredere şi uşor de accesat! Să nu ai certificat de securitate pe site sau să i se deschidă utilizatorului diverse alerte de securitate este ca şi cum ai primi oaspeţi având dezordine sau chiar mizerie în sufragerie. Există doar o singură şansă pentru prima impresie.

5. Livrează ceea ce promiţi!

Fiecare business se luptă pentru anumite segmente de public. Nu cred că există produsul universal. Totuşi, dacă decizi să oferi preţuri foarte mici, fă tot posibilul să te ţii de cuvânt! De asemenea, dacă prin valoare adăugată înţelegi să oferi un timp mai scurt de aşteptare pentru livrarea unui produs sau un serviciu de o calitate superioară, recomandarea mea este să livrezi exact ce ai promis. Sau chiar uşor peste, pentru a crea experienţe superioare şi memorabilitate.

6. Nu fi zgârcit - împărtăşeşte ceea ce ştii!

Ai deja o experienţă solidă în domeniul tău de activitate? Cunoşti bine ceea ce oferă piaţa şi cum poate un client să facă o alegere în avantajul său? Încearcă să îţi consiliezi clienţii! Fie direct, prin intermediul angajaţilor din rândul întâi, fie printr-o politică de content marketing. Creează un blog pe

site-ul tău, fii deschis la solicitările presei, participă la evenimente! Să împărtaşesti din cunoştinţele tale îţi va aduce multiple avantaje precum: o imagine mai bună, vei fi perceput ca lider al domeniului în care activezi, vei crea familiaritate clienţilor actuali şi vei atrage noi clienţi.

Marketingul nu înseamnă să aloci bugete uriaşe de publicitate, ci uneori marketingul înseamnă reguli simple pe care mulţi antreprenori sau manageri le aplică intuitiv, însă o reverificare dintr-o perspectivă externă poate fi benefică şi poate înclina uneori balanţa către optimizarea costurilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinie,
Teodora Brânzoi,
marketing

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.