Căutând noul UiPath. Ce aşteptări au de la piaţa locală investitorii care au pariat, la începuturile businessului lui Daniel Dines, pe primul unicorn românesc

Autor: Ioana Niţă Postat la 30 mai 2021 3582 afişări

Cehii de la Credo Ventures, fondul de investiţii care a avut un fler excepţional în anul 2015, când a fost printre primele VC-uri care au investit în UiPath, se uită din nou la piaţa din România în căutarea de noi proiecte pe care să le ajute să se dezvolte la nivel global. Fondul ceh are circa 70 de milioane de euro pentru investiţii în start-up-urile din regiune, iar România este pe listă de aproape zece ani, Credo Ventures investind până acum 15 milioane de euro în proiecte locale sau fondate de români.

Acum suntem la al treilea fond al nostru – Credo III, care se ridică la 100 milioane de euro, iar până acum am investit circa o treime din această sumă totală. Deci căutăm noi investiţii, iar România este una dintre pieţele la care ne uităm. Suntem în discuţii cu mai multe start-up-uri din România şi ne-am uitat la sute de start-up-uri din România în ultimii ani – în unele am decis să nu investim, dar vedem că o duc bine, deci e posibil să fi şi ratat câteva oportunităţi din România, dar sperăm să nu ratăm următorul UiPath”, a spus Ondrej Bartos, managing partner Credo Ventures, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch. El a fondat Credo Ventures împreună cu Jan Habermann în 2010 la Praga (Cehia), motivul care a stat la baza înfiinţării fondului fiind faptul că exista talent şi potenţial în regiune, dar care nu beneficia de suficient capital.

„Am fondat Credo pentru că am crezut cu adevărat în talentul şi potenţialul Europei Centrale şi de Est. Am crezut că fondatorii din această regiune sunt capabili să facă lucruri măreţe şi am simţit că nu este destul capital de risc pentru CEE.”

În decursul celor zece ani Credo Ventures a făcut peste 60 de investiţii în regiune, din care 5-6 investiţii în România, prima fiind realizată în 2012 în Brainient, care a fost vândut apoi către Teads.

„Am început să vin în România, în Bucureşti şi Cluj în principal, prin 2007-2008. Am participat la conferinţe, mi-am creat o reţea de cunoştinţe, m-am uitat la mai multe start-up-uri, dar nu am investit până în 2012 – investiţia în Brainient. Dar încă de la început am simţit potenţialul, talentul şi pasiunea din România. Cred că fondatorii din România se numără printre cei mai ambiţioşi din regiune. Am simţit mereu pasiunea şi aspiraţiile pentru a face lucruri măreţe şi de aceea am continuat să vin în România şi abia aştept să revin fiindcă nu am mai fost din februarie 2020.”

Cel mai bun pariu pe care Credo Ventures l-a făcut până acum este UiPath, compania de origine românească care a ajuns la o evaluare de 34 mld. dolari şi care a reuşit să se listeze la Bursa de la New York. Fondul ceh s-a numărat printre primii investitori care au crezut în succesul pe care UiPath îl va avea, finanţând compania locală cu peste 7 milioane de euro pe parcursul mai multor runde de investiţii. Investiţiile s-au dovedit a fi un pariu de miliarde de dolari însă cum a început totul? Ondrej Bartos a spus că UiPath a fost cadoul de Crăciun primit în decembrie 2014, atunci când a aflat de companie de la Dan Lupu de la Earlybird.

„Am aflat de UiPath în decembrie 2014, când am primit un e-mail de la unul dintre prietenii mei din România – Dan Lupu de la EarlyBird: «Am un cadou de Crăciun pentru tine. Îţi voi prezenta un start-up cool de aici din Bucureşti». Era vorba de UiPath şi s-a dovedit a fi într-adevăr un cadou de Crăciun foarte frumos”, a povestit Ondrej Bartos din culisele investiţiei în actualul gigant UiPath. El a adăugat că prima dată a făcut cunoştinţă virtual cu Daniel Dines.

