Efectul de domino

Postat la 19 decembrie 2006 1 afişăre

Intarziata de dezvoltator pentru a livra un produs sigur, lansarea noilor platforme de soft de la Microsoft a schimbat deja strategiile producatorilor de software si hardware.

Intarziata de dezvoltator pentru a livra un produs sigur, lansarea noilor platforme de soft de la Microsoft a schimbat deja strategiile producatorilor de software si hardware.

 

I just want to give you a flavour" era fraza cu care isi incepea discursul Chris Caposella acum trei luni la München, in fata jurnalistilor veniti sa ia prima data contact cu noile platforme software ce urmau sa fie lansate de Microsoft. De astfel de aroma au avut parte, mai nou, si utilizatorii de business din Romania, dupa lansarea oficiala de saptamana trecuta a versiunii specifice a noului sistem de operare Windows Vista.

Oficialul Microsoft - acum vicepresedinte al companiei, un italian la origini, plin de carisma, a fost "speech assistant" pentru Bill Gates, caruia i-a prelucrat mai mult de 350 de discursuri si prezentari Power Point. Prezentarea care i-a asigurat cele mai multe aplauze a fost probabil cea facuta pentru presedintele Microsoft cu ocazia lansarii Windows ‘98. La evenimentul de acum aproape 10 ani, ecranul calculatorului a devenit albastru - o "mica" eroare a sistemului. Zvonurile de atunci spuneau ca Gates l-ar fi concediat imediat dupa prezentare.

 

Acum, Microsoft a intarziat lansarea Vista - cea mai mare lansare de pana acum, dupa cum o caracteriza directorul local al companiei, Ovidiu Artopolescu - tocmai pentru a evita erorile. Chiar si prin faptul ca 95% din miliardul de calculatoare aflate in functiune astazi ruleaza pe sistemul de operare Windows e un indiciu despre nivelul de expunere a sistemului de operare in fata atacurilor. Acum, in interiorul platformei de securitate a Vista, numita Defender, se afla un ingredient romanesc. "Tot ce inseamna motor antivirus sau antispam in produsele Microsoft se bazeaza pe RAV", spune Radu Georgescu, proprietarul GeCAD, care a vandut integral acum cativa ani drepturile asupra antivirusului RAV. Intre Radu Georgescu si Microsoft, jocurile de securitate au fost jucate, iar din septembrie contractul de consultanta intre el si companie a expirat. Acum, romanul spune ca GeCAD va concura compania americana prin serviciul de e-mail Axigen, concurent al produsului similar de la Microsoft Exchange.

 

Despre lansarea Vista de la Bucuresti, directorul de marketing pentru Romania, Dan Bulucea, spune ca s-a vrut ca sistemul sa fie disponibil cat mai repede pe piata, pentru ca exista cerere din partea clientilor. Cu toate acestea, recunoaste ca acum nu e cea mai buna perioada de lansare. "Haideti sa fim sinceri. In niciun caz nu am incercat sa evitam perioada noiembrie-decembrie ca sa lansam ulterior. A fost vorba de nivelul de calitate a produsului", a declarat Bulucea pentru BUSINESS Magazin. "Echipele de dezvoltare au intarziat lansarea produsului pana cand produsul a fost in parametrii maximi de securitate, de functionare, de compatibilitate cu aplicatiile cunoscute", completeaza Tudor Galos, product manager in cadrul Microsoft Romania.

 

De altfel, compatibilitatea cu tot restul programelor software utilizate in prezent ramane in continuare pe ordinea de zi atat a Microsoft, cat si a furnizorilor de soft. Primii care au facut adaptarea au fost producatorii de solutii de securitate. BitDefender a si lansat versiuni care ruleaza pe noul sistem de operare, urmand ca anunturi similare sa faca toti producatorii de software.

 

Utilizatorii obisnuiti vor putea cumpara noile variante ale sistemului de operare incepand cu 30 ianuarie, a anuntat compania. Practic, versiunea de business este lan-sata in perioada concediilor de la sfarsitul anului calendaristic si fiscal, cand nu se prognozeaza mari achizitii in departamentul IT, iar cea pentru publicul larg exact dupa perioada cea mai buna pentru vanzatorii de calculatoare. Iar pentru acest segment de public predomina achizitia sistemului de operare preinstalat.

