Deja vu

Postat la 27 februarie 2007 1 afişăre

Premierul Tariceanu a confirmat saptamana trecuta interesul General Motors si Ford pentru Daewoo Craiova si a incercat sa ademeneasca un alt petitor, Honda, cu ocazia unei vizite in capitala nipona.

Premierul Tariceanu a confirmat saptamana trecuta interesul General Motors si Ford pentru Daewoo Craiova si a incercat sa ademeneasca un alt petitor, Honda, cu ocazia unei vizite in capitala nipona.

 

Parca am mai vazut de cateva ori acest episod si nu prea s-a terminat cu bine... Indiferent de finalul de acum, un lucru este cert: saptamana trecuta Daewoo Craiova putea aduce un castig de 33%.

 

Dar sa incepem cu inceputul. Filmul vanzarii Daewoo Craiova catre un investitor strain (dupa intrarea coreenilor in faliment la inceputul anilor 2000) ruleaza de aproape cinci ani. Si exact ca in "Lost" (un serial la moda in SUA), fiecare sfarsit de sezon (a se citi guvernare) nu aduce o finalitate, ci mai degraba sporeste incertitudinea.

 

Sigur ca in ultimii ani lista personajelor a suferit ceva modificari. In rolul de acum al lui Tariceanu s-au aflat pe rand Adrian Nastase, Ovidiu Musetescu si Serban Mihailescu. Si, sa nu uit, Codrut Seres sau, pentru putin timp, presedintele Basescu. Indiferent de numele personajului replica era aproape intotdeauna la fel - in cel mai scurt timp (care varia de la cateva saptamani la cateva luni) trebuie gasita o solutie pentru rezolvarea "problemei Daewoo".

 

Problema provenea de la faptul ca Daewoo Motor s-a intins mai mult decat il tinea plapuma, iar creditorii grupului intrat deja in faliment in 2001 au incercat sa valorifice cat de mult au putut din active. Mai multe fabrici au fost preluate de americanii de la General Motors in 2002, iar restul, printre care si cea de la Craiova, au ramas pe mana lichidatorilor.

 

Acum exista posibilitatea ca Ford sau General Motors, cele mai vehiculate nume de catre diferiti membri ai guvernului roman, sa cumpere pachetul de actiuni (coreenii aveau 51% din fabrica de la Craiova) direct de la creditorii Daewoo. Cum nici General Motors si nici Ford nu isi doreau atat de mult fabrica incat sa intre in negocieri cu asiaticii, singura varianta cu sanse de reusita a ramas cumpararea de catre statul roman (posesorul a 49% din actiunile fabricii de la Craiova) a pachetului detinut de coreeni si apoi relansarea la privatizare dupa modelul Dacia.

 

Pare simplu, nu? In realitate, a fost nevoie de nu mai putin de patru ani de discutii si negocieri pentru ca fabrica de la Craiova sa ajunga din nou la stat. Sau mai exact la Automobile Craiova, o companie listata pe piata bursiera RASDAQ si detinuta in proportie de 72,4% de stat, potrivit ultimelor informatii disponibile.

 

Si al carei pret crestea peste noapte (este adevarat, pe fondul unei lichiditati aproape nesemnificative, de cel mult 1.000 - 2.000 de euro) in urma declaratiilor optimiste ale membrilor Guvernului.

 

Cel mai activ ministru a fost de departe Codrut Seres, ale carui anunturi repetate (si care se doreau tot mai serioase, insa devenisera hilare) din vara anului 2006 privind semnarea contractului in patru, trei, doua saptamani sau chiar "saptamana viitoare" au facut ca pretul AUCS (simbolul Automobile Craiova) sa creasca de peste trei ori in mai putin de trei luni. Astfel, in scurt timp de la aprobarea de catre Guvern a contractului de preluare a pachetului de actiuni detinut de Daewoo Motor (septembrie 2006) pretul AUCS la bursa a ajuns la 9 lei/actiune, ceea ce insemna o capitalizare a companiei de aproximativ 50 de milioane de euro.

 

In mod corespunzator, anuntul privind retragerea din cursa pentru Craiova a Renault-Nissan la sfarsitul lunii septembrie a adus o depreciere la fel de brusca (peste 60% din valoare in mai putin de doua luni) pana la 3,5 lei/actiune in decembrie.

 

Apoi, finalizarea contractului cu coreenii de la Daewoo si reconfirmarea interesului Ford si General Motors a declansat o noua perioada de efervescenta. Aceasta s-a amplificat in ultima saptamana, cand Guvernul a anuntat luna martie ca moment pentru lansarea anuntului de privatizare. Sigur ca toate aceste evolutii ale pretului actiunilor s-au petrecut pe fondul aceleiasi lichiditati foarte reduse.

 

Dar micul investitor, care avea deja experienta ultimelor urcusuri si coborasuri putea face usor cateva mii de euro fara nici un efort.

 

Cum asa? Daca in ultimele doua saptamani ar fi cumparat actiuni la pretul pietei pe care le-ar fi vandut in ultima sedinta de tranzactionare de saptamana trecuta (revista se trimite in tipar la sfarsitul saptamanii, asa ca nu avem date pentru luni si marti), probabil ca ar fi avut un castig de peste 30-33% (sau 3.000-4.000 de euro avand in vedere volumele tranzactionate).

 

Nu e rau, avand in vedere ca este vorba de un producator ale carui exporturi de masini sunt mai mult simbolice si care si-a redus permanent in ultimii ani ponderea in piata, ajungand sa reprezinte la sfarsitul anului trecut 9% din vanzarile de autoturisme, valoare apropiata de a marcilor de import Renault si Skoda.

Mai mult, investitorul ar fi facut bani cu actiunile unei marci de masini care dupa prima luna a acestui an a ajuns pe locul cinci in piata, fiind depasita, pe langa Dacia, Renault si Skoda, si de Volkswagen, semn ca doar privatizarea mai poate opri scaderea.

 

Ofertele companiilor care vor sa participe la privatizarea Daewoo Craiova ar trebui depuse in termen de 30 zile de la data publicarii anuntului de vanzare, programat pentru prima decada a lunii martie. Pana acum si-au precizat explicit interesul General Motors si Ford, iar Renault a declarat la fel de ferm ca nu (mai) este interesat. Daca nimeni nu se mai inscrie, fabrica de la Craiova ar putea marca o noua premiera. Dupa masini pseudofrantuzesti (Citroën - Oltcit) si coreene (Daewoo), de pe liniile de asamblare ar putea iesi si primele masini americane, dupa cele pe care Ford le facea in perioada interbelica la Bucuresti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Deja vu
/opinii/deja-vu-1008392
1008392
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.