AI-ul care te ghidează prin labirintul juridic
Victor Buju, cofondator, Lawren AI: „Am învăţat AI-ul legile cele mai relevante. Vrem să ne apropiem de acurateţea unui răspuns care, spre deosebire de modelele mari (Large Language Models – LLM – n.red.), să se inspire direct din legislaţie. Deci tu, ca utilizator, când începi să discuţi şi întrebi «ce drepturi am eu în calitate de salariat?», să nu îţi spună doar un context larg cum face un model mare, ci să-ţi spună, uite, conform articolului 54 din Codul muncii, litera B, şi acolo când spune şi articolul, tu să poţi da click şi să te ducă pe Monitorul Oficial pe varianta în vigoare.” Descris ca un Waze pentru legislaţie, start-up-ul Lawren AI ţinteşte o acurateţe sporită pentru „avocatul său digital” şi pregăteşte expansiunea în Republica Moldova. După ce a atras organic o bază de 8.000 de utilizatori activi şi o investiţie de peste 300.000 de euro, platforma este dezvoltată pe trei direcţii strategice: o soluţie gratuită pentru cetăţeni, una B2B pentru industrii reglementate şi un concept pentru analiza impactului legislativ.
Ideea s-a născut dintr-o nevoie reală, observată de fondatori în activitatea lor de avocaţi. „Ne-am dat seama că oamenii sunt foarte iliteraţi şi blocaţi în faţa labirintului juridic şi cam în acelaşi timp apăruseră şi modelele generative de AI. Şi ne-am dat seama că avem Waze, avem diverse alte aplicaţii pe care le folosim să ne ghideze în lume, dar aplicaţii juridice pragmatice nu prea avem, aşa că ne-am decis cu nişte programatori foarte talentaţi să începem să explorăm teritoriu acesta”, a povestit Victor Buju, cofondator al Lawren AI, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Principalul diferenţiator al platformei şi obiectivul echipei în ultimul an a fost dezvoltarea unui sistem care să ofere răspunsuri precise, cu surse verificabile, pentru a combate riscul de „halucinaţii” specific modelelor lingvistice mari de AI.
„Am învăţat AI-ul legile cele mai relevante. Vrem să ne apropiem de acurateţia unui răspuns care, spre deosebire de modelele mari (Large Language Models – LLM – n.red.), să se inspire direct din legislaţie. Deci tu, ca utilizator, când începi să discuţi şi întrebi <<ce drepturi am eu în calitate de salariat?>>, să nu îţi spună doar un context larg cum face un model mare, ci să-ţi spună, uite, conform articolului 54 din Codul muncii, litera B, şi acolo când spune şi articolul, tu să poţi da click şi să te ducă pe Monitorul Oficial pe varianta în vigoare”, a explicat el.
Noua versiune a chatbotului Lawren va aduce această funcţionalitate în prim-plan. „Cea mai mare transformare pe care o va aduce versiunea a doua este legată de faptul că utilizatorul va putea să dea click pe sursa informaţiei, care este un site oficial – aşa se înţelege exact de unde a extras Lawren informaţia şi nu există dubii cu privire la halucinare”, a subliniat Buju. În plus, în lunile următoare ar putea fi integrată şi o funcţionalitate ce va permite utilizatorilor să fotografieze documente, precum o amendă, pentru a primi o primă analiză şi paşii de urmat.
Planul de business al Lawren AI este structurat pe trei piloni. „Primul pilon este să ajutăm oamenii să navigheze puţin complicatele ape ale legislaţiei şi să le oferim acces la chatbot cetăţenilor de rând, cu titlu gratuit. Pilonul al doilea este să dezvoltăm un produs care să fie scalat şi pentru uzul unor entităţi mai complexe, cum ar fi businessuri mai mari care sunt supuse unui regim reglementat, iar în paralel cu legiuitorul, să vedem dacă putem face o analiză a impactului unor propuneri legislative”, a detaliat cofondatorul Lawren AI. Platforma a atras deja un public divers, o surpriză fiind numărul mare de funcţionari publici. „Spre surpriza noastră, deducem că aproximativ jumătate din utilizatorii noştri recurenţi sunt funcţionari publici care se bazează pe Lawren mai bine decât pe modelele mari (LLM – n.red.), să spunem, tocmai pentru că are o specificitate a răspunsului”, a menţionat el. Printre cele mai frecvente întrebări adresate chatbotului se numără cele din domeniul fiscal şi cele legate de insolvenţă.

Odată cu lansarea versiunii a doua, start-up-ul va introduce şi un model de monetizare. „Vom oferi în continuare şansa oamenilor de a se inspira şi a înţelege cel puţin problema juridică cu care se confruntă, dar de la un număr de întrebări încolo sau de la un grad de complexitate care să aibă în vedere şi citirea de documente, procesarea lor şi probabil redactarea de documente, va trebui să facem o formulă de monetizare minimală care să ne acopere costurile operaţionale”, a punctat Buju. Pe zona B2B, start-up-ul a semnat deja contracte cu companii din domeniul energiei pentru a antrena modele specifice pe legislaţia complexă şi tehnică din acest sector.
Dezvoltarea de până acum a fost susţinută de o investiţie de peste 300.000 de euro. „Au fost fonduri proprii în primă fază şi apoi am avut un prieten angel investor care a intrat şi el în companie şi ne susţine în continuare”, a precizat el, adăugând că deşi orice start-up are nevoie de investiţii, în acest moment nu este o urgenţă.
