Maşinile conectate se vor transforma în maşini de făcut bani

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 28 septembrie 2016 803 afişări

Maşinile conectate se vor transforma în maşini de făcut bani

Un studiu recent al companiei Gartner previzionează că numărul maşinilor conectate aflate în circulaţie va ajunge în 2020 la 250 de milioane, iar apetitul în creştere pentru conectarea cât mai multor dispozitive confirmă previziunile. Dar conectivitate înseamnă, înainte de toate, trafic de date, iar marii operatori au început deja lupta pentru cota de piaţă.

Trebuie să începem cu o scurtă explicaţie: conceptul de maşină conectată se referă la maşinile care sunt dotate cu dispozitive precum bluetooth, receptor wi-fi şi de reţele precum 3G sau 4G. Astfel, maşinile conectate sunt maşinile care fac parte din universul Internet of Things, în care toate dispozitivele sunt legate şi pot comunica între ele.

În următorii trei ani, maşinile conectate vor ajunge la o rată de adopţie similară cu cea a sistemului GPS; în acel moment, sistemul metric folosit în mod uzual se va transforma din ARPU (average revenue per user - venit mediu pe utilizator) în ARPC (average revenue per car - venit mediu pe maşină). Luând piaţa americană de smartphone-uri ca punct de referinţă, putem observa că veniturile nu mai sunt la nivelul anilor precedenţi: vânzările de terminale au înregistrat o scădere de 6,5% în 2015 faţă de 2014; în Europa scăderea a fost chiar mai accentuată, de 10,8%.

Această tendinţă se datorează unui cumul de factori, cei mai importanţi fiind saturarea pieţei şi instabilitatea economică. În vreme ce schimbarea telefonului pentru unul mai nou a ieşit de pe lista de priorităţi, alte dispozitive conectate par să aducă venituri tot mai mari operatorilor. Chris Antlitz, analist în cadrul firmei de cercetare de piaţă în domeniul tehnologiei TBR, spune: „Vedem că piaţa pe care activează marii operatori este saturată, aşa că aceştia încearcă să pătrundă în zona IoT“. Şi acest lucru pare să le reuşească: AT&T a depăşit un miliard de dolari în venituri doar din zona IoT, în vreme ce Verizon a generat venituri de 690 de milioane de dolari pe acelaşi segment.

Câteva cifre care merită amintite sunt legate de trafic: potrivit Cisco Visual Networking Index 2016, traficul global de date mobile a crescut cu 74% faţă de anul trecut, ajungând la peste 3,7 exabiţi pe lună - un exabit înseamnă un miliard de gigabiţi. În ultimii zece ani, consumul de date a crescut de 4.000 de ori – iar asta explică apetitul în creştere al operatorilor pentru a aborda noi pieţe.

Conectivitatea maşinilor este importantă şi din punct de vedere tehnic: cele mai multe maşini au în jur de 150 de microprocesoare ce formează subsistemele folosite pentru a rula diferite comenzi. O mare parte dintre acestea ar putea însă dispărea în momentul în care maşina ar fi conectată la un sistem online - ceva similar, dacă vreţi, modului în care funcţionează laptopurile Chromebook. Acestea nu au aplicaţii instalate, ci le rulează în momentul în care sunt conectate la internet. Una din temerile exprimate destul de frecvent este justificată: ce se întâmplă dacă reţeaua nu mai funcţionează? Iar răspunsul este că o astfel de întrerupere trebuie tratată ca orice altă defecţiune a maşinii: până la urmă, câţi dintre noi ştiu să repare un calculator de bord, prezent pe majoritatea modelelor produse după anul 2000?

„Cred că lumea automobilelor se va schimba, oamenii vor să fie mai conectaţi, în România am şi realizat modelul Duster connected by Orange care a avut mult succes. Nu cred că are rost să pui tot felul de extraopţiuni costisitoare. E important să evoluezi şi să oferi această posibilitate - de a fi în permanenţă conectat; desigur, la un preţ rezonabil“, spunea Yves Caracatzanis, CEO al Renault România, în cadrul unui interviu acordat Business Magazin. Noua Duster Connected by Orange, de care vorbea Caracatzanis, a fost prima maşină conectată produsă sub umbrela francezilor de la Renault. Noutatea principală a modelului a fost astfel reprezentată de sistemul Wi-Fi integrat asigurat de Orange: cei care au cumpărat o maşină Duster din acea ediţie au avut  incluşi 12 GB de trafic pe lună la viteze 4G, timp de 24 de luni; la hotspot-ul instalat în maşină se pot conecta până la 10 dispozitive simultan.

