Povestea românului ce a creat o aplicatie ce poate să anticipeze cu acurateţe ce, când şi cât vor cumpăra clienţii

Autor: Ioana Niţă Postat la 03 iunie 2025 315 afişări

Pariind pe capacitatea inteligenţei artificiale de a descifra complexitatea comportamentului de consum, un antreprenor român cu vastă experienţă în e-commerce a investit personal 300.000 de euro într-un start-up lansat la finalul lui 2024. Noua platformă, numită Opticomm AI, promite să anticipeze cu acurateţe ce, când şi cât vor cumpăra clienţii.

Aceasta are deja un client major live şi ţinteşte atingerea pragului de rentabilitate până la sfârşitul acestui an, vizând venituri anuale recurente de câteva sute de mii de euro în 2025. „Ca număr de clienţi, vrem să ajungem la circa 10 care să aibă soluţia implementată. Poate vor fi 7, poate vor fi 12, vom vedea. Iar ca venit anual recurent vrem să depăşim 300.000 euro la final de 2025.  Pentru anul viitor, până la jumătatea anului sau spre finalul anului, ţinta este să ajungem la peste 1 milion de euro venituri recurente anuale“, a declarat Cristi Movilă, fondator şi CEO al OptiComm AI, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. El este cunoscut pentru implicarea anterioară în diverse businessuri din zona de e-commerce, inclusiv în conducerea operaţiunilor din regiune ale companiei braziliene VTEX, listată la bursa de la New York.

Cristi Movilă a demarat proiectul OptiComm AI la finalul lunii noiembrie 2024, însă ideea exista de mai mult timp în mintea antreprenorului, fiind rezultatul experienţei sale de 18 ani în domeniu şi al conştientizării potenţialului uriaş al inteligenţei artificiale aplicate în zona de produse dedicate comerţului. „Este un business pe care l-am început full time şi cu acceleraţia la podea, să spun aşa. L-am început la finalul lunii noiembrie a anului trecut, în 2024. Practic atunci l-am înfiinţat, am alocat un buget pentru investiţii pentru a angaja oamenii şi pentru a investi în tehnologie. E un business la care m-am gândit demult, am tatonat ideea încă de când am ieşit din compania pe care am condus-o în Europa timp de 5 ani (VTEXT – n.red.), adică de pe la finalul lui 2023.

Între timp am mai investit într-o companie de servicii şi am ieşit din compania respectivă de servicii pentru că mi-am dat seama că este cazul şi este timpul să fac un produs, mai ales bazat pe AI, fiindcă oportunităţile sunt fabuloase din punctul meu de vedere în domeniul acesta“, a explicat el. Platforma dezvoltată de OptiComm AI foloseşte algoritmi avansaţi de AI şi volume mari de date – atât interne, din istoricul de achiziţii, cât şi externe (meteo, inflaţie, evenimente locale, trafic etc.) – pentru a prezice ce, când şi în ce cantităţi vor cumpăra clienţii. Astfel, comercianţii, distribuitorii sau producătorii îşi pot optimiza stocurile, logistica, operaţiunile şi costurile aferente, inclusiv cele de marketing, prin anticiparea nevoilor reale ale consumatorilor.

Cum funcţionează platforma OptiComm AI? Platforma funcţionează în regim SaaS (Software as a Service) şi este implementată direct în infrastructura cloud a clientului (Microsoft Azure, AWS, Google Cloud), pentru a asigura trans­pa­renţa costurilor şi securitatea datelor. Echipa OptiComm AI se ocupă de implementare şi ajustare în această fază iniţială, urmând ca pe viitor aceasta să poată fi realizată şi de parteneri. „Oferim platforma cu toate funcţionalităţile pe care le avem astăzi, plus tot ce mai dezvoltăm – roadmapul pe care îl avem – sub formă de abonament lunar. Încercăm pe cât posibil să nu mutăm datele clientului, adică facem «deployment», instalăm soluţia în cloud-ul clientului şi nu mutăm datele de acolo; facem toată partea de procesare, de analiză şi de antrenare a algoritmilor noştri în cadrul infrastructurii clientului, pentru că aşa e transparent“, a subliniat fondatorul OptiComm AI.