„Dan mi-a făcut cunoştinţă cu Daniel Dines, cu care am vorbit pentru prima dată pe Hangouts, deci virtual, în ianuarie 2015. În primul rând, cel mai puternic sentiment după primul call a fost că Daniel era foarte pasionat şi avea această viziune şi ambiţie de a face un business la nivel global. Era unul dintre fondatorii care nu se gândeau doar la România, la regiune sau la Europa, ci la nivel global.”

În cadrul primei discuţii, Daniel Dines i-a prezentat viziunea sa de a automatiza procese cu ajutorul software-ului şi i-a spus întreaga poveste a companiei care deja era activă de zece ani pe piaţă, însă nu pe această nişă de RPA (Robotic Process Automation).

„Daniel mi-a povestit de problemele avute în acei zece ani şi de călătoria spre UiPath, Robotic Process Automation – RPA, şi cred că încă după prima discuţie am ştiut că Daniel era o persoană cu care aş putea cu siguranţă să lucrez fiindcă a bifat atât de multe căsuţe – determinat, pasionat, ambiţios, competent. A fost suficient de interesant pentru mine pentru a vrea să aflu mai multe. Atunci RPA nu era o categorie, nu multă lume ştia de această tehnologie, aşa că a trebuit să ne uităm la piaţă şi la toată zona de transformare digitală şi am devenit foarte repede la rândul nostru pasionaţi de această tehnologie. Am crezut cu tărie că Daniel şi cu echipa lui, care atunci era formată din zece persoane, vor fi capabili să facă un business de succes. Am crezut că va fi succesul la această magnitudine de acum? Cred că nu. Cred că mă gândeam la cifre mai mici, dar s-au aliniat planetele şi totul a mers bine”, a subliniat Ondrej Bartos. El a crezut încă de la început că UiPath va avea succes, însă nu s-a gândit că va deveni un decacorn sau că va deveni o companie evaluată la 35 mld. dolari, dar a crezut că UiPath ar putea deveni un unicorn, o companie care să valoreze peste un miliard de dolari.

„Când a fost momentul în care am început să realizez că poate fi însă mai mult de atât? Cred că la finalul lui 2017, începutul lui 2018, când compania a crescut foarte rapid şi avea succes în construirea fundaţiei pentru o creştere şi mai mare. Un lucru pe care UiPath a reuşit să îl facă foarte bine a fost scalarea businessului şi în paralel să scaleze infrastructura pentru business. Au reuşit să angajeze foarte rapid specialişti de calibru şi să deschidă birouri internaţionale în mai multe locuri din lume în acelaşi timp. Când am văzut că echipa şi managementul UiPath au reuşit să facă aceste lucruri, atunci am început să cred că va fi un succes formidabil.”

UiPath, start-up-ul tech pornit într-un apartament din Bucureşti de Daniel Dines şi Marius Tîrcă, s-a listat la finalul lunii trecute pe Bursa din New York, cea mai puternică bursă din lume, marcând un moment istoric pentru industria de IT din România. Momentul listării UiPath a coincis şi cu aniversarea de zece ani a Credo Ventures.

„Credo a făcut prima investiţie într-un start-up din Cehia pe 21 aprilie 2011, care din coincidenţă a fost chiar cu zece ani înainte ca UiPath să devină o companie publică pe 21 aprilie 2021”, a punctat Ondrej Bartos.

În prezent, Credo Ventures are în portofoliu mai multe start-up-uri româneşti sau fondate de către români, în total realizând cinci investiţii în România până acum.

„Cea mai recentă investiţie în România este TypingDNA, în care am investit alături de Gradient care este unul dintre fondurile de investiţii ale Google şi GapMinder – VC din România. Înainte am investit de asemenea în DCS şi în Ezra, care este al doilea start-up al lui Emi Gal, cel care a creat Brainient. În total, am investit 15 milioane de dolari/euro, din care jumătate în UiPath în mai multe runde de finanţare şi restul în celelalte”, a menţionat el.



