Un an plin cu de toate

Postat la 20 decembrie 2005 1 afişăre

Framantari, demisii in bloc, lansari, achizitii, consolidari. Anul 2005 a adus de toate industriei, fie ca a fost vorba de publicitate, publishing sau televiziune. Pentru industria de media, anul a inceput cu stangul - este vorba despre conflictul intern de la Evenimentul Zilei in primele zile ale lui ianuarie, care a culminat cu demisia in bloc a unui corp redactional in frunte cu redactorul-sef Dan Turturica.

Framantari, demisii in bloc, lansari, achizitii, consolidari. Anul 2005 a adus de toate industriei, fie ca a fost vorba de publicitate, publishing sau televiziune.

MEDIA. Pentru industria de media, anul a inceput cu stangul - este vorba despre conflictul intern de la Evenimentul Zilei in primele zile ale lui ianuarie, care a culminat cu demisia in bloc a unui corp redactional in frunte cu redactorul-sef Dan Turturica. Convulsia de la Evenimentul s-a repetat la scurt timp atat in interiorul aceluiasi trust (in primavara, cand un nucleu de ziaristi de la Pro Sport si-a anuntat demisia pentru a migra la Sport Total), dar si in alta parte a Casei Presei Libere, la sediul Adevarului. Dupa ce au fost inlocuti din Consiliul de Administratie (martie), Cristian Tudor Popescu si adjunctii sai au demisionat si au anuntat ca vor lansa propriul cotidian, in preajma Pastelui (Gandul), in parteneriat cu poetul Mircea Dinescu.

Pe cat de convulsionata a fost prima parte a anului, pe atat de prolifica a fost in materie de lansari: au aparut Gandul, Averea, Sport Total, Tango, Top Gear si F1 Racing, iar in audio-vizual cea mai semnificativa lansare a fost Antena 3. A doua jumatate a anului a adus pe piata Libertatea pentru femei de la Ringier, Computer Build (Edipresse), iar PubliMedia a adus sub licenta cea mai citita revista pentru barbati din lume - Maxim, dar a lansat si Ce se intampla, doctore?. Alte lansari notabile in publishing au fost editia in limba romana a Reader’s Digest, dar si resuscitarea revistei Geo (Gruner und Jahr a mai incercat o lansare - fara succes insa - a acestui titlu). O alta miscare semnificativa a fost fondarea primul trust de presa culturala, Satiricon, un proiect apartinand tandemului Dinu Patriciu - Mircea Dinescu. De mentionat este si preluarea revistei The ONE (de la Inter Press) de catre Publimedia. Iar pe piata de radio, sfarsitul de an a adus primul post de radio pentru copii, Itsy Bitsy FM.

TRANZACTII: Anul 2005 a fost bogat si in tranzactii, nu numai in lansari. Cea mai importanta dintre acestea a fost achizitia Prima TV, Kiss FM si Star FM de catre SBS Broadcasting, al doilea mare operator de televiziune din Europa (valoarea tranzactiei a fost estimata la peste 30 de milioane de euro).

Achizitia a avut loc in doua etape: in luna martie, SBS - care detinea un pachet minoritar de actiuni in Prima TV inca din anul 2000 - si-a marit participatia pana la 86% si, tot atunci, a cumparat integral si cele doua statii de radio. A doua etapa a procesului de preluare a afacerii lui Cristian Burci a avut loc la circa trei luni de la acest moment, cand SBS a cumparat si restul de actiuni in Prima TV.

O miscare importanta de business a avut loc in sectorul outdoor: austriecii de la outdoor akzent - parte din grupul regional epa - si-au adjudecat suprematia in publicitatea stradala din Romania, obtinand controlul in Euromedia (85%, in februarie) si cumparand integral firma Beta Cons (septembrie). Valoarea totala a tranzactiei a depasit 20 de milioane de euro, conform companiei. O tranzactie asteptata s-a petrecut in publishing: dupa ce fusese curtata de mai multi publisheri, Mariana Braescu - proprietara trustului Casa Lux - a batut palma cu nemtii de la Burda pentru a-si vinde afacerea (sapte titluri) pentru o suma evaluata neoficial la 6-8 milioane de euro.

PUBLICITATE: Inceputul anului nu a adus convulsii numai in media, ci si in publicitate - este vorba despre plecarea Mihaelei Nicola de la conducerea Ogilvy Group si a lui Zoltan Szigeti, seful operatiunilor WPP in Romania (unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume). Plecarea celor doi a aprins o serie de discutii in culisele industriei, dar si in presa de specialitate, pe motiv ca cei doi ar fi fost demisi de la centru in urma unor controale financiare interne.

In rest, publicitatea pare sa fi avut un an bun in materie de aliante si parteneriate. In ordinea in care acestea s-au petrecut, de mentionat ar fi alianta dintre agentia TBWA Bucuresti (controlata de reteaua TBWA, parte din Omnicom) si agentia locala Merlin - fondata de un nucleu de publicitari desprinsi din defuncta D’Arcy. Noua entitate a preluat numele TBWA/Merlin, a pastrat actionariatul TBWA, dar a adus managementul de la Merlin (care fusese infiintata cu numai un an in urma, cu aportul de capital al omului de afaceri Aurel Kober, dar care s-a retras ulterior din afacere).

O a doua miscare semnificativa ar fi cea a agentiei Focus / Publicis, care a semnat un contract de franciza cu Publicis Groupe, devenind Publicis Romania. De notat este si consolidarea operatiunilor WPP in Romania, care a unit sub umbrela  Ogilvy Group agentiile 141 si Red Cell - devenita ulterior Ogilvy One (anterior acestei miscari, cele doua agentii raportau direct WPP). De mentionat este si afilierea agentiei GMP la grupul regional Ashley (Grecia), in urma careia proprietarul Felix Tataru va ceda 50% din actiuni retelei (2007).

Un alt demers de consolidare in publicitate - dar in sectorul serviciilor de media - a venit pe ultima suta de metri a anului. La jumatatea lui decembrie, Media Direction (controlata de Cristian Burci) si OMD (controlata de gigantul mondial Omnicom) au anuntat ca isi vor uni fortele pe piata achizitiei de reclama incepand cu 2006.

Din perspectiva lansarilor din media de anul acesta (si a celor anuntate), dar si din cea a consolidarilor afacerilor curente in publicitate, 2006 se anunta mai competitiv ca oricand - cu atat mai mult cu cat este ultimul an in care media si agentiile trebuie sa-si puna temele de business la punct, inaintea aderarii la Uniunea Europeana.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un an plin cu de toate
/media-marketing/un-an-plin-cu-de-toate-977864
977864
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.