LIVE: Eveniment lansare EY Attractiveness Survey Romania - O transmisiune ZF Partners Events

Pepinieră de unicorni

Autor: Ioana Niţă Postat la 14 februarie 2022 76 afişări

Ecosistemul local de start-up-uri tech a intrat în ceea ce s-ar putea numi etapa UiPath, adică o perioadă de creştere accelerată, atât a evaluărilor, cât şi a numărului de proiecte ce au câştigat încrederea investitorilor. Nu mai este doar o impresie, un sentiment că piaţa este în creştere, pentru că deja există mai multe rapoarte locale şi internaţionale care arată boom-ul înregistrat de industria de profil. Am putea alege doar două cifre care să ilustreze această evoluţie: 8,2 milioane euro - investiţiile totale în 2017, şi aproape 117 milioane euro în 2021.

Aceste date sunt rezultatul unei analize făcute recent de How to Web - Romanian Venture Report, ediţia a doua, care arată concret că ecosistemul de start-up-uri local se maturizează, atât numărul de investiţii, cât şi suma medie per tranzacţie fiind mai mari decât în anii trecuţi. Mai exact, valoarea finanţărilor primite anul trecut de start-up-urile locale de tehnologie s-a situat la peste 116,9 milioane euro, triplu faţă de 2020. Echipa How to Web a analizat 71 de tranzacţii realizate anul trecut în ecosistemul local de start-up-uri tech, însă per total pe piaţa de profil au fost făcute circa 130 de investiţii, conform Romanian Venture Report. „Am urmărit toate tranzacţiile care s-au întâmplat pe piaţă şi le-am analizat pe cele care au date publice. De exemplu, nu am inclus în analiză start-up-urile care au ridicat investiţii ale căror sume nu le ştim, dar puse la un loc şi acele tranzacţii nu ar fi avut un impact semnificativ în toată această analiză şi în progresul pe care îl arată aceasta. S-a depăşit această barieră de peste 100 de milioane de euro investite în start-up-urile româneşti într-o perioadă şi la scurt timp după ce UiPath a atins statutul de unicorn – noi nu am urmărit nicio tranzacţie care mai are legătură cu această excepţie, dar aparent precedentul creat ajută piaţa locală să se dezvolte în continuare pentru că vedem o nouă poveste de succes care pare să se contureze – povestea celor de la FintechOS”, a declarat în cadrul ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, Alexandru Agatinei, CEO al How to Web. În suma totală investită anul trecut în proiecte tech din România este inclusă şi runda de finanţare de tip serie B, de 51 de milioane de euro, ridicată de start-up-ul fintech local FintechOS, care candidează la titlul de unicorn.

De altfel, numărul finanţărilor cu valori mai mari, spre exemplu de peste un milion de euro per start-up, a crescut anul trecut, 18 din cele 71 de tranzacţii analizate de echipa How to Web, situându-se la acest nivel. „Sunt 18 investiţii care au depăşit pragul de un milion de euro şi ele reprezintă în totalul tranzacţiilor pe care le-am analizat pentru 2021 aproape 70% din suma totală investită, ceea ce arată că, deşi sunt încă diferenţe, rundele de finanţare şi mărimea lor încep să se apropie de standardele europene. Am făcut şi paralela aceasta spre finalul raportului – vedem cel puţin că este acelaşi trend de creştere, de dublare, triplare şi vedem că sumele încep să semene tot mai mult cu cele alocate rundelor la nivel european”, a subliniat el. Suma medie investită în start-up-urile locale a crescut cu peste 80%, de la 357.000 de euro în 2020, la 647.000 de euro în 2021, înregistrând un avans de 33% pentru investiţiile de tip pre-seed (sub 200.000 de euro), respectiv de 70% pentru rundele tip seed (între 200.000 de euro – 3 milioane de euro). Totodată, în 2021 s-au făcut foarte multe runde de investiţii de tip follow on (investiţii ulterioare primei runde), un semn că piaţa de profil se maturizează. Mai exact, 55% din tranzacţiile tip follow on au fost făcute la nivel seed, majoritatea cu capital românesc, însumând un total de 36,2 milioane de euro, sumă care reprezintă 31% din valoarea totală înregistrată în 2021 (incluzând runda de finanţare obţinută de FintechOS). Rezultatele analizei ecosistemului de start-up-uri tech din România se aliniază cu tendinţa generală de creştere de la nivelul întregii Europe, având în vedere că investiţiile în start-up-urile de tehnologie europene au înregistrat de asemenea o triplare faţă de nivelul anului 2020. „La nivelul Europei în 2021 suma totală ridicată de start-up-uri a fost de puţin peste 100 de miliarde de euro, în mai mult de 9.000 de tranzacţii, ceea ce reprezintă o dublare faţă de anul trecut. Sunt aproape 100 de noi start-up-uri tech care au atins statutul de unicorn anul trecut şi care sunt pornite din Europa. Deci cam aceasta este capacitatea ecosistemului de la nivel european. Vedem că odată creat precedentul şi odată încrederea arătată de către investitori în companiile pornite din România pare că UiPath nu va mai fi o excepţie sau nu o să mai dureze mult până când UiPath nu va mai fi singurul unicorn pornit din România în spaţiul acesta de tehnologie”, a punctat Alexandru Agatinei. Toate datele din raportul recent lansat de How to Web arată că ecosistemul de start-up-uri local se maturizează, atât numărul de investiţii, cât şi suma medie per tranzacţie, dar şi diversitatea tipurilor de runde de finanţare, fiind mult mai mari decât în anii trecuţi. „Dacă ne uităm la datele istorice pe care le-am urmărit şi pe care le-am raportat cel puţin în analiza de anul trecut – când am analizat datele din 2017 încoace şi am raportat 14 tranzacţii pentru 2017 şi un volum de 8 milioane de euro, putem să vedem cât de mult a evoluat într-adevăr spaţiul acesta”, a precizat CEO-ul How to Web. Proiectul How to Web a început sub formatul unei conferinţe dedicate startup-urilor din Europa de Est, iar în ultimul deceniu a susţinut scena regională de antreprenoriat şi inovaţie în domeniul tehnologiei şi a accelerat adoptarea culturii start-up prin diferite evenimente şi programe.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Update