 

Trecerea la noul sistem de operare si la programele software pentru noua platforma se va face, evident, treptat. Analistii de la Gartner apreciaza ca doar in 2010 numarul calculatoarelor cu sistem de operare Vista il va depasi pe cel al calculatoarelor cu Windows XP. La nivel mondial, compania apreciaza ca va reusi sa vanda 90 de milioane de licente pana la sfarsitul anului viitor. De ce nu a lansat Microsoft mai intai versiunea pentru utilizatorii obisnuiti, ci cea pentru companii? Un posibil raspuns ar fi ca oricum companiile au nevoie de un timp mai mare pentru a adopta noile platforme software. Si aici nu este vorba de perioada aleasa pentru lansare, ci de faptul ca procesul decizional pentru o achizitie majora de software consuma timp. Mai mult, acesti utilizatori, care lucreaza cu date importante si cu programe software de business specifice, trebuie sa faca teste de compatibilitate intre programele cu care lucreaza si Vista. Cei de la Gartner apreciau ca timpul necesar pentru realizarea acestor teste variaza intre 12 si 18 luni.

 

Mai multe ramuri ale industriei IT se astepta ca lansarea primului nou sistem de operare Microsoft, dupa o pauza de cinci ani fara noutati din partea companiei din Redmond, sa determine modificari importante in rapoartele de vanzari sectoriale. Afectati vor fi in primul rand vanzatorii de hardware. Noul sistem de operare are cateva cerinte minime de sistem si nu va putea fi folosit pe calculatoarele mai vechi, cu putere modesta de procesare. Are Vista suficient sex-appeal pentru a determina o schimbare? Cei mai multi producatori cred ca da. "Cand un cumparator nou va vedea pe rafturi mai multe cutii fara a sti sa inteleaga specificatiile tehnice, va alege Vista, pentru ca arata mult mai bine, are un design reusit", spune Alecs Lagounenko, director de marketing al producatorului de placi grafice Nvidia pentru Rusia, zona statelor ex-sovietice si Europa de Est. Nvidia, care potrivit propriilor estimari vinde 60% din placile grafice din Romania, se asteapta ca pana la finalul anului sa vanda cateva mii de astfel de placi din varianta premium, versiuni care costa consumatorul final chiar si 500-600 de euro. Partial, bunul mers al vanzarilor este pus de oficialul Nvidia pe seama lansarii Vista.

 

Chiar daca in acest moment nu poate fi cumparata licenta pentru Windows, publicul se orienteaza deja spre calculatoare care sa se incadreze in cerintele de sistem ale Vista. Acesta este un simptom remarcat de RHS, distribuitor de componente si produse IT. Oficialii RHS isi explica stagnarea pietei de IT de anul acesta prin scaderea retailului, pe fondul restrictiilor BNR la creditele de consum, dar si prin intarzierea lansarii Vista, care a determinat consumatorul final sa amane luarea unei decizii pentru a-si face un upgrade sau a-si schimba calculatorul. "In 2007 sperantele sunt mari si eu personal estimez ca IT-ul va recupera descresterea din acest an", afirma Adrian Ciubaru, director de marketing al RHS. Totusi, la nivel global, Microsoft estimeaza ca pe 90% dintre calculatoare ar putea fi instalate versiuni ale noului sistem de operare. Cu o mentiune: nu toate vor putea si folosi interfata grafica Aero - practic, unul dintre argumentele pentru achizitia noii Vista, cu multiple posibilitati de vizualizare ale ferestrelor.

 

Integrarea in UE va avea efecte si asupra preturilor sistemului de operare. Practic, odata cu trecerea de la dolari la euro in listele de preturi, preturile vor creste in medie cu 30% pentru majoritatea produselor Microsoft. Portita de scapare a filialei locale, confruntata cu o rata a pirateriei software de 72%, vor fi versiunile in limba romana ce urmeaza sa fie lansate si ale caror preturi vor ramane scazute.

 

Directorul de marketing Dan Bulucea se arata increzator in faptul ca noul sistem va fi adoptat de un procent semnificativ dinte utilizatori: "Windows 95 si 98 erau gandite pentru acei ani, la fel si XP. Vista este pentru utilizatorii de astazi". Daca lansarea Vista va fi insa si un succes rapid, aceasta e alta poveste.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Efectul de domino
/business-hi-tech/efectul-de-domino-1007827
1007827
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.