Despre escapism

Postat la 22 martie 2010 139 afişări

Va simtiti deprimati, obositi, stresati si vreti sa va destindeti cu o carte, sa uitati de necazuri, sa scapati putin de realitate. Si va intindeti catre cel mai recent roman al lui Paul Auster, “Un om in intuneric”. Puneti-l repede jos si luati altceva in schimb, album de calatorii sau o carte usoara.

Desi este despre escapism, romanul lui Paul Auster, ca toate cartile sale de altfel, te solicita, te provoaca si te oboseste, cu toata satisfactia intelectuala a lecturii. August Brill este insomniac (boala noului mileniu, mai ales de la inceputurile crizei) si este tintuit la pat de un accident de masina. Dar orice asemanare cu eroul din "Fereastra din spate" se opreste aici, deoarece Brill nu incearca sa previna o crima, ci se lupta cu consecintele ei - logodnicul nepoatei sale a fost asasinat, astfel incat cei doi se inchid in casa si se uita continuu la filme, pentru a nu se mai gandi la trecut, prezent sau viitor. Iar noaptea, in timp ce Katya, nepoata sa, cade intr-un somn chinuit, Brill il inventeaza pe Brick (nume cu rezonanta de Tennessee Williams), un american modern care cand se trezeste din somn se pomeneste in toiul unui nou razboi civil. Iar misiunea lui, atribuita de Brill este sa-l opreasca pe cel care a creat aceasta realitate infioratoare.

Daca pare complicat si trist, asa si este. In "Nebunii in Brooklyn", romanul anterior al lui Auster, personajele, pe langa probleme si depresii, au o vitalitate distincta, care ii ajuta in lupta cu dificultatile. Eroii acestui roman nu mai au la dispozitie decat escapismul (Katya cu filmele si Brill cu aventurile lui Brick), care reprezinta o ultima zvacnire inainte de a capitula.

Nu e deci o lectura de plaja, dar un efect secundar ar fi o incurajare a cititorului, pentru ca exista mereu oameni cu probleme infinit mai mari decat ale noastre.

Paul Auster "Un om in intuneric", Editura Polirom, Iasi, 2010

Aparitii noi:

  • Inapoi In copilarie

    Scriitorul si jurnalistul Frédéric Beigbeder, autorul bestsellerului "Dragostea dureaza trei ani", porneste de la o scena reala povestea din "Un roman francez", publicat la editura Pandora M - arestarea sa preventiva la Paris pentru posesie de droguri. Dupa doua nopti in inchisoare, a doua noapte petrecuta chiar intr-o celula medievala din Palatul Justitiei, Beigbeder, alaturi de prietenul sau, scriitorul Simon Liberati, sunt eliberati. In cele doua zile, din lipsa de activitati (nu dispune nici de carti, nici de televizor), scriitorul gaseste o cale facila de eliberare din prezent si se intoarce in copilarie. Dar asta nu inseamna ca retraieste un basm, ci din contra. Iar evadarea continua chiar si dupa eliberare, cand se intoarce pe plaiurile natale pentru a se redescoperi.

    Frédéric Beigbeder "Un roman francez", Editura Pandora M, Bucuresti, 2010

  • Goana dupa vise
  • Dupa modelul "ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa se indeplineasca", Michel Lacroix, profesor de filozofie si scriitor, face in lucrarea "Sa ai un ideal" un studiu asupra unei controverse filozofice si psihologice: sunt idealurile distructive sau binefacatoare? In cele treisprezece capitole, Lacroix analizeaza notiunea de ideal, care de multe ori presupune un angajament total, dar pe de alta parte poate da nastere si unor atitudini totalitare. Cu alte cuvinte, isi pune cititorul in fata

    unei intrebari simple: trebuie sa ai un ideal pentru a fi fericit? Si il avertizeaza ca imediat ce vrei sa raspunda la intrebare, lucrurile se complica.

    Michel Lacroix "Sa ai un ideal", Editura Trei, Bucuresti, 2009

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/carte/despre-escapism-5760180
5760180
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.