Predictibilitatea, mână-n mână cu digitalizarea

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 19 iulie 2023 78 afişări

În contextul creat de criza COVID, cuvântul predictibilitate a început să dispară din vocabularul multor persoane, mai ales al celor din mediul de business. Iar asta înseamnă că fiecare zi este ca „un joc de şah” pentru antreprenorii români, consideră Roxana Epure, managing partner al firmei de software contabil NextUp Solutions, care are în portofoliul de clienţi nu mai puţin de 6.000 de companii.

Piaţa locală o văd dezorganizată, cu interes mic faţă de predictibilitate şi scalabilitate pentru businessul propriu. Nu ajută deloc nici faptul că instituţiile statului fac schimbări bruşte, dese, explicate puţin spre deloc. Practic, mergem înainte, dar nu ştim unde vrem să ajungem. Cred într-o lume în care să contribuim cu toţii la educaţia financiară a antreprenorului, la un mediu de business în care ownerii (proprietarii de businessuri) ştiu ce urmează. Nu ghicesc, ştiu. Asta se face doar cu cifrele în faţă. Cifre în timp real, care să ajungă la tine cu efort zero. E ca jocul de şah: pentru fiecare mişcare de cash, de vânzări, de lipsă stoc, ştiu ce să fac. Asta te pune într-o stare de siguranţă, de «nestres» zilnic, care te invită la creaţie şi la inovare”, spune Roxana Epure, managing partner al NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii locale de soluţii software pentru business, cu afaceri de peste 2 mil. euro în 2022, în creştere cu 50% faţă de anul precedent.

Potrivit ei, predictibilitatea ajută, practic, în mai multe moduri: în primul rând, permite pregătirea unor planuri pentru viitor – prin puterea de anticipare a evenimentelor sau rezultatelor posibile, aceasta putând fi utilă în planificarea financiară, în luarea deciziilor de afaceri sau în organizarea activităţilor personale. De asemenea, predictibilitatea permite evitarea unor surprize neplăcute sau evenimente neprevăzute şi luarea unor măsuri preventive pentru a minimiza riscurile. În plus, predictibilitatea poate ajuta la stabilirea unor obiective realiste şi la monitorizarea progresului în atingerea acestora. Astfel, dacă există o înţelegere clară a aşteptărilor şi a tendinţelor, pot fi ajustate strategiile şi acţiunile pentru a îmbunătăţi şansele de succes. „Partea bună este că avem dinamism şi vin tineri din urmă care par să vrea să facă business raţional, cu cifrele în faţă, cu planificări strategice şi predictibilitate”, a punctat Roxana Epure.

Despre începutul anului 2023 Roxana Epure spune că a început „haotic”, având în vedere „surprizele” pe care instituţiile statului le-au făcut jucătorilor din piaţă înainte de sărbătorile de iarnă din 2022. „Anunţurile făcute de instituţiile statului înainte de Crăciun au venit cu surprize pentru mulţi. Publicarea la mijlocul lunii decembrie 2022 a listei contribuabililor mijlocii obligaţi să depună declaraţia SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fişierul Standard de Audit pentru Taxe sau declaraţia 406 – n. red.) din ianuarie 2023 a bulversat mediul de business. Statul nu arată că ar avea o strategie pentru modificările de legislaţie pe termen mediu şi face schimbări în paşi inutili, în loc să planifice şi prin urmare să protejeze mediul de afaceri prin stabilitate şi predictibilitate.”

Pe de altă parte, este de părere că predictibilitatea poate accelera procesele de digitalizare. Spre exemplu, companiile mici şi mijlocii (IMM-urile) sunt tot mai interesate de tehnologizare şi de a implementa soluţii digitale – softuri de contabilitate, software-uri de salarizare sau ERP-uri (Enterprise Resource Planning) – prin fonduri europene, însă planurile lor de digitalizare se „împiedică” de întârzierea granturilor de la stat, a explicat reprezentanta NextUp Solutions, care are peste 6.000 de companii în portofoliul de clienţi.

