Un fenomen numit aparthotel

Postat la 26 martie 2007 3748 afişări

Candva simple adaposturi pentru calatorii osteniti, hotelurile sufera astazi de personalitate multipla: numarul de stele nu mai spune nimic, important este daca hotelul in cauza este boutique, de designer, condo, cu proprietate fractionata sau inchiriere extinsa.

Intr-o lume in care mobilitatea este cuvantul cheie, iar cariera ajunge sa te poarte prin cele mai indepartate colturi ale lumii, castigatorii lozului cel mare ar trebui sa fie fara niciun dubiu marii jucatori din industria hoteliera. Cu toate acestea agitatia din ultimii ani de pe aceasta piata da de inteles ca hotelierii nu se odihnesc la soare, in timp ce profiturile cresc de la sine.

In incercarea de a raspunde nevoilor cator mai multi dintre turisti, noi specii hibride de hoteluri iau nastere in fiecare zi. De la condohotel, la timeshare pana la aparthotel, confuzia europenilor, neobisnuiti cu aceste gaselnite ale americanilor, creste pe masura ce toate aceste concepte de succes pe continentul american iau cu asalt mai traditionala Europa.

Ideea din spatele lor porneste dintr-o radacina comuna: notiunea de confort in calatorie/deplasare

si-a schimbat esential definitia in ultimele decenii. Daca in urma cu 50 de ani a fi departe de casa, intr-un hotel cochet, era culmea sofisticarii, turistii de astazi nu vor sa simta in niciun moment ca si-au parasit resedinta. De aici a pornit ideea proprietatii fractionate, astfel incat oaspetii sa isi poata cumpara o bucatica din hotel, transformandu-se astfel din invitati in proprietari cu acte in regula si o investitie imobiliara in plus in portofoliu. Pentru cei care considera ca o asemenea investitie nu renteaza, din cauza ca nu intentioneaza sa petreaca suficient timp in "casa lor departe de casa", s-a inventat conceptul de condohotel. Acesta le permite proprietarilor sa-si rezerve camera pentru sine o perioada de timp determinata, iar in restul timpului sa o inchirieze altor turisti, impartind egal castigurile cu hotelierul.

Insa nu toata lumea calatoreste mereu catre aceleasi destinatii. Intotdeauna vor exista acei turisti care fie ca vor sa schimbe mereu peisajul, fie din ratiuni de serviciu calatoresc mult, dar de fiecare data in alta directie. Iar pe acestia, oricat s-ar stradui un hotel sa ii faca sa se simta ca acasa, sentimentul ca sunt doar invitati intr-o camera oarecare nu ii paraseste decat odata cu cheia, la receptie. Pentru ei industria hoteliera a inventat aparthotelul.

Incrucisare de spatii locative

In 1974, Jack DeBoer deschidea in Wichita, Kansas, primul hotel din lantul Residence Inn, care inaugura conceptul de aparthotel. Ideea a prins atat de bine, incat pana in 1987 grupul Marriott s-a aratat interesat de a cumpara intregul lant, iar astazi in Statele Unite sunt peste 240.000 de unitati de acest tip. Aparthotelul inseamna de fapt o incrucisare intre un apartament de inchiriat si un hotel. Complexul de apartamente este gestionat de un lant hotelier si face rezervari in acelasi mod in care o face un hotel obisnuit, practicand insa un discount semnificativ pentru sejururile mai lungi de 5 sau 7 zile. Cuvantul cheie care descrie conceptul este flexibilitatea. Perioada sederii poate fi de la cateva zile pana la cateva luni sau chiar ani, asta cu atat mai mult cu cat in locul unei camere rigide de hotel oaspetii au la dispozitie un apartament cu toate dotarile, la un pret uneori mai mic decat cel de pe piata imobiliara. In plus acestia pot opta pentru a-si face singuri menajul sau a incredinta aceasta sarcina personalului hotelului.

