Povestea antreprenorului român care vrea să introducă pe piaţă un nou tip de casă şi, în plus, doreşte să educe piaţa de design interior cu un showroom unic la nivel global

Autor: Ioana Niţă Postat la 25 iunie 2025 436 afişări

După ce a creat tronul regal al României, un antreprenor vrea să educe piaţa de design interior cu un showroom unic la nivel global, dezvoltat în parteneriat cu gigantul Samsung şi integratorul ABB.

Conceptul de „smart home” nu mai este o simplă idee abstractă, ci o realitate în care soluţiile IoT (Internet of Things) pot fi integrate pentru a crea o casă cu adevărat inteligentă. Cu toate acestea, piaţa locală are încă nevoie de educaţie pentru a înţelege şi adopta întregul potenţial al acestei tehnologii.

Un punct de start pentru automatizarea unei locuinţe porneşte acum de la 2.500 de euro, dar, în funcţie de soluţiile alese şi de complexitatea proiectului, costurile pot ajunge la zeci de mii de euro. În acest context, Kuziini, o companie cu o expertiză de 22 de ani în producţia de mobilier personalizat, care are în portofoliu şi proiecte de artizanat de o importanţă istorică, precum crearea tronului regal al Principesei Margareta în 2018 şi a postamentului pentru capodopera lui Brâncuşi, „Cuminţenia pământului”, şi-a asumat rolul de educator.

Viziunea Kuziini este de a depăşi percepţia limitată asupra caselor inteligente, adesea redusă la câteva funcţionalităţi de bază.

„Misiunea noastră este de a educa arhitecţii şi designerii. Este o misiune foarte, foarte grea ce ne-am asumat. Noi venim tot timpul cu soluţii noi, pentru că un produs, dacă nu este bine documentat, se poate implementa greşit, ceea ce se întâmplă frecvent. Când discutăm despre <<smart home>>, pentru marea masă înseamnă să poţi să porneşti televizorul, să se deschidă perdeaua automat, să opreşti căldura şi câteva alte lucruri similare, cam aici se rezumă.

Noi vrem să prezentăm beneficiile reale şi vizibile şi cum pot acestea să îmbunătăţească direct calitatea vieţii”, a explicat într-un interviu pentru Business Magazin Mădălin Tomescu, fondatorul Kuziini. Spre deosebire de o abordare fragmentată, în care diverse dispozitive funcţionează cu aplicaţii separate, conceptul Kuziini centralizează totul. „Când vorbim în cadrul Kuziini despre un ecosistem, înseamnă că pot fi integrate la un nivel foarte tehnic cu soluţii smart. Începând de la corpuri de iluminat, electrocasnice, echipamente de bucătărie, aparat de aer condiţionat, sistemul de încălzire, toate să fie într-o singură aplicaţie, fără să fie nevoie de alte aplicaţii complementare pentru a funcţiona. Aici este exclusivitatea”, a detaliat el.

Pentru a arăta ce este cu adevărat o casă smart, Kuziini a investit într-un showroom propriu în Bucureşti care funcţionează ca un centru experimental unde specialiştii pot vedea şi testa o integrare completă a tehnologiei. Proiectul Kuziini Smart Hub este o premieră globală, susţine Tomescu, dezvoltată într-un parteneriat strategic cu gigantul sud-coreean Samsung şi integratorul de soluţii automatizate ABB, unde toate sistemele – de la electrocasnicele Samsung la corpurile de iluminat, draperiile şi sistemul de climatizare (HVAC) – sunt conectate şi controlate dintr-o singură aplicaţie, numită SmartThings, unde se pot seta o serie de automatizări în funcţie de diferite scenarii. Showroomul este chiar „meteo-dependent”, ajustându-şi automat iluminatul interior în funcţie de intensitatea luminii de afară pentru a eficientiza consumul de energie.

