Eforturi răsplătite: după o carieră de 20 de ani în tech, a obţinut un prim rol de managing director. Care e povestea lui Bogdan Hebean?

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 30 noiembrie 2022 664 afişări

După 20 de ani de experienţă în companii precum Orange România şi Nexans, Bogdan Hebean şi-a adăugat anul acesta în CV primul rol de Managing Director din cariera sa. Cu ce responsabilităţi vine la pachet  funcţia în cadrul Realworld Eastern Europe, companie axată pe dezvoltarea şi livrarea de soluţii de gestionare a mentenanţei şi de digitalizare?

„Rolul actual a venit cu mai multe responsabilităţi decât m-aş fi gândit. În ultimii 10 ani am fost implicat doar în zona de gestionare a relaţiilor cu partenerii externi şi cu clienţii, iar acum, pe lângă acest aspect, sunt foarte implicat în organizarea internă, în procesul de gestionare a echipelor, precum şi în zona de asigurare a echilibrului între acţionari şi angajaţi. Cred foarte mult în echipa de management pe care o avem în prezent şi consider că avem toate ingredientele să depăşim cu bine provocările externe”, a spus Bogdan Hebean, numit la începutul anului 2022 în fruntea companiei Realworld Eastern Europe, care dezvoltă şi livrează soluţii de gestionare a mentenanţei şi de digitalizare.

În prezent, în cadrul companiei cu afaceri de circa 3,2 mil. euro (peste 15,9 mil. lei) în 2021, în creştere cu 7% faţă de anul precedent, lucrează o echipă de 51 de angajaţi şi colaboratori, dar businessul are în continuare poziţii deschise, având ca obiectiv să ajungă la o echipă de 55 de angajaţi la finalul anului 2022. Când vine vorba de atributele unui bun lider, Bogdan Hebean consideră că printre acestea trebuie să se regăsească curajul şi interesul pentru binele comun. „La începutul lunii noiembrie am demarat un program de dezvoltare pentru viitorii lideri ai organizaţiei. Fiecare lider e diferit, însă cred că numitorul comun este faptul că trebuie să gândească pentru interesul comun. Un lider trebuie să ia decizii curajoase, să-şi asume riscuri şi mai ales să nu-i fie frică de eşec. Iar în acest moment consider că dispunem de o echipă de o calitate peste medie în interiorul companiei şi suntem foarte selectivi cu noii angajaţi.”

Despre propriile greşeli, Bogdan Hebean spune că „au fost multe”, dar nu şi grave, însă, tocmai din acest motiv, curajul nu trebuie să se piardă niciodată. „Nu îmi aduc acum aminte de anumite greşeli. Cu siguranţă că au existat, însă probabil că nu au fost atât de grave. Cred că la începutul carierei eram extrem de repezit şi de multe ori luam decizii în pripă. Chiar şi aşa însă, sfatul meu pentru cei tineri este să aibă încredere în ei şi să nu le fie frică de eşec.” De asemenea, ne-a împărtăşit faptul că unul dintre „secretele” lui este că încearcă pe cât de mult poate să prevină apariţia crizelor. „Lucrăm pe foarte multe fronturi şi suntem mereu atenţi la noile provocări ale clienţilor noştri. Energia cred că vine de la mediul de lucru, dar şi de la cultura organizaţională pe care o promovăm şi o susţinem.”

Un parcurs fără regrete

Cum a ajuns Bogdan Hebean la acest parcurs în IT? Acesta pare că nu are nicio legătură cu visurile din copilărie, când obişnuia să petreacă foarte mult timp cu bunicii din Ardeal: „Ţin minte că îmi doream să devin silvicultor, să-i ajut cu lemnele pe perioada anotimpului de iarnă. Am decis apoi să urmez un liceu de informatică şi să aprofundez zona telecomunicaţiilor. Şi se pare că visul din copilărie s-a stins pe parcurs”. 

A urmat a Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti, pe care a absolvit-o în 2004, şi, în acelaşi an, a început să lucreze ca inginer telecom, iar mai apoi, ca project manager pentru o firmă de telecomunicaţii, acesta fiind începutul parcursului profesional pe care şi l-a construit în ultimii aproape 18 ani. „Un punct de cotitură pentru cariera mea a fost în anul 2012, atunci când am decis să trec în zona de dezvoltare a afacerii pentru compania franceză Nexans. Am fost responsabil pentru deschiderea unei noi linii de business în Europa Centrală şi de Est. Iar în cei aproape şapte ani petrecuţi acolo am avut oportunitatea de a-mi dezvolta abilităţile de comunicare şi relaţionare şi, desigur, am învăţat foarte multe lucruri noi.”


Carte de vizită Bogdan Hebean

1. Este absolvent al Facultăţii de Electronică şi Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti;

2. Şi-a început cariera ca inginer telecom, urmând ca mai apoi să preia funcţia de project manager în cadrul companiei Orange România, unde a petrecut circa şase ani, timp în care a deţinut diverse poziţii în departamentul tehnic;

3. În 2012 a trecut la zona de dezvoltare a afacerii în cadrul companiei franceze Nexans – unul dintre cei mai mari producători de cablaje din lume, fiind responsabil pentru deschiderea unei noi linii de business în Europa Centrală şi de Est;

4. La începutul anului 2019 s-a alăturat echipei de management a Realworld Eastern Europe, iar din 2022 conduce compania din poziţia de managing director.


