O pauză de la haos, Jingle Bells sau stres?
Rapoarte, bilanţuri, bifarea obiectivelor, şedinţe de buget pentru anul viitor, planuri, previziuni, liste de cadouri, comenzi, alergături prin magazine, blocaje de trafic, invitaţii la tot soiul de evenimente. Ultimele săptămâni din an sunt exact ca partea finală a unui maraton – finişul e acolo, dar parcă nu mai e suficientă energie să ajungi la el. Aproape două treimi (289 din 445) dintre respondenţii la sondajul derulat săptămâna trecută pe LinkedIn declară că de sărbători se bucură de linişte, familie şi un pic de deconectare.
Însă până să ajungem la momentul în care punem laptopul deoparte, în plan profesional mai sunt câteva proiecte de finalizat, planuri de articulat, discuţii de purtat şi targeturi de atins.
Pentru multe companii, ultimele săptămâni, chiar zile, din an fac diferenţa între atingerea sau nu a obiectivelor setate. De altfel, în această perioadă consumul explodează, chiar dacă teoretic startul vânzărilor de sezon a fost dat când încă afară era cald şi soare. Şi poate mai mult decât în alte finaluri de an contează acum fiecare vânzare, prin prisma modificărilor produse în piaţă de inflaţie, scăderea puterii de cumpărare, alte schimbări care au avut impact asupra planurilor de afaceri.
Iar consumatorii se pregătesc pentru un sezon al sărbătorilor cu bugete mai ridicate faţă de anul trecut. Potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Appinio, 65% dintre respondenţi se aşteaptă la cheltuieli mai mari pentru Crăciunul din 2025, în timp ce aproximativ unu din patru români (26%) estimează costuri similare cu cele din 2024. Cercetarea arată că jumătate dintre respondenţi alocă între 25% şi 50% din bugetul total pentru achiziţia cadourilor, majoritatea menţionând că se încadrează în intervalul 500 - 1.000 lei (41%), respectiv 1.000 – 2.000 lei (26%). Pentru a acoperi costurile din această perioadă, românii apelează în special la resursele existente. Economiile puse deoparte din timp reprezintă principala sursă pentru 47% dintre respondenţi, urmate de salariul din luna decembrie (46%). Pe de altă parte, 18% utilizează cardul de credit pentru a gestiona cheltuielile aferente sărbătorilor.
Unii comercianţi şi-au decorat vitrinele cu specific de Crăciun încă din octombrie (!), iar fenomenul Black Friday a pus la treabă curierii toată luna noiembrie. În aceste condiţii, unii dintre noi au bifat mare parte din listele de cadouri pregătite. Dar, cu siguranţă, nu toţi. O incursiune la mall a devenit deja o provocare, pentru care căutătorii de cadouri au nevoie de multă răbdare dar şi de tehnici de evitare a celor aflaţi în mişcare browniană. Pentru o treime dintre respondenţii la sondajul săptămânii trecute, decembrie atârnă greu în business, iar cam 15% dintre ei spun că perioada Crăciunului înseamnă bătăi de cap suplimentare.
Pesemne cele mai line închideri de an sunt în piaţa luxului, care nu este de regulă marcată de turbulenţe ca inflaţia. (Au şi ei problemele lor, dar de altă natură – cum ar fi perspectiva noilor generaţii pentru sustenabilitate sau diferenţiere.) De pildă, biletele pentru petrecerile de Revelion lansate de hotelurile de lux din Capitală sunt aproape sold-out, în condiţiile în care preţurile se plasează între 1.200 şi 2.000 de lei de persoană, fiind incluse mâncarea şi costul momentelor artistice, nu şi servicii de cazare.
Dincolo de predispoziţia sezonieră de a cheltui mai mult decât în alte perioade din an însă, contează pesemne şi liniştea adusă de sfârşitul de an, cel mai zbuciumat din ultimele decenii. Cumva, presiunea scenei politice, a creşterii de preţuri, a scindării sociale, ameninţarea AI-ului şi spectrul recesiunii par să se estompeze sau măcar să se îndepărteze, chiar dacă este doar un mecanism psihologic de apărare. Un respiro deliberat, pentru că ianuarie – şi noul an cu tot ce va aduce el – este după colţ. Spor la cumpărături!
ÎNTREBăRILE SĂPTĂMÂNII
Pozitiv, negativ sau neutru?
Sondajul derulat săptămâna trecută pe platformele de LinkedIn ale BUSINESS Magazin şi ZF investighează care este opinia cititorilor în ce priveşte impactul pe care îl au sărbătorile de iarnă la nivel personal şi profesional.

Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef, Business Magazin
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