„Trebuie să încurajăm antreprenorii să se digitalizeze, fie că accesează fonduri sau nu. De exemplu, poţi investi între 4.000 şi 8.000 de euro pentru un câştig de 50% la nivel de productivitate. Chiar dacă în calendarul oficial pentru acordarea granturilor destinate digitalizării IMM-urilor, din fonduri europene, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), depunerea proiectelor este estimată pentru începutul lunii iulie, totuşi, firmele care sunt interesate de aceste fonduri mai au luni bune de aşteptare, având în vedere că evaluarea proiectelor este preconizată să se încheie anul viitor. Până în prezent, 150 de companii şi-au arătat interesul să deruleze proiecte prin fonduri europene. Printre cele mai solicitate servicii sunt cele de implementare adaptate specificului industriilor de producţie, distribuţie şi servicii.”

Prin acest program IMM-urile din România au şansa să acceseze bani europeni pentru digitalizare, prin granturi cu valori cuprinse între 500.000 euro – 3.000.000 de euro, a menţionat Roxana Epure. De asemenea, în prezent, un alt program prin care firmele non-IT pot obţine granturi de până la 100.000 de euro pentru digitalizare este în stadiul de depunere.

Digitalizarea, soluţia pentru antreprenorii care au nevoie de o vacanţă. De asemenea, în prezent, companiile se află în căutare de „plusvaloare”, astfel că antreprenorii şi managerii caută să îşi crească nivelul de control şi vor ca businessurile lor să continue să crească în acelaşi ritm şi dacă sau când sunt plecaţi în vacanţă, a mai adăugat Roxana Epure. Iar aici intervin din nou digitalizarea şi automatizarea. „Antreprenorii au nevoie să ştie că dacă lipsesc două săptămâni, lucrurile sunt sub control. Pentru asta, au nevoie de cifre şi raportări în timp real. Dincolo de softurile de bază pe care le oferim noi, este exact accesul la rapoarte personalizate, tocmai pentru a-i ajuta să obţină această libertate.”

În prezent, NextUp Solutions are în portofoliul de clienţi aproape 6.000 de jucători care activează în industria serviciilor, producţie, retail, ecommerce, distribuţie, toate companiile fiind din România, a punctat Roxana Epure. „Echipăm doar afaceri din România pentru că softurile noastre depind de legislaţie. Cele mai multe companii din portofoliul nostru au crescut şi au trecut de la un soft mai mic la al nostru, atunci când au simţit că cel precedent «le-a rămas mic». Şi softurile noastre au crescut odată cu afacerile clienţilor noştri care, în timp, au avut nevoi din ce în ce mai sofisticate, fluxuri de lucru care necesitau maparea pe funcţionalităţi în soft, pentu a câştiga timp şi mai ales vizibilitate şi control pentru management.”

De asemenea, profilul-ţintă al clienţilor pe care îi vizează NextUp sunt companiile de dimensiuni medii, cu până la 50 de angajaţi şi cifre de afaceri de până la 8-10 milioane de euro pe an. „Cel mai mare plus de valoare pe care softurile noastre le aduc sunt pentru companiile medii din România, cu până la 50 de angajaţi şi cifre de afaceri de până la 8-10 milioane de euro pe an. Momentul de tranziţie este când foloseau un soft mai mic sau mai multe softuleţe, care însă le consumau timp şi  nu aduceau rapoarte în timp real, deoarece afacerea a crescut şi nu mai e posibil să fie controlată «din ochi» sau din experienţă. Le recomandăm clienţilor să facă şi puţină reorganizare a proceselor lor interne, înainte să se echipeze cu softurile noastre, deoarece asta ne asigura şi nouă, dar mai ales lor succesul implementării. Astfel se pot bucura cu adevărat de acel plus de valoare”, a explicat Roxana Epure.

Ea a adăugat că în urma pandemiei din 2020 comportamentul clienţilor s-a schimbat, accelerând procesele de digitalizare. „Schimbarea a fost mare. Am trecut de la un 20% suport online la 100% suport online, iar acum ne-am stabilizat la 70%. Toate cursurile noastre, inclusiv cele gratuite pentru utilizatorii nou veniţi în comunitatea noastră sunt acum sub formă de webinarii. Comunicăm mai des cu clienţii, pentru că scutim timp şi resurse. Totuşi, din când în când sunt binevenite întâlnirile faţă în faţă, pentru că avem cu toţii nevoie de contact direct şi de multe ori suntem şi mai eficienţi aşa.”

