Ecuaţie pentru succesul în business: curiozitatea pentru domeniul IT, pasiunea şi o prietenie cu baze solide au adus această companie la listarea pe piaţa AeRO a BVB

Autor: Andra Stroe Postat la 24 octombrie 2022 670 afişări

Vlad Bodea şi Radu Scarlat au intrat în antreprenoriat fără un plan de bătaie bine pus la punct şi fără abilităţi de management antrenate. Curiozitatea pentru domeniul IT, pasiunea şi o prietenie bine fundamentată i-au însoţit însă în drumul de la fondarea companiei, până la recenta listare pe piaţa AeRO de la BVB.

„Ne-am cunoscut în cadrul Facultăţii de Automatică şi Calculatoare şi a devenit destul de repede evident că împărtăşeam multe valori şi trăsături de caracter care se reflectau în cum abordăm proiectele şi dilemele tehnice. Amândoi suntem persoane pasionate de latura tehnică, inginerească, a oricărui subiect. Ne place să «săpăm», să înţelegem, să disecăm şi să găsim soluţii bune. Ne atrag provocările şi descoperirea, analiza, concepţia şi punerea în practică a ceea ce am construit. Din aceste motive proiectele noastre erau atipice în ochii majorităţii din breaslă. Colegii erau cu nasul în site-uri iar noi ne suiam pe stâlpi, în câmp”, descrie Vlad Bodea felul în care a prins contur parteneriatul dintre el şi Radu Scarlat, cu care împărtăşeşte pasiunea pentru IT, coroborată cu o personalitate curioasă, şi alături de care, în 2004, a pus bazele Bento (înregistrată ca 2B Intelligent Soft), o companie specializată în dezvoltarea software şi furnizarea de servicii de infrastructură IT şi cloud.

Astfel, ideea lansării businessului nu a venit de la o nevoie anume pe care au văzut-o în piaţă, ci de la pasiunea împărtăşită pentru a construi soluţii, bazându-se pe cunoştinţele pe care le aveau şi pe cele pe care le puteau dezvolta. „Nu ne-am pus problema concurenţei, a salariilor sau a break evenului (prag de rentabilitate – n. red.). Nu am avut niciun business case. Când nu lucram la proiecte şi nu eram la facultate, ne umpleam timpul cu un total de alt gen de activităţi – las cititorii să presupună ce activităţi ocupă timpul liber al studenţilor din orice generaţie.” Investiţia în pornirea afacerii a fost minimă, şi, cu toate că amândoi aveau nevoile de bază acoperite, „putem spune că pentru câţiva ani am «trăit de pe o zi pe alta» din perspectiva afacerii. Am beneficiat însă de ajutorul unui partener care a avut şi rol de formator al nostru, împreună cu care mă bucură să spun că încă suntem alături la drum – Grupul Adrem”.  În 2021, Bento a înregistrat venituri totale de 27,9 milioane de lei, EBITDA de 5,28 milioane de lei şi un profit net de 4,54 milioane. Pentru anul acesta, veniturile totale preliminare sunt de 28,41 milioane de lei, EBITDA – 5,79 milioane, iar profitul net se estimează că va atinge 5,03 milioane de lei. Compania e orientată către optimizare operaţională şi automatizare, acesta fiind profilul cel mai frecvent al proiectelor derulate. În general, sectoarele în care jucătorul a acumulat cea mai mare expertiză sunt energia, utilităţile, agricultura, FMCG, telecomunicaţiile şi media, ajungând anul trecut la un număr de 66 de clienţi. Şi, pe lângă piaţa principală pe care activează – România, are astăzi o prezenţă „debutantă, însă stabilă”, şi în SUA şi Elveţia.

„Cadou” de majorat: listarea

Antreprenorul povesteşte că primul milestone în evoluţia companiei, perioada 2005 – 2007, a constat în concepţia, dezvoltarea şi implementarea unei aplicaţii software ca şi componentă într-un sistem utilizat într-o infrastructură critică. Următoarea bornă a venit în jurul anului 2008, când au preluat administrarea unei infrastructuri IT răspândite la nivel regional, marcând şi recrutarea primilor oameni tehnici. În intervalul 2009-2011 au luat pentru prima dată contact cu soluţiile de tip „Workforce Management”, care le-au marcat evoluţia, ajutându-i să acumuleze şi prima experienţă serioasă în project management.

