AL GORE TV

Postat la 10 decembrie 2005 1 afişăre

Al Gore promite o revolutie in televiziune. Fostul vicepresedinte american a abandonat conferintele si scrisul cu care s-a indeletnicit in ultimii ani, a adunat un grup de investitori, a cumparat un post de televiziune, i-a dat o fata complet noua si l-a lansat la inceputul acestei luni.

Al Gore promite o revolutie in televiziune. Fostul vicepresedinte american a abandonat conferintele si scrisul cu care s-a indeletnicit in ultimii ani, a adunat un grup de investitori, a cumparat un post de televiziune, i-a dat o fata complet noua si l-a lansat la inceputul acestei luni. Din fotoliul de presedinte, Gore predica acum despre jurnalismul cetatenesc si despre un nou model de televiziune: cel facut de telespectatori.

Current TV, caci asa se numeste noul canal, a facut senzatie inca din primavara, cand era doar in faza de proiect. Fireste ca notorietatea lui Al Gore a avut rolul ei. Dar conceptul in sine al noii televiziuni e suficient de revolutionar pentru a atrage atentia industriei, care deja s-a aliniat sa chibiteze pe margine.

La "Al Gore TV", cum e poreclit postul, 25% din productie e facuta de telespectatori, iar restul de 75% e produs "in-house", de angajati si colaboratori profesionisti - asa ca programele sunt, inevitabil, un amestec de productii hi-tech si low-tech. Current TV se lauda, de altfel, ca e prima televiziune care ii primeste pe telespectatori la "sedinta de sumar online" - locul din care acestia isi aleg un subiect, il documenteaza, fac singuri filmarile, le editeaza si le trimit, apoi, pe site-ul postului.

Principiul pe care s-a cladit canalul porneste de la ideea de a inlocui emisiunile clasice, de 30 sau 60 de minute, cu grupaje de asa-numite "pod"-uri - filmulete scurte, care dureaza intre 15 secunde si cinci minute, avand subiecte diverse, de la moda la tehnologie, de la spiritualitate la sex - create deopotriva de reporteri profesionisti si de telespectatori. Targetul? "Generatia Internet" adulta, intre 18 si 35 de ani, careia i se ofera acum sansa de a se transforma din consumatoare pasiva de televiziune in producatoare media. De la computere si Internet, canalul a imprumutat multe, inclusiv "bara de progres" care apare pe ecran in timpul difuzarii "pod"-urilor, indicand cat anume s-a scurs din fiecare program.

Noul canal nu e o televiziune de news, spune managementul Current TV - dar va transmite, din jumatate in jumatate de ora, stiri selectate de Google dupa audienta, in baza unui top al cautarilor facute de utilizatorii Google News. Iar programele de stiri nu sunt "programe" in adevaratul sens al cuvantului: dureaza intre 30 de secunde si trei minute si sunt, dupa cum le caracterizeaza Google, "usor de digerat".

Cam asta propune, in linii mari, "noua forma de televiziune" despre care vorbesc fondatorii. Ambitia fondatorilor Current TV e, deci, de a crea o organizatie "de granita", un hibrid intre televiziune si Internet, croit dupa nevoile si gusturile unui public esential diferit de cel de acum 20-30 de ani: unul format in epoca Internet, care acum "vrea sa controleze media pe care o consuma", dupa cum explica Al Gore. De fapt, spune el, Current TV ar fi un fel de "var interactiv" al web TV.

"Vrem sa fie un canal unic. Cine mai are nevoie de a saptea clona a unui canal deja existent?" - intreaba directorul de programe David Neuman, una dintre cele mai importante achizitii facute de Gore de pe piata media. Neuman si-a inceput cariera la NBC devenind, ulterior, executiv CNN.

