EFERVESCENTA IN RETAIL

Postat la 21 decembrie 2005 3 afişări

Vanzari de retele, investitii masive, nume noi, vanzari mai mari decat previziunile. Piata retailului din Romania a fost, in 2005, marcata de cateva evenimente cheie. Care promit sa anime piata si in 2006.

Vanzari de retele, investitii masive, nume noi, vanzari mai mari decat previziunile. Piata retailului din Romania a fost, in 2005, marcata de cateva evenimente cheie. Care promit sa anime piata si in 2006.

In mod cert, 2005 a fost anul de explozie pentru magazinele de tip discounter. Nu mai putin de trei nume noi - Plus Discount, Kaufland si Penny Market, toate apartinand unor lanturi internationale cu sediile centrale in Germania - si-au facut, de facto, intrarea si in Romania. Numai intr-o singura luna, octombrie, suma investitiilor inaugurate totalizeaza aproape 100 de milioane de euro. Pana in toamna lui 2005, fizionomia pietei de discount din Romania n-a suferit schimbari notabile, desi pe piata mai sunt alte patru companii, unele prezente aici de ani buni. Primul venit a fost XXL, parte a grupului Rewe, cu patru ani in urma. A urmat Profi, divizie a retailerului international Louise Delhaize, care mai are in Romania si hypermarketurile Cora. La finele anului trecut a aparut pe piata si Albinuta, o marca romaneasca pentru magazinele retailerului lituanian VP Market. Pana in toamna lui 2005, si MiniMAX DISCOUNT a intrat in hora.

Dar istorie nu s-a scris, in discountul romanesc, pana in aceasta toamna, cand Plus a inceput sa deschida magazine - opt pana in prezent - si a inaugurat si centrul logistic la Ploiesti. Kaufland a deschis depozitul central tot la Ploiesti si trei magazine (Bucuresti, Ramnicu Valcea si Ploiesti). In prima faza, Penny Market a deschis trei magazine.

Ce aduc cei trei nou-veniti? Primul si cel mai important lucru pe care il promit sunt preturile mici. Din tiparul ofertei reduse iese, insa, Kaufland. Daca magazinele Plus - ale companiei germane Tengelmann - au 1.800 de produse expuse pe o suprafata de vanzare de 1.200 mp, Kaufland are o suprafata de vanzare de aproape patru ori mai mare: 4.500 mp. Implicit, si oferta este mult mai mare si se apropie, din acest punct de vedere, de formatul de hypermarket, prezent acum in Romania prin Carrefour si Cora, ale caror suprafete de vanzare depasesc 5.000 mp. Tot atipic pentru discounter este si galeria comerciala pe care o are Kaufland - 2.000 mp. Nici un alt magazin de discount din Romania nu are galerie comerciala. Ambitiile noilor-veniti sunt mari, cel putin asa reiese din declaratiile oficiale. Daca cei de la Plus spun ca vor sa-si adjudece pozitia de lider pe sectorul de discount cu peste 51% din piata, "Kaufland tinteste pozitia de lider al intregii piete de retail", spune Gunter Grieb, directorul general al Kaufland Romania.

Anul 2005 e unul diferit de ceilalti si prin faptul ca este primul an de "tranzactionare" pe piata romaneasca de retail. Nu una, ci doua retele dezvoltate in Romania - Artima si La Fourmi - au fost vandute si, respectiv, cumparate. In ambele cazuri s-au implicat in afaceri fonduri de investitii. Enterprise Investors, compania care administreaza fondul de investitii polonez Polish European Fund V, a cumparat reteaua Artima, o afacere dezvoltata de omul de afaceri Florentin Banu si de fondul de investitii SEAF Trans-Balkan Romania Fund. Valoarea tranzactiei a fost de 17 milioane de euro.

In cazul supermarketurilor La Fourmi, acestea au fost preluate de fondul de investitii elen Global Finance, care a cumparat anul acesta de la fondatorii libanezi 80% din actiunile retailerului pentru o valoare estimata la 3-4 milioane de euro. La Fourmi are in prezent 11 magazine in Bucuresti.

Dar 2005 a adus si un record de investitii intr-un complex comercial (Baneasa, Bucuresti): 100 de milioane de euro. Dincolo de recordul financiar in materie de investitii, proiectul mai stabileste o serie de noi recorduri pe piata romaneasca: primul mall de mobila, cel mai mare Bricostore de pana acum si patru mari comercianti - Metro, Carrefour, Bricostore si Mobexpert - reuniti intr-un singur complex pentru prima data.

Deocamdata, complexul nu este functional in totalitate - doar magazinul Metro si-a deschis portile, deocamdata - dar va fi finalizat din primavara. In afara de recordul ca investitii, mai trebuie punctate cateva noutati. Metro a inaugurat un nou centru de distributie, care va prelua functia comerciala a magazinului din Otopeni - primul Metro deschis in Romania, in 1996. Magazinul din Baneasa a atras cea mai mare investitie intr-un magazin cash & carry pe piata din Romania: circa 30 de milioane de euro.

Centrul Comercial Feeria din Bucuresti va bate, la randul sau, un record: va fi cel mai mare complex din Romania (32.600 mp) al francezilor de la grupul Vinci, care au dezvoltat, prin filiala romaneasca Socomac, si complexul Carrefour Orhideea. Din aceasta suprafata, hypermarketul Carrefour va ocupa 15.600 mp, restul fiind ocupat de o galerie comerciala de 17.300 mp, care va reuni in jur de 75 de spatii comerciale - moda si accesorii, echiparea casei, divertisment, servicii, restaurante. Proiectul Feeria necesita o investitie de circa 40 de milioane de euro si este cel mai mare din tara, dar si unul dintre cele mai mari proiecte comerciale din Europa de Est.

