“Skin in the game”

Autor: Andra Stroe Postat la 16 noiembrie 2020 892 afişări

NU ESTE DOAR O SINTAGMĂ SAU O TEHNICĂ DE LUCRU, CI UN PRINCIPIU DE BUSINESS ŞI DE VIAŢĂ, CREDE RUDI VIZENTAL, CEO AL ROCA INVESTMENTS. DUPĂ ACEST PRINCIPIU A REUŞIT SĂ GHIDEZE ROCA, ÎN DOAR TREI ANI, SPRE O ECHIPĂ FORMATĂ DIN ANTREPRENORI ŞI LIDERI DE BUSINESS CU TRADIŢIE ÎN PIAŢĂ, UN PORTOFOLIU CU JUCĂTORI IMPORTANŢI DIN MEDIUL DE AFACERI LOCAL ŞI O EVALUARE DE PESTE 22 DE MILIOANE DE EURO.

Dincolo de valoarea de piaţă, avem ceva mult mai valoros. Avem confirmarea produsului ROCA, a misiunii noastre. Acest concept funcţionează şi nu este doar o utopie. Ne-am propus să construim un ecosistem bazat pe parteneriat, pe implicare în management şi pe respectarea unor valori comune fundamentale. Iar acest lucru funcţionează. Ne-am propus să generăm o schimbare la nivelul culturii antreprenoriale; avem convingerea că suntem pe drumul cel bun. Să ne implicăm în companii şi să le ducem la capitolul următor. Avem validări în acest sens. Să ne implicăm în dezvoltarea unei noi generaţii de manageri români, să-i readucem în ţară cu o perspectivă pe termen lung. Am reuşit acest lucru mai eficient decât ne-am imaginat”, spune Rudi Vizental.

Lideri din businessuri cu tradiţie, investitori în idei noi

ROCA Investments a luat naştere în 2018 şi, la finalul primului an de activitate, încheiat cu un capital de 12,8 milioane de euro, cooptase deja în portofoliu trei companii. Până în 2019 acesta a crescut cu încă cinci companii şi a încheiat anul cu o evaluare de 22,3 milioane de euro, iar estimările pentru sfârşitul acestui an sunt peste nivelul anului trecut, chiar şi în condiţii de pandemie. Ideea acestui proiect a pornit de la o realitate din piaţă pe care Rudi Vizental spune că a înţeles-o pe propria piele şi în urma unor concluzii trase împreună cu partenerii de la Impetum Group, din care ROCA face parte alături de CITR, liderul pieţei de insolvenţă, şi ROCA X, proiectul destinat afacerilor disruptive din tehnologie. „În cei 20 de ani în care ne-am format în management de criză, am învăţat să vedem altfel oportunităţile. Am înţeles că avem un număr foarte mic de companii mari şi un număr mare de companii mici şi mijlocii, însă cele mai multe dintre ele situate sub radarul investitorilor tradiţionali. O piaţă în care cererea de capital nu se întâlneşte în mod natural cu oferta, iar atunci când întâmplător o face, cele două părţi nu reuşesc să se înţeleagă.” Astfel, au decis să se diferenţieze de piaţă prin modul în care abordează riscul: „Vedem oportunităţi acolo unde alţii văd doar ameninţări, ne implicăm în activitatea de management şi restructurare, iar zona căreia ne adresăm este cea a companiilor mijlocii aflate într-un moment de impas.”

Încă de la început, spune el, şi-a propus ca  ROCA să nu fie doar un proiect remarcabil de private equity, cu un portofoliu performant de companii.

„Prin ceea ce facem ne dorim să contribuim la redefinirea culturii antreprenoriale din România. Să susţinem o cultură bazată pe parteneriat, pe forţa grupului, pe o dezvoltare sănătoasă şi pe un proces asumat de formare a unei noi generaţii de manageri. Ecosistemul pe care reprezentanţii ROCA îl dezvoltă este construit pe patru piloni de bază: acţionarii, antreprenorii cu care intră în parteneriat, echipa de management şi procesul de formare de manageri.