Venirea în echipă a lui Dan Giuşcă (unul dintre cei patru acţionari principali – n. red.), în 2012, în contextul primei implementări software importante în afara zonei de energie şi utilităţi, a reprezentat primul moment „când am adus pe cineva mai deştept decât noi în firmă”. În anul ce a urmat, în 2013, „am luat în echipă pe încă cineva mai deştept decât noi, Andrei Cupaciu (cel de-al patrulea acţionar principal – n. red.), care a preluat managementul activităţilor asociate proiectelor de infrastructură IT”, susţine el.

2015 a marcat prima implementare, foarte rudimentară, a ceea ce urma să devină produsul flagship al companiei, Bento Field Service Management. Milestone-uri importante ale aceleiaşi perioade au fost determinate de parteneriatul cu vendori internaţionali de renume, precum HPE, Microsoft şi CISCO. Apoi, 2020 şi 2021 au adus în lumina reflectoarelor un alt produs software standardizat, Bento Mobile Device Management, şi consolidarea echipei conduse „de un alt vechi coleg şi bun prieten, Ionuţ Soare”. Peste 120.000 de noi dispozitive au fost înrolate în Bento MDM în acea perioadă.

În 2021 compania a derulat cu succes primul plasament privat hibrid din istoria BVB, „pentru ca la începutul lui 2022 să ne listăm pe segmentul AeRO al bursei”.

2022 a fost marcat şi de începutul proiectului finanţat în cadrul Programului Operaţional Competitivitate 2014 – 2020, proiect care completează eforturile de dezvoltare şi promovare ale produselor software menţionate mai sus.

Divizii diferite, rezultate unitare

Compania acţionează prin două divizii cu activitate independentă dar cu frecvente colaborări în cadrul proiectelor: Divizia de Software şi Divizia de IT, Infrastructură şi Cloud.

Cea dintâi se concentrează atât pe dezvoltarea, promovarea şi implementarea unui portofoliu de produse software proprii, standardizate, cât şi pe furnizarea de servicii de dezvoltare software customizate. „În realitate cele două categorii merg deseori mână-în-mână, având multe proiecte care gravitează în jurul unui produs software dar conţin componente substanţiale dezvoltate strict pe baza cerinţelor clienţilor. Acoperim întreaga gamă de activităţi în cadrul unui proiect software, precum analiza proceselor de business, design de soluţie, project management, dezvoltare, testare, implementare, mentenanţă.”

Două dintre produsele dezvoltate in-house şi standardizate sunt Bento Field Service Management (Bento FSM) şi Bento Mobile Device Management (Bento MDM), amintite mai sus. „Acestea sunt, de asemenea, o componentă importantă a strategiei noastre de creştere şi de menţinere a unei prezenţe internaţionale.” Bento Field Service Management este un sistem care se adresează companiilor care gestionează o forţă de muncă distribuită în teren, automatizând şi optimizând activitatea operaţională a echipelor. Bento Mobile Device Management are o aplicabilitate mult mai generică, fiind adresat oricărei companii sau entităţi care administrează o flotă de dispozitive mobile sau cvasimobile, aducând beneficii legate de aspecte de securitate, control şi eficientizare a activităţilor de suport.

În cadrul celeilalte divizii, de IT, Infrastructură şi Cloud, echipa Bento livrează o gamă largă de servicii şi soluţii la cheie din sfera zonei de infrastructură şi IT&C, derulând proiecte hardware şi software legate de concepţia, implementarea şi mentenanţa sistemelor de profil. „Şi aici asigurăm întreg spectrul de servicii implicat în orice tipologie de proiect, de la design de soluţie, planificare, achiziţie şi livrare de echipamente, achiziţie şi configurare software, implementare, configurare în teren, suport şi mentenanţă.” Pe zona de cloud businessul oferă constultanţă, implementare şi migrare pe platforme AWS şi Microsoft Azure, iar la nivelul serviciilor de infrastructură oferă help desk, administrare sisteme, administrare reţea, virtualizare, consolidare centre de date, automatizare infrastructură, cloud DevOps, Outsourcing. „O pondere substanţială a activităţii diviziei gravitează în ultimii ani în jurul consultanţei, migrării şi implementării soluţiilor cloud, Bento fiind partener şi implementând atât Microsoft Azure cât şi Amazon Web Services în tipologii diverse de proiecte, deseori hibrid. Suntem de asemenea parteneri HPE şi CISCO şi avem în portofoliu proiecte complexe, infrastructuri critice cât şi soluţii cu un focus puternic pe securitate.”

