Steroizi pentru Cosmorom

Postat la 27 septembrie 2005 1 afişăre

Romania a fost cat pe aici sa inregistreze o premiera mondiala: primul faliment al unui operator de telefonie mobila pe o piata cu inca uriase resurse de crestere. De ani buni, Cosmorom, divizia de telefonie mobila a Romtelecom, se afla in moarte clinica, avand doar cateva zeci de mii de clienti aproape misteriosi. In acest timp, Orange si Connex isi numara elegant clientii cu milioanele si au urcat in topul celor mai profitabile companii autohtone.

 

Romania a fost cat pe aici sa inregistreze o premiera mondiala: primul faliment al unui operator de telefonie mobila pe o piata cu inca uriase resurse de crestere. De ani buni, Cosmorom, divizia de telefonie mobila a Romtelecom, se afla in moarte clinica, avand doar cateva zeci de mii de clienti aproape misteriosi. In acest timp, Orange si Connex isi numara elegant clientii cu milioanele si au urcat in topul celor mai profitabile companii autohtone.

 

Motivele pentru care Cosmorom a ajuns cu perfuzia in vena raman inca de discutat: intrare relativ tarzie pe piata, investitii in infrastructura, marketing si servicii insuficiente, managementul neeficient. Poate cel mai mult a contat in acest dezastru apartenenta de Romtelecom, cu ale sale jenante balbe manageriale, de pana acum vreo doi-trei ani.

 

Merita sa ne aducem aminte ca insusi Romtelecom s-a aflat la un moment dat pe marginea prapastiei falimentului, salvarea venind de la intelepciunea de ultima clipa a actionarului majoritar OTE de a numi la carma Romtelecom un manager cu adevarat profesionist in locul veleitarilor de pana atunci. Veleitari preocupati, de multe ori si in buna traditie balcanica, mai mult  de luptele intestine din organizatie decat de performanta.

 

Intre timp am trait sa vedem intreg consiliul de administratie al OTE deplasandu-se la Bucuresti, saptamana trecuta, pentru a-si tine in mod exceptional sedinta aici. Surse din companie spun ca presedintele OTE, Panagis Vourloumis, a cerut chiar ca functionari de-ai sai sa vina in numar cat mai mare la Romtelecom pentru a vedea cat de mult se pot schimba lucrurile in bine cu omul potrivit la carma si cu strategia potrivita. Romtelecom nu numai ca a scapat de spectrul unor dificultati insurmontabile dar a avut in acest an cresteri de profit fabuloase si a reusit sa copieze strategiile de succes ale celor mai mari telecomuri internationale. 

 

Dincolo de istorie, Cosmorom cumparat cu tot cu datorii de CosmOTE, divizia de telefonie mobila a OTE, se pregateste de relansare si rebrandare.

Obiectivele? Ambitioase, aparent pana la ridicol. Dupa ce a stat molesit pe tusa ani de zile, incapabil sa prinda pasii rapidului dans al telefoniei mobile, Cosmorom isi propune sa devina nici mai mult nici mai putin decat "un jucator cheie pe piata locala a comunicatiilor", dupa cum spune actionarul majoritar. Jucator cheie pe o piata locala dominata de gigantii Vodafone si Orange (France Telecom) si pe care mai actioneaza si un operator interesant de genul Zapp, aflat si el in sprint?

 

De ce nu? - spun grecii si dau ca exemple experienta lor din Bulgaria, Macedonia si Albania. Aproape enervant argument. Poate fi asemuita piata telecom romaneasca cu cele din Albania sau Macedonia? Mai mult, CosmOTE spune ca intrarea tarzie pe o piata poate fi chiar un avantaj. Si din nou vine cu un exemplu: Grecia, unde desi s-a lansat cu cinci ani in urma competitorilor a urcat pe primul loc.

 

Privite superficial, declaratiile prilejuite de relansarea Cosmorom par exagerate.

Strategia care se ascunde in spatele lor este insa interesanta si ar putea sa aduca destule surprize in viitor.

In primul rand, un operator de comunicatii de talia Romtelecom ar fi aratat incomplet fara o divizie, esentiala, de telefonie mobila. Si asta pentru ca serviciile de voce tind sa devina totalmente mobile.  Telefonia fixa, asa cum o stim de aproape un secol, a devenit un dinozaur tehnologic in comparatie cu cea mobila si cu cea pe suport Internet. Pana si telefoanele fixe au ajuns sa le copieze ca design pe cele mobile, atat ca aspect cat si ca functii, inclusiv SMS-ul.

Romtelecom este evident constient de aceste evolutii. De altfel, managerul general James Hubley a spus-o foarte clar: " Cea mai mare amenintare pentru noi sunt operatorii mobili". Si atunci?

 

Romtelecom mizeaza pe o combinatie sofisticata. Prima miscare: actualele linii fixe urmeaza a fi fi folosite pentru furnizarea de Internet de mare viteza (broadband). Tehnologic este perfect posibil sa se foloseasca in acest scop chiar si firele de cupru care ajung in casa noastra. Pe acest suport broadband, Romtelecom poate oferi cam toate serviciile, inclusiv voce si videotelefonie, plus alte servicii "cool" cum ar fi televiziune, programe video la cerere cumparabile prin simpla apasare a  telecomenzii TV si evident, acces la Internet in conditii exceptionale calitativ.

Telefonia propriu-zisa ar urma sa fie aproape exclusiv mobila prin Cosmorom.

 

Asadar, Romtelecom ar putea fi capabil ca in scurt timp sa propuna servicii combinate cu Cosmorom, bazate pe un plan de investitii de aproape un miliard de euro in urmatorii trei-patru ani:( 500 mil. euro Romtelecom plus 450 mil.euro Cosmorom).

 

Loc de crestere pentru telefonia mobila a ramas suficient. Actualmente doar unul din doi romani are telefon mobil, in vreme ce in Cehia numarul de "celulare" in functiune este mai mare decat al locuitorilor. Problema este ca romanii care nu au mobil se recruteaza in majoritate din cea mai saraca patura a populatiei.  Catre acestia pare sa se reorienteze Cosmorom care promite "sa faca telefonia mobila accesibila pentru fiecare locuitor al Romaniei". Un obiectiv cam socialist, dar e prematur sa spunem ca ar fi imposibil.

 

Oricum, daca relansarea Cosmorom nu va fi inca o data amanata si va avea loc asa cum s-a promis in urmatoarele doua luni, pe piata de telefonie mobila sarbatorile Craciunului nu vor fi deloc linistite. Ceea ce nu tocmai rau pentru noi, clientii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Steroizi pentru Cosmorom
/opinii/steroizi-pentru-cosmorom-1004724
1004724
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.