Succesul de care s-a bucurat acest concept se datoreaza in special dezvoltarii turismului de business si investitiei semnificativ mai reduse fata de un hotel obisnuit. Costurile dezvoltarii si construirii unui aparthotel sunt mult mai mici, deoarece acestea sunt cladiri mult mai putin pretentioase, fara lobby-uri impresionante sau barurile si restaurantele care inghit de obicei o mare parte din bugetul alocat construirii unui hotel normal. Si din punct de vedere imobiliar investitia este una mai accesibila si mai usor de amortizat, deoarece locatia nu trebuie sa fie neaparat una de prima mana, foarte scumpa, ci poate fi si semicentrala, atata vreme cat este una pitoreasca si accesibila.

Apartament sau Apart-Hotel?

In Romania trendul aparthotelurilor nu a avut nevoie de introducere. Acesta s-a nascut in mod firesc in piata, pornind insa de la alte premise decat in Occident. Intr-o tara in care piata imobiliara se invarte in jurul cumpararii de terenuri si imobile, piata inchirierilor a fost intotdeauna sora vitrega, iar proprietatile de calitate o "rara avis". Investitorii din piata imobiliara, in asteptarea momentului oportun pentru a vinde, au inceput sa-si inchirieze proprietatile, insa in scurt timp au descoperit ca pentru a-si proteja si conserva cat mai bine proprietatea este mai avantajos sa inchiriezi pe termen scurt decat pe termen lung. Astfel a aparut fenomenul apartamentelor de inchiriat in regim hotelier care si acum domina piata. Diferenta dintre acestea si un aparthotel consta in faptul ca sunt initiative individuale, promovate tot prin intermediul agentiilor imobiliare sau a Internetului, si nu se afla sub umbrela unui brand hotelier cunoscut. Deocamdata, in Romania, singurul aparthotel este CentreVille, insa au fost deja anuntate si alte asemenea proiecte. Spaniolii de la Hercesa vor transforma fostul Hotel Cismigiu intr-un aparthotel, iar AnaHotels va construi un aparthotel de 70 de camere in imediata apropiere a hotelului Hilton.

Daca unele voci sustin ca piata romaneasca de apartamente in regim hotelier este aproape de saturatie, cifrele par a contrazice aceasta parere, in conditiile in care Anglia, o piata inca la inceput, numara acum 3.400 de unitati de acest tip. "La ora actuala exista in Rom?nia circa 260 de unitati tip aparthotel functionale, din care aproximativ?210 se regasesc in Bucuresti", spune Oana Taraze, associate managing director al agentiei imobiliare Eurohouse. "Insa ne asteptam ca in urmatorii trei-patru ani, odata cu dezvoltarea turismului de afaceri, care?in ultimii 10 ani a reprezentat un procent de?60-70% din incasarile totale ale industriei de profil,?numarul acestora sa creasca cu?circa 10-15%?fata de?stocul existent in prezent."

Insa pana la inaugurarea noilor proiecte, piata ramane in mainile companiilor mici si mijlocii care inchiriaza apartamente in diferite zone ale Capitalei. "Proiectele de aparthoteluri, initiate de marile companii hoteliere, vor avea succes, dar nu vor exclude aparthotelurile companiilor mai mici, deoarece preturile celor din urma vor face diferenta", explica Isabela Duma, reprezentata companiei Prima Apartments, atuul pe care se bazeaza odata ce nu vor mai fi singuri pe piata. "Desigur, in categoria concurentilor intra si micii investitori, cu cate un singur apartament de inchiriat, care sunt in numar destul de mare pe piata romaneasca, dar care nu pot concura cu o companie care este acreditata in acest sens si care furnizeaza servicii profesioniste", explica Duma.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
fenomen,
numit,
aparthotel
/arta-si-societate/lifestyle/un-fenomen-numit-aparthotel-4073710
4073710
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.