 Iniţial, executivul şi-a propus să plece la drum cu un capital de 10 milioane de euro, cu gândul că va reuşi să atingă această sumă pe parcurs, prin cooptarea altor cinci-şapte investitori de calibru. „După un an întreg în care am prezentat neobosit ideea în piaţă, doar doi au răspuns pozitiv invitaţiei noastre, la acel moment de debut. Este vorba despre Dragoş Pavăl şi Dan Şucu. Aşa că, în martie 2018 am pornit în această aventură în trei, cu un capital de 4,5 milioane de euro.”

Despre decizia de a se alătura businessului ROCA Dragoş Pavăl spune că „am înţeles în timp că avem şi alte obligaţii faţă de ţara noastră, pe lângă plata taxelor şi respectarea legilor. Avem responsabilitatea, dar şi interesul de a face tot ce depinde de noi încât economia în ansamblul ei să crească. Cred că ceea ce va schimba cu adevărat lucrurile este colaborarea, cooperarea dintre noi, antreprenorii”.



Rudi Vizental, CEO ROCA Investments: „Am dezvoltat o cultură care acceptă greşeala şi o consideră un pas intermediar către succes. E OK să greşeşti, însă nu repeta aceleaşi greşeli şi înţelege rapid ce te-a învăţat fiecare greşeală.”



La rândul său, Dan Şucu, referindu-se la momentul în care s-a alăturat businessului, este de părere că misiunea acestei platforme de investiţii i-a plăcut „de la prima discuţie, iar utilitatea ei este incontestabilă”. „Succesul acestei platforme este un lucru extrem de dificil, însă numai oameni cu experienţa lui Rudolf îşi pot asuma realmente o asemenea provocare. Mai mult, prezenţa în acţionariat a familiei Pavăl, în acest moment cei mai de succes oameni de afaceri din România, este în mod cert benefică. Personal, întotdeauna mi-am administrat singur banii. Este pentru prima oară când investesc în afacerea altcuiva şi o fac pentru că am încredere în reuşita acestui proiect.”

Spre sfârşitul primului an de activitate a avut loc şi prima majorare de capital, când alţi şapte acţionari au decis să se alăture businessului ROCA: Frigotehnica, „o companie de anvergură cu o tradiţie de 70 de ani în piaţa de frig din România”, Theodora Popa (vicepreşedinta grupului Transavia), BT Investments – divizia de investiţii a Băncii Transilvania, Adolf Bâclea, Ferenc Korponay (ex Maravet), Cristian Pop (ex Animax), Next Capital Solution şi Andrei Cionca, „de data aceasta investind şi în nume personal”. Cei mai mulţi dintre cei zece acţionari, spune Rudi Vizental, se află la prima experienţă de investiţie într-un proiect de private equity, „motivaţia principală fiind cu siguranţă contribuţia la dezvoltarea antreprenoriatului din România, prin a crea o comunitate de oameni de business care împărtăşesc aceleaşi valori, preţuiesc sinergiile şi ideea de consolidare.” Anul acesta, în luna iunie, în plină pandemie, a mai avut loc o majorare de capital în urma căreia ROCA​ a ajuns la  o dimensiune de 20 de milioane de euro. „Ca şi particularitate, strategia noastră, pentru a avea efectul de «leverage», este de a accesa şi alte surse de finanţare, nu doar capital. Ne referim atât la împrumuturi bancare cât şi la cele de pe piaţa de capital”, notează Vizental.