Start-up Pitch

1. Invitat: Doru Pelivan, CEO şi fondator eduKiwi

Ce face? Platformă online de cursuri experienţiale şi şcoală pentru cei care vor să predea cursuri online. Platforma a fost lansată oficial în 2019 şi cuprinde o serie de cursuri atât pe zona de business şi marketing, cât şi pe zona de dezvoltare personală.

„Noi suntem ca o casă de discuri însă în loc să ne ocupăm de artişti ne ocupăm de autori de cursuri online. 2019 a fost pentru noi ca un an de încălzire  în care ştiam deja ce potenţial are eduKiwi, îl pregăteam din 2018, iar în 2020 efectiv s-a văzut tot ceea ce am făcut negru pe alb. Iar în 2021 depăşim deja cifrele din 2020 - în ianuarie am avut o cifră de afaceri de 570.000 de lei, în februarie 550.000 de lei, iar în martie 900.000 de lei.”

Investor Watch

Invitat: Ondrej Bartos, managing partner Credo Venures - fond de investiţii din Cehia care s-a numărat printre primii investitori care au crezut în succesul pe care UiPath îl va avea, finanţând compania locală cu peste 7 milioane de euro pe parcursul mai multor runde de investiţii.

Investiţii în România: Credo Ventures are în portofoliu mai multe start-up-uri româneşti sau fondate de către români, în total realizând cinci investiţii în România, până acum în valoare de circa

15 mil. euro.

„Acum suntem la al treilea fond al nostru - Credo III, care se ridică la 100 de milioane de euro, iar până acum am investit circa o treime din această sumă totală. Deci căutăm noi investiţii, iar România este una dintre pieţele la care ne uităm. Suntem în discuţii cu mai multe start-up-uri din România şi ne-am uitat la sute de start-up-uri din România în ultimii ani - în unele am decis să nu investim, dar vedem că o duc bine, deci e posibil să fi şi ratat câteva oportunităţi din România, dar sperăm să nu ratăm următorul UiPath.”

Start-up Update

1. Invitat: Mihai Bocai, cofondator şi CEO al ProductLead – companie locală CARE A DEZVOLTAT o platformă software pentru eficientizarea proceselor de MARKETING ALE UNUI brand

Ce e nou? Start-up-ul vrea să ajungă până la finalul acestui an la venituri recurente lunare de circa 60.000-70.000 de euro, de aprox. 2-3 ori mai mari decât anul trecut, în condiţiile în care compania va accelera achiziţia de clienţi la nivel internaţional cu ajutorul ultimei finanţări atrase, în valoare de 600.000 de euro. Până acum, start-up-ul s-a dezvoltat din resurse proprii şi cu ajutorul unei prime investiţii de 120.000 de euro.

„Abia acum începem să mergem pe un drum în care dezvoltarea se bazează numai pe investiţii. Practic, noi ne-am dezvoltat până în acest moment pe baza veniturilor operaţionale - venituri generate de acest produs. Produsul generează deja venituri, avem o serie de clienţi care ne aduc venit, şi care a fost suficient până în acest moment. Aşadar, până în aprilie anul acesta ne-am bazat pe veniturile noastre, plus investiţia de tip seed pe care am primit-o de la Sparking Capital, care s-a ridicat la 120.000 de euro.”


2. Invitat: Alex Mălureanu, cofondator şi CMO Ascendia - producător local de software educational

Ce e nou? Compania va adăuga în Livresq, o platformă pentru crearea de lecţii digitale şi educaţie interactivă care nu necesită cunoştinţe de programare, o tehnologie Microsoft care permite transformarea textului în voce.

„Pentru noi este extrem de important să ţinem Livresq la zi. Datorită acestui lucru, o dată la două săptămâni lansăm noi funcţionalităţi, pe principiul - ce feedback avem din piaţă, hai să încorporăm acest feed-back. În curând, în 2-3 săptămâni, vom lansa tehnologia text to speech (TTS) pe Livresq, accesată de la Microsoft. Această tehnologie le dă voce asistenţilor educaţionali pe care noi îi avem în Livresq.



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Top 10 cele mai căutate joburi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.