De ce sunt atat de mari pierderile TAROM

Autor: Razvan Muresan Postat la 11 iulie 2011 147 afişări

TAROM a acumulat in ultimii doi ani pierderi de peste 130 de milioane de euro, desi a transportat mai multi pasageri si a avut venituri in crestere. Pana la urma, care a fost problema transportatorului national?

Anul trecut parea unul optimist pentru TAROM: veniturile companiei au urcat cu 15% si au ajuns la 306 milioane de euro; numarul pasagerilor transportati a urcat cu 23,6%, pana la 2,19 milioane de pasageri; cota de piata a ajuns la 22,4%, fata de 19,7% in 2009; gradul de incarcare a ajuns la 62%, cu sase puncte procentuale mai mult decat in 2009, luna august 2010 fiind cea mai buna luna din ultimul deceniu din punctul de vedere al numarului de pasageri transportati.

Cifrele ar arata chiar bine pentru ultimul an de mandat al Ruxandrei Brutaru, care a condus compania in ultimii doi ani, in prima parte a crizei care a bulversat toata industria de aviatie si nu numai. Indicatorii pozitivi de pe bilant sunt insa pusi in umbra de o singura cifra, cea care indica pierderile companiei: pentru anul 2010 pierderea a fost de 79,97 milioane de euro, in crestere cu 41,6% fata de anul precedent, cand operatorul aerian de stat a raportat un rezultat negativ de 234 de milioane de lei.

In 2010 TAROM a pierdut in fiecare zi 200.000 de euro, iar compania pune minusul - ajuns la peste o treime din cifra de afaceri - pe seama unei strategii de preturi scazute. "Veniturile prognozate nu s-au realizat din cauza mentinerii unui nivel scazut la tarife, pe care a trebuit sa le adaptam la posibilitatea de cumparare a pasagerilor", spunea, odata cu anuntarea intarziata a rezultatelor financiare, Gabriela Bordea, proaspat numita in functia de director general.

Arma preturilor mici ar fi trebuit sa aduca inapoi pasagerii care au preferat zborurile low-cost, pe fondul scaderii puterii de cumparare. Insa nici pasagerii pierduti nu au venit inapoi, spun oficialii, iar restrangerea activitatii multor firme a condus la un trafic de business redus, la care s-au adaugat problemele financiare ale companiilor, sistemul bancar afectat de criza, taxele ridicate percepute de aeroporturi si pretul petrolului aflat in continua crestere. Cel mai mare cost al unei companii aeriene este reprezentat de combustibili (circa 15-25% din total), iar cresterea de peste un sfert la acest capitol poate fi contracarata prin acorduri negociate cu aeroporturile unde se face alimentarea.

Cheltuielile TAROM cu combustibilul au crescut anul trecut cu 29%, impactul acestor costuri asupra rezultatelor financiare de anul trecut fiind de 19 milioane de euro, iar eruptia vulcanului islandez Eyjafjallajokull a insemnat pierderi de alte aproape cinci milioane. Insa de unde diferenta pana la 80 de milioane de euro? "TAROM putea sa faca ceva mai mult in zona reducerii de costuri si de reorganizare pentru ca degeaba cresti la partea de venituri si la numarul de pasageri daca nu faci si restructurari", spune Szabolcs Nemes, consultant in cadrul companiei Roland Berger.

De regula, in cazul liniilor aeriene nationale, zonele de restructurare sunt sensibile - Czech Airlines a facut totusi anul trecut disponibilizari -, iar stoparea curselor neprofitabile ar putea fi un alt loc de taiere de costuri. TAROM este singura companie care mai zboara pe destinatii interne, ceilalti operatori renuntand treptat la astfel de curse din cauza pierderilor survenite. Nemes sustine ca alte cheltuieli aditionale pentru companie pot veni din efectuarea operatiunilor de reparatii si mentenanta; TAROM are un centru specializat de mentenanta, activitate care se justifica insa doar in cazul unor companii aeriene cu flota mai mare. Flota romanilor nu este foarte mare, plus ca este diversa, cele peste 20 de aeronave grupand modele ale Airbus, Boeing sau ATR.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/de-ce-sunt-atat-de-mari-pierderile-tarom-8464644
8464644
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.