Platforma se bazează pe o schimbare de paradigmă, după cum susţine el, în condiţiile în care atenţia se mută de la mişcările de stoc la înţelegerea şi anticiparea nevoii clientului, folosind o multitudine de date. „Noi ne uităm şi analizăm achiziţiile trecute ale tuturor cumpărătorilor. Asta se poate şi segmenta, adică poţi identifica, pe baza achiziţiei tale, cam ce nevoie are o persoană similară, cam ce nevoie ai tu, uitându-mă la persoane similare. E foarte importantă această grupare, segmentare şi această identificare a nevoilor. Punem toate datele tale de achiziţii peste date din piaţă – temperatură, precipitaţii, inflaţie, mişcarea populaţiei, evenimente care se întâmplă în zonă, sărbători legale, nunţi, perioade de post, vacanţele copiilor, toate lucrurile astea – şi ulterior înţelegem nevoia ta de mâine, de poimâine, când vei plasa tu o comandă sau când vii în magazin să cumperi produse, ce produse şi ce cantităţi. E un pic schimbată paradigma. Nu mă mai uit la mişcările stocului, ca în prognoza clasică, ci mă uit la client şi la nevoia clientului“, a detaliat Movilă mecanismul de predicţie.

Pe lângă predicţia comenzilor viitoare (funcţionalitatea de bază), platforma OptiComm AI include şi alte două direcţii importante, dezvoltate pe baza aceleiaşi analize a datelor: identificarea potenţialului de cross-selling şi a clienţilor potriviţi pentru produse noi sau existente.

„Iar mai departe, o altă funcţionalitate pe care o avem este că identificăm, pentru un client al lor, produsele cu potenţialul cel mai mare să fie achiziţionate de către clientul respectiv, dar pe care clientul nu le-a cumpărat niciodată. Adică acel cross-sell sau acele recomandări pe care noi, consumatorii finali, le vedem întotdeauna pe site-uri B2C. Noi o facem un pic mai calculat, tot aşa, segmentat: mă uit la locaţie, mă uit la tipul locaţiei, mă uit la numărul de mese sau numărul de clienţi pe care îi au. Sunt foarte multe informaţii pe care le luăm în calcul, astfel încât să propunem un produs relevant pentru locaţia respectivă (dacă este vorba de un jucător din HoReCa – n.red.). Mai mult decât atât, mă uit şi invers. Întorc problema şi invers. Dacă eu am un produs pentru care am suprastoc, l-am cumpărat sau l-am produs şi vreau să-l vând, mă uit invers: care sunt potenţialii clienţi cărora pot să le vând produsul respectiv? Iar ca un ultim pas în tot spectrul de recomandări, ne uităm şi la produse noi. OK, eu fac un produs nou sau cumpăr un produs nou. Care sunt potenţialii clienţi pentru produsul acesta nou? Toate lucrurile astea vin din analiza multor date, că practic obiectivul nostru este să construim o «cutiuţă» în care bag foarte multe date şi scot inteligenţă”, a explicat el.


„Platforma funcţionează pentru oricine vinde ceva clientului final şi are nişte volume relevante. E foarte important să ai nişte volume de vânzări relevante - câteva sute de mii, poate milioane de linii de comandă sau de tranzacţii, pentru că noi facem <<deep learning>>. Practic, antrenăm nişte reţele neuronale şi algoritmi avansaţi de AI cu datele de achiziţii.“

Cristi Movilă, fondator şi CEO al OptiComm AI


Clienţii ţintă: companii cu afaceri de minimum zeci de milioane de euro Platforma se adresează oricărei companii care vinde către clientul final (B2C) sau către alte businessuri (B2B) şi care dispune de volume relevante de vânzări – de ordinul sutelor de mii sau milioanelor de linii de comandă anual, echivalentul unor cifre de afaceri de la zeci de milioane de euro în sus.

