Pornind de la o soluţie inovatoare care identifică utilizatorii pe baza modului unic de a tasta, un start-up românesc face primii paşi către o afacere de succes
Pornind de la o soluţie inovatoare care identifică utilizatorii pe baza modului unic de a tasta, start-up-ul românesc Typing AI a evoluat într-un laborator de produse AI, dezvoltând un asistent pentru documente, HiFiles, şi pregătind lansarea unui asistent dedicat securităţii cibernetice. Cu peste 1.300 de utilizatori înregistraţi pentru soluţia sa de bază şi o investiţie anterioară de 50.000 de euro, compania caută acum o finanţare de 300.000 de euro pentru a accelera componenta de marketing şi vânzări.
Dorim să ridicăm o rundă pre-seed/seed de 300.000 de euro. Această rundă ne-ar ajuta, în primul rând, să creştem echipa şi nu aş zice neapărat să putem dezvolta mai mult şi mai repede, cât să ne axăm mai mult pe marketing şi vânzări, pentru că aici este nevoie de un plus şi încercăm să mergem pe direcţia asta. Până în prezent ne-am concentrat 99% pe partea de dezvoltare a soluţiilor”, a declarat Rareş Păşcuţ, fondatorul Typing AI.
Ideea din spatele Typing AI a început să prindă contur încă din 2018, când Rareş Păşcuţ a început să lucreze la conceptul de identificare a utilizatorilor pe baza modului unic în care aceştia interacţionează cu tastatura.
„Am lucrat la o soluţie de autentificare prin biometrie care să identifice utilizatorii pe baza modului în care scriu la tastatură încă din 2018. Am avut un MVP şi, începând cu anul 2019, am început să caut programe de accelerare pentru start-up-uri”, a explicat fondatorul, punctând faptul că firma a fost înfiinţată în 2021 în Croaţia ca cerinţă a fondului Fil Rouge Capital odată cu investiţia de 50.000 de euro realizată în start-up după participarea acestuia la programul său de acclerare.
Ce face concret soluţia Typing AI? Aceasta analizează peste 30 de factori specifici modului de tastare al unei persoane – cum ar fi viteza, ritmul, presiunea aplicată pe taste, timpul dintre apăsări şi chiar modul în care este mişcat telefonul în cazul utilizării pe mobil – pentru a genera un ID unic de scriere. „Noi când scriem la calculator avem mai multe criterii prin care ne diferenţiem unii de alţii. Toate acestea sunt unice fiecărui utilizator”, a subliniat Păşcuţ. Un avantaj major al tehnologiei este rapiditatea cu care poate crea o semnătură biometrică: „Este nevoie ca un utilizator să introducă minimum 8 caractere ca să îi putem crea o semnătură. Asta înseamnă că poate fi numele, poate fi o adresă de email, poate fi orice frază. Mulţi concurenţi cer 200-300 de caractere ca să antreneze algoritmul.”
Această tehnologie se adresează unei game variate de clienţi, de la instituţii de învăţământ care doresc să prevină frauda la examenele online, până la bănci şi aplicaţii fintech care necesită un nivel superior de securitate. „Să zicem că este vorba de cursantul pe nume Rareş care a intrat de trei ori pe platformă, iar mâine are examenul. Algoritmul nostru a verificat de fiecare dată modul în care şi-a completat numele, a introdus datele. Şi îţi poţi imagina un grafic care este efectiv plat, iar în momentul în care o să vină ziua examenului şi o să vină altcineva să susţină examenul în locul cursantului Rareş, o să fie un spike în grafic. La fel, un astfel de caz de utilizare ar putea fi pentru o bancă. Banca o să vadă
într-un grafic că este un spike destul de mare pentru angajatul respectiv şi o să poată ulterior să ia măsuri”, a dat ca exemple fondatorul Typing AI.
