CeBIT 2006 sau IT&C-ul viitorului

Postat la 14 martie 2006 1 afişăre

Sloganul comun al celor 6.200 de expozanti prezenti la editia de anul acesta a CeBIT, cel mai mare targ de IT&C din lume, pare sa fie "lasati vizitatorii sa vina la noi. Pentru ca nu o vor face oricum, ci cu gura cascata". De altfel, targul sta sub semnul uimirii: in tehnologie, nu exista limite.

Sloganul comun al celor 6.200 de expozanti prezenti la editia de anul acesta a CeBIT, cel mai mare targ de IT&C din lume, pare sa fie "lasati vizitatorii sa vina la noi. Pentru ca nu o vor face oricum, ci cu gura cascata". De altfel, targul sta sub semnul uimirii: in tehnologie, nu exista limite.

 

An de an, noutatile pe care marii producatori de electronice si IT ai lumii tin sa le etaleze la targul de primavara din orasul german Hanovra sunt subiect de discutie cel putin pentru o saptamana - atat cat tine CeBIT - pentru oamenii de afaceri, pasionatii de tehnologie sau simplii vizitatori. Iar la editia de anul acesta, un cuvant s-a aflat pe buzele tuturor: primul/ prima. La CeBIT a fost prezentat primul telefon dotat cu o camera video de 10 megapixeli - ati citit bine, nu e nici o greseala de tipar -, primul calculator cu un procesor cu o viteza de 5,6 GHz, primul televizor LCD cu diagonala de 80 de inci in varianta comerciala, primul computer ultramobil, iar lista e doar la primul lot de "nominalizari".

 

Si tot la CeBIT s-au trasat cateva dintre "trendurile" urmatoarei perioade: imbunatatirea tehnologiei Blu-Ray, succesorul DVD-ului, marirea vitezei de navigare pe dispozitivele mobile, transformarea VoIP in tehnologie fara fir (wireless) sau dezvoltarea de PC-uri care sa devina centrul universului digital. Blu-Ray si HD-DVD "promit" capacitati de stocare de 40 si 50 GB, adica de zece ori mai mari decat ale DVD-urilor actuale. Ca sa nu mai vorbim ca, in 2008, noile discuri vor putea depozita 200 GB de informatie digitala, adica de aproape de trei ori mai mult decat memoria unui desktop bun din zilele noastre. Pentru inceput insa, pretul unei unitati de scriere si al unui disc vor fi  prohibitive pentru publicul larg: 800 de euro, respectiv 20 de euro. O alta prioritate a industriei va fi aducerea programelor de televiziune pe telefonul mobil, iar Campionatul Mondial de fotbal din vara ar putea reprezenta "agatatoarea" ideala pentru promovarea acestui gen de servicii.

 

Tot in materie de tendinte, principiul "all in one", cu aplicabilitate mai ales in cazul echipamentelor de birou pentru printare, va "migra" si el inspre zona divertismentului digital: PC-ul va fi si combina audio, si DVD player, si punct de acces la Internet. Tendinta a fost sesizata inca de anul trecut si de catre distribuitorul de electronice si electrocasnice Altex, care a lansat pe piata Davio Media Center, un "all in one" in materie de IT.

 

Unul din punctele de atractie ale CeBIT a fost si minicomputerul cunoscut pana inainte de lansare sub numele de cod Origami. Proiectul poarta semnatura celei mai mari companii software din lume, Microsoft, care a colaborat la realizarea acestuia cu trei producatori de hardware cu traditie: ASUS, Founder si Samsung. Noul Ultra Mobile PC va avea greutatea de sub un kilogram si va fi o varianta intermediara intre laptop si palmtop. Costul estimat al noului gadget este cuprins intre 500 si 1.000 de euro.

 

Dincolo de sonoritatea performantelor tehnice, care este in fond utilitatea acestor gadget-uri ultraperformante care vor ridica la cote greu de imaginat acum cativa ani pretentiile consumatorilor din intreaga lume? Sunt cei zece megapixeli ai camerei foto instalate pe noul telefon Samsung cu adevarat necesari? Asta in conditiile in care restul telefoanelor cu camera au performante "foto" de 3-5 ori mai mici, iar aparatele digitale pentru amatori se apropie cu greu de nivelul noului Samsung SCH-B600. In opinia lui Simon Rhee, director Samsung Electronics Austria GmbH, in subordinea caruia intra zece state, inclusiv Romania, este incorect sa pui pro-blema in termeni de genul "de ce avem nevoie de atatea performante?".

 

"Important este sa produci o tehnologie ultraperformanta la un cost rezonabil pentru a putea fi acceptata de piata", spune Rhee. Abia ulterior, cand noul produs revolutionar va fi vandut unei mase critice de clienti, el va deveni standard. Aceeasi lege se aplica, de fapt, tuturor gadget-urilor cu performante tehnice iesite din comun.