„Skin in the game”

Rudi Vizental spune că elementul principal pe care-l oferă ROCA Investments unei companii este reprezentat de ceea ce, la rândul lor, investitorii de la ROCA cer de la parteneri: aşa numitul concept „skin in the game”. „Skin in the game”, explică executivul, „nu este doar o sintagmă sau o tehnică de lucru, ci un principiu de business, dar şi un principiu de viaţă. Un principiu bazat pe etică, pe echilibru şi pe alinierea intereselor dintre părţi. Nicholas Nassim Taleb a ridicat aceast metaforă la nivel de formulă de rezolvare a asimetriilor din viaţa de zi cu zi. «Evită să iei sfaturi» – zice Taleb – «de la cineva care trăieşte din a da sfaturi şi care nu are o penalizare pentru sfaturile proaste». Structura de lucru este: riscăm împreună, decidem împreună, câştigăm impreună. Suntem partenerul care-şi suflecă mânecile şi participă activ la efortul de zi cu zi. În activitatea noastră nu există o reţetă universală, dar am învăţat că succesul stă de cele mai multe ori în lucruri simple, făcute aşa cum trebuie, zi de zi. Paşi mici şi responsabilităţi împărţite. Dezvoltăm pasiunea pentru lucrul bine făcut şi ne preocupă sinergiile dintre companiile din portofoliu, pe care încercăm să le dezvoltăm.”

Patru ingrediente pentru o investiţie de succes

Fiind o abreviere de la Romanian Capital, investiţiile ROCA sunt destinate companiilor româneşti, iar domeniile de investiţie sunt „acelea pe care le considerăm strategice, pentru ţară, pentru economie, cât şi pentru momentul actual. Sunt domenii care se dovedesc rezistente şi reziliente la criză: agrifood, logistică, servicii strategice, producţie, reciclare şi tot ce este legat de o viaţă mai sănătoasă şi ecologică”. La polul opus, spune Vizental, sunt acele domenii de care se feresc, „fie că nu sunt de perspectivă, fie că nu ne pricepem noi sau că nu rezonează cu valorile noastre.” Între cele două extreme există însă o gamă largă de domenii, „faţă de care suntem deschişi să înţelegem şi să descoperim oportunităţi”.

În primul an de funcţionare, businessul a investit în trei companii, anul trecut în cinci, iar pentru anul acesta planurile iniţiale vizau o serie de investiţii pentru opt noi companii. Însă, „ca orice criză care se respectă, pandemia ne-a prins într-un moment nefavorabil”, spune executivul, „şi ne-a întârziat puţin planurile – şi asta nu fiindcă am schimbat strategia, ci fiindcă lucrurile s-au mişcat mai greu”, mai ales că cinci dintre investiţii se aflau în portofoliu Roca Investments de mai puţin de un an, fiind încă în perioada de implementare a măsurilor de eficientizare. „Mai mult, aveam în plan o dublare a capitalului pentru perioada următoare. Ne pregăteam practic să decolăm, când s-a sunat «stingerea». A fost însă un exerciţiu bun de mobilizare şi de apropiere între noi toţi. Florin Deznan, CEO la RDF Arad ne-a mărturisit la un moment dat, că «e bine să nu fii singur şi să ai cu cine să te consulţi în momente din acestea». Şi trebuie să recunoaştem că am avut norocul şi inspiraţia ca, pe ansamblu, companiile noastre să fie din domenii mai puţin afectate. Chiar dacă atât Romcargo Maritim cât şi Electroplast au fost închise mai multe săptămâni, au revenit în forţă în semestrul trei. Una peste alta, am ascultat sfatul lui Winston Churchill, nu am lăsat criza să se irosească şi suntem mai bine decât eram cu un an în urmă.”

În plus, adaugă el, noul context i-a şi ajutat pe investitorii de la Roca să înţeleagă ce au de făcut de acum încolo, să îşi definească perspectiva în care să gândească domeniile de activitate în care decid să se implice şi modul în care structurează tranzacţiile în funcţie de performanţa viitoare. „A fost şi este un context în care experienţa noastră în management de criză, anii petrecuţi în zona de dificultate economică ne-au ajutat să înţelegem că e un moment în care trebuie să fim buni strategi, proactivi şi curajoşi. Şi că de fapt nu urmează un fenomen de «îngheţ» ci un proces de accelerare. Împreună cu echipa de management, cu acţionarii şi cu antreprenorii, am ales să nu fim pesimişti. Partea cea mai bună este că nu ne-am oprit. Fiindcă cei mai multi paşi greşiţi sunt atunci când stai pe loc.”

