Clientii luxului

Postat la 21 noiembrie 2006 2 afişări

V-ati gandit vreodata, cand ati trecut pe langa un magazin de lux, de ce e gol? De ce pe Avenue Montaigne din Paris sau Fifth Avenue din New York, unde sunt puzderie de reprezentante ale marilor branduri, rar vezi un cumparator?

V-ati gandit vreodata, cand ati trecut pe langa un magazin de lux, de ce e gol? De ce pe Avenue Montaigne din Paris sau Fifth Avenue din New York, unde sunt puzderie de reprezentante ale marilor branduri, rar vezi un cumparator?

 

Managerii magazinelor high-end din capitalele modei spun ca, de fapt, sunt foarte ocupati. Se pare ca angajatii trebuie sa gaseasca produse pentru clientii care au prea multe de facut ca sa mai ajunga la magazinul preferat, de care ii pot desparti chiar si mii de kilometri. De exemplu, la reprezentantele Sonya Rykiel, 50% dintre produse sunt vandute in afara magazinului. Iar Internetul nu este neaparat inclus in ecuatie. Adesea, angajatii de la Rykiel trimit pachete cu noile aparitii, haine despre care ei cred ca vor completa garderoba clientilor fideli. In caz ca este vorba despre persoane foarte importante, exista angajati care calatoresc pana in orasul unde se afla respectivii clienti si le prezinta acestora creatiile de lux, astfel incat VIP-ul sa nu fie nevoit sa puna piciorul in magazin. Managerii spun ca nici macar nu si-au cunoscut unii dintre clientii fideli. De asemenea, magazinele de lux organizeaza intalniri speciale pentru VIP-uri si clienti influenti, care pot influenta moda strazii - primii ce au parte de noile colectii. La "Billion Dollar Babes", un eveniment cu vanzare de doua zile, organizat in mai multe orase din Statele Unite, au acces doar 600 de clienti cu statut special. Spectacolul este total. Un DJ mixeaza piese in voga, invitatii ciocnesc sampanie de lux, make-up artistii de la Giorgio Armani fac minuni, timp in care clientele trec in revista pantofii de la Jimmy Choo sau creatii ale duo-ului de australieni Sass & Blide, de pilda. Cumparatoarele au mers atat de departe, incat isi trimit chiar CV-urile pentru a fi acceptate la acest eveniment.

 

In Romania, magazinele care vand veritabile produse de lux pot fi numarate pe degete. Totusi, piata luxului este in continua crestere, astfel ca in fiecare zi oamenii de afaceri mai achizitioneaza un ceas de zeci de mii de euro sau un costum din casmir fin.  Reprezentantii magazinului Escada Margaretha-Ley din Bucuresti spun ca aproximativ 50% din vanzari sunt realizate catre clienti fi-deli care in fiecare luna, cand sunt aduse piese noi, cumpara cateva articole. "Noi trebuie sa cunoastem preferintele fiecarui client care cumpara frecvent din magazin. De fiecare data cand apare ceva nou, potrivit cu gusturile unui client fidel, produsul respectiv este rezervat, iar clientul este anuntat", sustine un reprezentant al magazinului. O haina de blana de la Escada poate ajunge la 463 de milioane de lei vechi, iar cine isi doreste o pereche de jeansi care sa poarte logoul exclusivist trebuie sa pregateasca pana la 80 de milioane de lei vechi. Magazinele de moda nu sunt singurele care imagineaza tehnici noi pentru atragerea clientilor amatori de lux. "Noi vindem emotii, pentru ca produsele sunt rodul creatiei individuale, au fost realizate bucata cu bucata", spune Adrian Stoican de la magazinele Helvetansa. Firma de orologerie romano-elvetiana a fost fondata in 1994 si are in portofoliu marci precum Vacheron Constantin, Piaget sau Cartier. Stoican spune ca fiecare ceas din magazin are o istorie proprie, legata de traditia de sute de ani a casei care l-a creat, iar pasionatilor de ceasuri le place sa auda tocmai acea poveste.