În căutarea unui „perfect match” cu angajatul

În cadrul NextUp (denumită anterior, până anul trecut, CIEL) lucrează în prezent o echipă de 50 de persoane, prezente atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe din ţară. De la începutul anului 2023 până în prezent compania şi-a crescut numărul de angajaţi cu 22% faţă de anul trecut. „Lucrez cu profesionişti contabili care au făcut reconversie profesională, cu oameni de vânzări care au acumulat mult business acumen, cu programatori talentaţi şi pasionaţi. Când aducem un membru nou în echipă, ne uităm la cât de deschis către învăţarea continuă este, pe lângă skillurile specifice industriei. Am recrutat mai mulţi angajaţi la început de an, faţă de anul trecut, adică 22% din personalul actual. Suntem aproape 50 acum, egal ca pondere bărbaţi şi femei, cu plajă de vârstă între 20 şi 55 de ani. Îmi place mult această diversitate. Oamenii tineri au dorinţă, entuziasm, un vibe molipsitor, iar seniorii au experienţă şi sunt siguri de know-how-ul lor. Ne-am atins obiectivele de recrutare pentu anul acesta, însă în industria IT & software, cred că e înţelept să recrutezi când găseşti un «perfect match», nu neapărat când ai poziţia deschisă.”

Întrebată cum atrage NextUp noi specialişti în echipă şi ce beneficii salariale caută candidaţii, Roxana Epure a spus că aceştia caută ca pe lista de beneficii să fie trecută munca de la distanţă, iar compania pe care o reprezintă a adoptat deja acest mod de lucru.

„În IT, locaţia nu mai este atât de importantă. Fizic, suntem doar în Bucureşti, însă avem clienţi în toată ţara şi aducem anual clienţi din toate zonele României, fără nicio limită geografică. Avem şi o reţea de parteneri care fac suport local, cu prezenţă fizică la clienţii noştri, care de anul acesta se extinde, mai ales în oraşe mari, precum Timişoara, Constanţa sau Iaşi. Anul acesta am observat mult mai frecvent fenomenul de reconversie profesională. E un lucru fantastic, căci oamenii care vin din alte industrii au o viziune de ansamblu, au termene de comparaţie. Alte beneficii sunt mediul de lucru hibrid, combinaţia dintre lucrul de la distanţă şi de la birou. Pentru cei care vin la birou e foarte importantă şi poziţionarea acestuia. Pentru cei care au ales să se alăture echipei noastre sunt importante echipa, proiectele şi chimia.”

De asemenea, la finalul anului 2022, NextUp Solutions a înregistrat o cifră de afaceri cu 50% mai mare faţă de anul precedent, depăşind astfel pragul de 10 milioane de lei (2 mil. euro). „Estimăm o creştere de cel puţin 50% pe anul acesta şi ţintim o cifră de afaceri de 15 milioane de lei (3 mil. euro). Obiectivul nostru este să asigurăm utilizatorii că sunt în siguranţă din punct de vedere legislativ şi că ne îndeplinim misiunea în mod elegant şi complet. Adică, le asigurăm siguranţa legislativă cu efort minim din partea echipelor lor. De aceea vom prioritiza dezvoltările legislative mereu. În acelaşi timp, pregătim surprize pentru piaţă în general, produse noi care să le scutească timp şi nervi antreprenorilor în relaţia cu statul, dar care să fie şi o punte pentru o relaţionare mai bună între contabili şi business owneri.”

Un parcurs natural. Roxana Epure spune că evoluţia ei în industria tehnologiei a avut un parcurs natural. Astfel, după ce a absolvit Facultatea de Psihologie, Sociologie şi Istorie din cadrul Universităţii Piteşti şi-a continuat studiile în Franţa, timp de opt luni, cu o bursă Erasmus, iar în toamna anului 2002 a preluat rolul de technical support în cadrul companiei Softwin. „Am făcut studii de psihologie şi asistenţă socială, am fost o tânără visătoare şi am devenit un adult cu obiective. Prin 2007-2008, acumulasem experienţă în e-tourism şi ar fi fost uşor să rămân în industrie, mai ales că aveam oportunităţi de a activa în companii globale. Am ales însă o cale mai grea, să fac software B2B pentru piaţa românească. Desigur, la acea vreme, nu ştiam cât de complexă este dezvoltarea unui soft modularizat pe industrii. În 2010 m-am alăturat companiei NextUp şi imediat m-a cucerit lumea programării, pe care am perceput-o ca pe o artă modernă a lui «pot să fac orice din liniile de cod». Am avut norocul, poate inspiraţia, de a mă înconjura de oameni pasionaţi, alături de care fiecare propunere sau sugestie venită de la clienţi putea fi o implementare, o funcţionalitate nouă. Visez la o lume în care tehnologia să ne servească şi degreveze de activităţile repetitive, care ne «consumă neuronii».”

