Povestea românilor care au găsit o modalitate de descoperire şi monitorizare la nivel global a uneia dintre cele mai crunte boli existente

Autor: Ioana Niţă Postat la 10 noiembrie 2022 3274 afişări

Deseori, o afecţiune cardiovasculară ar putea să nu fie descoperită într-un stadiu incipient sau să fie gestionată cu dificultate. O echipă de români a găsit însă o soluţie de revoluţionare a modului în care se diagnostichează şi monitorizează bolile cardiovasculare la nivel global.

Numit CardioMedive, la fel ca şi start-up-ul, dispozitivul se poate folosi în mai multe scenarii, în funcţie de obiectivul propus – fie că este vorba de depistarea unei boli cardiovasculare, monitorizare în timp real sau realbilitare. Practic, echipa CardioMedive a dezvoltat o unitate centrală, un dispozitiv hardware, ce se poate transforma în diferite aparate medicale, precum Holter, pulsoximetru, ş.a.m.d., prin activarea senzorilor aferenţi şi a accesoriilor necesare utilizării acestuia.

„Soluţia este grupată în mai multe kituri. Kitul de diagnostic este compus dintr-un plasture şi un Holter ECG ce poate fi trimis la cerere pacientului acasă după teleconsultarea cu medicul. Un alt kit este cel de bază, care constă într-un modul numit «doctor in your pocket», ceva foarte mic care poate fi purtat oriunde; noi ne imaginăm că acest dispozitiv va deveni un dispozitiv obligatoriu pentru orice familie, fie că pleacă în vacanţă, fie că are un bolnav cronic în familie sau chiar poate fi folosit în acele episoade sezoniere de gripă, de exemplu, ale oricărui membru din familie.

Un alt kit este cel acut, care constă într-un plasture cu posibilitatea de transmitere în timp real a datelor: pacientul, după ce a fost diagnosticat, se monitorizează zilnic cu kitul de bază, iar în cazul în care primim o alertă că urmează să se decompenseze, pacientul montează acest kit acut şi în următoarele 14 zile va fi monitorizat zi de zi până îl stabilizăm, evitând astfel mai multe internări în spital”, a explicat Ion Mocanu, cofondator şi CEO al CardioMedive, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. El a adăugat că mai există încă două kituri ale produsului CardioMedive.

„Mai avem kitul de teleconsultaţie care este de foarte mare ajutor în special teleconsultaţiile periodice cu doctorul de caz. Acest kit îi permite doctorului să efectueze o consultaţie de la distanţă, captând anumiţi parametri pe care i-ar analiza şi într-o consultaţie în cabinet. De asemenea, mai avem şi kitul de well-being şi telereabilitare pentru pacienţii care vor să îşi menţină sănătatea prin activitaţi sportive, dar cu un efort fizic monitorizat şi dozat de către un medic sau pentru pacienţii care din nefericire au avut un episod acut şi pentru care reabilitarea este de lungă durată, constă în multe şedinţe care trebuie ajustate în funcţie de nevoia şi progresul specific al pacientului. Noi am digitalizat tot acest flow longitudinal al protocolului medical cardiovascular.”

Proiectul a început în urmă cu circa patru ani, timp în care echipa CardioMedive a lucrat intens la capitolul cercetare şi dezvoltare, reuşind ca anul acesta să testeze prototipul pe pacienţi reali. În prezent, start-up-ul aşteaptă obţinerea patentului internaţional, planul fiind ca produsul să înceapă să fie comercializat pe piaţă începând cu 2024. Totodată, start-up-ul se află acum în căutarea unei investiţii cuprinse între 500.000 euro şi 800.000 euro pentru a putea extinde echipa şi a continua dezvoltarea produsului într-un ritm mai accelerat.

„Noi am construit produsul prin forţele proprii, în ultimii patru ani echipa s-a autofinanţat, şi ne-am propus să îl aducem într-un stadiu de prototip funcţional. Intrând în contact cu investitori, aceştia ne-au spus că îşi doresc ca produsul să fie un prototip funcţional şi protejat, obiectiv bifat în anul curent prin aplicarea la un patent internaţional. De asemenea, am început testele clinice pe pacienţi reali în mediul lor natural sau în mediu necontrolat - cel de acasă. Până în prezent, avem 22 de pacienţi care au purtat aparatul cu rezultate foarte promiţătoare,” a precizat Ion Mocanu, adăugând că studiul preclinic, de validare, este de fapt un studiu comparativ cu dispozitivele medicale certificate şi recunoscute pe piaţă.