Ideea de a incuraja telespectatorii sa participe nu e tocmai noua. Ohmynews, din Coreea, se lauda deja cu 38.000 de "cetateni jurnalisti". Luna trecuta, oamenii Londrei au devenit spontan furnizori de media, iar inregistrarile facute cu telefoane mobile imediat dupa atentate au fost difuzate nu numai pe Internet, ci si-au facut loc in programele de televiziune, unde li s-a dat importanta cuvenita. Despre asa-numitul "jurnalism cetatenesc" se vorbeste deja in mod serios. Unul dintre cei care l-au consiliat pe Al Gore pentru proiectul Current TV este Michael Rosenblum, care spune ca acum 15 ani au aparut primele forme de jurnalism cetatenesc - site-uri web pe care jurnalisti amatori postau stiri pe care le organizau dupa propriile criterii. Inainte de a lucra cu Gore, Rosenblum a consiliat mai multe retele TV, printre care si BBC, pentru a-si adapta operatiunile de stiri si a incuraja jurnalistii TV care-si documenteaza, filmeaza si editeaza singuri stirile. El spune ca adaptarea e lenta in cazul marilor retelele americane de televiziune: "Pentru multe tehnologii, Statele Unite sunt cu zece ani in urma Europei, dar nu vor sa se gandeasca la asta", spune Rosenblum.

Iar Current TV se proclama drept prima televiziune care ofera, in forma organizata, media produsa de amatori. Partenerul lui Al Gore, Joel Hyatt, spune ca asta va face, de fapt, diferenta intre cele 500 de canale americane de cablu si Current TV si ca noua televiziune va fi "lider al jurnalismului cetatenesc".

Proiectul noii televiziuni e de a abandona vechiul model de productie de studio, "in care un mic grup de oameni face programele intr-un studio de productie iar ceilalti le urmaresc", dupa cum explica Al Gore presei americane, si sa-l inlocuiasca cu "un mediu democratizat, in care fiecare are o sansa sa faca televiziune". Iar pentru asta, Current TV isi asuma chiar un rol pedagogic - acela de a-si invata potentialii "jurnalisti-cetateni", prin training gratuit online, sustinut de jurnalisti veterani si de profesori de jurnalism, cum sa-si conceapa "pod"-urile pe care urmeaza sa le trimita Current News. Asta e, intr-adevar, o premiera.

Desi ideea e cuceritoare, planurile Current TV sunt privite cu doze variabile de scepticism. In primul rand pentru ca "democratia" pe care o promite Gore s-ar putea dovedi, daca nu utopica, macar contraproductiva. Chiar inainte ca noul canal sa fie lansat, managementul si-a ajustat putin viziunea anuntata in aprilie. Current TV promisese, pe site-ul companiei, ca va angaja 200 de "corespondenti digitali" si ca le va oferi chiar echipamente ieftine. Au aplicat circa 2.000 de "jurnalisti-cetateni", dar, intre timp, proiectul a fost abandonat.

Animatul blog de pe site-ul noii televiziuni a fost inchis cu cateva luni inainte de lansarea canalului, dupa ce au inceput sa apara opinii critice la adresa politicilor management-ului. Dezamagirea a crescut atunci cand cei ce se pregateau sa devina colaboratori au aflat ca, daca vor sa-si vada filmuletele la Current TV, trebuie sa ofere televiziunii drepturi exclusive timp de trei luni - initial era vorba de sase luni, dar managementul a cedat in cele din urma in fata protestelor publicului. Unul dintre sustinatorii proiectului, un cineast de 23 de ani din San Francisco, Josh Wolf, s-a suparat atat de tare ca noua televiziune nu-si tine promisiunile incat a lansat ceea ce el numeste o alternativa la Current TV: "Rise Up Network", un site web pe care oricine isi poate posta productiile video.

Astfel de intamplari arata ca nu gresesc cu totul cei care avertizeaza ca e riscant sa te bazezi pe productiile amatorilor - dincolo de faptul ca productiile in sine pot da nastere la probleme. Cine va raspunde daca un "pod" difuzat in 20 de milioane de gospodarii contine informatii neadevarate, chiar calomnioase? Nimeni nu pare sa se gandeasca la asta.

Al Gore isi ia in serios rolul de presedinte al canalului, chiar daca e incepator intr-ale business-ului. "E greu... dar simt ca mi-am luat licenta de absolvent in business", declara el luna trecuta unui reporter Associated Press. Dupa aproape 30 de ani de politica, Al Gore a intrat in afaceri abia anul trecut, la 56 de ani, cand a infiintat la Londra, impreuna cu David Blood - fost CEO al Goldman Sachs Asset Management - o firma de investitii, Generation Investment Management. O firma, dupa cum observa Time Magazine, cu "o filosofie idealista de investitii", care isi propune sa dirijeze bani spre companii cu "o viziune luminata" fata de mediu, energie, relatii de munca.