„Platforma funcţionează pentru oricine vinde ceva clientului final şi are nişte volume relevante. E foarte important să ai nişte volume de vânzări relevante - câteva sute de mii, poate milioane de linii de comandă sau de tranzacţii, pentru că noi facem <<deep learning>>. Practic, antrenăm nişte reţele neuronale şi algoritmi avansaţi de AI cu datele de achiziţii. Dacă datele sunt puţine, atunci modelele noastre nu pot să înveţe foarte multe lucruri şi rezultatele nu sunt atât de bune. Dacă vorbim de hipermarket, supermarket sau magazine care au volume considerabile, probabil de la zeci de milioane de euro în sus vânzări pe an, informaţiile sunt şi relevante şi impactul pe care îl au aceste predicţii în companie devine foarte relevant”, a punctat Movilă. Abonamentul lunar pentru a folosi OptiComm AI porneşte de la câteva mii de euro pe lună, tariful fiind ajustat în funcţie de complexitatea proiectului şi valoarea adusă clientului, mai ales în această fază de început. Primul client care a implementat deja soluţia OptiComm AI şi o foloseşte în producţie este Macromex, unul dintre marii jucători de pe piaţa de distribuţie şi producţie de produse congelate din România.

Platforma ajută Macromex să anticipeze comenzile clienţilor săi din HoReCa şi retailul tradiţional. „Un proiect de genul acesta, în care prezic următoarea comandă pentru clientul lui Macromex din industria Horeca, ajută atât restaurantul, cafeneaua respectivă, hotelul respectiv – îi ajută să-şi dimensioneze achiziţiile şi să-şi planifice din timp. Şi, mai departe, îi ajută pe cei de la Macromex – ei au 12 cross-dockuri în toată ţara, unde duc marfa. În fiecare cross-dock au anumite maşini ca să transporte marfa mai departe către clientul final. Noi, când ştim exact ce client, de unde e clientul, când va comanda, ce cantitate şi ce produse va comanda, practic, astea se traduc într-un beneficiu foarte mare pentru ei din punct de vedere logistic, operaţional, achiziţii, inclusiv producţie”, a detaliat fondatorul OptiComm AI. Pe lângă Macromex, start-up-ul are discuţii avansate şi implementări în curs cu mai mulţi alţi potenţiali clienţi, inclusiv din străinătate.

 

Creştere prin forţe proprii. Obiectivul principal al echipei OptiComm AI pentru acest an este atingerea pragului de rentabilitate (break-even), menţinând un echilibru între creşterea echipei şi a numărului de clienţi implementaţi şi gestionarea eficientă a costurilor. Odată ce compania va deveni sustenabilă financiar (“default alive”) şi va atinge un anumit prag de venituri anuale recurente - de ordinul unui milion de euro sau mai mult, start-up-ul intenţionează să atragă o rundă de finanţare de la fonduri de venture capital (VC), însă exclusiv pentru accelerarea creşterii şi expansiune, nu pentru supravieţuire. „Pentru că noi ne permiteam şi puteam eu să susţin businessul în etapa asta de start, a fost mai bine pentru noi să nu atragem o investiţie pre-revenue, ci să mergem la câteva sute de mii, poate chiar spre un milion venit anual recurent, ca apoi să ridicăm o rundă, în acelaşi timp validând şi dezvoltându-ne soluţia. Devenim independenţi pentru că suntem pe cale de a deveni break-even, de a deveni default alive, cum numesc oamenii în domeniu. Şi atunci, dacă noi nu avem nevoie de banii investitorilor pentru a supravieţui şi pentru a ne acoperi costurile de zi cu zi, ci avem nevoie doar pentru a scala şi pentru a ne dezvolta – sky’s the limit – atunci e foarte atractiv şi pentru ei”, a concluzionat Cristi Movilă. El a menţionat şi potenţialul de scalare rapidă prin integrări cu platforme existente, cum ar fi VTEX, sau chiar scenariul construirii unui “unicorn” cu o echipă restrânsă, profitând la maximum de capabilităţile AI.   



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Cristi Movilă, fondator şi CEO al OptiComm AI

Ce face? Platforma foloseşte algoritmi avansaţi de AI şi volume mari de date – atât interne, din istoricul de achiziţii, cât şi externe (meteo, inflaţie, evenimente locale, trafic etc.) – pentru a prezice ce, când şi în ce cantităţi vor cumpăra clienţii. Astfel, comercianţii, distribuitorii sau producătorii îşi pot optimiza stocurile, logistica, operaţiunile şi costurile aferente, inclusiv cele de marketing, prin anticiparea nevoilor reale ale consumatorilor.