 

Totusi, momentele cu adevarat specta-culoase, care diferentiaza vanzarea unui produs de lux de cea obisnuita, sunt evenimentele speciale. Stoican spune ca maximum cinci evenimente pe an sunt suficiente. "In urma cu doi ani am inchiriat Trenul Regal pentru 30 de invitati speciali. Noua ne place sa spunem ca la masa am avut opt feluri de mancare, patru tipuri de ceasuri si patru create de bucatari", spune Stoican, care isi aminteste ca invitatii au fost asezati la masa, au fost serviti cu aperitive, dupa care patru dintre angajatii firmei au venit cu platouri pe care erau prezentate ceasurile.

 

Blancpain, cea mai veche manufactura de ceasuri din lume, s-a remarcat, la randul sau, prin conceptul evenimentelor organizate pentru clientii fideli. De curand, firma a organizat in Rusia, pentru 31 de pasionati de orologerie, o intalnire cu campionul mondial la sah Vladimir Kramnik. Cunoscuta fiind aplecarea rusilor pentru lux si sah, organizatorii au gandit un simultan cu cel mai bun ju-cator al lumii. Cu toate ca acesta a fost imposibil de invins, sase dintre meciuri s-au incheiat la egalitate, reusita care a creat confortul psihic necesar pentru cei chemati acolo sa asocieze placerea sahului cu aceea de a poseda ceasuri de lux.

 

Magazinul Phylosophy de pe Calea Vic-toriei, care detine exclusivitatea pentru brandul Armani Casa, divizia de mobila a casei de moda italiene, pune la randul sau accent pe tehnica de vanzare. Irina Androne, designer la Phylosophy, spune ca niciun client nu pleaca din magazin fara sa cunoasca toate brandurile si fara sa auda povestea acestora: "Clientul este consiliat, i se pun intrebari despre cum traieste si despre cum isi doreste sa arate casa, i se prezinta tot felul de cataloage si variante de proiectare". Clientul isi poate face o idee despre cum va arata prototipul imaginat de designeri din imaginile tridimensionale in care este conceput proiectul, realizate asemenea prezentarilor de la marile proiecte rezidentiale. "Nu facem nici o schita fara sa mergem la client acasa si fara sa masuram personal cotele", sustine Irina Androne, care spune ca dupa ce comanda este trimisa in Italia, poate dura pana la doua luni pana cand mobila este finalizata. Androne afirma ca un apartament de doua camere mobilat exclusiv cu produse Armani Casa poate costa intre 30.000 si 70.000 de euro. "La fiecare sase luni facem o inspectie a mobilei pentru a ne asigura ca este in cea mai buna forma", spune designerul de la Phylosophy. Pentru o casa mobilata cu articole "de firma", vesela trebuie aleasa si ea in concordanta cu acestea. Magazinul My House din Dorobanti aduce din 2002 in Romania produse fine din portelan. Sanda Dorobantu, directorul magazinului, spune ca exista foar-te multi clienti care vin insotiti de designer pentru a-si alege vesela potrivita cu restul casei. Insa o noua tehnica ce a prins foarte bine in Vest isi face tot mai mult loc printre amatorii de portelan de lux. "Un mare procent din vanzari se realizeaza cu ajutorul lis-telor de casatorie, care sunt preferate pentru ca sunt mult mai comode", spune ea. "Conceptul este simplu. Mirii trebuie sa faca un fel de «wish list» cu obiectele pe care si le doresc, sa o expedieze magazinului si sa-si anunte invitatii de existenta ei, iar acestora din urma nu le ramane decat sa bifeze in dreptul unui cadou", spune Dorobantu.

 

Magazinul vinde creatii ale marilor producatori de portelan, precum Rosenthal, Christofle sau Lalique. Rosenthal, de exemplu, a facut istorie pe piata portelanului de lux timp de peste 125 de ani si a accesorizat dineurile date de casele regale ale lumii, saloanele de la Ritz din Paris sau Four Seasons din New York. Un serviciu de la casa Versace, realizat din portelan Rosenthal cu 22 de piese, farfurii de supa, desert, de baza, sosiera, salatiera, platou si o supiera ajunge in medie la 2.860 de euro. 

 

Pana la urma nici nu e de mirare ca magazinele sunt goale, iar accesul este limitat la adevaratii amatori de lux. Atmosfera din magazinele exclusiviste trebuie sa ii faca pe cei ce aspira sa fie membri ai elitei sa simta ca traiesc chiar ei povestea brandului pe care il aleg.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Clientii luxului
/arta-si-societate/clientii-luxului-1007534
1007534
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.