Astfel, anul acesta au finalizat până acum două tranzacţii, una dintre cele două companii, Bico Industries, fiind „lider de piaţă în domeniul plasei de armare, un potenţial mare la nivel european.” „Ce este important pentru noi e că în momentul de faţă lucrurile sunt pe un făgaş bun. Avem un pipeline de 8-10 companii, iar aşteptările sunt de a finaliza cel puţin cinci tranzacţii în următoarea   perioadă. Este pe departe cel mai numeros şi divers portofoliu pentru o companie de private equity din România.”

Despre criteriile pe baza cărora aleg proiectele în care să investească, executivul spune că acestea sunt în număr de patru, primul şi cel mai important fiind calitatea umană a persoanei cu care urmează să intre în parteneriat. „Este important să împărtăşim aceleaşi valori, să avem aceleaşi principii şi interesele aliniate. Foarte probabil, pe parcursul parteneriatului vor apărea momente în care viziunile noastre de business vor fi diferite, vom avea opinii contrare, iar reglarea disputelor se face mai uşor din valori, decât din contracte sau procese. Dacă constatăm că nu împărtăşim aceleaşi valori de bază ne oprim din orice analiză. E o cultură pe care o cultivăm şi noi în Impetum Group şi întotdeauna în momente de cumpănă sau decizii dificile apelăm la setul de valori din ADN-ul nostru.” Al doilea criteriu analizat de investitorii de la ROCA Investments este produsul companiei, mai precis, cât de sustenabil este pentru a fi produs în România şi cât este de scalabil la nivel internaţional, dacă are un scop real şi răspunde unei nevoi importante şi dacă este sau nu în trend cu noile tendinţe legate de tehnologie şi globalizare. Cel de-al treilea criteriu este compania. „Sunt multe aspecte importante de analizat într-o companie, însă cel mai important lucru este să înţelegem momentul în care se află această companie şi care sunt perspectivele de viitor.” După înţelegerea acestor trei criterii, „pentru cel de-al patrulea întoarcem oglinda şi ne analizăm pe noi înşine. Trebuie să înţelegem care va fi aportul nostru în activitatea companiei. Ce din ceea ce putem noi aduce – altceva decât capital – poate fi util, pentru a duce compania la nivelul următor. Trebuie să descoperim că am înţeles ce avem de făcut, ştim care ne este rolul, pentru a putea să ne asumăm implicarea.”

Dacă în urmă cu doi ani Vizental spune că „viziunea noastră era să avem pachetul majoritar”, şi asta pentru că vedeau în această strategie o formă de protecţie şi control pentru investiţia făcută, între timp, notează el, au învăţat importanţa strategică de a lăsa pachetul majoritar în mâna antreprenorului şi a se proteja prin modul în care-l aleg pe acesta şi prin acordurile dintre asociaţi. „Visul nostru nu este de a face instalaţii de frig, cablu sau plasă de armare. E visul antreprenorului din fiecare companie şi e foarte important să-l menţinem intact. Visul nostru este să facem ca aceste visuri individuale să se întâmple. Scopul Roca nu este să colecteze companii, ci să le conecteze.” Aşadar, cel mai adesea, în momentul intrării în acţionariatul unei afaceri, ROCA preia între 25-30% dintr-o companie. În unele cazuri, în funcţie de strategia pe termen mediu, se stabileşte de comun acord cu antreprenorul, o etapă ulterioară peste 2-3 ani, în care mai acţionarii ROCA preiau încă un pachet, etapă în urma căreia devin majoritari. „Pentru unii antreprenori această opţiune este soluţia succesiunii în business”, notează el.

Despre randamentul investiţional al ROCA, Vizental spune că este „ridicat, corelat cu apetitul nostru pentru risc.” Din primul an de activitate, acesta a fost peste 30%, iar aşteptările sale pentru anul curent se situează la acelaşi nivel, în ciuda contextului provocat de pandemie. „Sunt două secrete în spatele acestui randament ridicat. Primul este modul în care este structurat portofoliul, prin care efectele pozitive au impact mare pentru portofoliu, iar cele negative generează impact mic. Al doilea secret este că nu tratăm randamentul ca pe un scop în sine, el este un efect, un rezultat al implementării eficiente a unor măsuri. Aşa cum jucătorii sunt atenţi la minge şi nu la tabela de scor, noi nu calculăm niciodată randamentul în timpul anului. Rezultatul la pauză e doar pentru statistici”, explică executivul.