Timpul pe care si l-a petrecut la Generation Investment Management s-a redus insa la un sfert de indata ce Current TV a inceput sa prinda forma, absorbind trei patrimi din saptamana de lucru a proaspatului executiv media. Atunci au trecut pe planul al doilea si celelalte ocupatii cu care Al Gore si-a umplut timpul dupa ce Curtea Suprema a decis, dupa o agonizanta asteptare de 36 de zile in care voturile din Florida au fost renumarate de mai multe ori, ca alegerile din 2000 au fost castigate nu de cel care a fost vicepresedintele lui Bill Clinton timp de opt ani, ci de guvernatorul Texasului, George Bush.

Gore a digerat greu esecul de la prezidentialele din 2000, in care a castigat votul popular, dar l-a pierdut pe cel al electorilor. A disparut din viata publica si s-a intors acasa, in Tennessee, incercand sa-si croiasca o noua cariera: cea de profesor. A sustinut cursuri la diverse universitati, si-a lasat barba si a scris, impreuna cu sotia sa, Tippery, o carte: "The Spirit of Family". A reintrat in atentie dupa abia cativa ani, cand a devenit consilier al Google si, mai apoi, membru al board-ului Apple. "Al Gore aduce multa experienta la Apple - o experienta pe care a capatat-o cand a facut parte din conducerea celei mai mari organizatii din lume, guvernul SUA", spune Steve Jobs, fondatorul Apple.

Gore a fost intotdeauna interesat de tehnologie. E un pasionat utilizator de Mac, iar ca membru al Congresului a popularizat termenul de "autostrada informationala", avand chiar un rol important in strangerea de fonduri federale pentru dezvoltarea a ceea ce avea sa devina Internetul. A fost, in plus, promotorul unui parteneriat public-privat care avea scopul de a conecta fiecare clasa de scoala si fiecare biblioteca americana la Internet.

"In timpul serviciului meu in Congresul Statelor Unite, am preluat initiativa de creare a Internetului" - aceasta declaratie, facuta de Gore intr-un interviu din 1999, a fost tinta multor ironii la adresa vicepresedintelui, fiind chiar, in timpul campaniei electorale din 2000, subiectul unui spot anti-Gore facut de republicani.

Dincolo de glume, Al Gore a avut intr-adevar un rol esential in dezvoltarea Internetului in Statele Unite. In apararea sa vin declaratii ale lui Vincent Cerf, vicepresedinte al MCI Worldcom, supranumit "parintele Internetului" ("Internetul n-ar fi ajuns acolo unde este in Statele Unite fara puternicul sprijin dat cercetarii de vicepresedintele Gore, in perioada in care era senator") si ale fondatorului Netscape, Marc Andreesen ("fara Gore Internetul nu ar fi fost unde este astazi"). Un profesor de informatica de la Columbia University, Joseph E. Traub, spune ca Gore "a fost poate primul lider politic care a inteles importanta crearii unei retele pe teritoriul tarii". Dar astfel de opinii nu-l scapa pe Gore de ironii; e luat in ras si acum pentru ca ar fi declarat ca el e modelul personajului Oliver Barrett IV din romanul "Love Story", desi autorul Erich Segal a confirmat ca si-a croit personajul luandu-i ca model atat pe Gore cat si pe colegul acestuia de camera de la Harvard, actorul Tommy Lee Jones.

Revenind la Current TV: e oare Al Gore intr-adevar un vizionar sau doar autorul unui experiment frumos, dar sortit esecului? Chicago Tribune l-a intrebat acum cateva saptamani pe Leslie Moonves, copresedintele Viacom, ce parere are despre decizia fostului vicepresedinte democrat de a se aventura acum in televiziune. "Cred ca ar fi trebuit sa faca o campanie electorala mai buna acum cativa ani. Asta cred ca ar fi trebuit sa faca", a raspuns Moonves. "Dar el e cel care a inventat Internetul, nu-i asa?"

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
AL GORE TV
/media-marketing/al-gore-tv-979036
979036
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.