Antreprenoriatul ca sport extrem care dă dependenţă

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 septembrie 2025 97 afişări

Antreprenoriatul ca sport extrem care dă dependenţă

2025 este un an complicat care continuă linia începută in 2020, odată cu declanşarea crizei sanitare, spune Bogdan Florea, CEO şi cofondator al Connections, furnizor de tehnologie specializat în transformarea digitală a afacerilor. Compania, listată la Bursa de Valori Bucureşti, a încheiat 2024 cu venituri totale de 106 milioane lei şi o marjă brută de 10%, iar pentru acest an vizează o creştere de 20% a veniturilor, o marjă brută de 12,4% şi una netă de 9%.

 

Lipsa predictibilităţii fiscale, turbulenţele economice locale şi globale, deplasări neaşteptate de plăci tectonice geopolitice la nivel planetar, prevalenţa inteligenţei artificiale în trenduri, toate conturează un context oscilant”, declară Bogdan Florea. El spune că în piaţa de IT predomină un interes constant pentru inteligenţa artificială şi integrarea ei în sistemele digitale tradiţionale. Securitatea cibernetică devine un imperativ la nivelul organizaţiilor, publice şi private. Atacurile sunt din ce în ce mai sofisticate, iar dacă vorbim de infrastructuri critice, acolo lucrurile sunt din ce în ce mai complexe.

Analiza extinsă a volumelor foarte mari de date, crearea de corelaţii şi utilizarea modelelor predefinite, precum şi îmbunătăţirea/actualizarea lor, toate sunt piese de puzzle dintr-un viitor în care digitalul ne va ajuta să trăim mai bine.

„Într-o perioadă dominată de a patra revoluţie industrială, care schimbă fundamental modul în care trăim şi lucrăm, Connections oferă companiilor-client instrumentele digitale avansate necesare pentru a-şi optimiza şi îmbunătăţi semnificativ activitatea”, afirmă antreprenorul. Compania combină tehnologii de ultimă generaţie precum inteligenţa artificială, automatizarea proceselor (RPA), analiza avansată a volumelor mari de date şi securitatea cibernetică cu expertiza umană, facilitând astfel tranziţia companiilor către un viitor în care sinergia între om şi maşină este esenţială pentru competitivitate şi succes.

„Connections ajută clienţii să-şi eficientizeze procesele de business şi să implementeze soluţii digitale inovatoare, susţinându-i în călătoria lor către industria 5.0, o nouă etapă a revoluţiei industriale caracterizată prin echilibrul între puterea creativă a oamenilor şi capacitatea de execuţie a tehnologiei”, susţine Bogdan Florea. Compania românească de tehnologie specializată în transformarea digitală a afacerilor a fost fondată în 2005 şi listată la Bursa de Valori Bucureşti în 2021 (simbol bursier: CC). Listarea pe piaţa AeRo a fost un pas strategic, marcând angajamentul companiei pentru creştere transparentă, sustenabilă şi scalare internaţională, povesteşte reprezentantul Connections. De-a lungul celor 20 de ani, compania s-a dezvoltat în pieţele din Europa Centrală şi de Est, precum şi în Orientul Mijlociu, UK şi SUA.

„După 20 de ani de activitate, Connections a devenit lider de piaţă în transformarea digitală. Am evoluat spre proiectarea şi implementarea de infrastructuri digitale extrem de complexe şi cu impact extins în rândul actorilor sociali – persoane fizice şi companii. Această orientare ne-a pus în faţa unor proiecte integrate emblematice pentru România. Noua etapă în care am intrat ne-a adus creştere, expunere şi responsabilităţi corespunzătoare”, adaugă Bogdan Florea.


BIO

1. Bogdan Florea este fondator şi co-CEO al Connections.

2. Anterior, a lucrat ca inginer software şi manager de proiecte la Motorola/Freescale Semiconductor între
2001 şi 2007, concentrându-se pe dezvoltarea de sisteme software integrate şi coordonarea proiectelor tehnice complexe.

3. Este şi vicepreşedinte în boardul ANIS (Asociaţia Naţională pentru Industria Software şi Servicii), unde contribuie la dezvoltarea strategiei pentru industria IT.

4. Are o diplomă de inginer obţinută la Politehnica din Bucureşti şi un MBA de la Vienna University of Economics and Business, completându-şi formarea cu o certificare PMP de la Project Management Institute.