Vorbind de maşinile conectate, un aspect important este durata de viaţă şi adaptarea la tehnologiile actuale: această duratăar trebui să fie mult mai mare decât în cazul telefoanelor, pentru că maşinile nu sunt bunuri cu o perioadă de folosinţă scurtă. Şi în vreme ce acesta este un aspect ce va trebui cu siguranţă luat în calcul de producători, avantajele unei maşini conectate sunt şi ele destul de evidente. În primul rând este vorba de suprafaţă: în cazul unui telefon mobil, spaţiul fizic ce poate fi folosit pentru interacţiunea dintre om şi aparat este unul redus: practic ecranul telefonului. În cazul unei maşini, posibilităţile sunt aproape nelimitate.

În al doilea rând, vorbim despre puterea de procesare. Dacă tehnologia cloud a transformat telefoanele mobile, accesând practic de la distanţă tehnologia necesară procesării, maşinile pot fi dotate cu un centru de date portabil. Astfel, viteza de procesare ar creşte în mod semnificativ fără a modifica prea mult designul şi fără a se reduce spaţiul interior.

Un alt lucru extrem de important este managementul bateriei: cu toţii ştim cât de repede se poate epuiza bateria unui telefon, mai ales atunci când dispozitivul rulează aplicaţii de localizare. Această problemă dispare în interiorul unei maşini - nu pentru că bateria maşinii ar fi suficientă, ci pentru că localizarea prin GPS este o funcţie deja integrată în calculatorul de bord.

Dacă părţile bune sunt evidente, nu trebuie însă ignorate şi cele mai puţin bune, aşa cum ar fi securitatea cibernetică. Atunci când hackerii atacă un telefon, pagubele – oricât de mari ar fi – nu vor pune niciodată în pericol viaţa proprietarului, cel puţin nu în mod direct; acest lucru se schimbă însă drastic în cazul maşinilor, iar lipsa unor măsuri eficiente încetineşte destul de mult dezvoltarea industriei în această direcţie.

Creşterea conectivităţii este un fenomen cu impact din ce în ce mai mare, iar modificarea industriei auto în această direcţie nu mai stă sub semnul întrebării. Cine va profita cel mai mult de aceste noi schimbări este încă neclar, dar companiile care vor reuşi să îmbine nevoia de conectivitate cu cerinţele individuale vor avea cu siguranţă o şansă în plus.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe comedymall.ro

6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business 6 luni în care solidaritatea a fost cuvântul cheie şi în business

Trecuseră ani buni de când vorbisem cu un cunoscut om de afaceri. Şi totuşi, în seara de 12 martie, în care ne pregăteam „să ne facem bagajele” din redacţie şi să lucrăm de acasă – pe termen nedefinit – m-a sunat personal.

vezi continuarea
ZF.ro
Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea Cum au reuşit doi antreprenori să readucă la viaţă apa de colonie şi să o transforme într-un produs de lux cu prezenţă în toată lumea
Cum încearcă grupul Carrefour să îi convingă pe consumatorii locali să bea vinuri româneşti? Prin programul Deschidem Vinul Românesc retailerul aduce în magazine etichete exclusive şi vinuri premium
Mediafax
Cazul primarului mort reales în Deveselu face înconjurul lumii. Ce scrie presa extenă de evenimentul bizar din România Cazul primarului mort reales în Deveselu face înconjurul lumii. Ce scrie presa extenă de evenimentul bizar din România
Cafeaua, remediu pentru trup şi suflet. Studiu: Proprietăţile benefice ale cafelei pentru bolnavii de cancer colorectal
MonitorulApararii
Construcţia a şase corvete Gowind suspendată de Malaezia. Motive să ne îngrijorăm? Construcţia a şase corvete Gowind suspendată de Malaezia. Motive să ne îngrijorăm?
Război între Armenia şi Azerbaidjan: UE cere încetarea ostilităţilor, Turcia declară că-i va ajuta pe azeri, în timp ce Armenia a declarat mobilizare generală
MonitorulPartidelor
Demisie din partidul condus de Dacian Cioloş Demisie din partidul condus de Dacian Cioloş
Răsturnare de situaţie în Sectorul 1?
MonitorulSiguranteiCetateanului
Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban
COMENTARIU Valeriu Şuhan Interviu cu un strigoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.