Operaţiunea „Repatrierea”

Rudi Vizental spune că, pentru Roca Investments, fiecare zi este o provocare. „După fiecare colţ este un challenge care vrea să ne pună la încercare. Au fost lucruri care nu au mers, decizii greşite, investiţii care nu au confirmat.” Pentru a le depăşi a găsit însă şi o reţetă: „Am dezvoltat o cultură care acceptă greşeala şi o consideră un pas intremediar către succes. E ok să greşeşti, însă nu repeta aceleaşi greşeli şi înţelege rapid ce te-a învăţat fiecare greşeală. Modelul de business este de a gestiona riscul prin granularitate, astfel încât portofoliul să fie performant, chiar dacă unele investiţii nu confirmă.” O barieră de care s-au lovit frecvent spune că a fost cea culturală. „Anii de comunism şi-au pus o amprentă puternică asupra modului nostru de a gândi antreprenorial. Cultura antreprenorială românească este focusată pe independenţă şi e reticenţă la asociere. Are o istorie relativ scurtă – 30 de ani – dar suficient de lungă pentru ca prima generaţie de manageri să se apropie de pragul pensionării, fără a avea de cele mai multe ori succesiunea asigurată. A deţine de unul singur este un principiu supraevaluat, iar cultura participativă nu este acceptată. Ideea de a avea un partener este atractivă la nivel teoretic, însă atunci când ajungem în zona practică, adică ne apropiem de semnare, unii se sperie şi dau înapoi. Dacă vrei să schimbi o cultură, în primul rând trebuie să o înţelegi.” De asemenea, adaugă Vizental, o mare provocare a venit şi din zona resursei de management, când a realizat că o mare parte din viitorii manageri, absolvenţi în străinătate, nu se mai întorc în ţară, fiind o mare resursă pierdută. Aşa s-a născut ideea de a porni un program de tip graduate scheme – ROCA Management Accelerator – prin care să se accelereze formarea de manageri. „Obiectivul acestui program de tip MBA aplicat şi intensiv, care antrenează aptitudini adaptate economiei româneşti şi care, la nici un an de la debut, are deja cinci participanţi, este repatrierea acestor absolvenţi şi implicarea lor directă în zona de management a companiilor. Este un proces reciproc de învăţare şi formare, cu miza de a contribui şi mai aplicat la noua cultură antreprenorială.” Prin intermediul proiectului, în care sunt vizaţi tinerii absolvenţi de universităţi europene, care vor avea şansa de a pune în practică teoria învăţată în aceste instituţii în timp ce acumulează experienţă de management în companii din portofoliul Roca, compania îşi propune comprimarea perioadei de care un manager are nevoie pentru a se forma, 3-5 ani, la un an.

Legat de planurile de viitor ale ROCA Investments, Vizental spune că pentru a înţelege o traiectorie e nevoie de cel puţin două puncte: de unde ai plecat şi unde ai ajuns, unde eşti şi unde vrei să ajungi. „Am plecat de la ideea de a alătura nişte resurse. Iar aici nu mă refer doar la resursele financiare, ci mă refer în special la o mare resursă reputaţională, care a fost, este şi va fi fundaţia acestui proiect. O reputaţie care a pornit de la acţionari şi pe care ROCA a preluat-o ca pe o moştenire preţioasă de transmis mai departe în companii.” Astfel, adaugă executivul, anul 2021 va fi un an de consolidare a portofoliului, un an în care vor investi în jurul companiilor existente, pentru a le creşte relevanţa şi anvergura. „Luăm in calcul chiar şi unele exituri la acele companii unde aportul nostru s-a încheiat. Vom avea un proiect de obligaţiuni listate şi o nouă rundă de majorare de capital, de această dată dedicată acţionarilor noi. Ceea ce trebuie să avem permanent în vedere este că ROCA nu este şi nu îşi propune să fie doar un proiect de private equity. Componenta socială a proiectului şi cea educaţională o fac să fie mai mult decât atât, un ecosistem menit să să contribuie prin ceea ce face la dezvoltarea culturii antreprenoriale, însănătoşirea mediului de business şi formarea unei noi generaţii de manageri. ROCA e o călătorie pe termen lung pentru antreprenorii şi managerii dispuşi să-şi asume această misiune, iar drumul pe care-l avem de parcurs este la fel de important ca şi destinaţia.”