De la o soluţie iniţială strict de „typing biometrics”, Typing AI a evoluat către o platformă de „multi-factor authentication” (MFA), răspunzând cererii clienţilor mai mari. „Ne-am orientat spre 2-factor authentication şi multi-factor authentication, deoarece clienţii mai mari nu vor doar un singur factor de autentificare, ci mai mulţi. Acum ştim informaţii despre adresa de email introdusă, despre IP-ul utilizatorului, despre telefonul introdus, ştim să-i facem un «fingerprint» al persoanei înainte să înceapă să tasteze”, a detaliat el. Soluţia se integrează la client sub forma unui SDK (Software Development Kit) sau printr-un API, permiţând flexibilitate în afişarea datelor şi a analizelor. „Noi avem soluţia noastră oferită sub forma unui SDK. Clientul va vedea la noi în aplicaţie toate informaţiile, însă noi avem şi un API astfel încât clientul, dacă are o soluţie mai complexă, poate să îşi acceseze, să îşi ia datele şi poate să şi le afişeze cum doreşte”, a explicat Păşcuţ, adăugând că toate datele sunt criptate şi accesibile exclusiv clientului.
Modelul de business este unul freemium SaaS (Software as a Service). „Avem o variantă gratuită (free) în care utilizatorii pot să integreze soluţia şi să aibă, în medie, verificări pentru o mie de autentificări lunare. Ulterior, pentru clienţii mai mari, planurile pornesc de la 20 de dolari şi ajung la peste 2.000 de dolari pe lună”, a precizat el. Pentru soluţiile white-label, unde brandul Typing AI nu este vizibil, preţurile pornesc de la 2.000 de dolari lunar. Majoritatea clienţilor actuali ai Typing AI provin din Statele Unite ale Americii şi Marea Britanie, cu interes manifestat şi din alte regiuni, precum Argentina. Pe lângă soluţia de autentificare, echipa a dezvoltat şi HiFiles – o soluţie tip „document assistant” care le permite utilizatorilor să încarce diverse documente şi să pună întrebări, primind răspunsuri la ele într-un timp scurt.
Iniţial gândit pentru mediul academic şi de cercetare, permiţând analiza rapidă a unor volume mari de text, HiFiles s-a extins şi către zona de business. „Ne gândim la profesori, la cercetători, cei care au o grămadă de documente. Cu ajutorul HiFiles, pot o să încarce în câteva secunde toate cărţile şi ulterior o să pună o întrebare, iar HiFiles o să le dea un răspuns foarte detaliat, dar o să precizeze şi locaţia documentului. Am gândit HiFiles ca pentru început să se adreseze domeniului academic, dar în ultima vreme am adăugat funcţionalităţi noi, astfel încât să ajungem şi la businessuri fiindcă soluţia se poate comporta ca un asistent de vânzări. Oferim un widget care poate fi integrat în cadrul unui site.” Acest produs are şi el o variantă gratuită, iar accesul la funcţionalităţi extinse costă 10 dolari pe lună.
Dezvoltarea HiFiles a fost impulsionată şi de participarea la programul Google for AI Startups. „Am primit foarte multe credite pe care le putem folosi la Google în valoare de 200.000 de dolari, pe care deja le-am folosit în decurs de un an”, a menţionat Păşcuţ, subliniind că Google încurajează inovaţia, chiar şi pentru produse similare cu ale sale. Aceasta nu este singura experienţă de acest tip pentru fondator: „Eu am trecut şi prin Startup School de la Y Combinator şi prin Advancing AI de la Techcelerator şi alte astfel de programe, dar, de departe, acceleratorul de start-up-uri de la Fil Rouge Capital a fost cel mai intensiv, cel mai util pentru noi.”
Echipa Typing AI, formată în prezent din cinci oameni, lucrează la integrarea capabilităţilor de generative AI cu expertiza în cybersecurity pentru a lansa o a treia soluţie. „Planul este să combinăm cele două produse (n.r. – Typing AI Biometrics şi capabilităţile AI generative testate cu High Files), astfel încât în lunile următoare o să lansăm o soluţie, un asistent AI pentru cybersecurity. Nu prea sunt astfel de soluţii pe piaţă şi am zis că avem deja toată baza de date de la Typing AI, avem funcţionalităţile de la Typing AI, pe care, combinându-le cu un AI Assistant, am putea da nişte răspunsuri şi am putea ajuta utilizatorii din domeniul cybersecurity să facă mai rapid audituri de securitate, respectiv să pregătească mai rapid posibile soluţii la problemele de care se lovesc”, a explicat Rareş Păşcuţ. Acest nou asistent, ce va fi accesibil iniţial pe domeniul iwashacked.com, se va adresa într-o primă fază utilizatorilor individuali (B2C), oferind resurse educaţionale gratuite.
