Dati-mi o calauza

Postat la 10 februarie 2009 16 afişări

Au aparut afaceri dedicate calatorilor ce tin neaparat sa descopere partile ascunse ale oraselor. Cu ghizi localnici - oameni care stiu cel mai bine ce cauta turistii satui de locurile vazute deja si de ceea ce le arata pliantele.

 

Parisul este faimos pentru gastronomie si delicatese, Berlinul pentru viata de noapte agitata, iar Londra pentru peisajul cultural contemporan. Sunt insa multi cei care s-au intors de la Paris dezamagiti de mancare sau de la Londra dezorientati de oras. Pe piata turistica mondiala s-a dezvoltat insa o noua nisa, cea a ghizilor “insider”, care prezinta fata ascunsa si greu accesibila a marilor orase. E vorba despre companii sau ghizi individuali, cunoscatori in detaliu ai orasului respectiv, care conduc calatorii pe drumuri stiute doar de localnici si in locuri unde numai initiatii au acces. 

 

La Madrid, acesti ghizi pot aranja o vizita privata a muzeului Prado, in Berlin iti ofera turul cluburilor de noapte, la Londra te conduc pe urmele lui Jack Spintecatorul, iar la Paris iti arata boutique-uri si braserii dosite prin cartiere. Orice, numai nu clisee turistice: cum se spune, notiunea de turist s-a demodat, a venit vremea calatorilor.

 

BUSINESS Magazin a discutat in exclusivitate cu cativa dintre ghizii “insider” ai marilor orase - o afacere care-i vizeaza pe cei atrasi de locurile ignorate de destinatiile clasice. Toti spun ca astfel de afaceri sunt rezistente la criza si ca numarul turistilor din orase ca Londra sau Paris nu va scadea semnificativ.

 

David Tucker este proprietarul London Walks, cea mai veche companie de trasee urbane din lume. Fondata in anii ’60 de un australian, Keith Baverstock, satul de banalitatea traseelor turistice din Londra, London Walks a fost preluata de Tucker in 1990. “Detin un doctorat in Charles Dickens la University of London, am predat cativa ani si apoi am fost editor de stiri la Worldwide Television News pentru aproape 20 de ani. La London Walks m-am alaturat ca ghid part-time in 1980 si apoi am preluat compania”, povesteste Tucker.

 

Proprietarul London Walks spune ca, in cazul sau, clientii “nu sunt turistii, ci calatorii” - o diferenta subtila, dar semnificativa: “Cu alte cuvinte, cei ce vin la noi sunt independenti, spre deosebire de tipul care calatoreste cu autocarul. Iar independentii vin pe tot parcursul anului. In plus, sunt foarte multi localnici care participa la tururi, aproximativ 40% din total”. London Walks se lauda cu peste 400 de tururi diferite, inclusiv la Oxford, Stonehenge, Cambrige sau Bath. Iar zonele si domeniile incluse sunt la fel de diferite. “Organizam orice, de la turul la Old Hampstead Village (o zona rezidentiala faimoasa pentru viata artistica, dar si pentru vilele luxoase, n.red.), traseul puburilor, traseul fantomelor, tururi ale muzeelor si galeriilor si pana la Londra subterana. Si intotdeauna adaugam tururi noi. Unul dintre scopurile noastre este sa reflectam pluralitatea orasului, sa facem dreptate atat bogatiilor istorice, cat si celor contemporane”, spune proprietarul, care subliniaza ca turul cel mai bine vandut este cel care ii duce pe calatori pe urmele lui Jack Spintecatorul. Pretul porneste de la 7 lire si difera in functie de locurile alese si durata.

 

“Aproximativ 250.000 de oameni participa in fiecare an la London Walks. Iar afacerea nu a fost afectata de criza datorita pretului accesibil care este rezistent la recesiune”, declara David Tucker.

 

London Walks are 75 de colaboratori care provin din toata lumea (Irlanda, Scotia, Statele Unite, Canada, China, Ungaria). “Toti ghizii sunt pasionati de Londra, sunt foarte conectati la evenimente si au hobby-uri dintre cele mai variate. De exemplu, unul dintre cei mai buni ghizi este o actrita pasionata de fizica atomica.” Tucker spune ca exista chiar un grup numit FOLW (de la Friends of London Walks), care il tine la curent cu ceea ce este nou. “Functioneaza la fel ca o sursa pentru un jurnalist”, conchide Tucker.

 

Dincoace de Canalul Manecii, unul dintre cele mai populare tururi din Paris, care prezinta orasul secret, este cel organizat de Heather Stimmler-Hall din 2004. Heather, nascuta in Philadelphia, a ajuns la Paris in ultimul an de facultate pentru a studia si a lucrat ca jurnalist de turism pentru editia digitala a revistei Elle din Paris. “Am renuntat pentru ca simteam ca pierdeam contactul cu adevaratii calatori. Initial organizam tururi pentru o companie importanta, dar nu-mi placea sa ghidez grupuri mari, asa ca am pus bazele companiei proprii prin care pot organiza tururi private.”

 

Heather spune ca in Paris piata tururilor “insider” este foarte aglomerata: “Sunt mii de companii care organizeaza orice tur iti poti inchipui, dar in acelasi timp sunt foarte multi turisti cu gusturi diferite. Aproape toti clientii mei sunt americani si canadieni, de obicei turisti care au vizitat Parisul de mai multe ori si care cauta experiente noi”.

Aflati in continuare ce puteti vizita in marile orase europene

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
calatori,
ghizi turistici,
turism
/arta-si-societate/lifestyle/dati-mi-o-calauza-3892533
3892533
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.