Tot el povesteşte că afacerea Connections a început din dorinţa de a experimenta pasiunea şi emoţia actului antreprenorial. „Am fost întotdeauna pasionat de a crea valoare adăugată şi de a genera echipe solide. Mi-a plăcut să construiesc şi trebuie să recunosc că obsesia construcţiei a fost mai mereu prioritizată faţă de randamentul financiar al momentului”, admite antreprenorul. A început acest parcurs cu servicii de suport IT, a migrat la software şi tehnologii avansate şi a construit echipe şi soluţii cu care se mândreşte, după cum spune chiar el, şi peste ani. „Investiţia cea mai importantă au fost oamenii. Avem şi acum colegi care au cel puţin 10 ani în companie. Pentru mine, acest lucru este, poate, succesul major al vieţii mele profesionale.”

Reprezentantul Connections spune că a trecut prin momente complicate dar şi prin victorii dulci. „A fost un carusel care mi-a hrănit din plin nevoia de adrenalină şi m-a făcut dependent de cel mai provocator sport extrem: antreprenoriatul. Cred că extinderea internaţională, în Bulgaria şi Serbia, primul contract cu o companie multinaţională de top, listarea la bursă şi vânzarea diviziei de Business Process Outsourcing (BPO) sunt bornele esenţiale”, povesteşte anteprenorul. La fel cum implementarea serviciului de schimbare a furnizorului de energie de la ANRE şi automatizarea proceselor de business în zece bănci din cele 20-25 din sistemul bancar au poziţionat compania ca lider al transformării digitale în România şi în regiune.

Un pas esenţial în evoluţia companiei a fost listarea pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti în 2021, o decizie care a deschis accesul la capital pentru proiecte strategice şi a consolidat guvernanţa corporativă. Listarea a oferit nu doar o metodă alternativă de finanţare, ci şi o validare a viziunii pe termen lung.

Tot în linie cu strategia de optimizare şi concentrare a businessului, în 2025 Connections a finalizat vânzarea diviziei de Back Office Services către IGT Solutions. Această mutare face parte din procesul companiei de repoziţionare către segmente cu valoare adăugată mai mare, precum AI, cybersecurity şi software development, şi le permite să se concentreze pe creşterea capabilităţilor proprii în aceste arii.

 

Un ecosiStem vibrant

Migrarea către cloud computing, aplicaţii de tip SaaS, utilizarea automatizărilor pe baza de roboţi software dar şi adopţia inteligenţei artificiale, o cultură antreprenorială de tip tech, cu evoluţii în zona de start-up, un ecosistem vibrant de huburi de inovare, creşterea educaţiei digitale a cetăţenilor şi acceptarea deschisă şi generoasă a ultimelor tehnologii – fie că este vorba de terminale mobile sau aplicaţii software complexe, sunt elemente benefice care marchează ultimii 10 ani de tehnologia informaţiei în România, descrie Bogdan Florea evoluţia pieţei.

Ce lipseşte? „O asociaţie puternică a companiilor de tehnologie locale, cu acţionariat românesc, care să susţină misiunea inovatoare a acestora şi să favorizeze dezvoltarea locală în detrimentul migrării în alte ţări – US, UK; o implicare integrată a instituţiilor statului român care să permită interoperabilitatea reală a sistemelor IT; o strategie naţională coerentă care să ne permită să recuperăm decalajul faţă de Polonia, de exemplu, în ceea ce priveşte leadshipul tehnologic regional”, punctează antreprenorul.

 

The best is yet to come

2024 a fost un an marcat de frământări şi turbulenţe locale şi globale, în care Connections a implementat măsuri curajoase atât în zona tehnică cât şi în cea operaţională şi de guvernanţă corporativă, spune Bogdan Florea. „Efectele pozitive ale acestor schimbări s-au simţit în cifrele anului 2024 şi le vedem şi în 2025, prin prisma rezultatelor şi a sinergiilor interne între echipe. «The best is yet to come» şi 2025 va arăta, sperăm, acest lucru.”

Compania a încheiat 2024 cu venituri totale de 106 milioane lei şi o marjă brută de 10%, peste estimările bugetate şi în creştere faţă de 2023, iar profitul brut s-a situat aproape de nivelul estimat. Pentru 2025, compania vizează o creştere de 20% a veniturilor, o marjă brută de 12,4% şi una netă de 9%, construite pe o strategie de scalare disciplinată, extinderea portofoliului enterprise şi dezvoltarea accelerată a produselor proprii în zonele de AI, automatizare şi cybersecurity. „Strategia acestui an are în vedere scalarea segmentelor profitabile, controlul riguros al costurilor şi dezvoltarea de produse proprii. În plus, noua identitate de brand (#TechHumanityForward) reflectă nu doar o direcţie creativă, ci o viziune de business în care tehnologia este creată pentru oameni, cu impact real în societate”, conchide Bogdan Florea.   