În semestrul I din 2022, divizia „Dezvoltare Software” a contribuit cu 44,4% la cifra de afaceri, iar cealaltă linie de business, cu 55,6%. Fără să ofere cifre specifice, antreprenorul spune că serviciile pe care Bento le furnizează, precum şi preţurile practicate vizavi de echipamente, se încadrează în standardele pieţei. Potrivit lui, Bento FSM este poziţionat ca o soluţie premium dar la început de drum. „În contextul obiectivelor de creştere coroborate cu infuzia de capital asociată plasamentului privat, în momentul de faţă avem o abordare mai agresivă, şi deci mai competitivă, a ofertelor.” În schimb, Bento MDM este poziţionat în primul rând ca o soluţie competitivă, aici obiectivul de scalare fiind prioritar. „Discutăm de asemenea de produsul din portofoliu cel mai pretabil creşterii prezenţei noastre la nivel internaţional, argument care determină o strategie agresivă de preţ.” Drept clienţi, compania ţinteşte atât organizaţii private cât şi publice de dimensiuni medii şi mari, anumite produse din portofoliu, de exemplu Bento FSM, având o arie de aplicabilitate destul de nişată. „Acelaşi lucru poate fi spus şi despre o parte din serviciile de IT, Infrastructură şi Cloud, unele categorii fiind pretabile doar organizaţiilor care au o dimensiune necesară pentru a avea anumite preocupări sau pentru a gestiona sisteme IT de o anumită anvergură.” Până în urmă cu aproximativ un an, când a avut loc plasamentul privat, toate proiectele în care compania a fost implicată, inclusiv cele legate de dezvoltarea propriilor produse, au fost susţinute din fonduri proprii. „Am apelat de-a lungul timpului la diverse forme de finanţare bancară, însă discutăm în principiu de credite pentru capital de lucru, nu pentru investiţii.” Încă de prin 2013 antreprenorii au investit constant o mare parte din profitul realizat în principal de Divizia IT, Infrastructură şi Cloud în dezvoltarea propriilor produse Software. Cu ocazia ridicării capitalului în urma plasamentului privat, cât şi cu ocazia derulării proiectului finanţat prin POC, această dezvoltare de produse a fost accelerată, capitalizând astfel investiţia făcută de-a lungul anilor din fonduri proprii sub formă de proprietate intelectuală proprie.

Proiectele cu caracter recurent de administrare a infrastructurilor IT complexe constituie la rândul lor o categorie aparte de proiecte importante. „În contextul acestor proiecte, unele începând încă din 2008 şi fiind active şi astăzi, am crescut Divizia IT, Infrastructură şi Cloud atât ca număr de oameni cât şi ca seturi de competenţe, şi am căpătat disciplina necesară pentru a întreţine relaţii de lungă durată cu parteneri şi clienţi.”

Leadershipul, prins din zbor

La capitolul provocări, Bodea spune că cele mai importante au venit mai ales din zona de management. „Atât eu cât şi Radu am trecut de la a fi simpli ingineri software cu cunoştinţe solide în zona de infrastructură, lucrând în principiu fiecare pe proiectul lui dar cuantificând totul la comun, la a coordona proiecte, apoi la a coordona oameni. Am acumulat experienţă şi ne-am construit competenţe în zone precum Project Management sau Management Financiar, învăţând de cele mai multe ori din greşeli.” Vorbind despre cât de provocator e ca o companie antreprenorială să îşi consolideze poziţia în faţa competiţiei venite din partea multinaţionalelor, antreprenorul spune că dificultatea vine atât din context cât şi din produs. „Avem exemplul Autonom care vede o creştere spectaculoasă în defavoarea companiilor mult mai mari în zona leasingului operaţional, cât şi exemplul magazinelor de cartier care experimentează o moarte lentă în faţa presiunii lanţurilor mari de small retail, la polul opus.” În IT, adaugă el, dacă discutăm de servicii, „atunci chiar noi suntem un exemplu că un jucător mic poate face faţă concurenţei venite din partea companiilor mari”. Dacă însă discutăm de produse software standard sau echipamente hardware, atunci balanţa spune că se schimbă în favoarea companiilor mai mari, iar concurenţa poate deveni foarte dificilă.

