Şi-a deschis prima afacere în adolescenţă, a lucrat la Apple şi apoi a fondat o companie de miliarde, cunoscută în toată lumea. Povestea lui William Hawkins

Autor: Andra Stroe Postat la 25 septembrie 2021 780 afişări

Şi-a deschis prima afacere în adolescenţă, a lucrat la Apple şi apoi a fondat o companie de miliarde, cunoscută în toată lumea. Povestea lui William Hawkins

Cu o înclinaţie spre antreprenoriat încă din adolescenţă, William Hawkins a reuşit să fondeze nu una, ci patru companii, cea mai cunoscută şi de succes dintre ele, ELECTRONIC ARTS, având în prezent venituri de miliarde de dolari şi aproape jumătate de milion de jucători în toată lumea.

William Murray Hawkins s-a născut pe 28 decembrie 1953 în Pasadena, California şi este absolvent al prestigioaselor universităţi Harvard (licenţă) şi Stanford (MBA). În adolescenţă a încercat să îşi lanseze propria afacere – o versiune a jocului pe hârtie Strat-O-Matic Football, cu 5.000 de dolari împrumutaţi de la tatăl său, însă fără succes. Ulterior, când a primit primul computer, a devenit interesat de crearea unui joc de fotbal digital, construindu-şi inclusiv teza de licenţă pe marginea temei „strategie şi teorie aplicată a jocurilor”.

După absolvire s-a angajat la Apple ca director de strategie şi marketing, însă în 1982 a demisionat pentru a fonda Electronic Arts. Sub conducerea sa, EA a ajuns un business de succes, însă la nouă ani de la lansare antreprenorul a decis să rămână în companie doar ca preşedinte al Consiliului de Administraţie, canalizându-şi eforturile către lansarea unei noi afaceri, 3DO – un producător de console de jocuri video.

În vara anului 1994 a părăsit EA pentru a se focusa pe noul său business, care devenise cel mai puternic jucător de profil la acea vreme.  Piaţa a devenit însă curând dominată de consolele celor de la Sony (PlayStation) şi Sega (Sega Saturn), 3DO pierzând teren în faţa acestora.


„Ce le spun angajaţilor mei este: Vreau să faceţi greşeli. Dacă nu faceţi greşeli, înseamnă că nu vă străduiţi îndeajuns. Dar, când facem greşeli, haideţi să le studiem. Haideţi să învăţăm din ele. Vrem să facem greşeli diferite, nu să le repetăm pe aceleaşi.”


În 1996 3DO a făcut tranziţia spre dezvoltarea de jocuri video, lansând jocuri pentru PlayStation, computere şi nu numai. În paralel cu rolul de preşedinte şi CEO, antreprenorul şi l-a asumat şi pe cel de director creativ, abordând o strategie nouă care a dus însă la scăderea calităţii şi a vânzărilor, fapt care s-a soldat cu falimentul companiei în 2003.

În acelaşi ani el a lansat un nou business, un dezvoltator de jocuri video numit Digital Chocolate, păstrând funcţia de CEO al acestuia până în 2012, când s-a alăturat Consiliului de Administraţie al companiei israeliene de tehnologie Extreme Reality. Un an mai târziu a devenit şi senior advisor al platformei de tehnologie pentru jocuri NativeX, alăturându-se, de asemenea, într-un rol similar şi companiei Skillz, o platformă de jocuri electronice pentru mobil.

Ultima sa companie, If You Can Company, se axează pe educarea socială şi emoţională a copiilor, având rolul de a îi învăţa compasiunea şi de a le preda lecţii de anti-bullying prin jocuri. În 2005, Hawkins a devenit a opta persoană inclusă în Academy of Interactive Arts and Sciences Hall of Fame. Antreprenorul locuieşte în Santa Barbara, unde a fost, între anii 2016 şi 2019, profesor de antreprenoriat şi leadership la Universitatea din California. În ultimul an fiscal, Electronic Arts a înregistrat venituri de 5,6 miliarde de dolari. Compania are peste 450 de milioane de jucători în întreaga lume. În piaţa locală, ea a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 238,9 milioane de lei şi un număr mediu de 530 de angajaţi, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.