1. Invitat: Mihai Drăgan, cofondator şi COO, Oveit – a dezvoltat platforma Streams.Live pentru live stream shopping

Ce e nou? Start-up-ul local se află acum în plin proces de închidere a unei noi runde de finanţare de tip bridge de la investitori din SUA şi România. Investiţia va ajuta start-up-ul să îşi mărească echipa şi să dezvolte în continuare platforma de live stream shopping numită Streams.Live. Până în prezent, investiţiile totale în platforma Streams.Live se ridică la circa 800.000 euro.

„Runda de investiţii urmează să se finalizeze în luna martie, când vom anunţa şi detaliile finale ale tranzacţiei – o parte a fost finalizată, iar o parte urmează să se finalizeze, deci continuăm în această direcţie. Ceea ce s-a finalizat, o mare parte din rundă, este de la investitori din SUA, dar ne-am gândit să permitem accesul şi unor investitori din ţară, cu sume mai mici, astfel încât să păstrăm oportunitatea şi pentru investitorii din România.”


2. Invitat: Alina Ştefan, CEO, Salarium - platformă software prin care angajaţii au posibilitatea de a primi un avans din salariu prin doar câteva clickuri pe telefonul mobil.

Ce e nou? Start-up-ul local fintech se află în prezent în curs de a lua o finanţare de 500.000 euro care să ajute echipa să dezvolte în continuare soluţia şi să atragă tot mai mulţi clienţi. Soluţia Salarium a fost lansată pe piaţă anul trecut în luna februarie, investiţia iniţială situându-se la 1 mil. lei.

„Noi am plecat la drum cu o investiţie de un milion de lei care nu doar că ne-a ajutat să dezvoltăm aplicaţia, dar ne-a şi susţinut toate eforturile şi toată creşterea anului trecut. Acum suntem în discuţii destul de avansate cu un jucător din sfera investiţiilor şi sperăm ca în primul trimestru să putem închide o rundă de finanţare. Ne dorim să închidem o rundă de 500.000 de euro, bani care ne vor ajuta în demersul nostru de creştere şi de dezvoltare a aplicaţiei spre o variantă din ce în ce mai mai bună şi uşor de folosit.”



Investor Watch

Invitat: Alexandru Agatinei, CEO, How to Web.

Record de investiţii în start-up-uri tech pe piaţa locală în 2021: 116,9 milioane euro

„Am urmărit toate tranzacţiile care s-au întâmplat pe piaţă şi le-am analizat pe cele care au date publice. De exemplu, nu am inclus în analiză start-up-urile care au ridicat investiţii ale căror sume nu le ştim, dar puse la un loc şi acele tranzacţii nu ar fi avut un impact semnificativ în toată această analiză şi în progresul pe care îl arată aceasta. S-a depăşit această barieră de peste 100 de milioane de euro investite în start-up-urile româneşti într-o perioadă şi la scurt timp după ce UiPath a atins statutul de unicorn – noi nu am urmărit nicio tranzacţie care mai are legătură cu această excepţie, dar aparent precedentul creat ajută piaţa locală să se dezvolte în continuare pentru că vedem o nouă poveste de succes care pare să se contureze - povestea celor de la FintechOS.”



Start-up Pitch

1. Invitat: Tommaso Guerra, cofondator şi CEO, Golee

Ce face? Start-up-ul italian a dezvoltat o platformă software pentru digitalizarea activităţilor din cadrul cluburilor sportive, iar acum vrea să obţină o investiţie de 300.000 euro de pe platforma locală de equity crowdfunding SeedBlink.com, campania făcând parte dintr-o rundă de finanţare de tip pre-serie A în valoare totală de 800.000 de euro. Până acum, start-up-ul a atras în total investiţii de 2 mil. euro.

„Vrem să ne consolidăm portofoliul de clienţi, mai exact, vrem să ajungem cât mai curând la 10.000 de cluburi ca şi clienţi.”


2. Invitat: Attila Okányi, country manager pentru merXu în România şi Ungaria.

Ce face? Start-up-ul polonez a dezvoltat un market place B2B dedicat companiilor din Europa Centrală şi de Est.

„Noi am înfiinţat compania merXu SRL în România în toamna anului trecut, când am angajat şi o echipă locală de vânzări. În România am ajuns la aproape 1.000 de companii înregistrate şi avem deja până în 10 vânzători. Deşi numărul IMM-urilor din România este cam acelaşi ca în Ungaria, adică tot în jur de 600 de IMM-uri există active în ambele ţări, totuşi în România am avut un trend mult mai abrupt de creştere, de înregistrare a companiilor în platformă, comparativ cu Ungaria.



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
unicorni,
ZF IT Generation,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.