„Pacientul poartă simultan atât un dispozitiv existent în piaţă şi certificat, care poate fi considerat ca o referinţă, cât şi dispozitivul nostru. Scopul este să demonstrăm printr-un studiu comparativ absenţa sau inexistenţa unei boli. De exemplu, dacă pacientul poartă un Holter şi plasturele nostru, dacă apare într-un anumit moment de timp o aritmie sau o anormalitate, aceea trebuie să fie evidenţiată în ambele aparate. Aceasta este prima fază de validare a unui dispozitiv medical şi, desigur, al acurateţii senzorilor. În cazul nostru, dispozitivul în configuraţia de plasture, când este pus pe piept, poate măsura peste 12 semne vitale cum ar fi electrocardiograma, saturaţia de oxigen, tensiunea arterială, cadenţa respiratorie, pulsul şi inclusiv poate realiza o ascultare a inimii sau a plămânilor şi identifica o postură sau nivelul de activitate al pacientului.“

Echipa CardioMedive este o echipă multidisciplinară formată din ingineri electronişti, ingineri mecanici şi specialişti în zona software – mobile, cloud, etc., plus medici precum medicul cardiolog Gabriel Tatu-Chiţoiu, fost preşedinte al Societăşii Române de Cardiologie şi fondator al CardioMed. Echipa CardioMedive a creat tot dispozitivul de la zero, cu tot ceea ce înseamnă partea hardware, de electronică, senzori ş.a.m.d., plus software-ul aferent.  


Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Ion Mocanu, cofondator şi CEO al CardioMedive.

Ce face? Lucrează la dezvoltarea unui dispozitiv medical inovativ ce va putea fi folosit în multiple scenarii pentru depistarea şi monitorizarea bolilor cardiovasculare.

„Noi am construit produsul prin forţele proprii, în ultimii patru ani echipa s-a autofinanţat, şi ne-am propus să îl aducem într-un stadiu de prototip funcţional. Intrând în contact cu investitori, aceştia ne-au spus că îşi doresc ca produsul să fie un prototip funcţional şi protejat, obiectiv bifat în anul curent prin aplicarea la un patent internaţional. De asemenea, am început testele clinice pe pacienţi reali în mediul lor natural sau în mediu necontrolat - cel de acasă. Până în prezent avem 22 de pacienţi care au purtat aparatul cu rezultate foarte promiţătoare.“


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Sveatoslav Vizitiu, cofondator al Extasy - platformă de tip marketplace pentru experienţe, disponibilă şi ca aplicaţie mobilă şi ca site web

Ce e nou? Start-up-ul local Extasy a intrat recent şi pe segmentul B2B, punându-le la dispoziţie companiilor o serie de experienţe pentru angajaţii lor, ţinta fiind de a atrage minimum 50 de companii în portofoliul de clienţi până la final de an. Totodată, echipa Extasy se pregăteşte să lanseze platforma şi în străinătate, prima piaţă aleasă fiind Dubai.

„Următorul pas pentru noi este extinderea pe noi pieţe. Chiar acum suntem deja în discuţii de a lansa Extasy în Dubai cu parteneri locali ca să fim o platformă specific pentru piaţa respectivă. Sperăm ca anul acesta, cel târziu anul viitor, la început, să lansăm Extasy şi în Dubai. Cultura noastră diferă complet de cea din Emiratele Arabe Unite, aşa că studiem cum şi când ar fi cel mai bine să lansăm platforma.“

2. Invitat: Bogdan Nicoară, cofondator şi CEO al Bright Spaces - platformă digitală de leasing şi management al spaţiilor de birouri şi rezidenţiale

Ce e nou? Start-up-ul local a reuşit să îşi crească businessul de patru ori anul acesta şi mizează pe acelaşi ritm de creştere şi în 2023, astfel încât să poată începe discuţiile pentru o rundă de finanţare de serie A. Înfiinţat în urmă cu trei ani, start-up-ul a atras până în prezent investiţii totale în valoare de aproape 1,7 milioane euro, atât de pe plan local, cât şi din străinătate.

„De anul trecut până la finalul anului acesta o să avem o creştere de business de patru ori, iar pentru anul viitor avem o proiecţie similară - între 3,5 şi 4x, lucru care strict din perspectivă de volum, de creştere, ne va permite să începem discuţii pentru runda de finanţare de serie A. Dacă va exista între timp oportunitatea de a ridica o pre-rundă, să spunem aşa, un lucru care se întâmplă de multe ori şi poate ajuta, cu siguranţă o să facem şi acest lucru pentru a grăbi scalarea, pentru a accelera.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.