La începutul anului 2019 s-a alăturat echipei de management a Realworld Eastern Europe, iar din 2022 a preluat poziţia de managing director în cadrul REE. „Nu mi-am propus vreodată să îmi construiesc o carieră în domeniul IT. Cred că pur şi simplu m-am lăsat purtat de val şi viaţa m-a purtat până în acest punct. Îmi place foarte mult ceea ce fac şi nu regret niciun moment alegerile făcute în viaţă. De asemenea, aştept cu interes să văd ce urmează în continuare.” Acum, Bogdan Hebean îşi începe ziua în jurul orei 06:00 şi, pentru că vrea să fie cât mai implicat în viaţa copiiilor lui, primul obiectiv al zilei este să îi ducă pe aceştia la şcoală. „De cele mai multe ori, ajung la birou în jurul orei 08.00. Întâlnirile interne sunt de obicei fixate în prima parte a zilei, iar după-amiază sunt programate întâlniri de afaceri sau videoconferinţe. Negreşit, la ora 18:00 ajung să petrec timp cu familia. După ora 22:00, dacă bateriile nu sunt complet descărcate, deschid laptopul şi mai studiez trendurile industriei”, şi-a descris reprezentantul REE agenda zilnică.

Trei ani plini de provocări

Ultimii trei ani au reprezentat provocări continue pentru compania Realworld Eastern Europe, spune Bogdan Hebean. Astfel, dacă anul 2020 a fost marcat de pandemia de COVID, care a avut ecou şi în următorii doi ani, alături de principalele probleme şi provocări venite din criza sanitară, s-au adăugat războiul la graniţă şi criza energetică. „Bugetele clienţilor noştri au fost serios afectate de creşterea mare a cheltuielilor. Nu trebuie să uităm şi de inflaţia galopantă, care afectează atât clienţii din România, dar şi din restul Europei. Totuşi, credem că, prin soluţiile pe care le propune, Realworld Eastern Europe reuşeşte să optimizeze costurile clienţilor. Astfel, am reuşit să ne îndeplinim obiectivele de business propuse. Prefer să văd partea plină a paharului – orice criză este o oportunitate – şi să caut mereu soluţii noi pentru clienţii noştri.”

Portofoliul Realworld Eastern Europe acoperă domeniul transformării digitale, iar în prezent acesta este format din aproximativ zece clienţi, din care jumătate sunt activi în România. „Observăm că piaţa este foarte interesată de soluţii mai avansate de automatizare, care să consolideze iniţiativele deja începute. Pentru finalul anului în curs, ne-am propus securizarea proiectelor existente, care vor reprezenta fundaţia businessului pentru anul următor.” Realworld Eastern Europe este o companie fondată în 1998, parte a holdingului olandez Realworld Systems. Pe lângă România, Realworld Eastern Europe are contracte în Germania, Elveţia, Spania şi Irlanda. De asemenea, grupul Realworld Systems are birouri deschise în Ţările de Jos (Olanda), Marea Britanie, Germania, Africa de Sud, Australia şi Indonezia, iar recent a deschis şi o subsidiară în Ungaria. „Filiala din Ungaria a fost deschisă în parteneriat cu o firma locală. Acest lucru a permis o investiţie minimă de doar 100.000 de euro. În prezent, în noul birou există un singur angajat local, însă acesta beneficiază de tot sprijinul colegilor din România. Noua filială din Ungaria va funcţiona cu personal mixt, însă, pentru început, personalul va fi preponderent din România”, a spus Bogdan Hebean.

În ciuda noilor provocări globale, reprezentanţii companiei anticipează o creştere a cifrei de afaceri între 6% şi 20% la finalul anului în curs şi au ca obiectiv creşterea portofoliului de clienţi. „Deşi mai sunt doar şapte săptămâni, avem multe proiecte pe care trebuie să le închidem. Estimăm că cifra de afaceri se va situa undeva între 3,4 mil. euro (17 mil. lei) şi 3,8 mil. euro (19 mil. lei). Pe termen scurt ne-am propus să ne concentrăm spre soluţii din domeniul bancar. Avem multe discuţii începute şi credem că vom avea primele proiecte în primul trimestru din 2023. Totodată avem discuţii avansate cum mai multe companii implicate în zona de manufacturing, unde ne dorim să digitalizăm procesele de mentenanţă. Pe termen mediu şi lung avem în plan dezvoltarea şi scalarea diviziei interne de research şi development (R&D).”

Soluţii tehnologice la deficitul de personal

Vorbind de problemele pieţei, executivul spune că avem un deficit de forţă de muncă la nivelul întregii ţări, nu doar în industria IT. „Pe termen scurt vom fi nevoiţi, probabil, să apelăm la specialişti din afara graniţei. În momentul de faţă avem angajaţi din Polonia şi Croaţia (specialişti seniori). Pe termen mediu şi lung, consider că sistemul de învăţământ trebuie recalibrat”, este de părere Bogdan Hebean. El a menţionat că o altă soluţie la deficitul mare de forţă de muncă din industria tech sunt şi tehnologiile low-code şi no-code, care pot limita presiunea pusă pe jucătorii din sectorul IT, facilitând dezvoltarea de soluţii informatice cu personal mai puţin calificat. „Încurajez tinerii să facă cursuri IT, dar şi tinerii părinţi să înceapă să se uite spre şcoli şi cursuri de iniţiere în domeniul programării. Dacă aş putea schimba ceva la industria în care activez, acel lucru ar fi mentalitatea – mai ales cea din unele sectoare de activitate, precum cea din zona de manufacturing – asupra modului cum sunt privite tehnologiile IT. Încă nu înţelegem foarte bine beneficiile aduse de tehnologie şi sunt mulţi oameni cu putere de decizie care ezită să investească în soluţii digitale.” 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
angajati,
telecomunicatii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.