2. Mara Ilie, cofondatoare şi CEO, Lifetoon

Ce face? Dezvoltă o platformă bazată pe inteligenţă artificială care permite transformarea fotografiilor personale în benzi desenate unice şi personalizate.

„Partea de backend este finalizată, iar acum ne ocupăm de partea de frontend şi de experienţa pe care, de fapt, o are utilizatorul atunci când intră pe platformă. Lansarea versiunii alpha va fi la sfârşitul lunii mai şi de atunci va putea fi şi testată platforma. Ne uităm din start la piaţa din SUA pentru că are un venit mai ridicat decât ceea ce găsim noi pe piaţa locală. În general, este mult mai uşor să vinzi în vestul Europei faţă de estul Europei. Dar acolo este şi cea mai mare competiţie, de asemenea.”

3. Alexandru Aramă, fondator Picior de Play

Ce face? A dezvoltat o platformă de streaming care aduce teatrul din sălile de spectacole în mediul online.

„Avem în momentul de faţă undeva la 13.000 de clienţi plătitori care cumpără bilete de pe platforma Picior de Play. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, ajungem la 100.000 euro pe an, cel puţin la finalul anul trecut aşa a fost. Estimarea în momentul de faţă este spre 130.000-140.000 euro la final de 2025 dacă lucrurile merg la fel în continuare.”

4. Invitaţi: Tiberiu Gila şi Victor Lisman, cofondatori ai Klipp

Ce fac? Dezvoltă în prezent o aplicaţie tip „Shazam“ pentru filme pe care o vor lansa la începutul acestei veri. Aplicaţia îşi propune să identifice rapid filmele din spatele secvenţelor video scurte care circulă pe platforme precum TikTok şi Instagram Reels.

Tiberiu Gila: „Pentru toată lumea, filmele sunt un hobby la bază (...). De asemenea, suntem şi consumatori de social media, tot ce ţine de platformele de conţinut video scurt, cum sunt TikTok, Instagram Reels, Facebook Shorts, şi se întâmplă foarte des ca în cadrul acestora să apară secvenţe din filme. Şi tu, din curiozitate, vrei să cauţi acea secvenţă prin comentarii sau în descriere şi, la fel de des, se întâmplă să nu o găseşti. Şi ne-am gândit care ar fi o modalitate mai uşoară, care evită tot acest «doom scrolling» şi căutat pe net. Şi am venit cu ideea Klipp.”

Victor Lisman: „Am început pe 10 martie, la Hackathonul Innovation Labs. Acolo ne-am ocupat mai mult de partea de business şi aveam un prototip care nu prea funcţiona concret, numai că, la o săptămână după, am început paşii spre dezvoltarea propriu-zisă.”



Rubrica „Start-up Update”

Mihai Chişu, cofondator şi CEO, eVote – platformă pentru vot electronic

Ce e nou? Compania românească a investit aproximativ 50.000 de euro în dezvoltarea eVotePRO  – o extensie a soluţiei sale principale, dedicată de această dată investitorilor instituţionali, precum administratorii fondurilor de pensii şi ai fondurilor de investiţii.

„Scopul nostru prin această aplicaţie este nu numai de a îmbunătăţi exerciţiul de vot pentru toţi cei implicaţi, dar şi de a atrage noi companii, astfel încât întreg sistemul de vot din piaţa românească de capital să devină cât mai digital. (…) Am putea să dublăm numărul de companii din portofoliu. Avem mari companii ale statului care nu ne sunt în momentul de faţă clienţi şi cred că, la un moment dat, aceste companii de stat o să facă pasul pentru a-şi uşura şi ele tot procesul de vot, dar mai ales pentru a oferi propriilor acţionari o soluţie care este mult mai elegantă şi mai simplă. Pe lângă aceste companii de stat pe care le dorim în portofoliul nostru, mai sunt o serie de companii mari din bursa românească, care fac parte din indicele BET, dar sunt şi multe alte companii de talie medie care sunt interesate.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
consumatori,
predictii,
cumparături,
platforma

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.