 

Practic, CeBIT este un bun prilej pentru gigantii industriei sa faca spectacol, insa dincolo de placerea de a fi in "luminile rampei" targul german are si o dimensiune pragmatica, deloc neglijabila. Din cate spun organizatorii, din cei aproape jumatate de milion de vizitatori care vin in fiecare an la Hanovra, circa 80% sunt oameni de afaceri sau profesionisti care folosesc tehnologia ca instrument de lucru. Astfel, CeBIT este si un mare eveniment B2B, la care se semneaza contracte, se descopera noi furnizori sau se regandeste intreaga filosofie de lucru a unei companii, prin folosirea unor instrumente de lucru digitale. Acesta este si motivul pentru care o parte din companiile romanesti prezente la editia din 2006 a expozitiei nici nu si-au inchiriat stand, preferand o formula mai putin vizibila: au inchiriat un birou in incinta targului, unde reprezentanti ai companiei poarta discutii cu potentiali parteneri.

 

Exemplul distribuitorului roman de IT&C Flamingo International. La standul Romaniei din CeBIT, s-au prezentat anul acesta aproximativ 40 de companii, in special din industria software, printre acestea aflandu-se de acum "clasicii" GeCAD si Softwin. Compania lui Radu Georgescu a promovat divizia sa de callcenter Cvanatage, iar Softwin, producatorul antivirusului BitDefender, a fost reprezentat de ramura sa din Germania.

 

In afara de cele doua firme de soft, la standul Romaniei au mai fost prezenti Intouch - cu o solutie de info-chioscuri - si Condiment - producator de web-site-uri. CeBIT-ul de anul acesta s-a intins pe o suprafata de peste 310.000 de metri patrati - dimensiune aproximativ egala cu cea de anul trecut - pavilionul Romaniei reprezentand 0,09% din intreg spatiul expozitional. Chiar daca firmele romanesti au expus si in afara standului de tara (cazul companiei de software AROBS), este clar ca nu ele au fost vedetele targului, titlu adjudecat de producatorii traditionali de telefoane mobile, tehnica de calcul si software, dar si de furnizorii de servicii telecom si de Internet.

 

Nici despre producatorii de electronice nu s-ar putea spune ca au nimerit intr-un con de umbra, standul Panasonic fiind unul dintre "magnetii" care au atras valuri de vizitatori. Pe langa monstrii sacri IBM, Nokia, Samsung, SAP, Microsoft, T-Mobile, la editia de anul acesta a targului au luat parte si multi producatori cvasinecunoscuti, insa cu o oferta larga de electronice si produse IT; este vorba indeosebi de companii din state asiatice, precum Taiwan, Thailanda sau Hong Kong.

 

Daca sofisticarea dusa la extrem a fost "litera de lege" pentru majoritatea participantilor, au existat si cateva "exceptii" care au preferat simplitatea si utilitatea. Chiar langa standul Samsung - compania ale carei cele mai noi modele de telefoane mobile concureaza de la egal la egal cu aparatele profesioniste de filmat si fotografiat -  un producator cu un nume fara nici un soi de rezonanta printre romani promova telefoane mobile pentru persoane cu varste de peste 50 de ani. Pe scurt, este vorba despre un telefon cu functii extrem de simple, cu taste mari si cu ecran monocrom, "adaptat" acestei categorii de "consumatori". In acest caz, revolutia tehnologica este sinonima cu "slefuirea" variantelor primitive.

 

Cat de repede vor ajunge ultimele aparitii de la CeBIT si pe piata romaneasca? - a fost una dintre cele mai frecvente intrebari ale jurnalistilor romani prezenti la Hanovra. O parte dintre ele, chiar din cursul acestui an. De exemplul, telefonul cu camera de 10 megapixeli va fi disponibil pe piata locala din luna septembrie, potrivit lui Jae Cheon Park, director pentru Romania al Samsung Electronics. Despre pret nu se stie insa nimic. Pe piata asiatica telefonul-minune costa aproximativ 900 de dolari si este disponibil doar in retelele CDMA.

 

Multe noutati, multe produse revolutionare. Cate  vor trece insa testul pietei? Cate vor fi acceptate de consumatori si cate se vor dovedi fiabile la o utilizare de uzura? Autorii unui studiu despre tendintele de anul acesta, publicat pe site-ul oficial al targului - www.cebit.com - mai tempereaza din entuziasmul pasionatilor de tehnologie, facand urmatoarea observatie: "in fiecare an, producatorii de computere isi autoproclama pionieratul in dezvoltarea mai multor tehnologii, insa multi dintre ei dau rateuri". Chiar si in cazul unui esec, pentru cei mai pasionati dintre pasionati, simpla idee ca un producator a reusit sa creeze un prototip care arunca in aer standardele actuale ramane un motiv suficient de satisfactie. Iar in esenta, exact acesta este spiritul CeBIT.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CeBIT 2006 sau IT&C-ul viitorului
/business-hi-tech/cebit-2006-sau-it-c-ul-viitorului-976899
976899
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.