De vorbă cu Bogdan Florea, CEO, Connections

Care sunt planurile pe care le ai pentru viitorul apropiat? Ce înseamnă pipe-line de oportunităţi pentru următorii doi ani?

Începând cu 2025, Connections îşi concentrează atenţia pe trei direcţii strategice cu impact major: inteligenţa artificială, securitatea cibernetică şi analiza volumelor mari de date. Recent, am realizat un pas important prin vânzarea diviziei de Business Process Outsourcing (BPO), ceea ce ne permite să ne focalizăm resursele şi energia pe tehnologiile de vârf.

Spaţiul nostru de lucru natural va fi reprezentat de proiectele mari de infrastructuri critice, atât în zona publică, cât şi în mediul privat. Acolo ne dorim să aducem valoare prin expertiză şi inovaţie.

Pipeline-ul pentru următorii doi ani include oportunităţi majore generate din două direcţii: pe de o parte, digitalizarea accelerată a instituţiilor publice, iar pe de altă parte, nevoia companiilor private de a-şi eficientiza procesele de business prin adoptarea emerging technologies. Ne aşteptăm ca aceste tendinţe să se consolideze, iar Connections este pregătită să fie un partener de încredere în materializarea lor.

Ce planuri de investiţii aveţi? Care este cea mai recentă investiţie şi ce anume a vizat?

Urmează o perioadă complicată în plan local şi regional, nu este exclusă o recesiune şi o rearanjare geostrategică. În acest context, evaluăm cu atenţie investiţiile şi prioritizăm dezvoltarea companiei prin creşterea nivelului de competenţe interne. Cu alte cuvinte, vom investi în oameni, în expertiză, în certificări şi parteneriate.

În măsura în care există sinergii tehnice puternice, vizăm achiziţii de companii complementare tehnic sau atractive strategic din punct de vedere al pieţelor în care activează.

Care este strategia de optimizare a resuselor interne şi control al costurilor?

Tehnologia ca furnizare de servicii este o provocare. Corelarea pipeline-ului de proiecte şi oportunităţi cu disponibilitatea resurselor, gestiunea furnizorilor şi managementul suportului postimplementare sunt provocări care trebuie gestionate în funcţie de specificul pieţei, al clienţilor şi al companiei despre care vorbim.

În Connections, procesul de optimizare şi guvernanţă internă este un exerciţiu incremental, perpetuu şi gândit pentru a răspunde la schimbări. Ne dorim să transpunem, în timp, în Connections, concepte precum Team of Teams Leadership, care să ofere un grad ridicat de adaptabilitate şi rezilienţă organizaţiei. Pe scurt, optimizarea resurselor la Connections este un proces continuu, centrat pe flexibilitate şi eficienţă, susţinut de modele de leadership inovatoare care ne permit să gestionăm riguros costurile şi să ne adaptăm rapid schimbărilor din piaţă.

Care sunt principalele oportunităţi şi dificultăţi ale prezentului?

În orice criză exista o oportunitate. Criza locală a momentului – deficit excesiv şi perspectiva de recesiune – corelată cu cea globală – redefinierea paradigmei lumii aşa cum o ştim din perspectiva geopolitică – oferă posibilităţi infinte de dezvoltare. Secretul succesului este perseverenţa şi inovaţia, adoptarea tehnologiilor emergente şi o abordare generoasă şi deschisă a viitorului şi a schimbării.

Este piaţa internă aliniată la tendinţele internaţionale din industria IT?

Da, considerăm că România este deschisă la inovaţie tehnologică. Un avantaj, ironic, este lipsa unei infrastructuri consolidate deja existente, lucru care conduce la un apetit enorm pentru instrumente de ultimă generaţie dar şi la spaţiu de manevră extins. Această situaţie creează un spaţiu amplu pentru dezvoltarea unui ecosistem digital avansat, construit practic de la zero, cu potenţial important de creştere şi transformare.

Dacă ai putea să te întorci în timp, ai face ceva diferit?

După 20 de ani, este normal să spui că unele lucruri ar fi trebuit să fie tratate diferit. Totuşi, întrebarea este, dacă le-am fi făcut altfel, unde am fi ajuns? Am fi fost tot aici? Am fi evoluat mai bine, mai rău, în cu totul altă direcţie? Cred cu tărie că fiecare om urmează un drum iniţiatic, şi că, departe de a avea o traiectorie deterministică, este suma evenimentelor prin care a trecut (pe lângă cărţile citite şi prietenii pe care îi are). Aşadar, am fi putut să facem altfel multe lucruri, la momentul respectiv, dar, privind retrospectiv, nu aş schimba nimic. Poate doar ritmul internalizării experienţelor prin care am trecut ar fi trebuit mărit.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.