Planurile de viitor includ o expansiune internaţională rapidă. „Versiunea a doua se va lansa concomitent şi în Republica Moldova. Suntem în discuţii avansate cu nişte case de avocatură şi din Ungaria şi din Bulgaria şi, spre surpriza mea, din India şi Australia, care şi-ar dori să facem o formulă de francizare a Lawren”, a dezvăluit cofondatorul Lawren AI. Obiectivul său personal pentru România este de a atinge 100.000 de utilizatori activi, însă prioritatea rămâne calitatea produsului: „Indiferent de îndeplinirea sau nu a ţintei, prioritatea zero cu care ne confruntăm este acurateţia răspunsurilor pe care le dă. Dacă reuşim să rezolvăm problema asta extrem de dificilă, celelalte probleme sunt probleme antreprenoriale simple, la care vom găsi răspunsuri.”
Rubrica Start-up Pitch
1. Invitat: Victor Buju, cofondator al Lawren AI
Ce face? A dezvoltat un „avocat digital“ sub forma unui chatbot bazat pe inteligenţă artificială – un Waze pentru legislaţie.
„Ne-am dat seama că oamenii sunt foarte iliteraţi şi blocaţi în faţa labirintului juridic şi cam în acelaşi timp apăruseră şi modelele generative de AI. Şi ne-am dat seama că avem Waze, avem diverse alte aplicaţii pe care le folosim să ne ghideze în lume, dar aplicaţii juridice pragmatice nu prea avem, aşa că ne-am decis cu nişte programatori foarte talentaţi să începem să explorăm teritoriu acesta.“
2. Invitat: Andreea Chirilă, cofondatoare a Runa AI Stylist
Ce face? A dezvoltat o soluţie B2B de styling personalizat pentru magazinele online de fashion şi beauty.
„Intenţionăm cât de curând să luăm o investiţie de tip SAFE, de 500.000 de euro. Cea mai mare parte a investiţiei va fi în echipă pentru că este nevoie cu adevărat de resursă umană pentru a dezvolta lucrurile cât mai rapid şi a ajunge la cât mai mulţi clienţi.“
3. Invitat: Denis Sandu, cofondator al ShareAI
Ce face? Construieşte o reţea descentralizată de putere de calcul.
„Mai simplu, pentru toată lumea, ShareAI este un «Airbnb pentru dispozitive» atunci când nu sunt folosite. Aceste dispozitive pot fi calculatoare performante sau servere. Descrierea puţin mai lungă este că facem o reţea descentralizată în care conectăm dispozitivele, atunci când nu sunt folosite, cu companii care au nevoie de putere de calcul“.
4. Invitaţi: Valentin Krancevik şi Irinel Nicoară, fondatori ai Valori Nutriţionale
Ce fac? Au dezvoltat o platformă pentru calcularea automată a valorilor nutriţionale şi digitalizarea meniurilor din restaurante.
Valentin Krancevik: „Ne aşteptăm să avem peste 3.500 de clienţi la sfârşitul anului, doar în România. Asta şi ca urmare a faptului că am semnat un parteneriat cu un mare distribuitor din România, pentru care am făcut un meniu digital personalizat. Ne interesează foarte mult nişa aceasta, pentru că distribuitorii din HoReCa ating mai multe restaurante decât putem noi.”
Irinel Nicoară: „O să introducem în curând un asistent bazat pe inteligenţă artificială care ajută şi mai mult utilizatorul să ia o decizie, printr-un limbaj nativ. Îi spui că doreşti să mănânci o supă sub 300 de calorii şi el să-ţi sugereze cele mai bune opţiuni din meniul acelui restaurant. Vom avea, de asemenea, şi un jurnal alimentar la un moment dat, pe lângă acel asistent AI, şi în felul ăsta cred că o să fim foarte relevanţi pentru clienţi.”
5. Invitat: Gabriel Avramescu, cofondator şi CTO al Awakeness.ai
Ce face? A dezvoltat o platformă care ajută angajaţii din companii să fie mai bine pregătiţi să răspundă când se confruntă cu diverse tipuri de atacuri cibernetice.
„Ca venituri targetăm undeva la 150.000 euro ARR, practic venit recurent, sau să ajungem la 100 de clienţi din diverse zone. Dacă aceştia sunt din zona enterprise, evident, e mult mai uşor să atingem acest obiectiv.“
6. Invitat: Daniel Trohin, cofondator şi CEO al Renter
Ce face? A dezvoltat un serviciu de închiriere de biciclete electrice cu mentenanţă inclusă pentru flotele de curieri.
„Obiectivul pe care îl avem cu noua finanţarea de 300.000 de euro este să ajungem la un milion de euro venit anual recurent la finalul anului sau la începutul anului viitor. Asta înseamnă
450 de biciclete închiriate. Şi mai departe vrem să continuăm să creştem, pentru că anul viitor, pe la final de an, ţintim să mai tragem o rundă de investiţii mai mare, probabil de la fonduri de investiţii.”
Rubrica Start-up Update
Invitat: Adrian Florea, fondator, SoNexy – reţeaua socială pentru învăţare
Ce e nou? Start-up-ul românesc se pregăteşte pentru o nouă etapă de creştere, având ca obiectiv atragerea unei finanţări de 2 milioane de euro pentru a accelera dezvoltarea şi pentru a-şi îndeplini viziunea de a deveni principala platformă de învăţare socială din Europa.
„Am depăşit investiţii de 500.000 de euro şi majoritatea banilor sunt nu doar de la prima rundă de investiţii la care au participat angel investors, ci sunt banii pe care îi alocă holdingul din care facem parte, Trend Consult.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.200 de ediţii ale ZF IT Generation.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