Despre recentele crize, cu excepţia crizei globale a semiconductorilor, care are un impact substanţial în derularea anumitor proiecte în zona de infrastructură, antrepreorul susţine că sunt norocoşi să fie puţin sau chiar deloc impactaţi de acestea. „Ceea ce facem noi este în mare măsura despre eficientizare, iar crizele au tendinţa de a face organizaţiile mai deschise iniţiativelor de automatizare şi optimizare. Pandemia ne-a adus însă şi un lucru bun, determinându-ne să implementăm un framework care să susţină performanţa, colaborarea şi sănătatea în echipa indiferent de modul de lucru.” Ultimii patru-cinci ani, în schimb, au venit cu provocări substanţiale în zona de resurse umane. „Sau, mai bine zis, abia în ultimii ani am început să acordăm suficientă atenţie pentru a sesiza aceste provocări.” Atragerea şi retenţia de talente cât şi managementul performanţei spune că sunt preocupări constante ale echipei Bento, cu atât mai mult cu cât compania activează într-un domeniu foarte sensibil din perspectiva forţei de muncă. „Asistăm la un trend global care pune enorm de multă presiune pe eficienţă în dezvoltarea software şi care, coroborat cu creşterea în complexitate a echipelor care colaborează, cât şi cu o romanticizare a modului de lucru, face ca managementul operaţional al echipelor de dezvoltatori să fie un overhead substanţial care necesită preocupare continuă.” În prezent, Bento funcţionează cu o echipă de 85 de persoane. Antreprenorul spune că la oamenii din echipă caută onestitate, responsabilitate, inteligenţă, curiozitate, empatie, capacitate şi dorinţă de muncă, ambiţie, maturitate, capacitate de coordonare, perspectivă largă, asumare, flexibilitate, rezilienţă, lipsa onestităţii, neasumarea şi imaturitatea, pe de altă parte, alcătuind topul trăsăturilor intolerabile. „La Bento creştem în continuare bazându-ne pe patru valori împărtăşite: responsabilitate, libertate, încredere şi diversitate.” Chiar dacă la început Bodea recunoaşte că nu au abordat cultura organizaţională în mod conştient, acum se preocupă în mod concret de ea. „În vara acestui an am analizat cu ajutorul unui consultant extern cultura organizaţională iar rezultatul analizei ne-a bucurat, confirmându-ne ceea ce simţeam că facem bine. Din feedbackul colegilor a rezultat ca avem o cultură orientată atât către autodezvoltarea lor dar şi către rezultate.”

În prezent, compania se concentrează şi pe partea de relaţionare şi conectare. „Aici, şi pandemia a avut un cuvânt de spus şi lucrul preponderent de la distanţă face mult mai dificilă relaţionarea, afectând uneori capacitatea de colaborare între echipe şi departamente. De asemenea, colegii simt uneori un nivel mai ridicat de critică.”

Bento le oferă acum angajaţilor acces şi la o platformă în care pot intra în legatură directă cu specialişti şi medici pe zona de nutriţie, psihoterapie, parenting şi medicină clasică. „Pe lângă această platformă mai oferim un abonament la o clinică privată de sănătate”, menţionează antreprenorul unul dintre beneficiile extrasalariale oferite echipei.

Pasiunile care unesc parteneriate

Fiind dedicaţi amândoi în totalitate acestei companii, Bodea spune că alte episoade din parcursul lui profesional sau al partenerului său de business nu sunt relevante. Au dezvoltat şi alte businessuri, în principiu tot împreună, „fiind mai ales vorba de diverse proiecte în zona de entertainment, evenimente şi muzică – zone care îmi sunt şi hobby-uri”. În timp ce Vlad Bodea e bucureştean, absolvent al Colegiului Naţional „I. L. Caragiale” şi foarte pasionat de sporturile de iarnă, Radu Scarlat este de loc din Constanţa, printre hobby-urile sale numărându-se kite surfingul şi de zborul. „Împărţim antreprenoriatul cu ceilalţi doi parteneri, Andrei Cupaciu şi Dan Giuşcă. Andrei vine din Constanţa, unde a fost coleg de liceu cu Radu, iar Dan este din Galaţi. Atât Dan cât şi Andrei ne sunt alături întocmai pentru că ne împărtăşesc curiozitatea nativă, pasiunea pentru IT şi spiritul antreprenorial.”