De altfel, este pentru prima oara in istoria Carrefour cand "galeria comerciala este inchiriata 100% cu sase luni inainte de deschidere", dupa cum spune Frederik Roman, director de dezvoltare in cadrul grupului Vinci. Hypermarketul din Baneasa este al patrulea Carrefour din Bucuresti, dar tinta francezilor de la Hyparlo (grupul care opereaza, in Romania, hypermarketurile Carrefour) este sa ajunga la sase magazine in Bucuresti, "cate unul la distanta de maxim 15 minute de fiecare locuitor al orasului", spune François Oliver, director general al Carrefour Romania. O alta premiera pe piata romaneasca va fi mall-ul de mobilier si decoratiuni interioare dezvoltat de grupul Mobexpert. In centrul comercial Baneasa va derula prima investitie compania imobiliara a grupului, Domus Mex. Investitia necesara mall-ului, care va fi impartit in 10 zone distincte, va atinge 15 milioane de euro. Alegerea locatiei pentru primul mall este motivata de Dan Viorel Sucu, directorul general al Mobexpert: "Baneasa este cea mai dinamica zona din Capitala".

Prin noua strategie, Dan Viorel Sucu, proprietarul celei mai mari companii de pe piata mobilei, Mobexpert, incearca sa-si consolideze afacerea in perspectiva intrarii in Romania a marilor companii internationale, una dintre ele fiind Ikea, care ar urma sa-si deschida un magazin in 2006, tot in Baneasa, potrivit unor surse din piata.

Cat priveste bricolajul, si acesta a stabilit un record. Cu 14.000 mp, Bricostore Baneasa, care va fi deschis in primavara, va fi magazinul de bricolaj cu cea mai mare suprafata din Romania, investitia fiind de 14 milioane de euro. Ca mai toate domeniile de retail de pe piata romaneasca, si bricolajul se afla in plina efervescenta - Praktiker a ajuns la noua magazine, iar Baumax si-a anuntat deja intrarea. Bricostore, la randul sau, e in plina expansiune, "cu un ritm de doua inaugurari pe an", explica Isabelle Pleska, director al Bricostore Romania.

La randul sau Altex, cel mai mare retailer de electronice si electrocasnice, va investi 1 milion de euro intr-un nou centru Media Galaxy, cu o suprafata de 3.500 mp. Si in vreme ce piata se aglomereaza, Metro, primul retailer international care a intrat in Romania in urma cu 10 ani, incheie faza de expansiune. Are acum 23 de magazine si a depasit, in 2004, 1 miliard de euro ca cifra de afaceri, cifra care plaseaza Metro pe locul al patrulea in TOP 25 BUSINESS Magazin pe 2004 al companiilor private din Romania. Este probabil ca Metro sa-si pastreze pozitia, estimarile pentru 2005 mergand spre o cifra de afaceri de 1,3 miliarde de euro.

Insa extinderea nu mai este preocuparea nr. 1 a retailerului german: urmeaza, pentru Metro, faza de consolidare - ceea ce inseamna ca Metro isi va optimiza actualele locatii, crescand, ca afacere, nu prin deschideri de noi magazine, ci prin cresterea volumului de vanzari pentru cele existente, dupa cum declara in urma cu doua luni Bert van der Velde, care din aprilie este noul director al Metro cash & carry Romania.

Si daca divizia de cash & carry a retailerului german intra in faza de consolidare, cea de hypermarketuri, Real, abia isi face debutul. Primul magazin Real va fi inaugurat in prima parte a lui 2006 la Timisoara, alte magazine urmand sa fie inaugurate pana in 2007, conform declaratiilor lui Dusan Wilms, director general International al Real.

In plina expansiune se afla si Praktiker, divizia de bricolaj a grupului Metro, vanduta, la nivel international, catre un fond de investitii imobiliare administrat de IXIS AEW Europe.  Cu o retea de 11 magazine, Praktiker tinteste sa mai deschida inca patru. Retailerul german de bricolaj incearca sa-si consolideze cat mai bine pozitia, pentru ca asteapta competitori. Inca doua companii de profil si-au anuntat interesul pentru Romania: Mr. Bricolage si Baumax. Iar francezii de la Bricostore, cu cele cinci magazine pe care le au, planuiesc sa apese si mai mult pe acceleratie in privinta inaugurarilor.

Retailerii internationali s-au dovedit extrem de dinamici in 2005, dar nici romanii n-au stat degeaba: Univers’all, cea mai mare retea de retail romaneasca, a marcat o dubla premiera prin deschiderea magazinului din Bucuresti: e primul magazin din Capitala si, in acelasi timp, primul hypermarket alimentar al retelei, care cuprinde acum un hypermarket alimentar in Bucuresti, in piata Unirii, cinci supermarketuri in tot atatea orase si cinci magazine de proximitate Uni’all in Constanta.

Si sibienii de la Trident au inaugurat, in decembrie 2005, un magazin de mari dimensiuni la Deva, al doilea sub sigla Trident. Primul a fost deschis ca proiect pilot la Medias, iar antreprenorii romani isi fac planuri in continuare.

"Sigur vom avea sase magazine, in total, pana la sfarsitul anului viitor", spune Alina Mateescu de la Trident Medias, care afirma ca terenurile sunt deja cumparate, dar compania prefera sa pastreze secretul asupra locatiilor.

Toata efervescenta de pe piata retailului a avut drept efect cresterea ponderii comertului modern in totalul comertului din Romania: de la circa 20% in 2004 la 25% in 2005, potrivit estimarilor, Iar previziunile pentru 2006 vorbesc deja de 30%.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
EFERVESCENTA IN RETAIL
/cover-story/efervescenta-in-retail-1047750
1047750
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.