CE SCHIMBĂRI ADUCE UN PARTENER CARE INVESTEŞTE ÎNTR-O COMPANIE

Adian Neacşu, CEO Frigotehnica:

Frigotehnica avea încă de dinainte de asocierea cu ROCA, una dintre cele mai vechi şi experimentate echipe din piaţă în industria frigului. Eram deja lideri în industrie, dar ne lipsea puterea financiară, iar de aici relaţiile tensionate cu partenerii creditori şi furnizori. Ce ne-a adus ROCA Investments, pe lângă contribuţia pe linie financiară şi ridicarea presiunii de pe cashflow, a fost un parteneriat flexibil, deschis şi transparent, axat pe înţelegerea businessului. În relaţia cu ROCA putem discuta şi dezbate toate proiectele importante pe care le înaintăm şi, mai ales, ne bucurăm de susţinerea şi validarea lor, ceea ce ne încurajează. Prin ROCA am primit mai multă încredere de la partenerii noştri, consolidându-ne ferm poziţia în piaţă. Am evoluat din punct de vedere operaţional, am schimbat structura organizaţională, am adoptat noi fluxuri de lucru, digitalizăm procese şi, cel mai important, am definit împreună o strategie operaţională pe 5 ani, pe care deja o implementăm şi o monitorizăm. Simţim în Frigotehnica, o companie cu 70 de ani în piaţă, un suflu nou şi o schimbare în profunzime, la nivel de structură.

Florin Deznan, CEO RDF:

RDF este considerat un integrator în agricultură şi este cel mai important distribuitor zonal de inputuri. Noi finanţăm fermierii cu tot ce le trebuie, preluăm cerealele şi le procesăm. Avem un mod corect de a face lucrurile. ROCA a adus în RDF mai multă transparenţă în felul în care ne desfăşurăm activitatea şi instrumentele care să ne ajute să avem o imagine la zi cu privire la toate mişcările din companie. Dar ce este cel mai important, zic eu, este că am siguranţa unui partener cu experienţă antreprenorială care îmi poate oferi consultanţă şi care îşi asumă să preia o parte din presiunea care înainte se plasa pe umerii unui singur om. Iar în ROCA sprijinul nu vine niciodată dintr-o singură direcţie. Pentru că există o gândire antreprenorială, am găsit posibilitatea de a mă consulta cu mai mulţi oameni din echipă, cu experienţe şi viziuni diferite, care mă provoacă să găsesc cea mai bună variantă. Am decis să plec în căutarea unui partener pentru că aveam nevoie de mai multă siguranţă şi de cineva cu experienţă care mă sprijine în corecţiile pe care le aveam de făcut. Îl cunoşteam pe Rudi de 20 de ani, l-am văzut de-a lungul timpului în locuri şi în roluri diferite. Când am identificat primele probleme în companie, lui i-am cerut să-mi recomande pe cineva pentru un audit, apoi tot el m-a ajutat să implementez recomandările. Mi-a câştigat încrederea în toate etapele în care ne-am intersectat. Şi am ştiut că ROCA mă poate ajuta să îmi implementez viziunea mea, pe care o am pentru dezvoltarea RDF.