Indiferent însă de geografie, i-a unit un crez comun: „Orice poveste care merită povestită e o poveste de dragoste, dar orice poveste bună îmbină iubirea cu pragmatismul, naivitatea şi entuziasmul urmate de maturizare. Dragostea trece prin stomac, iar pasiunea trece prin bilanţ”.

Radu Scarlat. De loc din Constanţa, l-a întâlnit pe Vlad Bodea în studenţie, în timpul Facultăţii de Automatică şi Calculatoare pe care o urmau amândoi în cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti. Au pus împreună bazele Bento, în urmă cu 18 ani.

IT-ul, un mamut în continuă creştere

Pe viitor, la nivelul întregii pieţe, antreprenorul spune că, deşi va continua să crească ca dimensiune, „acest ecosistem mamut pe care îl numim în sens generic «IT» va continua să crească şi în efervescenţă”.

În ceea ce priveşte compania căreia i-a pus bazele, peste un deceniu vede Bento „ca o organizaţie care deţine şi coordonează o serie de companii, fiecare având propria nişă şi propria piaţă, în strânsă colaborare, dar cu capacitatea de a acţiona independent. Bazele acestei viziuni sunt deja aşezate, iar drumul pe care îl avem de urmat ne stârneşte curiozitatea şi ne entuziasmează”.  

„Ideea de succes poate fi înţeleasă doar raportat la o evaluare subiectivă, umană”

Bodea le oferă şi câteva sfaturi antreprenorilor la început de drum. El le recomandă ca atunci când doresc să înceapă o afacere să se gândească foarte bine ce aşteptări au, ce motivaţii au, cum se văd în evoluţia viitoarei companii şi să îşi formalizeze aceste gânduri. „Antreprenorul este cel care începe mic, îşi suflecă mânecile, se susţine din forţe proprii încă de la început, oarecum în contrast cu imaginea glam prezentată de Silicon Valley.”

Atrage apoi atenţia asupra importanţei alegerii corecte a partenerilor. „Lucrurile trebuie discutate şi împărţite de la început, iar rolul fiecăruia trebuie detaliat.”

Potrivit lui, există metode consacrate care definesc, oarecum sec, succesul unei companii, de la profitabilitate la cota de piaţă la evaluarea pe Bursă. „Eu consider însă că ideea de succes poate fi înţeleasă doar raportat la o evaluare subiectivă, umană, aceasta fiind latura pe care îmi propun să o abordez.” Pentru acţionari este de părere că elementele cele mai de preţ în evaluarea succesului sunt cele obiective, precum profitabilitate şi evaluare de piaţă, cât şi evoluţia, iar pe lângă acestea, un rol important îl joacă, desigur, şi valoarea percepută, subiectivă, a impactului pe care organizaţia o are în lume. Iar pentru cei din interiorul companiei „cred că evaluarea obiectivă are mai degrabă un rol calitativ, în măsura în care determină stabilitate. Dinamica echipei şi a modului în care organizaţia îşi recunoaşte şi motivează performerii capătă însă importanţă. Pe scurt, oamenii din interiorul unei companii consideră că lucrează într-o organizaţie de succes atunci când observă o stabilitate şi o evoluţie favorabilă în piaţă, coroborate cu o echipa sănătoasă şi motivată.”


2004

Compania este înregistrată, sub numele 2B Intelligent Soft

2005-2007

Este concepută, dezvoltată şi implementată o aplicaţie software ca şi componentă într-un sistem utilizat într-o infrastructură critică

2008

Bento preia administrarea unei infrastructuri IT răspândite la nivel regional

2015

Este implementată o versiune rudimentară a ceea ce urma să devină produsul flagship al companiei, Bento Field Service Management

2020-2021

Este lansat un alt produs software standardizat, Bento Mobile Device Management;

Peste 120.000 de noi dispozitive sunt înrolate în Bento MDM în acest interval

2021

Compania derulează cu succes primul plasment privat hibrid din istoria BVB

2022

La începutul anului, businessul se listează pe piaţa AeRO (simbol bursier: Bento)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.