Întrebată ce sfaturi şi recomandări are pentru femeile care vor să aleagă o carieră în acest domeniu, Roxana Epure a spus că cel mai important este ca cele care îşi doresc să facă „paşi” spre industria de IT&C trebuie să înţeleagă că feminitatea şi capacitatea de multifocus sunt atuuri pe care le pot folosi în activitatea lor. „Ca sfat aş spune să nu se teamă de calităţile specifice nouă. Nici feminitatea, nici capacitatea de multifocus nu sunt dezavantaje, ba din contră. Alte sfaturi nu ştiu să dau. La rândul meu sunt o femeie care se descoperă, care evoluează şi învaţă atât de la bărbaţi, cât şi de la femei.”

În prezent, după mai bine de un deceniu, Roxanei Epure descrie o zi ideală ca fiind una în care găseşte echilibrul între „operaţional” şi „strategic” şi „cifre” şi „viziune”. „De ceva timp, mă uit pe agenda mea în săptămâni. O săptămână ideală e una în care am bifat ce mi-am propus săptămâna anterioară şi am făcut ceva în plus. Încerc să am şedinţe scurte, de cel mult 30 de minute, pentru ca echipele să facă mai mult decât să vorbim. Consider, însă, că planificarea şi follow up-ul pe proiectele pe care le desfăşurăm trebuie să pornească de la mine. Încerc să fac întâi eu ce le cer oamenilor cu care lucrez”, povestit Roxana Epure.

Ea se consideră un om care vrea să le aibă pe toate: o familie, prieteni, timp de concerte, dar şi să fie mamă, să crească ca manager şi să inoveze ca antreprenoare. „Dorinţa mea cea mai mare este să fiu un om echilibrat care să obţină maximum din orele în care nu doarme. În proiectele mele pe termen lung vreau să mă bucur de libertate, să am loc să creez, să inovez, să produc schimbări reale în lumea în care trăiesc. Tehnologia poate să facă asta pentru noi, în primul rând prin colaborare cu consumatorul”, a spus Roxana Epure.

De asemenea, executiva spune despre ea că este un călător activ şi îi place să simtă cultura locurilor prin care trece. „Caut locuri frecventate de localnici pe oriunde merg, îmi plac zonele rurale, mai degraba decât oraşele, iar în ultimii ani am descoperit farmecul vacanţelor spontane. Pe lista mea anul acesta au fost Spania maură şi zona Costa del Sol. Alte destinaţii de pe lista mea sunt Toscana şi America de Sud, însă nu pentru plaje, ci pentru diferenţele culturale şi vizuale. Asta mă ajută să îmi pun mintea pe pauză, să gust o altă cultură, o altă viaţă.”    ■

Carte de vizită

Roxana Epure, managing partner al NextUp Solutions

1. A absolvit Universitatea din Piteşti, unde a studiat psihologie, sociologie şi istorie, apoi şi-a continuat studiile în Franţa, timp de opt luni, cu o bursă Erasmus;

2. În toamna lui 2002, a preluat rolul de technical support în cadrul companiei Softwin, iar în 2004 a intrat în echipa companiei QCNS GROUP;

3. Prin 2007-2008, Roxana Epure acumulase experienţă în e-tourism şi spune că i-ar fi fost uşor să rămână în acea industrie, însă a ales o cale „mai grea” şi anume să facă software B2B pentru piaţa românească;

4. Astfel, din octombrie 2009 până în noiembrie 2010, a lucrat în cadrul CIEL România, pe poziţia de client relationship manager, iar în 2010 a preluat conducerea companiei, care anul trecut a devenit NextUp Solutions;

5. Roxana Epure se consideră un om care vrea să le aibă pe toate: o familie, prieteni, timp de concerte, dar şi să fie mamă, să crească ca manager şi să inoveze ca antreprenoare.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.