Am găsit în ROCA un partener, şi de atunci am reuşit să facem acele schimbări care să determine într-un an rezultate pe care singur le puteam atinge abia în 4-5 ani. Am schimbat echipa de vânzări şi am crescut în 2020 vânzările cu 50% faţă de 2019, am dublat suprafaţa agricolă în lucru, iar anul viitor vom ajunge la 2000 de ha, am pus un mare accent pe digitalizare, atât în zona de birouri cât şi în utilajele pe care le-am achiziţionat, am accesat un proiect prin fonduri europene, iar ca următor pas ne gândim să adoptăm un soft care să ne ajute să urmărim stadiul culturilor prin satelit.

Nicolae Kovacs, CEO Romcargo Maritim:

Romcargo Maritim este principalul operator portuar dedicat RO-RO („Roll on – Roll off”) din portul Constanţa şi care gestionează in jur de 70% din fluxul maritim al Dacia şi deserveşte o industrie care produce 7% din PIB-ul ţării. La momentul parteneriatului cu ROCA, compania se afla în insolvenţă, contractul de închiriere semnat cu Portul Constanţa urma să expire în mai puţin de doi ani şi se confrunta cu mari dificultaţi de respectare a obligaţiilor curente. Am reuşit împreună şă facem Romcargo să redevină o companie stabilă, reintegrată în circuitul economic cu doi ani mai repede decât termenul stabilit prin planul de reorganizare, fără nicio datorie restantă şi cu o perspectivă de operare în Port de cel puţin 33 de ani, iar portofoliul de clienţi a fost extins. Mai mult, s-a demarat procesul de adâncire a apei în dana operată de Romcargo de la – 7 la 9 metri, iar cheiul este în proces de a fi consolidat, proces care, odată finalizat  la sfârşitul anului, va permite Romcargo Maritim să acosteze nave mai mari în terminalul propriu, eliminând costuri inutile cu închirierea altor dane cu adâncimi mari pentru operarea curentă.  

Mihai Bîrliba, acţionar majoritar  BICO Industries:

 Ideea de a identifica un partener activ  în strategia de dezvoltare a firmei este ceva mai veche. Am ales ROCA pentru filosofia de business şi deoarece credem că împreună putem crea acea sinergie care să fie motorul unei dezvoltări sănătoase şi accelerate pentru compania noastră. Pentru firmele de dimensiunea BICO – care doresc să crească – viziunea, resursa umană şi resursele financiare ocupă un loc foarte important în strategia pe termen mediu şi lung. Rişti să pierzi oportunităţi importante venite din piaţă dacă îţi lipsesc resursele. ROCA ne-a câştigat încă de la primele discuţii, când am fost extraşi din „miopia” organizaţională, intuind soluţii şi noi resurse interne. Ne-am identificat unele puncte slabe privind utilizarea capacităţii tehnologice, cât şi ameninţări legate de poziţionarea în piaţa muncii, care ne-au arătat cum putem face lucrurile mai bine. Ne-am bucurat în acelaşi timp când ni s-a apreciat abordarea strategică în ceea ce priveşte activitatea de achiziţii.

Deşi la început, parteneriatul cu ROCA ne transmite încredere în realizarea obiectivelor şi, mai ales, siguranţă în faţa turbulenţelor din mediul economic. Căutam un partener strategic de aproape 5 ani, iar ROCA ne-a câştigat prin misiunea sa puternic ancorată în mediul antreprenorial şi prin apropierea faţă de antreprenori. După numai câteva luni de la asociere, putem spune că am avut curajul de a depune un proiect de cofinanţare cu fonduri europene, în valoare de 6 milioane euro, pentru dezvoltare tehnologică şi extinderea spaţiului de producţie, ceea ce reprezintă un salt important pentru compania noastră. În cadrul structurii de parteneriat nou formate, actul decizional va avea de câştigat prin faptul că deciziile strategice vor fi profund documentate. şi validate de experienţa echipei ROCA. În această nouă formulă şi în contextul unei noi abordări strategice, întrevedem pentru BICO Industries un viitor solid, în care viziunea antreprenorială va conduce la o dezvoltare integrată, atât pe orizontală, cât şi pe verticală.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.