Astfel, dacă afară se înnorează, luminile interioare cresc în intensitate, iar dacă soarele este puternic, acestea se diminuează pentru a economisi energie. Un exemplu concret este scenariul automatizat pentru momentele zilei cu lumină intensă. „Poţi crea un scenariu şi să spui: «La ora 12:00, când sunt aici în zona asta a bucătăriei, vrea să fie închisă draperia». Şi atunci lucrul acesta se întâmplă natural, fără să mai intervii tu, fără să fie nevoie să apeşi un buton”, a exemplificat Tomescu. Mai mult, casa recunoaşte când o încăpere nu mai este folosită. Într-un astfel de scenariu, sistemul stinge automat luminile şi televizorul, trage draperiile şi chiar activează aspiratorul robot, care, la final, se întoarce singur la staţia de golire. Ecosistemul smart se extinde deci şi la electrocasnice. Frigiderul foloseşte o cameră internă şi un scanner pentru a recunoaşte produsele şi a monitoriza data expirării, în timp ce maşina de spălat cu AI scanează etichetele hainelor pentru a doza perfect detergentul.

Ulterior, uscătorul comunică direct cu maşina de spălat şi selectează automat ciclul corect de uscare pentru a proteja ţesăturile. Chiar şi securitatea obiectelor personale este simplificată prin lockere inteligente care se deschid cu telefonul, unde accesul poate fi acordat sau revocat digital, eliminând nevoia cheilor fizice. Per total, investiţia în showroomul Kuziini Smart Hub s-a ridicat la circa 1,5 mil. euro, suma incluzând şi toate aparatele smart. Compania se aşteaptă ca roadele acestei investiţii să apară treptat, primele proiecte concrete fiind estimate pentru anul viitor. „Cred că informaţia pe care o furnizăm astăzi în piaţă ajunge la maturitate în 7-8 luni de zile minimum. O vizită a unui arhitect sau a unui designer aici se transformă într-un proiect real în şase-şapte luni, după care mai este şi o tatonare de piaţă a clientului final şi se ajunge aproape la un an până începe să se valorifice”, a estimat fondatorul Kuziini.

Dincolo de tehnologie, showroomul pune accent pe produse de lux, calitate şi design. Mobilierul personalizat este realizat de Kuziini, dar şi de o serie de alte branduri partenere. Spre exemplu, în showroom se regăsesc panouri decorative de la Kronospan, mocheta şi pardoselile sunt de la Carpet & More, tapetul personalizat este creat de brandul românesc Vladilla, iar o serie de accesorii şi genţi din piele sunt realizate de Black Motif. Printre piesele expuse se numără şi colecţii exclusiviste precum mobilierul Cesare Paciotti, dar şi soluţii inovatoare precum pereţii despărţitori pliabili (folding doors), disponibili în variante fonoabsorbante, rezistente la foc sau antibacteriene, sau o bucătărie de exterior complet funcţională, marca Fogher, al cărei preţ se situează în jurul a 20.000 de euro.

O viziune pusă pe pauză: showroomul self-service din 2021

Showroomul actual este, de fapt, o extindere a unei viziuni mai vechi, dovada că antreprenorul a anticipat direcţia pieţei cu mulţi ani înainte. În 2021, Kuziini a lansat un concept revoluţionar, a cărui idee a pornit încă din 2017: un showroom complet digitalizat şi self-service. Acesta funcţiona 24 din 24, permiţând accesul pe bază de recunoaştere facială. În interior, mobilierul era dotat cu senzori, iar la deschiderea unei uşi, un sistem audio-video prezenta toate detaliile tehnice. Clienţii îşi puteau proiecta singuri bucătăria, primeau preţul în timp real şi puteau lansa comanda direct în producţie, fără intervenţie umană. Cu toate acestea, proiectul a fost pus în stand-by. „Am conservat această soluţie, fiindcă este o soluţie ce poate fi utilizată de pământeni peste 10 ani. Nu văd mai aproape de 10 ani această soluţie în domeniul acesta. Nu suntem pregătiţi. Oamenii, deşi spun «ştiu eu ce vreau», le este greu să accepte şi să folosească această soluţie care le vine în ajutor”, a conchis Tomescu.  

Dincolo de tehnologie, showroomul pune accent pe produse de lux, calitate şi design. Mobilierul personalizat este realizat de Kuziini, dar şi de o serie de alte branduri partenere.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.