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Ádám Sebestyén, cofondator al Giggle
Ce face? A dezvoltat o platformă de tip marketplace care conectează persoanele fizice cu angajatorii pentru muncă flexibilă, pe bază de ture (cunoscute ca „gig“-uri). Lansat iniţial în Ungaria, Giggle a intrat pe piaţa românească în urmă cu aproximativ nouă luni şi a atras rapid peste 11.000 de lucrători şi 250 de companii, preponderent din Bucureşti.
„Scopul nostru este să devenim un brand de referinţă pentru lucrători şi, de asemenea, pentru angajatori în România. Ori de câte ori cineva se gândeşte: «Am nevoie de o persoană pentru o zi, am nevoie de cineva care să mă sprijine regulat în condiţii flexibile», Giggle ar trebui să fie cel care le vine în minte.“
2. Rareş Păşcuţ, fondatorul Typing AI.
Ce face? A dezvoltat o soluţie de autentificare bazată pe modul unic în care fiecare persoană tastează. De asemenea, a lansat şi un produs nou - HiFiles – un asistent inteligent pentru managementul documentelor.
Ediţii Speciale de la Festival of Modern Owners 2025
1. Cătălin Lupoaie, B2B marketing manager, BCR
„Evenimentele clasice de business, aşa cum le ştim noi, cu lecţii de business, cu planuri şi cu multe slide-uri în PowerPoint, nu prea rezonează cu generaţia Z. Îi pierzi foarte uşor, pentru că attention spanul lor, atenţia lor la detalii, este foarte scăzută. Cred că şi noi, ca industrie – mă refer la toată industria bancară – trebuie să ieşim, să-i întâlnim pe aceşti oameni şi să nu-i mai aşteptăm în sucursale.“
2. Dain Walker, expert în branding, autor şi fondatorul unei agenţii de creaţie cu 36 de angajaţi în Sydney, care construieşte sisteme de identitate de brand pentru celebrităţi şi companii.
„Am observat o corelaţie între cât de bogat este cineva şi cât de repede ia decizii. Milionarii pe care i-am întâlnit iau decizii în două-trei zile. Puţinii miliardari pe care i-am cunoscut iau decizii instantaneu. Oamenii care au dificultăţi financiare au nevoie de săptămâni, dacă nu luni, pentru a lua o singură decizie.“
3. Ionela Mitran, country manager, Global Payments
„Cred că beneficiul major al încasării cu cardul este că nu-ţi pierzi clienţii. Dacă eşti obişnuit să plăteşti cu cardul, înseamnă că nu ai de regulă cash la tine. Atunci, dacă intri într-o locaţie unde nu poţi plăti cu cardul, nu ai cum să rămâi client“.
4. Sergiu Neguţ, cofondator, FintechOS
„Avem o perioadă de schimbări majore din punct de vedere tehnologic; e acest val uriaş de schimbare cu generative AI şi aşa mai departe. Pe acest val, evident că au apărut instrumente noi, dar a apărut şi tehnologia cu care să generăm sute, mii de instrumente noi, specializate pe diverse businessuri. Şi evident că e o cursă contracronometru a celor care au învăţat cât de cât cum se face treaba aceasta - că nimeni nu ştie perfect - pentru a o exploata, a o aduce în piaţă şi a rezolva diverse probleme“.
5. Ari Scott, fondatoare, ADHD In Biz
„Ideea pe care o promovez este că, deşi ADHD-ul face multe lucruri dificile, este o superputere dacă o foloseşti pentru a construi o afacere. Practic, am descoperit că, dacă ai ADHD, ai cu 300% mai multe şanse să începi o afacere decât dacă nu ai.“
6. Alexandru Holicov, fondator şi CEO al Adservio
„O să lansăm un produs nou, LearnMate, care va fi un partener în învăţare pentru elevi, dar şi un partener pentru profesori. Am lansat deja un parteneriat cu Ministerul Educaţiei prin care testăm acest produs în România şi sperăm ca din septembrie să-l lansăm la o scară mai mare“.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR,
are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma
www.zf.ro/zf-it-generation
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













